باران اعتدال

باران اعتدال
بایگانی
پربیننده ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر

جهان پس از توافق تاریخی ایران و غرب

سه شنبه, ۲۳ تیر ۱۳۹۴، ۱۱:۰۳ ق.ظ


جهان پس از توافق تاریخی ایران و غرب

پس از توافقنامه هسته ای ایران و غرب، خاورمیانه تا ابد تغییر می کند.این توافقنامه ائتلاف های بین المللی و دشمنی ها و اولویت های سنتی و چهره ایران را نیز در جهان تغییر می دهد.





روزنامه القدس العربی در سرمقاله امروز خود نوشت:با هر معیاری و چه با طرف های مذاکره کننده در وین دوست باشی یا دشمن و هر گونه که به این مذاکرات نگاه کنی باید بگوییم که توافقنامه تاریخی در دستان تهران و قدرت های غربی و در راس آنها ایالات متحده آمریکا آن هم پس از تولدی که 13 سال به طول کشید،است.


در این سرمقاله آمده است:این توافقنامه خاورمیانه را تا ابد تغییر می دهد و ائتلاف های بین المللی و دشمنی ها و اولویت های سنتی و چهره ایران را نیز در جهان تغییر می دهد و جایگاهش را در این منطقه حیاتی و پر از نزاع،به عنوان کشوری بزرگ باز می گرداند.همچنین ایران را پس از به رسمیت شناختن برنامه هسته ای اش عضو باشگاه بزرگان می کند .


در ادامه سرمقاله القدس العربی آمده است: چندان عجیب نیست که «حسن روحانی»رئیس جمهوری ایران و «محمد جواد ظریف»وزیر خارجه اش درباره«پیروزی بزرگ» سخن بگویند و برخی گزارش ها حکایت از آمادگی ایرانی ها برای برگزاری جشن و شادی به محض اعلام خبر امضای توافقنامه دارد.






در این سرمقاله همچنین آمده است:تهران از همان ابتدا موفق شد که برنامه هسته ای را با روح قومی،تاریخ و کرامت ملی ایرانی مرتبط کند و بی تردید توافقنامه پیروزی شخصی برای روحانی و جریان اصلاح طلبش به شمار می رود و این به معنای آن نیست که محافظه کاران مخالف رسیدن به این توافقنامه هستند.این توافقنامه در نهایت پیروزی دیپلماسی است که می تواند جهان را از رنج های جنگ و درگیری دور کند اگر به دیپلماسی فرصت داده شود و نیت ها نیز صادقانه باشد.


در ادامه این سرمقاله آمده است:چه بسا لغو تدریجی تحریم های اقتصادی به معنای پایان بلوکه کردن دارایی های ایران و تزریق آنها به اقتصاد ایران است و این خود به معنای حمایت مهم از نظام حاکم بر ایران به لحاظ داخلی و منطقه ای است.این حق ایران است که که برای ثمره صبر و ایستادگی اش برای سالها مذاکرات دشوار جشن بگیرد و این باید درسی برای دیگران باشد که برای امتیاز دادن عجله کردند و به زودی برگ برنده های خود را از دست دادند و کار به جایی رسید که دشمن شان چیزی جز مذاکره برای مذاکره را نمی خواهد .


در سرمقاله القدس العربی آمده است:در حالی که جهان طی ساعت های آخر نفس خود را حبس کرد و منتظر کار روی نقاط مورد اختلاف توفقنامه و پس از آن بررسی شان توسط کارشناسان حقوقی و ترجمه آنها و فرستادنشان به پایتخت برای تصمیم گیری درباره آنها توسط رهبران سیاسی بود، چندان عجیب نبود که آمریکا دم از «ادامه اختلافات به رغم پیشرفت بزرگ»بزند زیرا دولت آمریکا خود را برای رویارویی با جنگی سخت به رهبری «بنیامین نتانیاهو»جنایتکار جنگی و کنگره دارای اکثریت جمهوری خواه می کند و چه بسا می خواست از این طریق نشان دهد که امتیاز نداده بلکه به دنبال استفاده از فرصتی برای دادن امتیاز توسط ایران در لحاظ آخر است.





در این سرمقاله آمده است:شاید تضاد آشکار درموضع گیری واشنگتن و پایتخت های اروپایی شرکت کننده در مذاکرات وین در این نهفته است که واشنگتن در خفا اهداف اسرائیل را دنبال می کند و نگران این نیست که ایران به بمبی هسته ای دست یابد که برای حفظ توان بازدارندگی استراتژیک خود به آن نیازی ندارد،بلکه وجود کشوری قوی که نمی توان  به آن بی توجه بود را نمی پذیرد کشوری که برای اسرائیل هیچ گونه مشروعیتی قائل نیست و آن را به رسمیت نمی شناسد.


در ادامه سرمقاله می خوانیم:اما به لحاظ منطقه ای توافقنامه چیزی بیشتر از برنامه هسته ای ایران و لغو تحریم هاست زیرا این توافقنامه به مثابه اعلام ضمنی همکاری در مشارکت استراتژیک میان ایران و غرب در چندین پرونده است و چه بسا مبارزه با تروریسم یکی از آنها است.


القدس العربی در سرمقاله خود مدعی شد:پس از آنکه پیش بینی های تهران درباره شکست ائتلاف بین المللی و منطقه ای در مبارزه با گروه تروریستی داعش،اکنون خود را شایسته رهبری اقدامات بین المللی و منطقه ای برای مبارزه با تروریسم و جلوگیری از ترسیم دوباره نقشه خاورمیانه در مقابل باز گذاشتن دستش در منطقه به ویژه در سوریه ،عراق و لبنان می داند.


در ادامه این سرمقاله آمده است:نتیجه قطعی توافقنامه هسته ای ایران و غرب به هم رسیدن منافع اسرائیل و برخی از کشورهای عربی است که «ایران هسته ای»را خطری بزرگی برای نفوذ و چه بسا وجود خود می دانند و در نهایت نیز ائتلاف امر واقع میان دو طرف شکل گیرد.این در حالی است که کشورهای عربی دیگر روی مبارزه با سازمان های تروریستی که آنها را تهدید به فروپاشی می کنند همانطور که رئیس جمهوری تونس اخیرا گفته، تمرکز می کنند.


در سرمقاله این روزنامه عربی آمده است:چه بسا منطقه وارد مسابقه تسلیحاتی جدیدی می شود که به سود بودجه های کشورهای صادرکننده سلاح تمام می شود و به کشورهای عربی نیز اجازه داده می شود که تاسیسات هسته ای آماده برای تولید برق بخرند تا هسته ای شوند و بی تردید با این تفاوت که اسرائیل و آمریکا به آنها هرگز اجازه نمی دهند همانند ایران دانش و توانایی غنی سازی داشته باشند.


در پایان سرمقاله القدس العربی آمده است:در حالی که راه حل نظامی در بسیاری از کشورها و شاید به جز سوریه و یمن به بن بست می رسد و پیچیدگی تحولات در دیگر کشورها بیشتر می شود این پرسش مطرح می شود:آیا زمان آن فرا نرسیده است که گفت و گوی استراتژیک عربی-ایرانی آغاز شود؛گفت و گویی که واقعیت های جدید درباره قدرت منطقه ای جدید را بپذیرد؟


به گزارش پایگاه خبری و اطلاع رسانی جماران:

منبع:القدس العربی

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۴/۲۳
ولی اله حسین زاده

نظرات  (۱)

سلام
آرزو میکنم تیم مذاکره کنندگان هسته ای ناجی مشکلات کشور باشند اما جریان موسوم به اصلاح طلبی باز عقل و تشخیص مردم را مورد آماج بماران تبلیغاتی خود قرار داد تا مجددا به مردم وانمود کند که پیروزی بزرگ برای ملت به ارمغان آورده است .در واقع اگر این شانتاژها و دروغ پردازی ها از دولت و شخص رییس جمهورمسبوق به سابقه نبود هیچگاه به این صراحت صحبت نمیکردم .
ثانیا:هنوز که نه مجلس آمریکا و نه مجلس ایران تایید نکرده .
ثالثا : نفس توافق به خودی خود که موجبات پیروزی و خوشحالی نیست چرا که باید دید ایا توافق برد برد است یا اینکه فقط دولت و شخص رییس جمهور چون قول توافق را داده اند فقط خواستن یک توافقی صورت گیرد .

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی