باران اعتدال

باران اعتدال
بایگانی
پربیننده ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر

  رییس مجمع شهرداران استان قزوین :

شهرداری ها به عنوان پیش روترین نهادهای عمومی غیردولتی یکی از محورهای مهم  اقتصاد مقاومتی  هستند




 

 مهندس رضا طاهری شهردار بیدستان و رییس مجمع شهرداران استان قزوین در حاشیه مجمع شهرداران استان قزوین در گفتگو با ولی اله حسین زاده خبرنگار ما با اشاره به نامگذاری سالجاری از سوی مقام معظم رهبری به عنوان اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل اظهار کرد :  بیش از دوازده سال از اغاز نامگذاری های سال ها از سوی مقام معظم رهبری می گذرد و ایشان  در این سال ها با توجه به اولویت  و دور اندیشی  که دارند هر سال را به یک عنوان  نامگذاری می کنند .

وی ادامه داد : بدون تردید این نامگذاری ها تشریفاتی و نمایشی نیست بلکه  این نامگذاری ها به نوعی نقشه ای راه مسئولان کشور است  چرا که این نامگذاری ها را می توان  مطابق اصل 110 قانون اساسی که تصریح دارد یکی از وظایف رهبری تعیین سیاست های کلی است؛  تفسیر نمود.

طاهری افزود : در همین راستا مقام معظم رهبری با توجه  به دواندیشی و ژرف نگری  خود با عنایت به تغییر رویکرد دشمنان از حوزه های نظامی و ... به حوزه ای اقتصادی ،  در چند سال گذشه مسائل اقتصادی را در اولویت کاری مسئولان کشور قرارداده اند .

رییس مجمع شهرداران استان قزوین نامگذاری سالجاری از سوی رهبر انقلاب  را با نام اقتصاد مقاومتی را می توان نقطه ای عطف در رویکرد اقتصادی کشور دانست و خاطرنشان کرد : «اقتصاد مقاومتی» واژه‌ی جدیدی در ادبیات اقتصادی کشور ایران است که به فراخور حال و روز اقتصاد کشورمان مورد بحث قرار گرفته و در حال چکش‌کاری است ضمن اینکه دولت دکتر روحانی با توجه به شرایط کشور از ابتداء فعالیت خود به نوعی اجرای اقتصاد مقاومتی را در صدر سیاست و برنامه های خود قرارداده است

 وی یا یاداوری اینکه   در همین مدت تعاریف متفاوتی از اقتصاد مقاومتی ارائه شده است که هر کدام از جنبه‌ای به این موضوع نگاه کرده‌اند. گفت : در این میان، تعریف جامع و کامل از اقتصاد مقاومتی را خود رهبری ارائه داده‌اند. ایشان در دیدار با دانشجویان فرموده‌اند: «اقتصاد مقاومتی اقتصادی است که برای یک ملت، حتی در شرایط فشار و تحریم، زمینه‌ی رشد و شکوفایی را فراهم می‌کند>>.

شهردار بیدستان با تاکید بر اینکه بر اساس تاکیدات مقام معظم رهبری و ریاست محترم جمهوری اسلامی همه ارکان نظام و اقشار مختلف مردم در اجرای اقتصاد مقاومتی دارای مسئولیت و نقش هستند افزود : بدون شک نهادهای شبه خصوصی و خصوصی می توانند در کنار دولت به تبیین و اجرای اقتصاد مقاومتی بپردازند و شهرداری های ایران که دارای استقلال نسبی در عملکرد هستند نیز می توانند در شکوفا کردن این مقوله پویا باشند.





 وی با یاداوری سیاست و راهبرد  و باور و اعتقاد مناسب ، راهگشا و تحول آفرین دولت یازدهم در استفاده از ظرفیت بخش خصوصی خاطرنشان کرد : رهبر معظم انقلاب در رابطه با کمک به بخش خصوصی و برداشتن سدهای جلوی راه این بخش در اقصاد مقاومتی بیش از پیش تاکید کرده اند و ایشان دائما بر این مساله اعتقاد دارند که نباید بخش خصوصی که مردم شاکله اصلی تشکیل دهنده آن هستند به دلیل مشکلات از پیشرفت صرف نظر کنند.

 

رییس مجمع شهرداران استان قزوین  عنوان کرد : شاید به جرات به توان گفت که شهرداری ها نمونه ای بارز از بخش خصوصی هستند که طی این چند ساله با شکوفا کردن اقتصاد در شهرها نقش خود را به خوبی در اقتصاد مقاومتی ایفاء نموده اند چرا که  شهرداری ها به عنوان پیش روترین نهادهای غیردولتی باید یکی از محورهای مختلف اقتصاد مقاومتی باشند.

طاهری  خاطرنشان کرد: با توجه به گستردگی و تنوع موضوعات مدیریت شهری وتاثیر خدمات شهرداری ها در معیشت، رفاه و توسعه شهر، قابلیت ها و ظرفیت های این حوزه، باید در خدمت تحقق شاخص های اقتصاد مقاومتی باشد.

شهردار بیدستان یادآوری کرد: درشرایطی که دشمن با ناامید شدن از حربه های سیاسی و فرهنگی حوزه های اقتصادی را مورد هدف قرار داده مقاوم سازی اصول اقتصادی یک ضرورت اساسی است.

وی همچنین با اشاره به قابلیت های مدیریت شهری در تقویت اقتصاد مقاومتی، بسترسازی و اجرای حرکت های موثر را دو وظیفه مهم شهرداری ها در این حوزه خواند و افزود: این بسترسازی، جزباافزایش مشارکت های شهروندی و تکیه بر ظرفیت های بومی در حوزه اقتصاد میسر نخواهد شد.





رییس مجمع شهرداران استان قزوین  بیان داشت :  یقیینا در اجرای اقتصاد مقاومتی نقش سرمایه گذاران بخش خصوصی نقش بی بدیل است  چرا که  شهرداران می توانند با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی طرح ها و برنامه های اقتصاد مقاومتی خود را در بخش های مختلف به مرحله اجراء بگذارند .

 

 طاهری تاکید کرد :  اقتصاد مردمی اولین پایه اقتصاد مقاومتی از نظر رهبر معظم انقلاب است و ذاتاً مهم‌ترین رکن اقتصاد شهری هم مردم شناخته می‌شود، این تطابق در تبیین اقتصاد مقاومتی و تلاقی‌اش با اقتصاد شهر خیلی مهم است. علاوه بر این شهرداری‌ها بازیگر و تنظیم‌کننده اصلی اقتصاد مقاومتی در شهرها هستند، برای همین شهرداری‌ها کاملاً با اقتصاد مردمی گره می‌خورند، تقریباً همه خدمات شهرداری‌ها با اقتصاد و کسب‌و کار و زندگی‌ مردم به‌طور مستقیم و غیرمستقیم مرتبط است.

این مقام مسئول یاداور شد : از طرف دیگر موفقیت اقتصاد شهرداری‌ها در گروی مشارکت خوب مردم است، یعنی نوعی تأثیر و تأثر دوسویه بین اقتصاد مردمی و فعالیت شهرداری‌ها می‌بینیم، این پایه تئوریک بحث است اما اگر وارد مثال‌ها بشویم می‌توان نمونه‌های مفصلی را بیان کرد، مثلاً نوع نظارت شهرداری‌ها بر ساخت و ساز و حوزه مسکن یا خدمات شهری که ارائه می‌شود، اگر شهرداری نقشش را درست ایفا نکند، همه این‌ها می‌تواند اقتصاد مقاومتی را از مسیر خودش خارج و اقتصاد یک شهر را شکننده کند، علاوه بر این اگر اقتصاد و شهری شکننده باشد، اقتصاد شهرداری‌ها هم شکننده خواهد شد.




شهردار بیدستان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تاکیدات مثتمر  و دغه دغه  دلسوزانه  و مجدانه فریدون همتی استاندار قزوین در زمینه اجرای درست اقتصاد مقاومتی در استان قزوین گفت : اقای استاندار در تمامی جلسات بر اجرای اقتصاد مقاومتی  از سوی تمامی مدیران دستگا های اجرایی از جمله شهرداری تاکید دارند لذا شهرداران استان قزوین به صورت واقع بینانه  برنامه ها و طرح های بسیار خوبی برای تحقق اقتصاد مقاومتی در حوزه وظایف و اختیارات 200  گانه تهییه و تدوین نموده اند که انشااله با حمایت مدیریت ارشد استان و استفاده از ظرفیت بخش خصوصی به مرحله اجرا در خواهند اورد.

رییس مجمع شهرداران استان قزوین  در ادامه با اشاره به گردش مالی 600 میلیارد تومانی شهرداری های استان قزوین در سال گذشته  گفت:  این میزان اعتبار بیش از شش برابر اعتبارات عمرانی استان قزوین بوده است و بدون شک اگر کلیه الزامات اقتصاد مقاومتی در همین گردش مالی عملیاتی و رعایت   گردد ؛ شاهد تغییرات  بسیار تحول افرینی در حوزه مدیریت شهری خواهیم بود.

طاهری در ادامه با یاداوری تعهد ، تخصص ، تجربه و احساس مسئولیت بالای اکثریت شهرداران استان قزوین تاکید کرد:  تمامی شهرداران استان قزوین در سال های گذشته در راستای استفاده حداکثری از اعتبارات وامکانات برنامه های و فعالیت های خوبی را در جهت اجرای اقتصاد مقاومتی به مرحله اجراء گذاشته اند اما با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری و همچنین سیاست ها و ابلاغیه های دولت محترم در سالجاری اجرای برنامه های اقتصاد مقاومتی در حوزه مسئولیت شهرداری در اولویت برنامه های شهرداران قرار دارد .

وی یاداور شد :  در جلسات اینده  مجمع شهرداران استان قزوین با توجه به امایش سرزمینی و ظرفیت های هر یک از شهر های استان موضوع اجرای اقتصاد مقاومتی مورد بحث وتبادل نظر قرار خواهد گرفت.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۱/۳۱
ولی اله حسین زاده

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی