باران اعتدال

باران اعتدال
بایگانی
پربیننده ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر



مدیرعامل شرکت آب منطقه ای قزوین:

۱۶۰۰ حلقه چاه غیرمجاز در استان قزوین مسدود شده است
































قزوین- مدیرعامل شرکت آب منطقه ای قزوین گفت: با همکاری دستگاه قضایی و نیروی انتظامی تاکنون بیش از ۱۶۰۰ حلقه چاه غیرمجاز در استان مسدود شده و از چذرخه استفاده خارج شده است.

حمید پویا در جلسه شورای حفاظت آب که روز یکشنبه در استانداری قزوین برگزار شد اظهارداشت: بیش از ۳۰۰ دشت کشور از جمله قزوین در معرض فرونشست زمین قرار دارد واگر مدیریت منابع آبی صورت نگیرد با بحران جدی در آینده روبرو خواهیم شد.

وی اضافه کرد:دشت قزوین درمحدوده جنوب تا بویین زهرا و از آبیک تاغرب تاکستان درمعرض فرو نشست زمین قرار دارد که میزان آن ۲۴ سانتیمتر است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای قزوین تصریح کرد: در روستای عصمت آباد و اخیرا در روستای زلیخای از توابع شهرستان بویین زهرا شاهد فرو نشست جدی زمین هستیم که مهمترین علت آنها برداشت بی رویه از آب های زیرزمینی و فعالیت چاههای غیرمجاز است که باید برای آن چاره اندیشی کنیم.

وی بیان کرد:درشرایطی که در سالهای ۴۰ تا ۵۷ میزان برداشت ازآبهای زیرزمینی حدود ۲۰ میلیون مترمکعب بود این میزان از سال ۵۹ روند روبه صعودی به خود گرفت و تا ۶۰۰ میلیون مترمکعب در سال ۷۴ رسید.

پویا گفت: در حال حاضر میزان برداشت از آبهای زیرزمینی یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون مترمکعب است که این میزان مصرف به فرونشست زمین هم منجر می شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای قزوین یادآورشد: در سال ۹۳ در بررسی ها مشخص شد میزان افت آب منابع زیرزمینی در استان یک متر و ۶۷ سانتیمتراست که با اقدامات پیشگیرانه و اجرای طرح های تعادل بخشی وبستن چاههای غیرمجاز این میزان به ۹۰ سانتیمتر کاهش یافته است.

وی اضافه کرد: بیشترین افت آب زیرزمینی در منطقه بویین زهراست و اضافه برداشت در مزارع هم در این منطقه باید کنترل شود.

مدیریت ۲۳۰۰ حلقه چاه کشاورزی

پویا گفت: با اعمال مدیریت منابع آبی و بستن چاههای غیر مجاز و کنترل برداشت چاههای مجاز توانستیم  ۷۷ سانتیمتر از میزان افت منابع زمینی را کاهش دهیم.

وی یادآورشد: ارائه الگوی کشت و اصلاح روشهای کاشت و نیز توسعه آبیاری مدرن از راهکارهای مقابله با کاهش افت آبهای زیرزمینی است.

شناسایی ۱۷۰۰ حلقه چاه فرم پنج در استان

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای قزوین اظهارداشت: در استان قزوین تاکنون ۱۷۰۰ حلقه چاه غیر مجاز فرم ۵ شناسایی شده و ۱۱۸۸ حلقه نیز چاه فرم یک داریم که برای برنامه ریزی منابع آبی باید ساماندهی چاهها با جدیت دنبال شود.

پویا گفت:ازمجموع چاهعای غیرمجاز تاکنون ۱۶۰۰ حلقه چاه غیرمجاز مسدود شده و برای مابقی نیز امسال برنامه ریزی دقیقی داریم تا تکلیف این چاهها مشخص شود.  

وی اضافه کرد:درسراسر استان ۲۶۰۰ حلقه چاه مجاز داریم که با نصب کنتورهای هوشمند در مسیر آنها باید مصرف آب را مدیریت کنیم که تاکنون ۱۶۰۰ کنتور هوشمند در این چاهها نصب شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای قزوین تصریح کرد:در چاههای فرم یک مشکل افزایش مصرف داریم که باید بتوانیم مصرف این چاهها را از ۳۶۰ میلیون مترمکعب به حدود ۱۰.۵ مترمکعب کاهش دهیم تا بحران مقابله شود.

صرفه جویی ۳۱۱ میلیون مترمکعبی در چاههای فرم یک

وی اضافه کرد: با اقدامات انجام شده در چاههای فرم یک حدود ۳۱۱ میلیون مترمکعب صرفه جویی صورت گرفته است.

 مهر،


موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۶/۰۳/۰۸
ولی اله حسین زاده

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی