باران اعتدال

باران اعتدال
بایگانی
پربیننده ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر

روهینگیایی های مسلمان خشونت نیروهای نظامی میانمار را تایید کردند

  زنان مسلمان روهینگیا در یک روستای ایالت راخین میانمار برای نخستین بار در گفت وگو با خبرنگاران از چگونگی از دست دادن شوهران، مادران و پسران خود سخن گفتند و نشان دادند چگونه تحت تاثیر خشونت های نظامیان قرار گرفتند.



 تنش ها در ایالت راخین به ویژه پس از حملات خشونت آمیز 9 اکتبر سال گذشته و حمله افراد مسلح به سه پاسگاه مرزی در 'مائونگتاو' افزایش یافت و باعث شد ده ها هزار تن از مسلمانان روهینگیا به دلیل خشونت های نظامیان خانه و کاشانه خود را رها کرده و به کشورهای همسایه پناه ببرند.
به نوشته روز یکشنبه تارنمای شبکه خبری روهینگیا، یکی از مادران روهینگیایی به خبرنگاران گفت: پسر من تروریست نیست. او در حالی که در مزرعه کار می کرد، دستگیر شد.
ایالت شمالی راخین که محل زندگی اقلیت مسلمان روهینگیا و هم مرز با بنگلادش است، از زمان حملات اکتبر سال گذشته که در آن 9 پلیس کشته شدند، تحت تدابیر نظامی اداره شد و تعداد زیادی از این مسلمانان به بهانه مبارزه با تروریسم دستگیر شدند.
با توجه به آمار سازمان ملل متحد، حدود 75 هزار نفر در آن دوره از سراسر مرز نزدیک به بنگلادش فرار کردند.
بازرسان سازمان ملل که با پناهندگان گفت وگو کردند، اتهامات تجاوز گروهی، شکنجه، آتش سوزی و کشتار توسط نیروهای امنیتی را گزارش و تاکید کردند 'به احتمال زیاد جنایت علیه بشریت' صورت گرفته است.
دولت میانمار به رهبری 'آنگ سان سوچی' برنده جایزه صلح نوبل، بسیاری از ادعاها را رد کرد و مانع ورود بازرسان سازمان ملل و انجام ماموریت گروه حقیقت یاب سازمان ملل متحد برای رسیدگی به این اتهامات شد.
دولت میانمار همچنین طی 9 ماه گذشته مانع حضور روزنامه نگاران مستقل و ناظران حقوق بشر خارج از منطقه برای تهیه گزارش شد.
اما هفته جاری دولت میانمار به گروهی از خبرنگاران محلی و خارجی از جمله رویترز اجازه داد با همراهی و تحت نظارت افسران و پلیس گارد مرزی به منطقه سفر کنند.
هنگامی که یک گروه از روزنامه نگاران با روستاییان گفت وگو کردند، اتهامات نقض حقوق بشر توسط نیروهای نظامی تقریبا خود را نشان داد.
خبرگزاری رویترز ماه مارس گزارش داده بود 13 پسر زیر سن 18 در یک عملیات امنیتی در راخین بازداشت شدند و در لیست 423 نفره از متهمانی قرار گرفتند که به اتهام پیوستن به قانون شکنان و یا کمک به گروه های شورشی بازداشت شده بودند.
یک معلم مدرسه این روستا در راخین که به خاطر ترس از اقدامات تلافی جویانه خواست نامش ذکر نشود، گفت که دستکم 32 نفر از روستایشان دستگیر شده بودند و 10 نفر کشته شدند.
وی تخمین می زند نیمی از 6 هزار ساکنان روستا در طول عملیات ارتش میانمار فرار کرده باشند.
'لالموتی' یک روستایی 23 ساله به پیداشدن بقایای پدرش اشاره کرد و توضیح داد که چگونه با پرتاب آتش به یک خانه، وی سوزانده شد.
تصاویر ماهواره ای نشان داد چند روستای روهینگیایی های مسلمان در ایالت راخین در آن دوره به آتش کشیده و گروهی در این آتش سوزی کشته شدند .
دولت میانمار حدود یک میلیون روهینگیایی را مهاجران غیر قانونی می داند که از کشور بنگلادش به این کشور آمده و شهروندی آنها را انکار می کند، حتی اگر خانواده روهینگیایی برای چند نسل در میانمار زندگی کرده باشند.
ارتش میانمار خرداد ماه گذشته اتهامات نقض حقوق بشر در طول سرکوب روهینگیایی های مسلمان در سال گذشته را که گزارش سازمان ملل نشان داد حدود 75 هزار روهینگیایی مجبور به فرار به بنگلادش شده اند، 'ساختگی' خواند و آن را رد کرد.

ایرنا،

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۶/۰۴/۲۶
ولی اله حسین زاده

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی