باران اعتدال

باران اعتدال
بایگانی
پربیننده ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر

در آستانه انتخاب شهرداران شهر های استان قزوین از سوی اعضای شورا های اسلامی:

اعضای شورای اسلامی شهر باید شهرداران را بر اساس چه شاخص های انتخاب کنند .





   شهردار هر شهر، بالاترین مدیر آن شهر است. اهمیت این پست مستلزم آن است که متصدی آن شخصی واجد شرایط باشد، اما این شرایط چیست و چه کسی آن را تعیین می کند

تعیین شرایط احراز سمت شهردار
قانونی در سال 1375 به تصویب رسیده است که تشکیلات و وظایف شوراهای اسلامی کشور و نحوه انتخاب شوراها و شهرداران را بیان می کند. در این قانون نحوه انتخاب شهردار بیان شده است اما اینکه این فرد باید چه شرایطی داشته باشد، به عهده آیین نامه ای گذاشته شده است که توسط وزارت کشور به تصویب می رسد. این آیین نامه حدود دو سال بعد از تصویب قانون فوق الذکر تصویب شد و در آن وزارت کشور شرایطی که برای تصدی سمت شهردار لازم است را بیان کرد.

شرایط احراز سمت شهردار
قبل از هر چیز بگوییم چه کسانی نمی توانند شهردار شوند. کسانی که شهردار می شوند نباید صاحب مؤسساتی باشند که تمام یا بخشی از حوایج عمومی حوزه عمل شهرداری را تأمین می کند. این حکم برای آن وضع شده است که شهردار این سمت را فرصتی برای مال اندوزی قرار ندهد. همچنین وی پس از تصدی این شغل، نباید رئیس یا عضو هیات مدیره یا مدیرعامل شرکت ها و مؤسسات مذکور در بالا باشد. محدودیت دیگری که برای او وجود دارد این است که شهردار حق ندارد در معاملات و قراردادهای که یک طرف آن شهرداری یا یکی از مؤسسات تابعه یا وابسته به آن است به طور مستقیم یا غیرمستقیم ذینفع باشد.

شهردار خوب کیست؛ و داراى چه ویژگى هایى است؟
اینها نخستین پرسش هایى است که شوراهاى شهرى در آغاز با آن مواجه مى شوند. شوراهایی که پاسخ صحیح سؤالات مذکور را دریابند نیمى از راه را با موفقیت طى کرده ا ند. با توجه به وظایف پیچیده و متنوع شهردارى ها،شهردار باید چه تخصص یا تخصص هایى داشته باشد؟ آیا باید متخصص فضاى سبز باشد یا داراى تخصص مرتبط با محیط زیست؟ مهندس عمران باشد یا مهندس معمار، مهندس صنایع و یا مهندس بهداشت محیط، عالم اقتصاد و یا جامعه شناس، یا جز اینها؟ همة اینها در مدیریت شهردارى مورد نیاز هست ولى آیا کسى پیدا مى شود که تمامى این تخصص ها را داشته باشد؟ بدیهى است که پاسخ منفى است و تعدادی معدودی را با تخصص و تحصیلات مدیریت اجتماعی، اقتصاد، مدیریت شهری و...میتوان نام برد . پس باید چه تخصصى داشته باشد؟ آیا تخصصى پیدا مى شود که همة آنهایى را که ذکر شد در خود داشته باشد؟ اگر نمی توان چنین تخصصى را پیدا کرد، پس باید دنبال چه چیزى بود؟ اگر شهرساز نمی توان بود، لیکن میتوان مدیریت شهرسازانه داشت؛ و اگر معمار نمی توان بود، می توان مدیریت معمارانه داشت. پس باید دنبال کسى گشت که اگر این تخصص ها را ندارد، مدیریت استفاده از آنها را داشته باشد.
دوم اینکه شهردار کسى نیست که صرفاً مدیریت یک سازمان را برعهده داشته باشد و اگر عهدة این امر برآید، فرد مناسبى براى تصدى سازمان شهردارى است. بلکه شهردار کسى است که خود منتخب افراد منتخب مردم یک شهر است و مشروعیت اداره امور شهر را به واسطه رأیى که مردم به اعضاى منتخب خود در شهر مى دهند، به دست مى آورد. بنابراین باید بتواند شهر را با مدیریت شورایى اداره کند. براى این امر، وى باید به این نوع مدیریت باور داشته باشد و نه تنها شهر را متناسب با دیدگاه و خواسته هاى نمایندگان مردم در شورا اداره کند، بلکه با همراهى و همفکرى شورا، امکان حضور مؤثر مردم را در ادارة امور شهر فراهم سازد، به گونه ا ى که شهر در اختیار مردم قرار گیرد و پروژه هاى عمرانى و فعالیت هاى خدماتى در پاسخ به نیازهاى واقعى مردم شهر تعریف و اجرا شوند



.

شهردار باید کسى باشد که هدف مدیریت شهرى را توسعه بداند، نه عمران و نه ارائه خدمات بیشتر. توسعه با مشارکت مردم امکانپذیر خواهد بود و توسعه با آگاهى و دانایى مردم نسبت به حقوق شان و تکالیف شان در قبال ادارة امور شهر محقق مى شود.

شهردار منتخب شورا میبایست به مدیریت شهروندمحور باور داشته باشد و سازمان ادارة شهردارى را با این باور ساماندهى کند. بنابراین باید بتواند به سهولت با مردم ارتباط برقرار کند و نه به گونه ا ى عوام فریبانه.، که متاسفانه تعدادی از گزینه های مطرح برای شهرداری های استان قزوین در این مسیر گام برداشته اند! مى بایست با سازماندهى مناسب، امکان آگاهى از نظریات و دیدگاه هاى واقعى مردم فراهم گردد و شهر در چارچوب خواسته هاى مردم مدیریت شود.
اما ویژگی ها و مؤلفه های شهردار خوب و موفق از منظر علمی و اجرایی کدام ا ند؟
حضرت علی(ع)در پیامش به مالک اشتر، زمانی که استاندار وادی مصر شده بود مینویسد؛ از مردم خیلی عوارض نگیرید، بکوشید تولید ثروت کنید و شرایطی فراهم آورید که مردم ثروتمند شوند، اگر چنین شرایطی به وجود آید و مردم ثروتمند شوند، خودشان در هزینه های اداره شهر کمک می کنند. لذا :
دارا بودن شناخت کامل از حوزة کاری خود. شهردار میبایست هم از حوزه سازمان های وابسته به شهرداری و هم از حوزه های مختلف شهر (فرهنگی، اقتصادی، عمرانی، اجتماعی و مانند اینها) آگاهی داشته باشد.
از آنجا که شهرداری و مدیریت شهری دارای ادارات مختلف، و شهر نیز دارای نهادهای مختلف تصمیم گیری است، شهردار میبایست توان ایجاد هماهنگی و یکپارچگی بین واحدهای مختلف شهرداری را از یک طرف و نهادهای اجرایی دیگر شهر از طرف دیگر داشته باشد. این اقدام و توان سبب می شود که هدف و برنامه های مورد نظر شورا تحقق یابند.

 

شهردار میبایست توان پاسخگویی شفاف به خواسته های منطقی شهروندان را داشته باشد.
خوش فکر بودن نیز یکی از مؤلفه های شهردار خوب به شمار می آید.
شهردار منتخب باید با هدف و مقصد متعالی آشنا باشد و متناسب با شیوه و چگونگی نیل به اهداف، فردی توانا و شایسته باشد.

حال با توجه به آنچه که بیان شد باید دید منتخبان مردم در پارلمان های شهرهای استان قزوین که رسما فعالیت خود را از امروز آغاز کرده اند تا چه اندازه به توجه به معیار ها و شاخص های که بیان شد توجه می کنند و شهردارانی با این ویژه گیها انتخاب می کنند .

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۶/۰۵/۳۱
ولی اله حسین زاده

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی