باران اعتدال

باران اعتدال
بایگانی
پربیننده ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر

کشتی امدادگر فونیکس برای کمک به روهینگیایی ها عازم جنوب شرق آسیا شد

سازمان غیردولتی 'مرکز دریایی کمک به پناهجویان' که در دریای مدیترانه در ارتباط با نجات پناهجویان شمال آفریقا فعالیت می کرد تصمیم گرفت فعالیت‌ هایش را در این منطقه متوقف کند و با حرکت به سمت جنوب شرق آسیا به یاری پناهجویان مسلمان روهینگیایی بپردازد.

به گزارش ایرنا، تارنمای شبکه خبر آسیا روز سه شنبه به نقل از مرکز دریایی کمک به پناهجویان(MOAS) اعلام کرد انتقال کشتی نجات 'فونیکس' این مرکز از مالت به آب های خارج از میانمار برای کمک به بحران کنونی روهینگیایی ها آغاز شده است.
این سازمان غیردولتی مالتی برای کمک به پناهجویان مسلمان روهینگیا از مدیترانه عازم جنوب شرق آسیا شده است.
این مرکز در بیانیه ای اعلام کرد کشتی اش که تاکنون به 40 هزار کودک، زن و مرد پناهجو در دریای مدیترانه کمک کرده است عازم ماموریت دوم خود در خلیج بنگال و کمک به افراد آسیب پذیر تحت تاثیر خشونت های مداوم در میانمار است.
براساس این بیانیه، کشتی نجات مرکز دریایی کمک به پناهجویان در دریای مدیریترانه عملیات نجات خود را در این منطقه متوقف می کند، چون در حال حاضر آنچه در لیبی می گذرد روشن نیست و ضمانتی برای فعالیت این مرکز در این ناحیه وجود ندارد.
کشتی نجات فونیکس متعلق به این نهاد امدادگر در امر نجات پناهندگان با مشکلات متعددی از جانب مقام های مسئول دولتی روبرو بود و اجازه ورود به آبهای منطقه ای لیبی را نداشت.
بر اساس آمار سازمان ملل متحد، براثر خشونت ها بیش از یک هفته اخیر در میانمار علیه اقلیت نژادی روهینگیا تاکنون دستکم 90 هزار نفر از اقلیت مسلمان روهینگیا از این کشور به بنگلادش گریخته اند و 20 هزار نفر در مرز میانمار با بنگلادش بلاتکلیف هستند.
آخرین مرحله خشونت در استان راخین در شمال غربی میانمار از 25 آگوست (سوم شهریور) زمانی که گروهی از افراد مسلح روهینگیایی چند ایستگاه پلیس و پایگاه ارتش را مورد حمله قرار دادند، آغاز شد.
در این درگیری ها براساس برخی گزارش ها دستکم 400 نفر کشته شدند و باعث فرار روستایی های اقلیت روهینگیا به بنگلادش شد.
براساس بیانیه سازمان غیردولتی 'مرکز دریایی کمک به پناهجویان'، یک خروج مرگبار در مرز بنگلادش و میانمار وجود دارد و در چند روز گذشته هزاران نفر از افراد روهینگیایی به بنگلادش برای امنیت خود فرار کرده اند. حال نیازهای بشر دوستانه رو به افزایش است.
عکس های ماهواره ای که دیده بان حقوق بشر منتشر کرده نیز نشان می دهد که در جریان درگیری های نیروهای مسلح میانمار و شبه نظامیان محلی تمام روستاها به آتش کشیده شده و مردم روهینگیا تلاش دارند از منطقه بگریزند.
تاکنون بیش از 73 هزار نفر از مسلمانان روهینگیا از مرز عبور کرده اند، اما گزارش های رسیده از ایالت راخین حکایت از آن دارد که دستکم 30 هزار روهینگیایی در مناطق کوهستانی گیر افتاده اند و به ذخایر آب، دارو و غذا دسترسی ندارند.
دیدبان حقوق بشر از میانمار خواسته است به ناظران مستقل اجازه دهد وارد استان راخین در شمال غرب این کشور شوند.
روهینگیایی ها اقلیتی مسلمان در کشور عمدتا بودایی میانمار هستند. میانمار حق شهروندی این گروه را که بیش از یک میلیون نفر هستند به رسمیت نمی شناسد و آنها را مهاجران بنگلادشی می داند.
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۶/۰۶/۱۴
ولی اله حسین زاده

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی