باران اعتدال

باران اعتدال
بایگانی
پربیننده ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر

جلسه هم اندیشی اساتید و نخبگان دانشگاهی با موضوع بررسی ابعاد حقوقی فاجعه مسلمانان میانمار، در دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوئین زهرا برگزار گردید




به گزارش خبرنگار ما در آغاز مراسم حجت الاسلام والمسلمین دکتر جواد نفری ضمن عرض تسلیت ایام سوگواری محرم الحرام و برکات و خیرات اقامه ی عزای حضرت اباعبدالله الحسین(ع) و قیام سیدالشهدا و نهضت حسینی و بررسی ابعاد آن که مصداق ظلم ستیزی ایشان باتوجه به حوادث اخیر کشتار مردم مظلوم و مسلمان میانمار جای بسی تامل وبررسی است وحمایت و دفاع از مظلوم را برای همگان آشکار میکند که می بایست با توجه به بیانات مقام معظم رهبری و حوادث اخیر در کشور های همجوار و سطح منطقه عناد و دشمنی ایشان را با اسلام و دنیای اسلام به وضوح لمس کرد و ضرباتی که از اسلام خورده اند را به نوعی و با بهانه های واحی بر سر مسلمانان بی پناه و مظلوم در کشورهای دیگر جبران می کنند.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در واحد بوئین زهرا اظهار داشت: پیامبر فرمودند که هرکس صدای مسلمانی را بشنود وبه یاریش نشتابد مسلمان نیست وبا نگاهی اجمالی در طول تاریخ و قیام هایی که انجام شده است می بینیم که اگر اقدامها و قیامها و دفاع از مظلوم به موقع نباشد ارزش خود را از دست می دهدو یا به طور کلی از بین میرود سنت پیغمبرنه تنها این بود که به مسلمانان محبت می ورزیدند بلکه غیر مسلمانان را (اهل ذمه) مورد مهر و عطوفت خویش قرار می دادند چرا که در سرزمین اسلامی ودر پناه اسلام زندگی می کنند و امام حسین (ع)فرمودند اگر ظالمی حکمرانی می کرد و بقیه سکوت اختیار کنند و فعل و قولی انجام ندهند بر خداست که او را در ظلم آن ظالم شریک کند. انشاءالله با تأسی ار اولیاء ومعصومین(ع)ما هم به نوبه خود این فاجعه انسانی را محکوم می کنیم.



 در ادامه مراسم سخنران اصلی مراسم دکتر علی کمالی بیان داشت: ضمن تشکر از نهاد مقام معظم رهبری به جهت برگزاری این جلسه با موضوع تبیین شده که بحث به روز و قابل پرداختن به ابعاد حقوقی فاجعه را در پی دارد. ما موضوع را در 4 محور مورد بررسی قرار می دهیم این حادثه در اوایل شهریور در کشوری درآسیای شرقی رخ داد که در این ماجرا حدود 3000 نفرانسان بی گناه کشته شدند و قریب 400هزار نفر آواره شده اند که اکثرا در کشور بنگلادش و سریلانکا مستقر شده اند.

 گفته شده که جبهه مسلمان روهینگیا (یک گروه چریکی) به دولت معترض شده و دولت آنجا نیز به همین بهانه با یورش به خانواده ها و خصوصا مسلمانان اقدام به قتل عام نموده اند که این اقدام سازمان های بین المللی علیه بشریت را به واکنش وا داشت و در کشور ما نیز محکومیت این اقدام ضد بشری با قطعنامه ها و راهپیمایی ها و تظاهرات به جامعه بین المللی اعلام گردید.

میانمار مستعمره انگلستان بود که با استقلال هندوستان یک کشور مستقلی تبدیل شد در سال 1962کودتایی صورت گرفت و حکومت به دست نظامیان افتاد تا حدود 6 سال پیش که قانون اساسی جدید در آن کشور نوشته شد و خیلی از اختیارات را از نظامیان گرفت ترادوا و ماهایانا دو گروه بودائیان ساکن میانمار را تشکیل می دهند و بودیسم چهارمین دین بزرگ دنیاست که پیروانش حدود 600 میلیون تشکیل می دهند. ولی دین اسلام قدمتی حدود 1000 ساله در کشور میانمار دارد.

در پایان عضو هیات علمی گروه حقوق واحد بوئین زهرا اظهار کرد: با توجه به قواعد میثاقهای 1966 حقوق بشری ومقررات انسان دوستانه در کنوانسیونهای بین المللی درمخاصمات مسلحانه داخلی وبین المللی آیا سازمان یا نهادی هست یا تاکنون بوده که به جهت اجرائی شدن این میثاقها اقدام نماید یا خیر؟آیا سازمان ملل پاسخگو خواهد بود یا خیر، علی رغم اینکه این کشورها در سازمان ملل و اگر آن عضو هستند. از منظر همدردی واعلام انزجار دولت وملت ایران به موقع اقدام نموده اند اما از دیدگاه حقوقی ایران در میانمار روابط دیپلماتیک ندارد و سفیر نداریم که این خود نقاط ضعف است که نمی توانیم از دیدگاه حقوقی درخصوص موضوع اقدامی انجام دهیم، دولت ایران چندین محموله پزشکی، دارویی و غذایی ارسال کرده ولی این اقدام ناقص است تکلیف نمایندگان مجلس بر اساس اصل 2 و32 و11 قانون اساسی چه نقشی دارند آیا اقدام اساسی انجام داده اند. (حمایت بی دریغ از مستضعفین جهان)40 سال از سازمان همکاری اسلامی می گذرد که ببینیم آیا آنها چه کار کرده اند؟ ماده 116 حقوق شهروندی که وظیفه دولت است تقویت گفتمان صلح و مبارزه و خشونت که نمونه آن در میانمار در حال وقوع است نیز وظیفه دولتمردان را دو چندان می کند.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۶/۰۷/۲۳
ولی اله حسین زاده

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی