باران اعتدال

باران اعتدال
بایگانی
پربیننده ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر

جلسه هماهنگی چهارمین جشنواره روستا ها و عشایر دوستدار کتاب و شهر پایتخت کتاب ایران در بوئین زهرا برگزار شد.

 

به گزارش خبرنگار ما و به نقل از روابط عمومی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان بوئین زهرا، علی نجفی دبیر هماهنگی چهارمین جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب در شهرستان بوئین زهرا، در این نشست که در فرمانداری بوئین زهرا برگزار شد ،اظهارداشت یکی از مولفه هایی که نشان دهنده رشد فرهنگی و توسعه فرهنگی و بالندگی هر کشور می باشد سرانه مطالعه در آن کشور است.بر همین اساس ، طبق  مطالعه علمی که  در ایران صورت گرفته، سرانه مطالعه 17 دقیقه است.

دبیر چهارمین جشنواره روستا ها و عشایر دوستدار کتاب و شهر پایتخت کتاب ایران در ادامه به نهادینه کردن فرهنگ مطالعه در روستاها اشاره و تصریح کرد: در روستا ها دو هدف مد نظر است؛ توسعه فرهنگی و توسعه عدالت فرهنگی، لذا با این طرح ما به جد دنبال آن هستیم که این طرح در روستا های بوئین زهرا به اجرا درآید.

این مقام مسئول گفت که در طرح جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب بخشداری ها و دهیاری ها و شورای اسلامی روستا ها مستقیما دخالت دارند.

نجفی تصریح کرد این کار نیاز به اقدامات زیربنایی و اساسی دارد که تاسیس نهادهای مرتبط،  احداث مکان های فرهنگی، برگزاری مسابقات  و جشنواره ها و کارهای مبتکرانه و خلاقانه را شامل می شود.

وی در ادامه گفت: در سطح دهیاری ها و شوراهای اسلامی روستا ها، روستاهای عصمت آباد و آراسنج پتانسیل این طرح می باشند که در ادامه روستاهای دیگر وارد این برنامه خواهند شد.

علی رحمانی فرماندار شهرستان بوئین زهرا دایره کتاب و کتاب خوانی را گسترده دانست و اظهار داشت:این کار مهم بیشتر بر دوش اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و امور کتابخانه های شهرستان می باشد و در خصوص کتاب و کتابخوانی نباید از این قافله جا بمانیم و اشاعه فرهنگ کتاب باید با عشق صورت پذیرد و باید ریشه ای این کار را انجام دهیم.



فرماندار بوئین زهرا در ادامه تصریح کرد:آموزش و پرورش در این مسیر می تواند اهداف کوتاه مدت را برآورده سازد و ابزار و سازوکار نیز آماده و مهیا باشد در مرحله بعدی که اهداف بلند مدت را شامل می شود شهرستان،شهر و روستاها باید این اهداف را دنبال کنند و این مسائل باید به صورت مردمی اداره شود و در این راه، گروه های مردم نهاد و سمن ها می توانند نقش اساسی را ایفا نمایند.

نماینده عالی دولت تدبیر و امید در شهرستان مسجد را پایگاه اصلی و تاثیر گذار از صدر اسلام تا حال دانست و افزود: مساجد پایگاههای مستحکمی از صدر اسلام بوده و پایتخت فرهنگی جهان اسلام به شمار می آمدند و اولین کتابخانه ها نیز در مساجد بوده است.

در ادامه زهرا گروه ای مدیر موسسه فرهنگی هنری سیمرغ سخن پارس و رئیس دبیرخانه مرکزی پایتخت کتاب ایران در استان قزوین گفت: یک ساعت مطالعه در روز برابر یه کتاب در هفته و پنجاه کتاب در طول سال خواهد بود. و به مردم توصیه کرد فقط یک ساعت در روز مطالعه کنند و رویکرد پایتخت کتاب ایران، تشویق و ترویج فرهنگ کتابخوانی است.

مدیر موسسه فرهنگی- هنری سیمرغ سخن پارس در ادامه گفت: این طرح از سوی یونسکو مطرح گردیده و کشور ما هنوز این حداقل استانداردها را ندارد و فعلا به صورت کشوری این طرح انجام می پذیرد و بعد استانهای کشور می توانند این استانداردها را کسب کنند تا در سالهای آینده چشم انداز خوبی برای کشور داشته باشیم و بتوانیم معیارهای لازم در جشنواره های جهانی را کسب کنیم.

رئیس دبیرخانه مرکزی پایتخت کتاب ایران، حرکت اولیه این طرح را همراهی و همکاری در بین مسئولین استان ها و به تبع آن در شهرستانها دانست و گفت در برگزاری مسابقات کتاب خوانی و گذاشتن پیام هایی با مضمون شهر دوستدار کتاب در ورودی های شهرها می توان این برنامه را پیش برد.

خانم زهرا گروه ای همچنین گفت: پایتخت کتاب در دو حوزه فعالیت می کند که فعالیت اول آن در حوزه روستاها و عشایر دوستدار کتاب است که این فعالیت ها باید به صورت مسند انجام گردد و مستندات آن نیز به دبیرخانه مرکزی ارسال شود. دومین فعالیت آن تعیین پایتخت کتاب می باشد که بر اساس سرانه مطالعه مردم آن منطقه به عنوان پایتخت کتاب ایران معرفی خواهد شد

گروه ای در پایان به دو پرژه اشاره و تصریح کرد: در استان قزوین دو پروژه در حال انجام است که پروژه اول کتاب صوتی است که نابینایان را تحت پوشش خودش قرار می دهد و در اماکن عمومی و در سازمان حمل و نقل عمومی کتاب ها بصورت کوتاه مخافر استان را معرفی می کنند. بخش دوم پروژه در رابطه با همیارکتاب که برگرفته از همیار پلیس است که در سنین کودکی مروج کتابخوانی با بچه ها در خانواده هایشان خواهیم بود.  

امیرنادری بخشدار بخش مرکزی از طرح پایتخت کتاب ایران استقبال کرد  و در ادامه اظهار کرد: این طرح را در پیش دبستانیها می شود وارد کرد و آن را اجراء نمود آموزش و پرورش باید در این طرح پیش قدم باشد و باید دانش آموزان به اولیا خویش بگویند که هرشب یک کتاب رابرای آنها بخوانند.

علیمددی معاون پرورشی اداره آموزش و پرورش ، آموزش پرورش را پرچمدار این طرح عنوان کرد و در ادامه گفت: آموزش و پرورش در حال حاضر طرح مطالعه در مدارس را اجرا می کند و مدارس پیش دبستانی در مرحله اول بحث مطالعه کتاب را دنبال می کنند.

وی تصریح کرد: زنگ کتاب در مدارس شهر  در هفته کتاب به صدا در خواهد آمد و در این روز با حضور مسئولین این زنگ در تاریخ بیستم آبان ماه در مدارس نواخته خواهد شد و یک مدرسه هم به صورت نمادین در این طرح مشارکت خواهند کرد

وی کمبود کتاب در مدارس را یکی از مشکلات مدارس دانست و تجهیز مدارس به کتاب را خواستار شد.

امینی رئیس اداره کتابخانه های شهرستان بوئین زهرا کتابخانه های نهادی شهرستان را در شهرهای بوئین زهرا ،دانسفهان ،شال ،دشتابی دانست وگفت: دو کتابخانه روستایی در روستاهای خوزنین و عصمت آباد می باشند  و منابعی که به کتابخانه های نهادی ارسال می گردد و به این کتابخانه ها نیز ارسال می گرد

 وی در ادامه به عضو گیری و فعال کردن مردم به کتابخوانی را یادآور شد و گفت:این برنامه ها در ایام خاصی به صورت رایگان

صورت می پذیرد و همشهریان در این ایام می توانند عضو کتابخانه ها شوند و این عضو گیری ها در روزهای خاص مانند هفته

کتاب و کتابخوانی و غیره می باشد

مسئول اداره کتابخانه های شهرستان به برگزاری مسابقات مختلف کتابخوانی اشاره کرد و گفت : این اداره در موضوعات مختلف علمی فرهنگی نشست کتابخوان را در کتابخانه ها اجرا می کند و کتابخوان مدرسه ای به صورت موردی در یک مدرسه برگزار می شود.

مهدی انصاری بخشدار بخش دانسفهان از طرح کتاب و کتابخوانی و طرح پایتخت کتاب ایران حمایت کرد و اظهار کرد:باید در سنین دوره پیش دبستانی برای کودکان کتاب خوانده شود تا این کودکان که به سنین نوجوانی و جوانی می رسند کتاب را دوست داشته باشند و مبلغان خوبی برای علاقمند کردن دیگران باشند

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۶/۰۸/۲۲
ولی اله حسین زاده

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی