باران اعتدال

باران اعتدال
بایگانی
پربیننده ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر

سفرهای استانی زلزله/ لطفا دیگر غافلگیر نشویم

پنجشنبه, ۳۰ آذر ۱۳۹۶، ۰۲:۲۲ ب.ظ
بسیاری از مردم همچنان در فقر اطلاعات در مورد زلزله و نحوه برخورد با آن هستند.

خبری از برف و باران در کشور نیست اما تا دلتان بخواهد زلزله هست. به قول زبل خان( شخصیت معروف کارتونی) زلزله اینجا، زلزله اونجا، زلزله همه‌جا.

امروز دیگر به جرات می‌شود گفت تمام مردم ایران درگیر زلزله هستند. از کرمانشاه تا تهران از کرمان تا کرج، زمین تصمیم به لرزیدن گرفته است.

زلزله تصمیم سفرهای استانی خود را آغاز کرده است پس باید فکری کرد.

در زمان زلزله کرمانشاه ستاد مدیریت بحران اعلام کرد که غافلگیر شده‌ایم حالا که زمین لرزه رسما جزئی از زندگی مردم شده است دیگر غافلگیری معنا ندارد و همه ما از مسؤولان تا مردم باید آماده مواجه با زلزله باشیم.

دولت و مجلس باید هرچه زودتر به تصمیم مشترکی در مورد زلزله برسند. منظور از تصمیم مشترک برای زلزله چیست.

اولین گام ایمن سازی خانه‌ها در تمام شهرهاست. قوای مجریه و مقننه با حذف بودجه برخی نهادها که حضورشان هیچ کمکی به جامعه نمی‌کند، ردیف بودجه‌ای را به زلزله اختصاص دهند

اگر خانه‌های ایرانیان در برابر زلزله ایمن باشد ما شاهد تلفات آنچنانی در زلزله نخواهیم بود.

سازمان‌های نظارتی در امر ساختمان سازی باید سختگیری بیشتری در زمینه مقاوم سازی ساختمان‌ها در برابر زلزله داشته باشند. لطفا از تخلفات ساختمان سازها چشم پوشی نکنید. یک ساختمان ناامن می‌تواند جان اهالی را به خطر بیندازد. یک سخت گیری، ضامن جان بسیاری از انسان‌هاست.

مسئله بعدی آموزش است. بسیاری از مردم همچنان در فقر اطلاعات در مورد زلزله و نحوه برخورد با آن هستند. مانورهای سالانه زلزله در مدارس دردی از جامعه دوا نخواهد کرد. می‌توان با توجه به بحران زلزله در کشور زنگ زلزله در مدارس ایجاد کرد.

زنگی که نه تنها دانش آموزان در آن شریک باشند بلکه خانواده‌ها نیز در این زنگ حضور داشته باشند. نه تنها مدارس حتی ادارات و دانشگاه‌ها نیز باید درگیر آموزش مواجه با زلزله باشند.

اینکه مجروحان حادثه زلزله تهران در زمان خروج از خانه دچار حادثه شدند و حتی یک نفر به این علت درگذشته است، نشان می‌دهد که مردم ایران نمی‌دانند با زلزله چگونه رفتار کنند.

هجوم مردم به پمپ بنزین یا تلاش برای خروج از شهر نشان می‌دهد چقدر ما در برابر زلزله فقر اطلاعاتی داریم.

با آموزش و مقاوم سازی می‌توانیم در برابر زلزله غافلگیر نشویم.

کشورهای دیگر مانند ژاپن به ما یاد داده‌اند که می‌شود به خوبی در برابر زلزله مقاومت کرد. احتیاج نیست چرخ را ما اختراع کنیم. آنها روش‌های مختلف را بررسی کرده‌اند. از همان روش‌ها استفاده کنیم می‌توانیم در برابر زلزله مقاومت کنیم.

با زلزله نمی‌شود جنگید اما می‌شود با مدیریت درست آن را کنترل کرد.


عصرایران؛ مصطفی داننده-


موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۶/۰۹/۳۰
ولی اله حسین زاده

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی