باران اعتدال

باران اعتدال
بایگانی
پربیننده ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر


اقدام  تکراری و نمایشی مدیریت  یک واحد صنعتی شهرستان بوئین زهرا برای فرارازپرداخت بدهی های مالیاتی

 

در هفته گذشته شاهد قصه تکراری  تجمع  کارگران یکی از واحد های بزرگ صنعتی شهرستان بوئین زهرا در مقابله ساختمان اداره امور دارایی شهرستان بوئین زهرا بودیم که  در برخی از دست نوشته های که دراختیار  کارگران این واحد صنعتی قرارداشت نوشته شده بود (( رفتار خلاف قانون سازمان امور مالیاتی قزوین  در تلاش برای تعطیلی ... را محکوم  می کنیم  و .... ))البته مطالب دیگری با محتوای کاملا معنادار   در اختیار کارگران قرارداشت که با توجه به انعکاس آنها در برخی از کانال ها و روشن بودن اهداف چنین متن های واکاوی آنها نیازمند نوشتارجداگانه است.

اما واقعیتی که برای مردم هوشیار و آگاه شهرستان بوئین زهرا و مسئولان روشن است   این  می باشد ؛  که  این واحد صنعتی مستقر در شهرستان بنا براظهار یک منبع مطلع و آگاه نزدیک به یکصد میلیارد تومان بدهی مالیاتی شامل  مالیات تکلیفی ، جریمه ومالیات ارزش افزوده  به اداره امور مالیاتی  بدهکار است که متاسفانه تاکنون به دلائل مختلف از پرداخت و تسویه بدهی های قطعی خود استنکاف ورزیده است.



این منبع مطلع اظهار کرد: یکی از اصلی ترین و سنگین ترین بدهی این واحد صنعتی و تولیدی مربوط به بدهی مالیات ارزش افزوده است ؛ یعنی این واحد در فاکتورها ی فروش محصولات  که برای خریداران صادر کرده  از مشتریان مبالغی را به عنوان مالیات ارزش افزوده دریافت کرده است که مدیریت این  واحد بر اساس ماده  قانون ارزش افزوده مکلف و موظف بوده این مبالغ را به حساب امور مالیاتی واریز نماید که مدیریت  این واحد صنعتی مبالغ دریافتی قانون مالیات بر ارزش افزوده  را تاکنون به حساب امور اداره امور مالیاتی واریز نکرده است که مبلغ تقریبی بدهی در این خصوص به 600 میلیارد ریال می رسد.

 این مقام مسئول یاداور شد : بر اساس یکی از مواد قانونی دریافت ارزش افزودمالیات ؛ فعالان اقتصادی مشمول مالیات بر ارزش افزوده پس از ثبت نام باید در زمان عرضه کالاها و خدمات علاوه بر بهای کالاها و خدمات، مالیات بر ارزش افزوده متعلق را نیز از خریداران محصولات خود اخذ و در مدت مشخص شده به دولت پرداخت نمایند.

 

منبع آگاه تصریح کرد : در مجموع بدهی این واحد صنعتی که از سال 1387 انباشت گردیده به یک هزار میلیارد ریال می رسد.

این مقام مسئول بیان داشت : مدیریت این واحد صنعتی تمامی مراحل را بر اساس ماده 238 سازمان امور مالیاتی جهت بررسی  مجدد و استفاده از بخشودگی و تخفیفات  طی نموده است و در این مراحل نیز نهایت همکاری با وی صورت گرفته است و ارقام  بدهی فعلی این شرکت به مرحله قطعی واجرائیات رسیده است  که بر اساس  ماده قانون 211 هرگاه مودی پس از ابلاغ برگ اجرائی در موعد مقررمالیات مورد مطالبه را کلا پرداخت نکند و یا ترتیب پرداخن ان را به اداره امور مالیاتی ندهد به اندازه بدهی موئدی اعم از اصل و جرائم متعلق به اضافه ده درصد بدهی از اموال منقول و غیر منقول و مطالبات موئدی توقیف خواهد شد  و هر نوع تصمیم غیر از دو راه حل بیان شده  خلاف قانون است.

این مقام اگاه گفت : در همین راستا و در جهت احقاق حق مردم و پس گرفتن بیت المال پس از طی مراحل قانونی دو دستگاه خودروی میلیاردی مدیران این واحد صنعتی توقیف شده است.


منبع مسئول یادآورشد :  مدیران این واحد صنعتی شناخته شده تلاش دارند با برخی از حرکات بویژه  برپایی تجمعات کارگری و سوء استفاده از این قشر زحمتکش مدیریت  استان را برای رسیدن به مقاصد نادرست  خود تحت فشار قراردهد.

این مقام آگاه با تاکید بر اینکه مدیریت امور مالیاتی استان قزوین حداکثر تعامل و همکاری و همراهی را با واحد های تولیدی استان جهت دریافت مالیات داشته است و به همین دلیل بخشی از بدهی های گذشته مالیاتی استان در این دوره وصول و تسویه شده است اظهار کرد : مدیریت امور مالیاتی استان قزوین با توجه به تاکیدات مدیریت ارشد استان جهت تعامل و همکاری حداکثری با واحد های تولیدی  تاکنون بیشترین همکاری و تعامل را با مدیریت این واحد صنعتی جهت تسویه بدهی مالیاتی داشته است و حتی آمادگی خود را جهت تسویه و دریافت اقساطی بدهی  مالیات این واحد را در اقساط   بلند مدت اعلام داشته ودر همین راستا  جلسات متعدد و  توافقات اولیه صورت گرفته بود ، که متاسفانه مدیریت این واحد اقدام موثری جهت تسویه و پرداخت بدهی مالیاتی خود انجام نداده است.

 این مقام مسئول افزود : واقعییت این است  امروز بخش زیادی  از اعتبارات جاری کشور از جمله حقوق کارکنان و پروژه  های عمرانی شهر ها و روستا های کشورو استان قزوین  از طریق دریافت مالیات تامین می گردد و بدهی های مالیاتی برخی از مودیان به نوعی بیت المال  و حق مردم محسوب می گردد لذا مدیریت امور مالیاتی استان شرعا و قانونا اجازه و حق چشم پوشی از بدهی کلان این واحد تولیدی و سایر مودیان بدهکار مالیاتی که احکام و میزان بدهی آنان پس از طی تمام مراحل قانونی قطعیت یافته ندارد.




مقام آگاه تصریح ساخت :  مدیران این واحد صنعتی در شهرستان بوین زهرا راهی جز پرداخت بدهی و حق مردم را ندارند و یقینا اقدامات و تلاش های نادرست و نامناسب مدیریت این واحد صنعتی جهت تحت شعاع قرار دادن بدهی خود به موضوعات غیر مرتبط ،  نمی تواند حاشیه امنی برای عدم پرداخت بدهی مالیاتی این واحد صنعتی  ایجاد کنند؛  لذا مدیریت استان قزوین در راستای تعاملات حداکثری همچنان آماده گفتگو در خصوص چگونگی و شیوه تسویه بدهی مالیاتی این واحد صنعتی می باشد چرا که بخشودگی و عدم دریافت  بدهی مالیاتی این واحد صنعتی در هیچ شرایطی با توجه به قطعیت یافتن حکم امکانپذیرنیست.

بهر حال  با عنایت به اینکه  امروز اکثریت مسئولان و مردم استان و شهرستان بوئین زهرا ازانگیزه و  اهداف پشت پرده تجمعات نمایشی  هر ساله ی کارگران این واحد صنعتی آگاه هستند ضرورت دارد ، که مدیریت ارشد استان قزوین و دستگاه های نظارتی در راستای تاکیدات و فرمایشات مقام معظم رهبری  که تاکید دارند یکی از راههای قطع وابستگی بودجه به درآمد نفت، تکیه بر درآمد حاصل از مالیاتِ تولید و تجارت است نسبت به احقاق حقوق مردم از این واحد صنعتی اقدام موثر را انجام دهند چرا که  کوتاهی در برابر زیاده خواهی چنین افرادی بیش از این به مصلحت نمی باشد.

 بی شک منویات مقام معظم رهبری  که بیان داشته اند ((برخی سرمایه داران کلانی که از دادن مالیات خودداری و فرار می کنند مرتکب جرم می شوند زیرا کشور را به پول نفت بیش از پیش وابسته می کنند و زمینه ساز بروز مشکلات بیشتر می شوند. ... و مسئولان مالیاتی برنامه ها و اقدامات خوبی را برای درآمد مالیاتی حاصل از تولید و تجارت طراحی کرده اند که باید با کمک مردم، هرچه سریعتر اجرایی شوند.)) تکلیف را جهت دفاع از حق مردم و بیت المال را برای همگان روشن نموده است ؛ لذا مردم و سایر مودیان مالیاتی انتظاردارند  مسئولان به صورت قاطع و قانونی وضعیت بدهی های مالیاتی این واحد صنعتی را روشن کنند تا اقدامات و رویه نادرست مدیریت این واحد به دیگر مدیران واحد های تولیدی و صنعتی استان تسری پیدا نکند و یا اینکه برخورد اغماض گونه مدیریت استان با زیاده خواهی مدیریت این واحد انگیزه سایر مدیران تولیدی را برای پرداخت به موقع مالیات سست و کاهش ندهد.

بر اساس آمار و گزارش های رسمی عملکرد  امور مالیاتی بالاترین رشد مالیات استان قزوین  در سال گذشته مربوط به شهرستان بوئین زهرا بوده است و اکثریت مدیران واحد های صنعتی و تولیدی فعال شهرستان با احساس مسئولیت و بر اساس وظیفه قانونی و شرعی با وجود برخی از مشکلات مالیات خود را به موقع پرداخت  کرده اند تا نقش موثری در رونده توسعه و عمران و آبادی کشور و استان داشته باشند   و شاید تنها واحدی که در شهرستان دارای بدهی سنگین و  انباشت شده مالیاتی است همین واحد صنعتی است که به علت عدم همکاری ، بدون آنکه  حساب های فعال شرکت بسته شود و در روند فعالیت عادی واحد خللی ایجاد شود،  حکم به توقیف بخشی از اموال مدیریت  واحد داده شده است.

 به نظر می رسد مدیران این واحد صنعتی  که  تحمل توقیف چند روزه دو دستگاه خودروی میلیاردی را ندارند ، نمی توانند تحمل تعطیلی  حتی کوتاه مدت واحد صنعتی و از دست دادن بازار و جایگاه و اعتبار خود را در بین  سایر تولید کنندگان محصولات تولیدی واحد صنعتی خود را داشته باشند ؛ لذا  تمام این مقاومت ها و اقدامات نادرست  برای تحت فشار قراردادن  مسئولان برای چشم پوشی از بدهی مالیاتی و حق مردم است.

سخن پایان  اینکه باید مسئولان مربوطه به این سوال اساسی افکار عمومی پاسخ دهند  در حالی که مدیریت این واحد صنعتی وضعیت این واحد را در سال های گذشته  به عنوان  یک واحد ضررده معرفی کرده  بود و بر اساس ماده 132  حق استفاده از معافیت مالیاتی را نداشته است ، چگونه این واحد توانسته از معافیت ها ی مالیاتی بهره مند شود و علی رغم حسن نیت مسئولان و برخورداری ازحداکثر معافیت ها ، تاکنون مدیریت این واحد از  پرداخت و تسویه بدهی مالیاتی استنکاف ورزیده است .

 افکار عمومی شهرستان بوئین زهرا و  استان قزوین  مشتاقانه و بی صبرانه منتظر اجرای عدالت و قانون در خصوص مدیریت این واحد صنعتی است .

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۶/۱۰/۰۴
ولی اله حسین زاده

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی