باران اعتدال

باران اعتدال
بایگانی
پربیننده ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر

روز های سخت و بحرانی شهرداری های استان قزوین

چهارشنبه, ۲۰ دی ۱۳۹۶، ۰۹:۵۲ ب.ظ

روز های سخت و بحرانی شهرداری های استان قزوین



استان قزوین دارای 24 شهرداری است و مردم چند روستای بزرگ استان نیز آرزو و انتظار استقرار شهرداری را دارند ؛ مضاعف بر اینکه شهرداری های شهرهای استان قزوین بر اساس ظرفیت ، توانمندی ، بزرگی ، میزان جمعیت ، موقعیت ،  قدمت و  دیگر موئلفه ها ، رتبه و  جایگاه متفاوتی دارند و در یک ردیف و جایگاه قرارندارند.

 اما این روز ها اکثریت  شهرداری های استان قزوین در خصوص اعتبارات ودرآمد شرایط  مشابه و نزدیک به هم  دارند  و در وضعییت  سخت و بحرانی  به سر می برند تا حدی که می توان گفت برخی از شهرداری ها ی کوچک استان درآستانه ورشکستگی قرار گرفته اند.

البته تا حدودی می توان گفت شهرهای قزوین ، محمدیه ، الوند ، آبیک و تاکستان شرایط مالی نسبتا بهتر و مناسبتری نسبت به دیگر شهرداری ها برخوردار هستند که این شرایط مناسب درآمدی و مالی  نه به خاطرحسن تدبیر ومدیریت مناسب مدیران  گذشته و حتی فعلی این شهر ها بوده است ؛ بلکه وضعییت مناسب درآمد شهرداری های این شهر ها به جهت ظرفیت های است که خارج از خواست و اراده مدیران شهری این شهر ها در سال های دور رقم خورده است که از جمله می توان به درآمد های سرشار و مناسب شهرداری الوند از بابت استقرار شهرک صنعتی و .... اشاره داشت .

بهر حال  به جرات می توان گفت که در مجموع این روزها بسیاری از شهرداری های استان قزوین با چالش و مشکلات زیادی در زمینه درآمد و تحقق بودجه مواجه هستند و در خیلی از شهرها، کارمندان و کارگران چند ماهی است  که حقوق دریافت نکرده اند و کارگران خدمات شهری این شهرداریها صورت خود را با سیلی سرخ نگه داشته اند و با دریافت مساعده های قطره چکانی زندگی را باسختی می گذرانند و همچنان منتظر گشایشی در اعتبارات شهرداری ها هستند. هر چند که کاهش هر ماهه کمک های دولتی بویژه کمک های ردیف مالیات ارزش افزوده امید بهبود را  برای شهرداری ها کوچک به حداقل رسانده است. 



واکاوی دلائل شکل گیری چالش و شرایط بد مالی فعلی شهرداری های استان قزوین  را نمی توان در یک مقاله و گفتار بیان داشت اما به جرات می توان گفت  عدم ایجاد منابع درآمد پایدار برای شهرداری ها موجب شده تا با فروکش کردن ساخت و ساز در شهرها، درآمد شهرداری از محل عوارض ساخت و ساز به شدت کاهش یابد ودر نتیجه شهرداری ها با کاهش درآمد مواجه  شوند.

کاهش صدور پروانه ساختمانی که بخش اصلی درآمد شهرداری را رقم می زند ، و عوارض کارخانه های صنعتی و مالیات بر ارزش افزوده باعث شده نمودار و منحنی درآمد شهرداری ها در حالت نزولی قرار گیرد. این در حالی است  که خواسته های شهروندان با توجه به نیاز های آنها در بخش های مختلف نسبت به قبل زیادتر شده است.

امروز فعالیت بسیاری از شهرداری ها ی استان قزوین  با  توجه به بحران منابع درآمدی تنها به فعالیت های روزمره و تامین حقوق کارگران و پرسنل شهرداری محدود شود و هر ماه  بر میزان بدهی شهرداری ها  به سازمان های تامین اجتماعی جهت بیمه گذاری کارکنانشان افزوده می شود ضمن اینکه صف طلبکاران و پیمانکاران جهت دریافت مطالبات از شهرداری ها طولانی تر شده و اندک اعتماد و اعتبار شهرداری ها در بین پیمانکاران ، اصناف و ...  در حال کاهش است.    

البته ناگفته پیداست فربه شدن هر روزه برخی از شهرداری ها استان و تحمیل برخی از نیروهای مازاد به شهرداری ها و هزینه های خارج از وظایف و مسئولیت های شهرداری از سوی برخی از نها ها و سازمان ها و حتی شخصیت های حقیقی و حقوقی باعث گردیده که تن رنجور شهرداری ها هر روز نحیفتر از گذشته شود و شاخص نسبت هزینه های جاری و عمرانی به نفع هزینه های جاری سنگین تر شود.

انتظار این است که مدیریت عالی استان قزوین بویژه در حوزه معاونت عمرانی با توجه به آمایش سرزمینی و ظرفیت های  هر یک از شهرها  با در اختیار قراردادن تسهیلات ارزان قیمت زمینه سرمایه گذاری شهرداران را در پروژه ها و طرح های پایدار درآمد زا کمک نمایند.

هر چند تعدادی از شهرداری  های استان در برخی موارد برای ایجاد درآمد پایدار اقدام کرده اند اما آنگونه که شایسته بوده  از پروژه ها و طرح ها  حمایت و پشتیبانی نشده است  و حتی برخی از ادارات و  گاهی قوانین دست و پاگیر مانع از ادامه کار شهرداران  در حوزه  ایجاد درامد های پایدار شده‌است.

شهرداری ها می‌توانند با سرمایه گذاری در حوزه ها و بخش های مختلف از جمله  حوزه گردشگری و  توریست برای خود درآمدزایی کنند  و وابستگی اعتبارات شهرداری را به منابع دولتی کاهش دهند اما متاسفانه کمتر در این حوزه کار شده است. البته باید در نظر داشته باشیم عدم وجود برخی زیرساخت های شهری موجب شده است رونق گردشگری با مشکل مواجه شود.

یقیینا  نمی‌شود و نمی توان  یک شبه انتظار داشت شهرداری ها  برای خود درآمد پایدار ایجاد کنند چرا که  شهرداری‌ها باید از قبل فکر درآمد پایدار می‌افتادند اما بهر حال شاید بحران پیش آمده تلنگری برای شهرداری و شورای های اسلامی شهرهای استان   باشد تا در جهت ایجاد درآمدهای پایدار گام بردارند.

اغلب پروژه های  عمرانی شهرداری ها استان با توجه به کاهش منابع مالی به تعطیلی کشیده شده و اولویت اول شهرداری ها تامین و رتق و فتق هزینه های جاری از جمله  پرداخت حقوق معوقه کارکنان است هر چند همچنان چراغ کارگاه پروژه های عمرانی تعدادی از شهرداری ها ی بزرگ بزرگ روشن است.

ادامه دارد

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۶/۱۰/۲۰
ولی اله حسین زاده

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی