باران اعتدال

باران اعتدال
بایگانی
پربیننده ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر




حجت‌السلام حائری‎زاده:
 استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه بعثت، چند فرمول اصلی را برای اداره کردن زندگی چه در اجتماع و چه در خانواده در تمام آداب و در زمینه‌های مختلف دارد، گفت: پیام مهم بعثت، تحول و چرخش کامل از همه انحراف‌ها و بدی‌ها به سوی نیکی‌ها و ارزش‌های اسلامی و قرآنی است.
ارکان‎ اصلی بعثت برای اداره زندگی/ پیام مهم بعثت تحول به سوی نیکی‌ها و ارزش‌های قرآنی است
حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمهدی حائری‌زاده، استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه ۲۷ رجب روزی است که رسول خدا (ص) مبعوث شدند و درس‌های بسیاری را به ما یادآوری کردند، اظهار کرد: بعثت درحقیقت، نقطه آغازین اسلام است چراکه دین اسلام که در سال‌های نخستین خود با پیروانی اندک و در شرایط سخت آغاز شده بود، بعد‌ها در سراسر جهان انتشار پیدا کرد و دل‌های فراوانی را به سوی خود جذب کرد.

وی با بیان اینکه بعثت، چند فرمول اصلی را برای اداره کردن زندگی چه در اجتماع و چه در خانواده در تمام آداب و در زمینه‌های مختلف، دارد اظهار کرد: در این میان به چهار اصل مهم باید بیشتر پرداخته شود؛ چنانچه در روایات شریف دارد که حضرت فرمودند: «انی بعثت لاتمم مکارم الاخلاق»، یعنی من مبعوث شدم که زیبایی‌های اخلاق را تکمیل کنم و این یعنی هدف بعثت تنها اشاعه مکارم اخلاقی میان مردم بوده است.

این استاد حوزه و دانشگاه افزود: یکی از نکات قابل توجه‎ای که در مورد بعث می‎آموزیم و خیلی باید به آن‌ها پرداخته شود اصل مدارا کردن است؛ ما باید یاد بگیریم که مدارا کنیم و در تمام مراحل زندگی آن را به کار ببریم؛ لذا اولین خروجی بعثت اصل مدارا است و روایتش این است که می‌فرماید: ما انبیاء امر شدیم که با مردم مدارا کنیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین حائری‌زاده با بیان اینکه مدارا چند رکن دارد، ادامه داد: اول اینکه به‌اندازه ظرفیت مردم با آن‌ها حرف بزنیم؛ ابن یعنی باید بنا بر ظرف هرکسی با آن رفتار، صحبت و مدارا کرد. مانند رفتار صحیح پیامبر اکرم (ص) با عرب جاهلی آن زمان که احکام را بنا بر میزان درک و فهم آن‌ها به ایشان مطرح و بیان می‎کردند.

وی در ادامه گفت: حجت‌الاسلام والمسلمین حائری‌زاده رکن دوم اصل تکریم است. این اصل یعنی اینکه تکریم کنیم و احترام بگذاریم. در روایت است که پیغمبر اکرم (ص) کریم‌ترین انسان بین مردمان و بخشنده‌ترین مردم، و در رفت و آمد و همراهی کریم‌ترین مردم بود؛ به گونه‌ای که هرکس با او رفت و آمد می‌کرد و او را می‌شناخت، محبتش در قلبش می‌افتاد و کسی که از همه بیشتر تکریم می‌کرد هم رسول خدا بود.

این استاد حوزه و دانشگاه اظهار کرد: همه ما نیز باید ببینیم خروجی فعالیت‎ها و جلساتمان چقدر است و این جلسات تا چه حد بر روی خلقیات ما اثرگذار بوده است. مرحوم آقا شیخ مرتضی حائری یزدی می‎فرمودند که هرگاه اعتقادات شخص درست شود، به دنبال آن اخلاقیاتش هم درست می‌‎‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین حائری‌زاده با بیان اینکه رکن سوم اصل عدم مداهنه است، افزود: مداهنه از ریشه دُهن است و دُهن به معنای روغن است و مداهنه یعنی مواظب باش که کار‌های دنیایت را به گونه‌ای انجام بدهی که آنچه که خوب است را بگویی و در مورد آنچه که بد است هم توجیح‌های بیجا نکنی، بد را نپوشانی. کار بد، بد است. سر خودتان را کلاه نگذارید. امیرالمومنین (ع) در نهج البلاغه فرمودند که اگر همه عالم را به من بدهند و به من بگویند یک دانه جو را که در دهان یک مورچه است، از آن بگیرم، هرگز چنین کاری را نمی‌کند. نخواهم کرد.

وی با اشاره به اینکه رکن چهارم، اصل عدم استرحام از ریشه رحم است که به معنای طلب رحم و شفقت از دیگران داشتن و گردن کج کردن است، به ایکنا گفت: انسان نباید خودش را به ذلت بیندازد. روایتی را دیدم به این معنا که پیامبر اکرم (ص) فرمودند: یا علی حاضرم دست خودم را تا آرنج در دهان یک مار افعی بکنم، خود را به خطر بیندازم؛ اما در مقابل انسانی که تازه به دوران رسیده است، گردن کج نکنم.

این استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: پیام مهم بعثت، تحول و چرخش کامل از همه انحراف‌ها و بدی‌ها به سوی نیکی‌ها و ارزش‌های اسلامی و قرآنی آورد بعث است. پیام بعثت، تلاش همیشگی و خستگی‌ناپذیر آن‌هایی است که به اسلام و پیامبر (ص) ایمان آوردند. ما مسلمان‌ها وظیفه داریم در هرجا و هر زمان که هستیم، محیط خودمان را از آلودگی، سستی، تبعیض و پلیدی پاک کنیم و دنیا را به محیطی امن و پاک تبدیل کنیم تا در پرتو آموزه‌های آسمانی رسول خدا (ص) در دنیا و آخرت، دل شاد و پیروز داشته باشیم.
حجت‌الاسلام والمسلمین حائری‌زاده در پایان با اشاره به حدیثی گفت: امام سجاد (ع) فرمودند: تمام خیرات را در یک چیز دیدم و آن این است که دندان طمع را از آنچه که در دست مردم است، بکنم. فرموده‌اند که:در مسائل مادی به یایین دست نگاه کنید و در مسائل معنوی به بالادست خودتان؛ لذا بهتر است در روز مبعث همگی ما در رفتار و کردار و گفتار خود بازنگری کنیم و نواقص و خرابکاری‎های خود را در رفتار‌ها ترمیم کنیم و نسبت به جبران نواقص اقدام کنیم.
ایکنا؛
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۷/۰۱/۲۵
ولی اله حسین زاده

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی