باران اعتدال

باران اعتدال
بایگانی
پربیننده ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر
امام زمان

میلاد مبارک امام دوازدهم، حضرت مهدی(عج) روزی است که امید را در قلب مظلومان عالم زنده می‌کند، منجی که با ظهور خود دل‌های جهانیان را پر از بی‌نیازی کرده و گستره عدلش به همگان می‌رسد.

این ساعت‌ها، این دقایق، این ثانیه و این لحظه‌ها همه مملو از نور و سراسر شور است. تو گویی عزیزترین انسان در زندگی هر محبی قدم بر زمین می‌گذارد. فضای شهر فضای عید است و عید و عید.

در لحظاتی که با شب‌های قدر برابر است، در زمانی که ضربان قلب شیعیان از شادی می‌زند و در شرایطی که امید، بیش از هر زمان دیگری داروی کارساز است، آخرین وعده الهی در خلافت و امامت پا بر زمین می‌گذارد.

همان‌که شفیع دوستدارانش در دنیا و آخرت است. همان‌که عنوان منجی عالم را برایش انتخاب کرده‌اند، مگر می‌توان برای آمدن منجی مسرور نبود.

این روزها بیش از همیشه قلب مسلمانان آکنده با درد است. جهان اسلام با دشمنی مزدوران ظالم چنان در خود تنیده است و چنان اسیر بدذاتی بی‌معرفتان و بی‌غیرتان شده است که از هر گوشه‌اش خون می‌چکد و در جای‌جایش صدای مظلومیت کودکی یتیم به گوش می‌رسد که فرسخ‌ها راه را پیاده از ترس جان طی کرده است.

نه‌فقط شیعیان و مسلمانان که امروز سایر انسان‌های مظلوم نیز همچون بیمارانی که چشم‌به‌راه طبیب دارند، چشم به آزادی و لحظه خلاصی دوخته‌اند.

در این شرایط است که وقتی نام مهدیِ فاطمه(ع)، منتقم خون حسین(ع) و ادامه‌دهنده راه علی(ع) به گوش می‌رسد، امید جوانه می‌زند... کسی که نسلش از خاندانی سراسر عدالت‌خواه است و غیرتش غیرت بنی‌هاشمی، همان‌که نامش از زبان بهترین‌های عالم وعده‌ای برای دردکشیدگان بود و راهش راه رسول‌الله(ص)، آری چنین عصاره بابرکتی از خاندان امامت و رسالت پای بر زمین می‌گذارد و هستی را با اولین قدم‌هایش از ذلت و ناامیدی نجات می‌دهد.

وظایف منتظران حضرت مهدی(عج)

در بخش‌هایی از پیام حضرت آیت‌الله‌العظمی جوادی آملی در کتاب سروش هدایت آمده است: «احادیث گران‌بهایی که هندسه مدینه مهدی موعود(علیه‌السلام) را ترسیم و ویژگی مردان آن را تصویر می‌نماید، هم از عدل جامعه خبر می‌دهد و هم از غنای قلبی مردم آن، یعنی اصول قانون اساسی حکومت آن حضرت که وحیانی است، هم نوید عدل می‌دهد و هم مژده تقویت روح استغنا؛ پیامبر عظیم‌الشأن اسلام صلی‌الله علیه و آله و سلم درباره سیره و سنّت امام زمان(عج) فرمود: «...و یمْلأ اللّه قلوبَ امّة محمّدٍصلی الله علیه و آله و سلم غنی ویسعهم عَدْلُه»؛ یعنی مهدی موعود(علیه‌السلام) دل‌های امّت مسلمان را پر از بی‌نیازی نموده و گستره عدل آن حضرت به همگان می‌رسد.»

آیت‌الله جوادی آملی ادامه می‌دهند: «چون وقت ظهور معلوم نیست؛ چه اینکه زمان ارتحال نامعلوم است، باید هماره واجد شرائط و لوازم ظهور مهدی موجود موعود (ارواحنا فداه) بود؛ چه اینکه لازم است همیشه دارای اسباب و علل لقای مسرت‌بخش خدای سبحان بود و همین آمادگی و پرهیز از تسویف و تأخیر، در اصلاح فرد و جامعه و در بارور شدن فکر فردی و عقل جمعی سهم به سزایی دارد.»

اگر نصاب صالحانِ منتظر به کمال خود نائل شد و نعمت ترقّب صادق به تمامیت خویش بالغ گشت، زمینه ظهور انسان کاملی که مظهر اسم اعظم است و مجرای هرگونه فیضِ تکمیل دین و تتمیم نعمت است، فراهم می‌گردد استاد سطوح عالی حوزه خاطرنشان کرد: «هر انسان صالحی که مثال محبوب واقعی را در سر، و وصال او را در دل می‌پروراند، مظهر نام مبارکی از اسمای حسنای الهی است؛ اگر نصاب صالحانِ منتظر به کمال خود نائل شد و نعمت ترقّب صادق به تمامیت خویش بالغ گشت، زمینه ظهور انسان کاملی که مظهر اسم اعظم است و مجرای هرگونه فیضِ تکمیل دین و تتمیم نعمت است، فراهم می‌گردد و خدای سبحان مشیت نفوذناپذیر خود را اِعمال می‌فرماید. آنگاه طنینِ «اَنا بقیةالله» از کنار کعبه که قبله عالمیان و مطاف زائران است، به گوش مشتاقانِ مترصّد می‌رسد و همگان وظیفه استماع، انصات و امتثال آن را، همچون آیه قرآن به‌خوبی ادراک می‌کنند و از هر سمتی به صَوْب آن حضرت و با هر زبان و در هر زمین و در هر زمان، تلبیه گویان به محضر انورش بار می‌یابند و یا در اقلیم خویش به اطاعت دستور معصومانه وی مبادرت می‌نمایند.»

آیت‌الله‌العظمی جوادی آملی همچنین در کتاب «امام مهدی موجود موعود» به وظایف منتظران آن حضرت پرداختند و با برشمردن تفصیلی و توضیحی هر وظیفه چنین آورده‌اند: «هر منتظری باید اهل پیوند با خداوند بزرگ باشد و ضمن درخواست روزی در ابعاد ذیل، برای درونی کردن و استقرار صفات « توفیق طاعت»، « دوری از معصیت»، « نیت خالصانه» و « شناخت محرّمات الهی» در خویش تلاش کند. همچنین انسانی که در انتظار کریم‌ترین انسان‌های عصرش به سر می‌برد، بایسته است که از خداوند کریم اعطا و ازدیاد و حفظ کرامت خود را در اسباب کرامت طلب کند و خویش هم در تحقق آن خواسته از پای ننشیند.»

دعا کردن به‌تنهایی برای ظهور حضرت حجت(عج) کافی نیست

آیت‌الله‌العظمی ناصر مکارم شیرازی هم ضمن تبریک به مناسبت میلاد امام زمان(عج) بیان کرد: دعا کردن به‌تنهایی برای ظهور حضرت حجت(عج) کافی نیست.

وی با تأکید بر اینکه باید به قرآن رجوع کنیم و به دستورات آن عمل کنیم عنوان کرد: قرآن کریم شرط ظهور امام زمان(عج) را تربیت بندگان صالح خدا می‌داند و در کتب آسمانی متعدد نیز نوشته شده است که زمین در سیطره بندگان صالح خدا قرار خواهد گرفت. 

مرجع تقلید شیعه با اشاره به اینکه حضرت حجت(عج) به‌تنهایی جهان را اداره نخواهد کرد، خاطرنشان کرد: ۳۱۳ نفر از یاران ایشان رده اول هستند و یاران دیگر امام زمان(عج) در رده‌های بعدی قرار دارند و ما باید برای تربیت یاران امام زمان به تربیت دینی نسل جوان و بزرگ‌سال جامعه اهمیت دهیم.

وی با اشاره به اینکه بندگان صالح هسته اصلی انقلاب اسلامی هستند، بیان کرد: این تصور که ظهور امام زمان(عج) مشروط به زیاد شدن فساد است دیدگاه باطلی است و باید برای ظهور ایشان عباد صالح تربیت شوند.

آیت‌الله مکارم شیرازی ادامه داد: باید امربه‌معروف و نهی از منکر و معرفت به ولایت در میان مردم افزایش پیدا کند تا زمینه‌های ظهور امام زمان(عج) فراهم شود و مبلغان این وظیفه مهم را بر عهده دارند.

شب سیاه بشریت به روز سپید منتهی خواهد شد

آیت‌الله‌العظمی جعفر سبحانی هم با اشاره به روایتی از پیامبر (ص) که فرمودند امید مایه رحمت برای انسان‌ها است اظهار داشت: وعده پیامبر و ائمه(ع) به ظهور حضرت حجت، نقطه امید برای همه مسلمانان و مظلومان جهان و همچنین از نعمت‌های بزرگ الهی است.

وی افزود: روح امید سبب می‌شود تا جامعه دچار یأس و ناامیدی نشود چراکه بدون تردید شب سیاه بشریت به روز سپید منتهی خواهد شد.

مرجع تقلید شیعیان گفت: زمانی که امام زمان (ع) ظهور کنند، آسیب‌ها و خدشه‌هایی که به اسلام وارد شده است را ترمیم می‌کنیم، همچنین در زمان ظهور عقل مردم رشد می‌کند و زندگی تازه‌ای ایجاد می‌شود. 

وی ادامه داد: حوزه علمیه باید برای حفظ روحیه و امید به ظهور در جامعه مجتهد، محقق، سخنگو و مبلغ شایسته تربیت کند. 

مباحث خرافی نسبت به امام زمان(ع) از روی جهل است

معاون علمی، فرهنگی و آموزشی اداره کل تبلیغات اسلامی قم در گفتگو با خبرنگار مهر، ضمن رد هرگونه مباحث خرافی نسبت به وجود امام زمان(ع) گفت: تمام بحث‌های خرافی که در خصوص وجود مبارک ایشان گفته می‌شود از سر جهل است، درواقع این نادانی از سر ندانستن مسائل و خصوصاً نداشتن معرفت کافی نسبت به ایشان است.

حجت‌الاسلام محمود نجاریان زاده اظهار داشت: امام زمان تمام علوم را در اختیار دارد و باید بدانیم که از زمان جلوتر است، درواقع قبل از اینکه حادثه‌ای رخ دهد، هرساله شب قدر حوادثی که در زمین روی می‌دهد را خدمت ایشان می‌برند و ایشان به همین منظور از زمان جلوتر هستند.

وی افزود: پس ما اگر اعتقاد داشته باشیم که علم ایشان به علم خدا متصل است، درک می‌کنیم که وجود ایشان و تسلط ایشان بر همه‌چیز مانند دوربینی است که فیلم‌برداری می‌کند و یا نقشه ماهواره‌ای در اختیار بشر می‌گذارد، درواقع هر اتفاقی با علم الهی ابتدا به محضر ایشان می‌رسد.

معاون علمی، فرهنگی و آموزشی اداره کل تبلیغات اسلامی قم تأکید کرد: ما می‌گوییم عالم محضر خدا است و این مسائل را ایشان در اختیار امام عصر هم قرار می‌دهند، وقتی ما اعتقاد داشته باشیم که ایشان حاضر و ناظر همه‌چیز است، به‌گونه‌ای زندگی می‌کنیم که بیشتر مراقب رفتارمان باشیم.

حجت‌الاسلام نجاریان زاده گفت: امام عصر(ع) هم ظاهر و هم باطن ما را می‌بینند و برای ایشان مکشوف است، لذا اگر ما شناخت کافی داشته باشیم، شبهات مطرح‌شده بر ما تأثیری ندارد، مثلاً در خصوص عمر ایشان ما می‌دانیم که عمر دست خدا است و یا در مورد قدرت ایشان که اگر شناخت کافی باشد درک می‌کنیم این خداوند است که در اختیارشان قرار می‌دهد، پس اگر نسبت به وجود مقدس ایشان شناخت داشته باشیم می‌توانیم پاسخ بسیاری سؤالات را نیز متوجه شویم.

لزوم توجه جامعه به تربیت مهدوی

مدیر گروه مدیریت راهبردی و مطالعات فرهنگی و ارتباطات دانشگاه باقرالعلوم(ع) نیز در این زمینه در گفتگو با خبرنگار مهر، با تأکید بر توجه به تربیت مهدوی در جامعه اسلامی اظهار داشت: ادعیه مانند دعای آل یاسین و دعای غیبت امام زمان(ع) از دعاهایی هستند که می‌توانند درزمینهٔ تربیت مهدوی مدنظر باشند.

حجت‌الاسلام سید محمدحسین هاشمیان افزود: شناخت نسبت به امام زمان معرفت حقیقی است که در زمینه‌های مختلف و رفتارهای ما باید مدنظر باشد، در همین زمینه باید شناخت کافی نسبت به خداوند، رسولش و همچنین امامان پس از پیامبر(ص) داشته باشیم.

وی با اشاره به اعتقاد مستحکم انسان‌های منتظر امام زمان(ع) و اینکه ایشان دروازه نعمات الهی هستند، ادامه داد: وقتی نسبت به ایشان شناخت کافی پیدا کنیم، پس محبت و شوق نیز به دنبالش خواهد آمد.

هاشمیان ضمن بیان اینکه انسان‌های منتظر امام عصر(ع) سرشار از شناخت اخلاقی می‌شوند، گفت: چنین اخلاق مهدوی برگرفته از شناخت مناسب نسبت به امام عصر(ع) است.

معرفت نسبت به امام زمان(عج) تنها راه نجات بشریت

حجت‌الاسلام روح‌الله شاکری رئیس دانشگاه معارف اسلامی قم هم گفت: همه ادیان، مکاتب و حتی اسطوره‌ها  به پایان تاریخ و نجات انسان پرداخته‌اند اما با توجه به حجم بالای روایات و با استناد به ده‌ها آیه قرانی و صدها روایت، قرائت اسلام از نجات آخرالزمان منحصربه‌فرد است.

وی افزود: در کتاب‌های مقدس سایر ادیان به‌ویژه در تورات با ملحقاتش و انجیل‌های چهارگانه، درباره آخرالزمان مباحثی مطرح‌شده، اما به‌صراحت و به‌صورت مبسوط در اسلام به‌ویژه مکتب شیعه به موضوع مهدویت پرداخته‌شده و دارای اصالت است.

شاکری تصریح کرد: عده‌ای با دیدگاه‌های انحرافی، رواج ظلم و فساد را زمینه‌ساز فرج قلمداد می‌کنند و به همین دلیل با نهضت امام خمینی(ره) و تشکیل نظام اسلامی مخالف بودند و این در حالی است که با استناد به روایات فراوان و بحث‌های کلامی این نگاه مردود و باطل است.

این مدرس دانشگاه شناخت و معرفت نسبت به امام زمان(عج) و اهل‌بیت را تنها راه نجات بشریت دانست و اظهار داشت: با شناخت سیره ائمه معصومین و تبعیت از آن‌ها می‌توان سعادت دنیا و آخرت را نصیب خود کرد.


مهر

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۷/۰۲/۱۲
ولی اله حسین زاده

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی