باران اعتدال

باران اعتدال
بایگانی
پربیننده ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر

رئیس حوزه قضایی بخش رامند در سخنرانی پیش از خطبه های نمازجمعه شهر دانسفهان  بیان کردند: حفظ حقوق بیت المال از اولویت های دستگاه قضایی است.


علی فولیان در سخنرانی پیش از خطبه های نماز جمعه شهر دانسفهان با گرامیداشت سالروز شهادت آیت‌الله دکتر بهشتی و ۷۲ نفر از یاران او در هفتم تیر ماه سال ۱۳۶۰ و گرامیداشت هفته قوه قضائیه،از معمار دستگاه قضایی شهید دکتر بهشتی تجلیل کرد.

قاضی فولیان با بیان اینکه شهید بهشتی در تدوین قانون اساسی نظام جمهوری اسلامی ایران بسیار مؤثر بود، تصریح کرد: : مسؤولان قوه قضائیه اعتقاد دارند شهید بهشتی ریل‌گذار نظام قضایی کشور است.

 

این مقام قضایی قوه قضائیه را از ارکان نظام جمهوری اسلامی دانست واجرای عدالت، تظلم خواهی، احقاق حق و باطل، مبارزه با فساد و تبعیض، حل و فصل دعاوی ، احیای حقوق عامه نظارت بر حسن اجرای قوانین وعملکرد دستگاه های اجرایی، پیشگیری از جرم، اصلاح مجرمین و تعقیب و مجازات مجرمین را از مهمترین وظایف قوه قضائیه مطابق اصل ۱۵۶ قانون اساسی عنوان کرد.




وی هم اندیشی و هم سویی قوا در چارچوب قانون را ضروری دانست و گفت: دستگاه قضایی در عین استقلال  با دستگاه های اجرایی تعاملی ضابطه مند داشته تا با یاری یکدیگر گام های موثری در راه پیشرفت ایران عزیز برداشته شود.

قاضی فولیان جرائم زبانی از قبیل توهین و افتراء و درگیری های فیزیکی و اختلافات ملکی  را دارای بیشترین فراوانی جرم مطرح و عنوان کرد: چنین مسائلی در شان مردم بخش رامند نمی باشد و باید بر ترویج اخلاق و فرهنگ مدارا در جامعه تلاش های وافری صورت گیرد.

رئیس حوزه قضایی بخش رامند تصریح کرد:آسیب های اجتماعی مثل بیکاری ،فقر ،طلاق،اعتیاد را علت افزایش ورودی پرونده به دادگاه عنوان نمود و اضافه کرد که بایستی اقدامات پیشگیرانه در این خصوص صورت گیرد .

علی فولیان  با اشاره به اینکه ورودی پرونده به دادگاه  از سال گذشته بیشتر بوده است، خاطرنشان کرد: ضمن تقدیر و تشکر به جهت تلاش وافر کارکنان دادگاه عمومی بخش رامند، بیش از ۷۰ درصد ابلاغیه ها از طریق سامانه ابلاغ الکترونیکی انجام شده که راهکار مناسبی جهت حفظ حرمت مراجعین و کاهش مراجعات آنان به دستگاه قضایی و کاهش اطاله دادرسی است. وی  اضافه کرد ۱۵۴۹ پرونده در شعبه دادگاه و ۸۱۵ پرونده در شورای حل اختلاف مورد رسیدگی قرار گرفته و تعداد ۷۴۹ فقره پرونده در اجرای احکام مدنی و کیفری اجرا شده است. همچنین بخش اعظمی از پرونده های مسن مختومه و از آمار کسر گردیده است.

قاضی فولیان  با اشاره به آمار تعداد زندانی‌ها در این بخش، متذکر شد: بخش رامند کمتر از ۲۰ نفر زندانی دارد که جرم بیشتر آنها سرقت است که ۵۰ درصد از  این زندانیان به جهت گرایش به اعتیاد، مرتکب جرم سرقت شده اند. وی در ادامه تصریح کرد که در اجرای سیاست دستگاه قضایی، راجع به کاهش جمعیت کیفری زندانها، تا توانسته ایم کمتر از تدابیر سالب آزادی استفاده کرده ایم و ما معتقدیم از مجازات حبس باید به عنوان آخرین حربه استفاده شود و  زمانی که سایر ضمانت اجراها پاسخگوی مناسبی در اصلاح و باز اجتماعی کردن نباشند،آن زمان می توان مجازات زندان را اعمال نمود.



وی  سیاست "حبس زدایی" را از مهمترین مسائل دستگاه قضا بیان کردو تصریح نمود که استفاده از مجازات های جایگزین حبس همواره مدنظر بوده که  برای اجرای صحیح آن نیازمند همکاری برخی نهادهای پذیرنده هستیم.

رئیس حوزه قضایی بخش رامند: حفظ حقوق بیت المال  را از اولویت های دستگاه قضایی برشمرد و یادآور شد: قوه قضائیه همچون گذشته با متصرفین و متجاوزین به اراضی ملی و  افرادی که به نحو غیر مجاز مبادرت به حفر و بهره برداری از منابع آب می نمایند، برخورد قانونی لازم را انجام خواهد داد و در این خصوص تمامی چاه های فرم پنج پلمب و  به تدریج چاه های فرم یک که دارای احکام قضایی قطعیت یافته هستند،مسلوب المنفعه خواهند شد.

قاضی فولیان با اشاره به آمار ناچیز جرایم خشن در سطح حوزه قضایی، تصریح کرد: امنیت در حوزه بخش در  سطح مطلوبی می باشد که این امر به جهت التزام عملی مردم به قانون و صدور احکام بازدارنده از سوی دادگاه و اقدامات مفید و اثر بخشی است که ضابطان دادگستری انجام داده اند .

این مقام قضایی ضمن تقدیر و تشکر از عملکرد اعضای شوراهای حل اختلاف شهری و روستایی، اساس فرهنگ اسلامی را بر اخوت و برادری،گذشت و ایثار و مهربانی دانست و اظهار نمود که بخش اعظمی از پرونده ها جهت ایجاد صلح و سازش به شوراهای حل اختلاف ارجاع و حل و فصل می شوند که در این زمینه نیازمند همکاری مردم هستیم .

در ادامه پس از پایان خطبه های نماز جمعه،قاضی فولیان به همراه ضابطان دادگستری با مردم ملاقات عمومی داشته و دستورات لازم را درخصوص درخواستهای آنان صادر نمودند.




موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۷/۰۴/۰۲
ولی اله حسین زاده

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی