باران اعتدال

باران اعتدال
بایگانی
پربیننده ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر


جهانگیری مامور ویژه روحانی برای تغییر کابینه شد؛ جلسات مهم با چهره های جدید در پاستور/ پلن اول جواب نداد؛ وزرا جا به جا نمی شوند، تغییر می کنند/ زنگنه نمی رود؛ طیب نیا نمی آید


پروژه ترمیم کابینه در دستور کار است و اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور با برگزاری جلسات پیاپی در جست و جوی گزینه های مناسب است.
 تب تغییرات در دولت هنوز تند است. اگرچه راهبرد نخست یعنی تفکیک وزارتخانه ها به نتیجه نرسید و اهالی پاستور نخواهند توانست همه نیروهای خود را تا پایان دولت حفظ کنند اما تغییر ناگزیر است. وضعیت اقتصادی به سامان نیست و آقای رئیس جمهور راهی ندارد غیر از اینکه تن به دگرگونی دهد. سخت ترین بخش این تصمیم برای او انتخاب مسئول پروژه ترمیم بوده است. روحانی ، این بار جهانگیری را به عنوان نماینده اصلاح طلبان و بدنه اجتماعی خود برگزیده و اجازه داده است که تغییرات مورد نظر وی ، چرخ کابینه را بچرخاند. 

خبرهای حاکی از آن است که جهانگیری جلساتی پیاپی برای انجام تغییرات در کابینه را برگزار کرده و با چهره های متعددی به گفت و گو نشسته است. برخی از این افراد بعد از گفت و گو با جهانگیری، دیداری نیز با روحانی داشته اند. این دیدارها اما بعضا نتیجه نداشته است. مصداقش گفت و گوهای طیب نیا و روحانی است که گویا فعلا و تا اینجای کار هر چه جهانگیری رشته بود را پنبه کرد. هنور مشخص نیست که طیب نیا به عنوان جایگزین کرباسیان به دولت دعوت شده یا به عنوان جایگزین نوبخت در سازمان برنامه و بودجه؛ شاید هم در صدر کمیته ای قرار بگیرد که می گویند قرار است سکاندار اقتصاد کشور شود. هر کدام که باشد فرقی نمی کند زیرا برای پذیرش این مسئولیت شرط و شروط ها دارد. شرط و شروطی که مهم ترینش قرار گرفتن در جایگاه فرمانده اقتصادی دولت است. طیب نیا در دولت یازدهم با روحانی کار کرده و علاوه بر شرایط اقتصادی موجود از مافوق خود یعنی رئیس جمهور هم شناخت خوبی دارد. این مولفه می تواند به کار آمده و در موفقیت طیب نیا موثر باشد به شرط آنکه اختلافات گذشته فراموش شود.

طیب نیا تنها گزینه دعوت شده و وزارت اقتصاد تنها دستگاه در معرض تغییر نیست. از قرار معلوم عدد تغییرات در دولت به 5 خواهد رسید. محمد شریعتمداری وزیر صنعت یکی از رفتنی های دولت است و با رفتن خود دو صندلی را خالی خواهد کرد. باید منتظر ماند و دید که انتخاب جهانگیری برای تصدی وزارت صنعت و معاونت اجرایی رئیس جمهور چه کسی است و او تا کنو با کدام چهره ها در این مورد جلسه گذشاته است. هیچ بعید نیست که کرسی معاونت اجرایی نصیب علی ربیعی شود. ربیعی از وزارت کار کنار گذاشته خواهد شد اما از آن گزینه هایی است که از قطار کابینه پیاده شدنی نیست. او نهایتا از دستگاهی به دستگاه دیگر منتقل خواهد شد. برخی دیگر از افراد کابینه نیز همه تلاش خود را به کار گرفته اند تا در رهگذر تغییرات پیش رو گزندی نبینند. نوبخت اگرچه هفته گذشته حرف از استعفا را به میان آورد و خیلی زود هم گفت که رئیس جمهور مخالف است اما هنوز نتوانسته بر چالش حذف خود از کابینه فائق آید. 
در این میان خبر دیگری هم وجود دارد که می گوید تا همین چند هفته پیش قرار ر تغییر زنگنه بوده که در جلسه آخر با حسن روحانی که همین اواخر برگزار شده قرار بر ماندگاری روحانی زنگنه شده است.
تغییرات احتمالی به همین جا ختم نمی شود و مسعود نیلی مشاور اقتصادی دولت نیز یکی از گزینه ها احتمالی برای کنار گذاشته شدن است. همزمان با درخواست کارشناسان اصولگرا برای حذف او خبر می رسد که میانه نیلی و روحانی شکرآب است و آقای مشاور 6 ماهی می شود که در جلسات دولت حاضر نیست. از همین رو می توان نام او را به فهرست اعضای رفتنی کابینه افزود. همه چیز اما به تصمیم جهانگیری برای آماده کردن لیست تغییرات بستگی دارد. باید منتظر ماند و دید که روحانی چطور با این لیست برخورد کرده و کابینه خود ترمیم می کند.  
 نامه نیوز:


موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۷/۰۵/۰۸
ولی اله حسین زاده

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی