باران اعتدال

باران اعتدال
بایگانی
پربیننده ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر

خبرنگاران سربازان خط مقدم مبارزه با فساد

دوشنبه, ۱۵ مرداد ۱۳۹۷، ۰۴:۱۸ ب.ظ

خبرنگاران سربازان خط مقدم مبارزه با فساد

تقریبا در پس هرخبر مربوط به افشای فساد های مالی و معضلات اجتماعی ،خبرنگاران شجاعی قرار دارند که بر اساس رسالت خود خطرات انتشار آنها را پذیرفته و به جامعه اطلاع رسانی کرده اند.
افشای پرونده معروف به واگذاری املاک شهرداری ، سوء استفاده های کلان مالی و بانکی ، زمین خواری ها ، تصرف های غیر قانونی جنگل ها و مراتع ،دریاخواری ، تخلفات بیمارستانی، اتفاقات ناگوار در برخی مدارس و دهها و صدها موضوع که جزو حقوق عامه و مطالبات به حق مردم است نتیجه تلاش خبرنگاران رسانه ها به عنوان چشمها و گوش های باز و حساس جامعه به حساب می آید.
در واقع رسانه ها و گردانندگان اصلی آنها یعنی خبرنگاران در کنار قوای سه گانه مهمترین رکن پیگیری مطالبات عمومی و پرسشگری هستند و باید از سوی دستگاهها و نهادها مورد حمایت قرار گیرند.
خبرنگاران به عنوان نمایندگان افکار عمومی و پل ارتباطی مردم با مسوولان و دستگاهها این حق را دارند که در زمینه های مختلف ورود کرده و در راستای حقوق مردم اقدام کنند اما متاسفانه بسیاری نه تنها دست آنها را برای کمک نمی گیرند بلکه در مقابل تلاش های آنها سنگ اندازی کرده و خبرنگاران را تهدید و یا ارعاب هم می کنند.
به قول یکی از خبرنگاران پیش کسوت ،خبرنگاران می توانند راجع به مشکلات و دغدغه های همه افراد و گروهها بنویسند به جز خود !!! و به جای روی خوش ، بدخلقی ها و بی مهری های بسیاری را تحمل کنند.
اما باتمام این مشکلات،خبرنگاران بر اساس حس وظیفه و رسالتی که بر عهده دارند همچنان خطرات اینگونه برخوردها را بر خود خریده و به اطلاع رسانی و آگاه سازی مردم و مسوولان ادامه می دهند.
گرچه خبرنگاران در همه جای دنیا در خطرند و تنها در سال گذشته 81 تن از آنان در حین انجام وظیفه جان خود را از دست دادند اما کشوری که داعیه حرکت در مدار دین اسلام را دارد و یکی از بارزترین نشانه های احترم آن به این حرفه ،قسمی است که خداوند در کتاب خود به قلم و آنچه از آن می تراود ، باید مامن و ملجاء صاحبان قلم و اندیشه و خبرنگاران باشد.
مردم انتظار دارند رسانه ها و خبرنگاران در سایه حمایت های قانون و قوای سه گانه همچنان نسبت به کسانیکه به اموال عمومی دست اندازی کرده و یا به نوعی هنجارها و باورهای عمومی را زیر پا می گذارند افشاگری کنند و قبل از اینکه یک زخم کوچک تبدیل به دمل چرکین شود مسوولان و ناظران جامعه را آگاه سازند.
جامعه ما امروز بیش از هر زمان دیگری نیازمند مطبوعات و رسانه های مستقل و خبرنگارانی شجاع و متعهد به حقوق ملت و منافع ملی است.
گرچه عرصه قلم و رسانه نیز امروز بین گروههای سیاسی و جناح ها تقسیم بندی شده و برخی چپ ، برخی راست ، برخی اصولگرا و برخی اصلاح طلب و برخی نیز ادعای مستقل بودن دارند اما وظیفه همه دست اندرکاران این رسانه ها به ویژه خبرنگاران آنها ' میزان الحراره ' بودن و حساسیت داشتن نسبت به مسایل عمومی و حقوق مردم است و خط قرمز آنها باید دفاع از حق و افشای ناحق باشد.

 ایرنا // حسن فتحعلی

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۷/۰۵/۱۵
ولی اله حسین زاده

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی