باران اعتدال

باران اعتدال
بایگانی
پربیننده ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر

دستور پیامبر اکرم برای انتقال فرهنگ غدیر

پنجشنبه, ۸ شهریور ۱۳۹۷، ۱۲:۳۰ ق.ظ

دستور پیامبر اکرم برای انتقال فرهنگ غدیر

دستور رسول خدا صلّی الله علیه و آله جهت انتقال فرهنگ غدیر به تمامی انسان ها
•عَنْ عَلْقَمَهَ بْنِ مُحَمَّدٍ الْحَضْرَمِیِّ عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِیٍّ علیه السلام أَنَّهُ قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلّی الله علیه و آله فِی خُطبَتِهِ فِی یَومِ الغَدِیرِ: مَعَاشِرَ النَّاسِ! إِنِّی قَدْ بَلَّغْتُ مَا أُمِرْتُ بِتَبْلِیغِهِ، حُجَّهً عَلَى کُلِّ حَاضِرٍ وَ غَائِبٍ، وَ عَلَى کُلِّ أَحَدٍ مِمَّنْ شَهِدَ أَوْ لَمْ یَشْهَدْ، وُلِدَ أَوْ لَمْ یُولَدْ، فَلْیُبَلِّغِ الْحَاضِرُ الْغَائِبَ، وَ الْوَالِدُ الْوَلَدَ إِلَى یَوْمِ الْقِیَامَهِ … فَأُمِرْتُ أَنْ آخُذَ الْبَیْعَهَ مِنْکُمْ وَ الصَّفْقَهَ لَکُمْ بِقَبُولِ مَا جِئْتُ بِهِ عَنِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فِی عَلِیٍّ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ وَ الْأَئِمَّهِ مِنْ بَعْدِهِ، …، أَلا فَاذْکُرُوا ذَلِکَ، وَ احْفَظُوهُ، وَ تَوَاصَوْا بِهِ، وَ لا تُبَدِّلُوهُ، وَ لا تُغَیِّرُوهُ. أَلا وَ إِنِّی أُجَدِّدُ الْقَوْلَ. أَلا فَأَقِیمُوا الصَّلاهَ وَ آتُوا الزَّکاهَ، وَ أْمُرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَ انْهَوْا عَنِ الْمُنْکَرِ. أَلا وَ إِنَّ رَأْسَ الْأَمْرِ بِالْمَعْرُوفِ وَ النَّهْیِ عَنِ الْمُنْکَرِ أَنْ تَنْتَهُوا إِلَى قَوْلِی وَ تُبَلِّغُوهُ‏ مَنْ لَمْ یَحْضُرْ، وَ تَأْمُرُوهُ بِقَبُولِهِ، وَ تَنْهَوْهُ عَنْ مُخَالَفَتِهِ، فَإِنَّهُ أَمْرٌ مِنَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ مِنِّی‏.
•حضرت امام باقر علیه السلام نقل می کند که رسول خدا صلّی الله علیه و آله در خطبه روز غدیر فرمود: ای مردم! من آن چه که مأمور به تبلیغ آن بوده ام، انجام دادم، تا آنجا که برای هیچ کس، چه حاضر و چه غایب، چه آنان که شهادت دادند و چه آنان که شهادت نداده اند، چه آنان که به دنیا آمده اند و چه آنان که متولّد نشده اند، حجّت تمام شد و جای عذر و بهانه ای باقی نماند. پس تا روز قیامت این پیغام را باید هر یک از حاضرین به غایبین، و پدران به فرزندان برسانند … به من امر شده است که از شما برای قبول کردن آنچه از جانب خداوند عزّوجلّ در مورد امیرالمؤمنین و ائمه بعد از او آورده ام، بیعت بگیرم … پس این موضوع را به یاد داشته باشید، آن را حفظ کنید و به یکدیگر سفارش نمایید، و آن را تبدیل نکرده و تغییر ندهید. … نماز را به پا دارید، و زکات بدهید. امر به معروف کنید و نهی از منکر نمایید. بدانید که رأس امر به معروف و نهی از منکر آن است که گفته شما گفته من باشد و آن را به کسی که حاضر نبوده است رسانده، و او را به قبول آن امر نمایید و از مخالفت با آن بازدارید، زیرا آنچه می گویم، امری از جانب خداوند عزّوجلّ و از جانب من است.


شفقنا-

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۷/۰۶/۰۸
ولی اله حسین زاده

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی