باران اعتدال

باران اعتدال
بایگانی
پربیننده ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر
متن زیر گزیده ای از سخنرانی شهید مطهری بزرگوار در حسینیه ارشاد است. تاریخ این سخنرانی فروردین ماه 1348 برابر با 7 محرم 1389 هجری قمری است.
حادثه کربلا برای ما مردم خواهی نخواهی یک حادثه بزرگ اجتماعی است؛ یعنی این حادثه در تربیت ما، در خُلق و خوی ما اثر دارد، حادثه ‏ای است که خود به خود، بدون اینکه هیچ قدرتی ما مردم را مجبور کرده باشد، میلیون ها نفر و قهراً میلیون ها ساعت برای شنیدن و استماع قضایای مربوط به آن صرف می ‏کنیم. میلیون ها تومان پول برای این کار صرف می‏ شود. این قضیه را ما باید همان طوری که بوده است، بدون کم و زیاد تلقی کنیم و اگر کوچکترین دخل و تصرفی از طرف ما در این حادثه صورت بگیرد، حادثه را منحرف می‏ کند، بجای اینکه ما از این حادثه استفاده کنیم قطعاً ضرر خواهیم کرد.

سخنرانی شهید علی مطهری در حسینیه ارشاد :در نقل و بازگو کردن حادثه عاشورا هزاران تحریف وارد کرده ‏ایم/شما باید روضه راست را بشنوید و معارف و سطح فکرتان بالا بیاید/اگر اشکی در حالت هماهنگی روح با حسین بن علی از چشم شما بیرون بیاید، واقعاً مقام بزرگی برای شماست

حال بحث من این است که در نقل و بازگو کردن حادثه عاشورا ما هزاران تحریف وارد کرده ‏ایم، هم تحریفهای لفظی- یعنی شکلی و ظاهری- راجع به اصل قضایا، مقدمات قضایا، متن و حواشی مطلب، و هم [تحریفهای معنوی که‏] در تفسیر این حادثه ما تحریف کرده‏ایم. با کمال تأسف این حادثه، هم دچار تحریفهای لفظی است و هم دچار تحریف های معنوی، هر دو. و باز تحریف هایی که می‏شود، گاهی لااقل هماهنگی با اصل مطلب دارد، ولی گاهی تحریف نه تنها کوچکترین هماهنگی ندارد بلکه قضیه را مسخ و بکلی واژگون می‏کند، به شکلی در می‏ آورد که به صورت ضد خودش در می ‏آید. باز هم با کمال تأسف باید عرض کنم تحریف‌هایی که به دست ما مردم در این حادثه صورت گرفته است، همه در جهت پایین آوردن و مسخ کردن قضیه بوده است، در جهت بی‌خاصیت کردن و بی‌‏اثر کردن قضیه بوده است و در این امر، هم گویندگان و علمای امت تقصیر داشته‌‏اند و هم مردم. همه اینها را ان شاء اللَّه برای شما توضیح می‏ دهم.
این مطلب را هم در مقدمه باید عرض بکنم: در همه اینها مردم مسؤول‏اند؛ یعنی شما مردمی که اینجا نشسته‏ اید، هیچ خیال نمی‏ کنید که در این قضیه مسؤول هستید و خیال می‏ کنید که مسؤول فقط گویندگان هستند. دو مسؤولیت بزرگ، مردم دارند. یک مسؤولیت این است که نهی از منکر بر همه واجب است. وقتی که می‏فهمید و می‏دانید- و مردم اغلب هم می‏دانند- که دروغ است، نباید در آن مجلس بنشینید، که حرام است، بلکه باید مبارزه کنید. و دیگر این تمایلی است که صاحب مجلسها و مستمعین به گیراندن مجلس دارند، مجلس باید بگیرد، باید کربلا بشود.
روضه خوان بیچاره می‏بیند که اگر بنا بشود هرچه می‏ گوید از آن راست ها باشد مجلس ش نمی ‏گیرد، بعد همین مردم هم دعوتش نمی‏ کنند، ناچار یک چیزی هم اضافه می‏ کند. این انتظار را مردم باید از سر خودشان بیرون کنند، [نگویند] فلان روضه خوانی که مجلس او می‏گیرد، فلان روضه خوانی که کربلا می‏ کند. کربلا می‏  کند یعنی چه؟! شما باید روضه راست را بشنوید و معارف و سطح فکرتان بالا بیاید، به طوری که اگر در یک کلمه روحتان اهتزاز پیدا کرد، یعنی با روح حسین بن علی هماهنگی کرد، و اشکی ولو ذره ‏ای، ولو به قدر بال مگس [جاری شد،] اگر یک چنین اشکی در حالت هماهنگی روح شما با حسین بن علی از چشم شما بیرون بیاید، واقعاً مقام بزرگی برای شماست.

اما اشکی که از راه قصّابی کردن بخواهد از چشم شما بیاید، اگر یک دریا هم باشد ارزش ندارد. «داد بکشید» یعنی چه؟! چرا داد بکشید؟!

منبع:
حماسه حسینی صفحه 60 و 62.
نامه نیوز
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۷/۰۶/۲۶
ولی اله حسین زاده

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی