باران اعتدال

باران اعتدال
بایگانی
پربیننده ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر
۶۰۰ میلیون مترمکعب مصرف آب در استان قزوین باید کاهش یابد

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای قزوین گفت: با مدیریت مصرف آب، توسعه آبیاری مدرن، رعایت الگوی کشت و صرفه جویی تا میزان ۶۰۰ میلیون مترمکعب می توانیم دشت قزوین را از بی آبی نجات دهیم.

حمید پویا در شورای حفاظت آب که روز شنبه در استانداری برگزار شد اظهارداشت: در جلسات گذشته مقرر شد مابقی چاههای فرم ۵ که تاکنون مسدود نشده اند، در اسرع وقت مسدود و اقدامات قانونی جهت پر و مسلوب المنفعه شدن این چاهها صورت گیرد.

وی اضافه کرد: چاههای فرم ۵ در آبیک ۲۱۶ حلقه، در آوج ۲۶۴ حلقه، در شهرستان البرز ۳۱ حلقه، در قزوین ۱۵۱ حلقه، در بویین زهرا ۶۹۱ حلقه و در تاکستان ۳۴۹ حلقه و در مجموع حدود ۱۷۰۲ حلقه چاه است.

پویا بیان کرد: چاههای فرم یک هم شامل ۱۰۴ حلقه در آبیک، ۳۹ حلقه در آوج، البرز ۱۴ حلقه، بویین زهرا ۵۴۹ حلقه، تاکستان ۴۰۸ حلقه و قزوین ۸۲ حلقه و در مجموع ۱۱۸۸ حلقه و باقیمانده چاههای دارای حکم قطعی ۱۳۰ حلقه و چاههای فرم یک ۹۷۱ حلقه است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای قزوین یادآورشد: در جلسات قبلی شورای حفاظت آب مقرر شد موضوع نصب کنتورهای هوشمند بررسی و ۲۰۴۰ حلقه چاه کشاورزی مجاز و فرم ۱ با تامین اعتبار لازم به میزان ۵۰ میلیارد ریال از سوی شرکت آب منطقه ای، ۲۵ میلیارد ریال از سوی  سازمان برنامه و بودجه  استان و ۲۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات در اختیار نمایندگان محترم  مجلس شورای اسلامی تامین شده و در سال جاری این کنتورها خریداری و نصب شود.

پویا پفت: با توجه به پیگیریهای انجام شده مبلغ ۱۲ میلیارد ریال از اعتبارات طرح تعادل بخشی با تخصیص ۹ میلیارد و ۷۲۰ میلیون ریال و مبلغ ۷ میلیارد و ۶۶۰ میلیون ریال از محل اعتبارات استانی با تخصیص یک میلیارد و ۹۴۰ میلیون ریال برای نصب کنتورهای هوشمند در سال جاری توسط شرکت آب منطقه ای در نظر گرفته شده است و علیرغم پیگیری اعتبارات در نظر گرفته شده از محلهای دیگر محقق نشده است.

پویا گفت: مجموع کنتورهای هوشمند منصوبه ۱۷۲۲ دستگاه و تعداد کنتورهای منصوبه در سال جاری ۱۲۸ دستگاه است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای قزوین در خصوئص آخرین وضعیت چاهها و کنتورهای هوشمند تصریح کرد: ۱۷۴۲ چاه کشاورزی دارای کنتور هوشمند و ۲۹۸ چاه بدون کنتور است و تعداد چاههای دیزلی کشاورزی ۶۴۹ حلقه، فرم یک ۹۷۱ مورد، چاه صنعتی و خدماتی ۸۰۰ حلقه، چاههای دام و طیور و گلخانه ای ۱۲۶۱ حلقه، فضای سبز شهری ۴۹ حلقه، شرب روستایی ۳۴۱ حلقه و شهری ۴۹ مورد و سایر مصارف ۱۴۶ حلقه است که مجموع این چاهها ۶۴۰۱ حلقه است.

وی گفت: مجموع کنتورهای هوشمندی که بایستی با اعتبارات دولتی خریداری و نصب شود تعداد ۲۰۴۰ دستگاه و مابقی تعداد ۴۳۶۱ حلقه است که باید توسط مالکین چاهها خریداری و نصب شود.

پویا بیان کرد: در اخطاریه هایی به مالکین چاههای غیرکشاورزی برای خرید و نصب کنتور هوشمند اطلاع رسانی شده اما علیرغم پیگیری صورت گرفته تعداد کمی از مالکین نسبت به نصب کنتور هوشمند اقدام کرده اند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای قزوین تصریح کرد: امیدواریم دستور قضایی لازم توسط مراجع قضایی ذیصلاح جهت انجام این مهم صادر شود تا این کار به پایان برسد.

وی اضافه کرد: همچنین مقرر شد درخصوص چاههای غیر کشاورزی با اطلاع رسانی  حداکثر ۳ ماه به مالکین چاههای واحدهای صنعتی، خدماتی و دام و طیور، فضای سبز شهری شهرداری ها، شرب شهر و روستا وسایرمصارف، مهلت داده شود تا نسبت به خرید و نصب کنتورهای هوشمند اقدام کنند و پس از پایان مهلت یادشده اقدامات قانونی انجام خواهد شد.

پویا از رئیس سازمان جهاد کشاورزی خواست برنامه های خود را جهت اصلاح الگوی کشت و توسعه روشهای نوین آبیاری و کنترل سطوح زیرکشت بویژه ممنوعیت کشت برنج با هدف صرفه جویی در مصرف آب را تهیه و به شورا ارائه کند.

پویا بیان کرد: در راستای اجرای مصوبات کارگروه ملی سازگاری با کم آبی مبنی بر تعیین چگونگی توزیع کمبود آب بین مصارف مختلف و توجه به سیاست های ملی مبنی بر قانون تعیین تکلیف چاه های کشاورزی فاقد پروانه، پیشنهاد صدور پروانه بهره برداری برای چاه های مشمول قانون تعیین تکلیف با آبدهی بیش از ۲۵ مترمکعب در شبانه روز با هدف حفظ باغات موجود در دشت قزوین و حفظ سرمایه گذاری های انجام شده در این اراضی تصویب شده است.

وی اظهارداشت: با بررسی های به عمل آمده توسط شرکت آب منطقه ای و سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین در صورت اجرای سیستم های آبیاری نوین برای ۱۳ هزار و ۴۳۷ هکتار باغ تحت شرب چاههای مشمول فرم یک قانون تعیین تکلیف با در نظر گرفتن ۳۵۰۰ مترمکعب آب به ازای هر هکتار باغ و در راستای حفظ سرمایه گذاری انجام شده و جلوگیری از آسیب های اجتماعی با خشک شدن باغات قدیمی به حجمی معادل ۴۷ میلیون متر مکعب در سال نیاز داریم.

پویا گفت:باتعدیل ۱۰ درصد از حجم پروانه های بهره برداری چاه های کشاورزی، معادل ۸۶ میلیون مترمکعب صرفه جویی در بهره برداری صورت خواهد گرفت که از این میزان ۴۷ میلیون مترمکعب برای حفظ بالغ بر ۱۳ هزار هکتار باغات و مابقی آن درسفره آب زیرزمینی حفظ و حراست خواهد شد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای قزوین در خصوص سد نهب هم گفت: سد نهب ۹۰درصد پیشرفت فیزیکی دارد و تا پایان امسال آماده آبگیری می شود و سد بالاخانلو هم ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

مهر

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۷/۰۷/۰۷
ولی اله حسین زاده

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی