باران اعتدال

باران اعتدال
بایگانی
پربیننده ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر

دشت قزوین با خطر جدی کم آبی مواجه است

رییس مجمع نمایندگان استان قزوین گفت: دشت قزوین با بحران جدی کم آبی مواجه است و باید فکر اساسی برای تامین آب آن صورت گیرد.
روح الله بابایی صالح در نشست شورای حفاظت از آب که در استانداری قزوین برگزار شد افزود: فاز دوم انتقال آب سد طالقان به تهران رقم خورده است و اگر اقدام جدی استان را برای انتقال سهم استان از این سد شاهد نباشیم باید فاتحه ای دشت قزوین خوانده شود.
وی اضافه کرد: در حال حاضر استان های البرز، تهران و مازنداران برای انتقال آب سد طالقان اقدام کرده اند و باید برای تامین نیاز آب استان از این سد هر چه سریعتر اقدام شود.
بابایی صالح ادامه داد: اعتبارات بسیار هنگفتی برای تکمیل سدهای نهب و بالاخانلو در شهرستان های تاکستان و بویین زهرا صرف شده است اما باید پرسید که استان های مرکزی و زنجان که بالادست این سدها هستند قطره ای آب را به قزوین خواهند داد؟
وی گفت: نمی دانیم مسئولان وقت با چه نیت و برنامه ای برای احداث این سدها تصمیم گرفته و با خشکسالی های موجود و سدهای بالادستی مجوز احداث آنها را صادر کرده اند.
نماینده مردم شهرستان بویین زهرا و آوج اضافه کرد: بخش دشتابی بهترین منطقه برای کشاورزی در استان است اما متاسفانه نه از سد بالاخانلو و نه از سد نهب هیچ آبی به آن تخصیص نمی یابد و تنها باید به تصفیه خانه قدیم آباد برای تامین آب مورد نیاز این بخش بسنده کرد.
بابایی صالح اضافه کرد: سالها است که برای انسداد چاه های کشاورزی و به تازگی برای نصب کنتورهای هوشمند اقدام شده است اما طی این مدت شاهد تاثیر مثبت این طرح ها در افزایش منابع زیر زمینی نبوده ایم چون چاه های غیرمجاز فک پلمب شده یا به صورت زیرپوستی در حال برداشت هستند.
وی گفت: متاسفانه در برخی از مناطق از منابع آبی استان بی حد و اندازه برداشت صورت می گیرد و در برخی مناطق دیگر اجازه برداشت یک قطره هم داده نمی شود.
رییس مجمع نمایندگان استان قزوین اضافه کرد: متاسفانه امسال در بدترین موقع برای پرکردن چاه های کشاورزی با حکم قضایی اقدام شد که خود به افزایش نارضایتی های مردم دامن زد.
وی گفت:103 هزار حلقه چاه کشاورزی در سطح کشور وجود دارد که اگر قرار است قانون برای انسداد آنها اجرا شود چرا باید قزوین در این زمینه پیشگام باشد.
بابایی صالح با بیان اینکه اگر تمامی چاه های دستی شهرستان آوج را جمع کنید به اندازه یک حلقه چاه بویین زهرا آب دهی ندارند افزود: امسال متاسفانه در بدترین موقع برای انسداد چاه های این شهرستان اقدام شد که موجب افزایش نگرانی و نارضایتی در میان اقشار ضعیف و کم درآمد روستایی شد.
ایرنا
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۷/۰۷/۰۷
ولی اله حسین زاده

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی