باران اعتدال

باران اعتدال
بایگانی
پربیننده ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر

آبگیری سد بالاخانلو، راهکار رفع تشنگی بویین زهرا

اقدام دولت تدبیر و امید برای احداث و بهره برداری از سد مخزنی بالاخانلو با 2 هزار میلیارد ریال اعتبار را می توان راهکاری جدی و عملیاتی برای رفع تشنگی دشت ها ،شهرها و اراضی شهرستان بویین زهرا عنوان کرد
  با تغییر اقلیم و خشکسالی های متوالی در سال های اخیر درد تشنگی بر جان بسیاری از اراضی و دشت های کشور به ویژه قزوین افتاده و بیشترین لب خشکی و تشنگی را در سطح شهرستان بویین زهرا در استان قزوین ایجاد کرده است.
شهرستان بویین زهرا که زمانی بهترین خاک و فعال ترین دشت را برای کشاورزی و زراعت در استان قزوین داشته، هم اکنون حال و اوضاع خوبی ندارد و کم کم به سمت شورآبی و بیابانی شدن پیش می رود.
دردی که خود بهره برداران کشاورزی با حفر چاه های متعدد و بهره گیری از الگوی کشت نامناسب به وخیم شدن آن دامن زده اند و نادانسته به تخریب محیط زیست، افت منابع آبی زیر زمینی و بیابان زایی در این خطه سرسبز گذشته های نه چندان دور اقدام کرده اند.
مسئولان،کارشناسان و صاحب نظران احداث، تکمیل و بهره برداری از سد بالاخانلو واقع در 35 کیلومتری جنوب غربی شهر بویین زهرا را راهکار عملیاتی و اجرایی برای رفع کمبود آب این شهرستان می دانند.

*** سد بالاخانلو به پیشرفت فیزیکی 60 درصدی رسیده است
استاندار قزوین در این رابطه  گفت: این سد در صورت تامین اعتبار تا پایان سال 98 بهره برداری خواهد شد.
عبدالمحمد زاهدی افزود: این سد برای تامین آب شرب پنج شهر و 36 روستا طراحی شده و علاوه بر این، آب حدود چهار هزار و 200 هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان را نیز تامین خواهد کرد.
این مسئول ادامه داد: احداث ساختمان این سد به یک هزار و 830 میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد که تاکنون با 630 میلیارد ریال تخصیص اعتبار به پیشرفت فیزیکی 60 درصدی رسیده است.
وی افزود: تکمیل سد به یک هزار و 200 میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد که امیدواریم با همکاری پیمانکار شاهد بهره برداری از سد طبق جدول زمانبندی شده باشیم.
استاندار ادامه داد: خوشبختانه طرح ها و برنامه های مهمی در سراسر کشور برای رفع مشکل کم آبی در حال اجرا هستند تا نگرانی ها و دغدغه های مردم در این زمینه مرتفع شود.
زاهدی با بیان اینکه به 2 دلیل باید در سدسازی ها تجدید نظر شود، افزود: تغییر اقلیم، طولانی شدن سدسازی ها و برداشت های غیرقانونی در طول سدها موجب شده است که دولت اجرای سدهای کمتر از 40 درصد پیشرفت فیزیکی را متوقف کند که خوشبختانه سدهای قزوین از پیشرفت فیزیکی بالای 60 درصد برخوردار هستند.
وی با بیان اینکه موضوع تامین آب در کشور بسیار جدی است، افزود: متاسفانه در سالهای اخیر حفر چاه های غیرمجاز به دشت ها و اراضی کشور آسیب جدی وارد کرده است و طی سالهای گذشته مسئولان برنامه های زیادی را برای جلوگیری از بروز مشکل عمده زیست محیطی در استان به دلیل برداشتهای بی رویه آب اجرا کرده اند.
زاهدی خاطر نشان ساخت: باید با اجرای سیستم های نوین آبیاری و کشت گلخانه ای از مصرف بی رویه آب جلوگیری کرده و منابع در اختیار را به درستی استفاده کنیم.

*** پیگیری برداشت های غیرمجاز بالادست سد بالاخانلو
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار قزوین نیز در این رابطه گفت: احداث و تکمیل این سد از اقدامات قابل توجه دولت برای رفع معضل کم آبی شهرستان بویین زهرا است که امیدواریم با تلاش پیمانکار و مجری طرح هر چه سریعتر به مرحله آبگیری برسد.
علی فرخزاد ادامه داد: پیمانکاران این سد در شرایط اقتصادی کنونی و کمبود اعتبارات نه تنها عملیات اجرایی را متوقف نکرده اند بلکه به پیشرفت های قابل توجهی در این زمینه دست یافته اند که جای تقدیر دارد.
وی افزود: برخی از مشکلات اجتماعی و اعتباری در این طرح وجود دارد که حتما برای رفع آنها اقدام خواهیم کرد.
فرخزاد گفت: یکی از مشکلات این طرح برداشت های مجاز و غیرمجاز حوزه آبریز بالادست سد به ویژه در استان اراک است که برای پیگیری و رفع آن نامه ای از سوی استاندار قزوین به استاندار اراک نوشته شد.
معاون استاندار اضافه کرد: تعهد دولت در جابه جایی روستای بالاخانلو و برداشت از معادن شن و ماسه از جمله موضوعات مرتبط این طرح هستند که باید نسبت به بررسی و انجام آنها با سرعت بیشتری تصمیم گیری کرد.
فرخزاد خاطر نشان ساخت: امیدواریم این طرح طی برنامه زمانبندی برای آبگیری پیش رفته و مشکل کمبود آب پنج شهر و 36 روستای این شهرستان را حل کند.

***آبگیری سد بالاخانلو جو روانی کم آبی شهرستان را رفع می کند
فرماندار بویین زهرا نیز در این رابطه  گفت: دهها روستای این شهرستان از جمله طزرک، سخص آباد و آبادی های در مسیر اشتهارد به شورآبی گرفتار شده اند و باید هرچه سریعتر برای رفع مشکلات آنها اقدام شود.
علی رحمانی افزود: این شهرستان از منابع آبی پایدار و آب های سطحی برخوردار نیست و در سالهای اخیر حفر چاه های غیرمجاز بر سرعت شور شدن آب این شهرستان افزوده است.
وی ادامه داد: یکی از اقدامات ارزشمند دولت برای تامین آب شهرستان احداث سد بالاخانلو است که هم اکنون با اهتمام پیمانکار به پیشرفت کاملا محسوس 60 درصدی رسیده است.
رحمانی گفت:این سد آب پنج شهر دانسفهان، شال، سگزآباد، بویین زهرا،اسفرورین و 36 روستای شهرستان را تامین خواهد کرد و مشکل آب مورد نیاز چهار هزار و 200 هکتار از اراضی تلفیقی موجود کشاورزی شهرستان را رفع می کند.
فرماندار شهرستان بویین زهرا اضافه کرد: اجرای این طرح یک گام بسیار ارزشمند دولت برای رفع نگرانی های مردم شهرستان است که می تواند جو روانی ایجاد شده در مورد کم آبی و شور شدن منابع آبی شهرستان را مرتفع کند.
رحمانی ادامه داد: علاوه بر اقدام برای تامین منابع آبی جدید با نصب کنتورهای هوشمند و اجرای سیستم های آبیاری نوین برای کنترل و ساماندهی چاه های مجاز و غیرمجاز در سطح شهرستان اقدام شد تا از میزان افت منابع آبی زیرزمینی جلوگیری شود.

*** تامین آب شرب پنج شهر و 36 روستای بویین زهرا از سد بالاخانلو
مدیر کل آب منطقه ای استان قزوین نیز در این باره گفت: امیدواریم مشکلات اعتباری این طرح هرچه سریعتر حل شود تا مشکل اساسی کمبود آب شهرستان بویین زهرا و اراضی منطقه مرتفع گردد.
حمید پویا افزود: کارگاه سد مخزنی بالاخانلو در شرایط سخت کمبود اعتبارات و وضعیت اقتصادی موجود فعال بوده و عملیات اجرایی آن متوقف نشده است.
وی ادامه داد: دولت تخصیص اعتبار و تکمیل پروژه های سدسازی زیر 40 درصد پیشرفت را در کشور متوقف کرده است که خوشبختانه عملیات اجرایی سدهای قزوین از پیشرفت فیزیکی بالای 60 درصدی برخوردار هستند.
پویا افزود: سد نهب تاکستان نیز با تاکید وزارت نیرو و پیگیری استاندار قزوین به پیشرفت فیزیکی 90 درصدی رسیده و امیدواریم امسال آبگیری شود.

***اشتغال مستقیم 185 نفر در سد بالاخانلو
سرپرست نظارت پروژه سد مخزنی بالاخانلو نیز در این باره  گفت: عملیات اجرایی سد بالاخانلو با سرعت و بدون توقف پیش می رود و تاکنون یک میلیون و 230 هزار مترمربع خاکریزی بر روی این سد انجام شده است .
رحیم نوبخت افزود: کل هزینه طرح حدود 2 هزار میلیارد ریال است که تاکنون 610 میلیارد ریال تخصیص یافته و حدود یک هزار و 300 میلیارد ریال دیگر باید به این طرح اختصاص یابد.
وی ادامه داد: 109 دستگاه ماشین آلات سنگین، 185 نفر به صورت مستقیم و 350 نفر به صورت غیر مستقیم در این طرح مشغول به کار بوده که 68 درصد آنها بومی و 32 درصد غیر بومی هستند.
سد بالاخانلو در 35 کیلومتری جنوب غربی شهرستان بویین زهرا و در 85 کیلومتری جنوب شهر قزوین قرار دارد.
ایرنا
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۷/۰۸/۰۷
ولی اله حسین زاده

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی