باران اعتدال

باران اعتدال
بایگانی
پربیننده ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر





سخنی با رییس کل دادگستری استان درخصوص نیروهای مازاد دربرخی سازمان ها از جمله شهرداری های استان قزوین

ولی اله حسین زاده

حجت الاسلام قدرتی در نشست هم اندیشی بازرسان و مسئولان و بررسی عملکرد دستگاههای اجرایی که با حضور بازرس کل استان برگزار شد گفت)) برخی از بخش ها و سازمان ها بیش از ۴۰ درصد ظرفیت خود نیرو جذب کرده اند که خود موجب تضییع حقوق عامه می شود و باید سازمان بازرسی و دادستان دراین زمینه ورود کرده و برخورد قاطع داشته باشند ... همچنین برخی شهرداریها برای عده ای حیات خلوت شده است و شهری که ۲۰۰ نیرو لازم داشته ۵۰۰ نفر را جذب کرده است که باید بررسی شود و ضروری است تا همه برای مبارزه با فساد آماده باشیم.))

یادآور می شود که نگارنده به عنوان یکی از خبرنگاران استان بر حسب وظیفه و رسالت خبرنگاری در مطلبی با عنوان "آقای استاندار شهرداری های کوچک و متوسط استان قزوین در آستانه ورشکستگی قراردارند" به نوعی به این موضوع ورود پیدا و به این مهم اشاره کرده بود.

به طور مشخص مشکلی که رییس کل دادگستری استان قزوین به درستی و ضرورت بدان اشاره داشته است  نگارنده در مطلب خود به صورت مستقیم شخص آقای استاندار را نیز مورد خطاب قرار داد ؛ که متاسفانه کمتر صدای آژیر خطری که به صدا درآمد مورد توجه مقامات ارشد استان بویژه استاندار، معاونین وی ، دستگاه های بازرسی ،نظارتی و امنیتی استان حتی مجموعه دادگستری استان قرار گرفت .

علی رغم اینکه عبدالمحمد زاهدی استاندارقزوین در دوره جدید آغاز به کار شوراها دستورعدم بکارگیری نیروهای جدید در بدنه شهرداری های استان را صادر کرد اما در همین دوره جدید تعداد زیادی نیرو با سفارش های مختلف به بدنه شهرداری های استان افزوده و تحمیل شدند.

واقعیت این است که در استان قزوین در برخی از دستگاه ها، سازمان ها بویژه شهرداری های استان هر شخصی که ورود کرده است تعدادی نیرو  هم با خودش آورده و وقتی که مدیران جابجا شدند نیروهای مازاد در دستگاه های مربوطه  رسوب کرده و ریشه دوانیده وجابجایی و برکناری آنها برای مدیران بعدی چالش برانگیزه و پر هزینه شده است و مدیرو مسئول نیز از تعدیل نیرو ها منصرف و عقب نشینی می کند؛   که شوربختانه این دور تسلسل و معیوب همچنان ادامه دارد.

امروزدربرخی ازدستگاه های استان بویژه شهرداری ها شاهد انباشت نیروها هستیم که این وضعیت حاصل تلاش و عملکرد تمامی جریانات سیاسی در ادوار مختلف، اعضای شوراهای اسلامی، صاحبان قدرت و ...  است که برای هزینه های جاری شهرداری ها با کمترین خروجی و به نوعی برای کارگران خدمات شهری و ...شریک درست کرده و بر سر سفره کوچک و محقرانه کارگران مهمان های ناخوانده و بعضا پرمدعا نشانده اند.

البته ناگفته پیداست که این شریک تراشی و افزایش نیرو در شهرداری ها در یک مقطع و دوره ای خاص رخ نداده است بلکه متاسفانه این روند با استقرار رسمی نهاد شوراها شروع شده که روند افزایش و بکارگیری نیرو های مازاد در شهردار ی های استان در دوره های اخیر رشد و سرعت بیشتری پیدا کرده است.

این در حالی است که برخی از شهرداران استان به هیچ عنوان اشتیاق، علاقه و نیازی به بکار گیری نیروهای جدید ندارند؛ اما سفارش نامه های مختلف از سوی  فعالین و شخصیت های سیاسی، اعضای شوراهای اسلامی و سوگلی برخی از مسئولان در سطوح مختلف نمایندگان، فرمانداران و حتی  دستگا ههای نظارتی و ... شهرداران را مجبور و ملزم به پذیرش نیروی سفارش شده و حتی فاقد تخصص لازم درحوزه مدیریت شهری می کنند.

بدون هیچ گونه تردید و مصلحت اندیشی نیروهای مازاد در سازمان ها و شهرداری ها موضوع و مسئله بزرگ و پرچالش امروز و فردای شهرداری ها است که بی توجهی و بی تفاوت گذشتن از کنار آن مشکلات و چالش های غیر قابل جبرانی را برای ادامه حیات شهرداری ها بویژه شهرداری های متوسط و کوچک استان قزوین به همراه خواهد داشت. واگر بلندپایگان استان بویژه مسئولان دستگا های نظارتی و بازرسی جرات و جسارت این جراحی سخت و ضروری و به نوعی دارای  خون ریزی را نداشته باشند در آینده بخش اعظم درآمدها از جمله عوارض های پرداختی شهروندان و کمک های دولتی به شهرداری ها صرف هزینه های جاری بویژه حقوق و مزایای کارکنان شهرداری ها خواهد شد.

متاسفانه عرصه حضور نیروهای مازاد در سازمان ها و شهرداری استان تبدیل به عرصه بده بستان نیرو های سیاسی ، برخی مدیران در سطوح مختلف ، تسویه حساب و پرداخت پاداش با نیروها و فعالان ستاد های انتخاباتی و ... شده است؛ امروز بخشی از همین نیرو ها با ترفند های مختلف قراردادی، پیمانی و... وارد سیستم های اداری می شوند و پس از اینکه حساسیت ها کمتر شده و بذرهای آلوده این استخدام ها   ریشه دوانید و جوانه زد فرایند رسمی شدن این سوگلی ها با سرعت انجام می شود که مبادا در جابجایی احتمالی قدرت سیاسی امنیت شغلی ژن های برتر آسیب ببیند.

حتما رئیس کل دادگستری استان قزوین با توجه به تجربه و اشرافیت که به موضوعات مختلف دارند؛ واقف هستند که بیان علنی و شفاف این موضوع امید و انتظارت جامعه را برای اصلاح این روند بیشترکرده است که مماشات و عقب نشینی از آن علاه بر اینکه  قانون شکنان و متخلفان را جسورتر خواهد ساخت؛ بلکه  اندک امید جامعه را برای اصلاح امور از بین خواهد برد؛ لذا جامعه بی صبرانه و مشتاقانه منتظرنتایج ملموس برخورد دستگا ههای نظارتی و بازرسی با این پدیده ناثواب هستند.

پر واضح است که نقش خبرنگاران و رسانه ها بدور از نگاه و علایق سیاسی و جناحی و یا عافیت طلبی و مصلحت اندیشی جهت بهره مندی  از گزارش های ویژه و آگهی ها در آماده سازی افکار عمومی برای برخورد با این پدیده که برخی از اعضای شوراها برخورد با آن را امکانپذیر نمی دانند بسیار مهم و راهگشا است؛ زیرا اگر برای مردم روشن شود که بکار گیری 300 نیروی مازاد فقط در یک دوره حداقل ماهانه یک میلیارد تومان به هزینه های شهرداری که با ریال ریال عوارض آنها تامین می گردد، تحمیل شده است ؛ اصلاح ، برخورد و تعدیل نیروها تبدیل به یک مطالبه عمومی خواهد شد و شهروندان در انتخاب های آینده ، انتخاب های آگاهانه و دقیق تری در حوزه مدیران شهری خواهند داشت



.

بخشی ازفعالان سیاسی و اجتماعی استان تصور می کنند که سکوت دستگاه های نظارتی و بازرسی در دوره های گذشته در زمینه بکارگیری نیروهای مازاد بویژه درشهرداری مرکز استان که مدیریت شهرداری در اختیار یک جریان خاص قرارداشت و برجسته سازی این موضوعات در مقطع فعلی  بیشتر در راستای رویکردهای  سیاسی است . لذا برخورد شفاف، بدون تبعیض، منصفانه و غیر مصلحت اندیشانه دستگاههای نظارتی و بازرسی با بکارگیری نیرو های مازاد با هدایت و مدیریت رئیس کل دادگستری استان می تواند ضمن رفع این نگرانی ها، نیت و اهداف درست، صادقانه و دلسوزانه رئیس کل دادگستری استان را برای همگان آشکار سازد.

صاحب قلم باور دارد که بیان عمومی موضوع بکارگیری نیرو های مازاد حتما دارای مستندات و  اطلاعات دقیق است چرا که  رئیس کل دادگستری استان در این مدت مسئولیت نشان داده است که سخن ناصحیحی را بر سخن جاری نمی کنند و یا به دنبال تیتراول شدن در رسانه ها و یا حضور در عرصه انتخابات های آینده در استان نیست.

حتما قاضی القضات استان می داند آنچه امروز باعث شد مردم و حتی خبرنگاران آزاد و مستقل کمتر به چنین مباحثی ورود پیدا کنند؛ نه به جهت هزینه های است که ورود به چنین مباحثی به همراه دارد که هزینه پرداختن برای باورها و اعتقادات درس مانا و بر جای مانده از مکتب سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (ع)است که اربعین آن با شکوه برگزار گردید  ؛بلکه جدی نگرفتن و بی تفاوتی دستگاههای نظارتی از آژیرهای خطری است که به صدا درآمده و یا بعضا آلوده و درگیر شدن برخی مدیران و دستگاههای نظارتی در مشکلات و بیماری های بیان شده است. به عنوان مثال شهروندان شهری که می شنوند و می بینند قبل از اینکه حکم رییس دادگستری شهرستانی خشک شود، شهردار شهرشان سخاوتمندانه از بیت المال خودروی صفر کیلومتری را در اختیار رئیس دادگستری شهرستان قرار می دهد با چه جرات و امیدی می توانندتظلم خواهی خود را از همان شهردار به رییس دادگستری انتقال دهند.

بیان دردها و مشکلات با قاضی القضات استان در موضوعات دیگر ادامه خواهد داشت.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۷/۰۸/۰۹
ولی اله حسین زاده

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی