باران اعتدال

باران اعتدال
بایگانی
پربیننده ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر
کنگره سه هزار شهید استان قزوین تأکیدی بر ضروت حرکت درمسیر ارزش‌ها

برگزاری کنگره سه هزار شهید استان قزوین تلنگری برای دوری ازامور دنیوی،حرکت در مسیر ارزش‌ها، حفظ وحدت و همینطور سالم زیستن، با هم بودن و دوری از اشتباه است.

 قزوین این روزها، هوایی تازه و پاک می خواهد. رایحه ای خوش و بارانی که هوا را برای نفس کشیدن تازه کند. قزوین یک نوای عاشقانه می خواهد تا از شنیدن آن، جان ها تازه شود.

قرار است تا معنای شهادت دوباره تعریف شده و مفهوم ایثار، مروری دوباره شود، بار دیگر نام بزرگمردان ممتاز این دیار به یادآورده می شود، اما قرار است قزوین به عشق شهدای والا مقام این منطقه، رویداد فرهنگی با شکوهی را به نمایش بگذارد و تجربه کند.

کنگره ملی سه هزار شهید استان قزوین را در روزهای آینده در پیش داریم، کنگره ای که جانی تازه به عقاید و تفکر و ایده های ما می دهد و در راستای تقدیر از شهدا برگزار می شود.

برزگر: یادواره شهدا بدنبال ترویج فرهنگ ایثارگری است

سرهنگ برزگر جانشین فرمانده سپاه استان قزوین و رئیس ستاد اجرایی کنگره ملی سه هزار شهید استان قزوین در ارتباط با اهداف برگزاری این کنگره می گوید: کنگره اهداف مختلفی را دنبال می کند که تاثیرگذاری فرهنگ جهاد و شهادت در زندگی همه دوستداران  آرمانهای انقلاب و پیاده سازی فرهنگ دفاع مقدس از آن جمله است.

وی افزود: با توجه به مشکلات امروزکشور که در مباحث مختلف اقتصادی و معیشتی وجود دارد؛ با زنده کردن فرهنگ دفاع مقدس می توانیم  بخش بزرگی از تعهداتمان را در قبال مردم جامه عمل بپوشانیم و مسئولان هم در این راستا باید کوشا باشند همچنین از دیگر اهداف این کنگره آشنایی نسل جوان و نوجوان با رشادت ها و رنج هایی است که برای حفظ انقلاب کشیده شده است.

برزگر می گوید: کارهای فرهنگی که در این راستا صورت گرفته با چاپ و رونمایی زندگی نامه شهدا و نرم افزار جامع شهدا، دعوت از خانواده شهدا، گوشه ای از تلاش ها برای ماندگاری این کنگره عرضه می شود و پس از کنگره ۳۰۰۰ شهید تازه کار فرهنگی و ترویج آن در سطح جامعه شروع خواهد شد که رسانه ها در این زمینه بیشترین تاثیر گذاری را دارند.

اهمیت فعالیتهای فرهنگی در شرایط کنونی دوچندان است

جانشین فرمانده سپاه استان قزوین یادآورشد: دعوت از گروه های هنری، بسیج ورزشکاران و نهادهای مختلف دولتی و سایر قوا برای پیشبرد اهداف کنگره  صورت گرفته و هر کس به اندازه توان و اختیارات قانونی که به آنها محول شده است تاثیر گذار خواهد بود.

وی بیان کرد: کمک های مردمی به صورت نقدی نبوده بلکه در زمینه سخت افزاری و نرم افزاری کمک زیادی شده و بدون کمترین چشم داشتی با تمام توان علاقمندان زیادی وارد میدان شده اند تا بتوانند به اندازه توان خود در این امر به حفظ آرمان شهدا کمک کنند که این امور سازماندهی شده و در هر اداره، مدیر کل آن مسئولیت برنامه های محوله را به عهده دارد.

سرهنگ برزگر در پاسخ به برخی افرادی که به برگزاری این کنگره با توجه به شرایط اقتصادی جامعه، انتقاد دارند می گوید: اینکه شرایط اقتصادی و معیشت مردم در وضعیت مناسبی نیست؛ ما هم قبول داریم اما باید دید ریشه مشکلات اقتصادی از کجا نشات می گیرد و برای حل ریشه ای آن چه باید کرد.

وی معتقد است که همه امور را نباید به هم ربط داد؛ مثل این می ماند که بگوییم بیمارستان نسازیم؛ چون معیشت مردم در خطر است پس واجب است به امور معیشت مردم بپردازیم، اما بیمارانی که  دچار عارضه هستند؛ هم باید مداوا شوند. این قدر که از این کنگره گفته شده که هزینه سنگینی شده، درست نیست و صحت ندارد و ما در هزینه ها واقعا صرفه جویی کرده ایم.

برزگر اظهار داشت: در کشور روسیه روزی را بنام گیورفسکی گرامی میدارند و سفارتخانه های این کشور به یاد کشته های جنگ جهانی هزینه زیادی می کنند تا سند مظلومیت خویش را حفظ کنند. شما توجه کنید اگر برای قحطی بزرگ در ایران که ۹ میلیون نفر از جمعیت ایران کمتر از یک سال از بین رفتند مراسم و بزرگداشت می گرفتند، امروز نسل جوان با تاریخ خودش بیگانه نبود و دوست را از دشمن بهتر تشخیص میداد.

گرامیداشت یاد شهدا باید مستمر و همیشگی باشد

سرهنگ برزگر تصریح می کند: مدیرانی که از فرهنگ جهاد و شهادت الگو گرفته باشند در پیشرفت و خدمت به مردم و آرمانهای انقلاب هیچ بن بستی را نمی شناسند و مردم با تمام توان خدمات آنها را لمس خواهند کرد. در کشور و استان مدیران جهادی متعددی داریم که باید از طریق رسانه ها به عنوان الگو به مردم معرفی شوند.

رئیس ستاد اجرایی کنگره ملی سه هزار شهید استان قزوین در مورد پیشنهادات ارائه شده به این کنگره گفت: دوستان انتقاد می کنند و ما هم به دیده منت می پذیریم اما بهتر است راه حل ارائه کنند؛ اینکه فقط بگوییم مثلا این کار در شان شهدا نیست؛ کفایت نمی کند. زنده نگه داشتن یاد شهدا کمتر از خود شهادت نیست. شان شهدا باید در همه حال رعایت شود، از اقتصاد تا فرهنگ، حجاب، تعهد، تخصص، کمک به محرومان و باید همه تلاش ما برای تحقق آرمان ها و سامان دادن به مستضعفان و پا برهنگان باشد.

وی گفت: انتظار داریم دوستان وصیت نامه شهدا را بخوانند و ببینند چه مسائل و مطالباتی را این بزرگواران بسیار تاکید کرده اند و در همان راستا حرکت کنند.

کنگره ملی سه هزار شهید قزوین

سرهنگ علی کوچک خانی دبیر کمیته تبلیغات و اطلاع رسانی کنگره می گوید: یکی از اهداف برگزاری این کنگره، جمع آوری و حفظ آثار و ارزش های دفاع مقدس است، جنگ تحمیلی خطر بزرگ و توطئه بزرگی علیه ملت، نظام اسلامی و تمامیت ارضی کشور بود وما همگی این را با وجود خودمان با گوشت و پوستمان احساس و با ادراک خودمان مشاهده کردیم. اینگونه نیست که فقط در تاریخ چیزی خوانده باشیم.

وی اضافه کرد: نکته مهم این است که مسئولان فرهنگی این حادثه پرخسارت را به یک فرصت و یک سرمایه تبدیل کنند. اگر این حادثه بزرگ درست روایت شود، این آثار ماندگار خواهد شد. اگر غلط روایت شود یا روایت نشود تاثیر بسیار کمی خواهد داشت و شاید حتی به فراموشی سپرده شود و در این صورت یاد و خاطره و آثار شهدا به تاریخ سپرده خواهد شد و همه متضرر خواهیم شد.

کوچک خانی بیان کرد: در این عرصه فرهنگی، هنرمندان عزیز، نویسندگان گرامی، سینماگران، شاعران، اصحاب فرهنگ و هنر باید از آثار، وصایا، سیره و گزارش های برجای مانده از جنگ که در یادواره ها و کنگره های شهدا جمع آوری می شود؛ برای نسل جوان و جامعه امروزی الگوسازی کنند.

وی گفت: مقام معظم رهبری در راستای تعمیق و انعکاس فرمایشات و آموزه های امام راحل در معرفی بسیج به عنوان نماد موثر در پیشرفت انقلاب اسلامی و معرفی الگوی ناب سبک زندگی اسلامی ایرانی در سیره بسیجیان بارها برنهادینه کردن فرهنگ جهاد و شهادت تاکید داشته اند و برنامه های فرهنگی مثل کنگره در این راستا ارزیابی می شود.

کوچک خانی افزود: این کنگره در صدد قدردانی از خانواده های شهدایی است که عزیزانشان را راهی جبهه ها کردند و امروز آثار محدودی از آنها باقی است، باید آثار شهدا حفظ شده و به نسل های بعدی منتقل شود و یکی دیگر از اهداف ما در برگزاری کنگره سه هزار شهید استان مستندسازی و تاریخ نگاری اقدامات و فعالیت های رزمی، خدماتی و پشتیبانی مجموعه های نظامی و غیرنظامی است.

ترویج فرهنگ ایثار و شهادت موجب سلامت جامعه می شود

دبیر کمیته تبلیغات و اطلاع رسانی کنگره اظهار داشت: همچنین نشر، ترویج و فراگیر کردن فرهنگ پایداری و مقاومت در بین نسل های امروز و فردای میهن اسلامی و سایر ملت های آزاده از دیگر اهداف مهم برپایی کنگره ۳۰۰۰ شهید است، باید به جوان دهه ۹۰ گفت  که جوان دهه ۶۰ با دست خالی با توکل به خدا و تحمل سختی های فراوان و مجاهدت توانست در مقابل ۵۳ کشور هم پیمان دشمن بعثی ایستادگی و از کیان ایران اسلامی دفاع کند و در پایان کار پیروز میدان هم بشود.

کوچک خانی در پاسخ به این سوال که چه اقداماتی باید انجام شود تا ماندگاری کنگره بیشتر شود گفت: کنگره ۲۲ کمیته اصلی و فرعی دارد. کمیته های مختلف در راستای جمع آوری و مستندسازی آثار شهدا در تلاش هستند و برای ماندگار کردن آثار شهدا و تبدیل کردن آن به پیام و فرهنگ در جامعه غیر از بنیاد شهید، بنیاد حفظ آثار و بسیج باید هنرمندان، نویسنده، سینماگر، شاعر و اصحاب فرهنگ و هنر هم کمک کنند.

وی اضافه می کند: نشریات مکتوب و غیرمکتوب ستون ثابت معرفی شهدا و افکار شهید را در نشریات خود داشته باشند، ما هم در تلاشیم و مصمم هستیم بعد از کنگره برنامه های فرهنگی مربوط به شهدا استمرار داشته باشد تا روحیه جهادی در بین مردم و مدیران نهادینه شود.

دبیر اطلاع رسانی کنگره در مورد هزینه های انجام شده و انتقاد برخی از افراد به آن می گوید: در خصوص هزینه های کنگره باید اعلام کنم هزینه خاص و ویژه ای برای کنگره وجود ندارد. تمام دستگاههای دولتی و غیردولتی در بخش برنامه های فرهنگی خود عهده دار مسئولیت هایی در برگزاری کنگره شده اند. یعنی اگر این کنگره نبود مثل سنوات قبل بودجه فرهنگی دستگاهها نیز هزینه می شد و موضوع دیگر این که هزینه کردن در عرصه فرهنگ و شهدا نوعی سرمایه گذاری است. اگر فرهنگ و روحیه بسیجی و جهادی در جامعه تقویت شود، از هزینه های اضافی و تحمیلی به جامعه و مردم در حوزه مسائل اجتماعی جلوگیری خواهد شد.

کوچک خانی درمورد برنامه های جانبی این کنگره که بعضی اعتقاد دارند در شأن شهدا نیست اظهارداشت: ستاد مرکزی کنگره و کمیته های اجرایی با دقت و حساسیت بالا درصدد جلب رضایت خانواده های شهدا و حفظ شأن شهدای والامقام در این برنامه عظیم فرهنگی هستند اما چون قرار شده تمام پروژه های سازندگی و خدمات رسانی دستگاهها در این ایام با شعار کنگره ملی ۳۰۰۰ شهید باشد، ممکن است در گوشه و کنار استان برخی کارهای سبک و بدسلیقگی منتسب به شهدا و کنگره در رسانه ها مشاهده شود که باید مدیریت شود تا بهانه ای به دست بدخواهان و معاندین نیفتد. در ضمن ما از نظر و پیشنهاد همه شهروندان عزیز برای هرچه بهتر برگزار شدن کنگره استقبال و استفاده می کنیم.

وی اضافه کرد: شهدا با بذل جان خود کار بزرگی انجام دادند و خود نیز انسانهای خودساخته و بزرگی بودند که با جمع آوری آثار آنها و تبدیل آثار به کتاب، فیلم، کلیپ و سایر موارد می توانیم در نهادینه کردن مرام و اندیشه شهدا گام کوچکی برداریم.

کنگره ملی ۳ هزار شهید، مروج فرهنگ ایثار و سبک زندگی شهداست

غلامرضا حقایق‌پور مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان قزوین و رئیس کمیته جمع‌آوری کنگره ملی بزرگداشت ۳ هزار شهید استان قزوین هم گفت: برگزاری کنگره ملی ۳۰۰۰ شهید استان قزوین، راهکاری اساسی در جهت ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و سبک زندگی شهدا در جامعه است که بر این اساس فعالیت کمیته جمع‌آوری استان قزوین از سال ۱۳۸۹ با تشکیل گروه‌های جمع‌آوری ‌کننده آثار آغاز شد.

وی افزود: براساس برنامه اولیه این کنگره، گروه‌های مختلفی با سپری کردن دوره های تخصصی، آموزش‌های لازم را برای جمع‌آوری آثار به جا مانده از شهدا فراگرفتند سپس در سراسر استان فعالیت خود را آغاز کردند.

حقایق پور بیان کرد: در قالب این گروه‌ها تاکنون بیش از یک هزار نفر آموزش دیده اند و کار جمع‌آوری آثار شهدا همزمان با ثبت خاطرات و سرگذشت شهدا از زبان بازماندگان شهید و همرزمان آنها انجام شده و برای اجرای این برنامه تاکنون بیش از ۸۵ هزار دقیقه در قالب فیلم و۵۰ هزار دقیقه در قالب صوت خاطرات ثبت و ضبط شده است.

مدیرکل بنیاد شهید استان قزوین تصریح کرد: تاکنون ۸۵ درصد از آثار شهدای استان قزوین جمع‌آوری شده و این کار تا برگزاری کنگره ادامه دارد، همچنین جمع‌آوری بیش از ۱۳۰ هزار قطعه عکس، تعداد ۷ هزار و ۲۰۰ برگ دست نوشته و ۱۳ هزار و ۸۰۰ برگ اسناد مرتبط با شهدا از دیگر اقدامات این کمیته است.

حقایق‌پور با بیان اهمیت وصایای شهدا و استفاده از محتوای آنها برای تولید برنامه‌های ترویجی اظهارداشت: جمع‌آوری بیش از ۴ هزار برگ از وصایای شهدا صورت گرفته و این کمیته تاکنون حدود ۷ هزار دقیقه فیلم‌های مربوط به مصاحبه‌ شهدا در دوران دفاع مقدس را جمع‌آوری کرده و ۲ هزار و ۵۰۰ دقیقه تولید فیلم مستند در همین رابطه انجام شده است.

وی اضافه کرد: کمیته جمع‌آوری کنگره همچنین نسبت به پایش آمار اسمی شهدا، به روزرسانی اطلاعات شهدا و خانواده‌های در قید حیات آنها اقدامات لازم را انجام داده است.

حقایق پور یکی از برنامه های مهم کنگره را دیدار با خانواده‌های شهدا دانست و گفت:با برنامه ‌ریزی انجام شده از دو هزار و ۲۲۰ خانواده شهید در قید حیات استان توسط ۵۶ گروه در سراسر استان قزوین دیدار به عمل خواهد آمد.

وی اضافه کرد: فعالیت کمیته جمع‌آوری با برگزاری اجلاسیه کنگره ۳ هزار شهید استان قزوین به پایان نخواهد رسیدوکار جمع‌آوری، آماده ‌سازی و استفاده از آثار جمع‌آوری شده در جهت ترویج فرهنگ ایثار و شهادت ادامه خواهد داشت.

حقایق پور یادآورشد: از دیگر برنامه‌های این کمیته برگزاری جلسات و نشست‌های درون و برون سازمانی در بنیاد شهید است و در پایگاه اطلاع‌ رسانی شهدای استان قزوین(خط سرخ) به عنوان یکی از پایگاه‌های شاخص کشوری‌ مجموعه اطلاعات مربوط به ۳ هزار شهید استان قزوین بارگذاری شده و قابل استفاده عموم مردم است.

زنده نگهداشتن یاد شهدا رسالتی همگانی است

بدیهی است آنچه امروز از انقلاب اسلامی نصیب کشور شده است فارغ از مشکلات اقتصادی و سیاسی که دشمنان برای ما تحمیل کرده و البته با برخی سوء مدیریتها فشار آن بر مردم بیشتر شده اما به نظر می رسد هر از گاهی همه ما مردم و مسئولان نیاز داریم تا با تلنگری به خود آییم و بدور از مسائل مادی و دنیایی در خود تفکر کنیم، روزهای انقلاب و دوران دفاع مقدس را به یادآوریم، وحدت و انسجام روزهای سخت گذشته را مرور کنیم و با نگاهی به زندگی و وصایای شهدا که همه انسانهایی پاک و مومن و پاکباخته بودند مسیر درست را بشناسیم و در راه ارزشها پای نهیم.

بدون شک اگر در زندگی شهدا و رزمندگان تفکر و اندیشه کرده و زندگی جانبازان، ایثارگران و خانواده شهدا را در مقابل چشمان ژرف اندیش خود مرور کنیم شاید کمی شرمنده شده و همراهی ما با انقلاب بیشتر شده و از خطا و انحراف و کج روی فاصله بگیریم.

یادواره سه هزار شهید استان قزوین فارغ از همه برنامه های فرهنگی و عقیدتی که در آن تدارک دیده شده، فارغ از همه میهمانان مسئول و غیرمسئول که در آن حضور خواهند یافت و فارغ از هزینه های اجتناب ناپذیر آن باید ما را به فکر وادارد تا در مسئولیتهایی که داریم و در هر پست و مقام و شغلی که هستیم کمی به فکر آخرت باشیم، شهدا را یاد کنیم و ببینیم روش زندگی و مدیریت ما تا چه حد با مرام و مسلک و راه شهدا منطبق است.

کنگره سه هزار شهید استان قزوین تلنگری در باورها، راه و روشها و سبک زندگی همه ماست، باشد تا از این کنگره بیاموزیم تا با هم بودن، سالم زیستن و پاک بودن را بار دیگر تجربه و امتحان کنیم، آنوقت دیگر دشمن هر که باشد و تحریم ها هر مدت که باشد با اتحاد و زندگی جهادی و ساده زیستی مردم و مسئولان قابل تحمل خواهد بود.


خبرگزاری مهر-


موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۷/۰۸/۱۲
ولی اله حسین زاده

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی