باران اعتدال

باران اعتدال
بایگانی
پربیننده ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر

حجت الاسلام مجیدی مدیرکل اوقاف و امور خیریه قزوین  :

بیشتر متصرفین موقوفات در استان قزوین اشخاص حقیقی هستند.



به گزارش خبرنگار ما حجت الاسلام مصطفی مجیدی مدیرکل اوقاف و امور خیریه قزوین  در اولین نشست مطبوعاتی خود با خبرنگاران استان قزوین با یادآوری اینکه هفته وقف از ۱۵ تا ۲۴ آبان برگزار می گردد اظهار کرد : در هفته وقف در استان قزوین 50 برنامه متنوع در بخش های مختلف اجراء خواهد شد.

وی ادامه داد: دیداربا نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه قزوین ، بازدید استاندار استان از اداره کل اوقاف و امور خیریه استان ، برگزاری محفل انس با قرآن ، برگزاری همایش همه واقف باشیم ، برگزار زیارت حضرت رسول ، برگزاری صنفی و تخصصی وقف ، افتتاح کلاس های سبک زندگی ، دیدار با ائمه جمعه مناطق و دیدار با فرمانداران ، نشست با روحانیون  استان ، برگزاری همایش یاوران وقف در شهرستان ها ، بهره برداری از چند پروژه عمرانی ، راه اندازی کاروان جهیزیه ، برپایی نمایشگاه فعالیت ها ، برگزاری همایش مربیان و حافظان قرآن ، برگزاری همایش مادران و دختران  از شاخص ترین برنامه های هفته وقف در استان قزوین است.



حجت الاسلام مصطفی مجیدی سپس با تاکید بر اینکه انسان از ابتداء خلقت همواره به دنبال جاودنگی بوده است خاطرنشان کرد : وقف یکی از امور ماندگار و صدقه جاری است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه قزوین  گفت : سیاست و رویکرد ما در اداره کل اوقاف و امور خیریه استان به دنبال معرفی و برجسته سازی سازمن و نشانه و آرام به جامعه نیستیم  بلمکه به دنبال تبین کار کرد های  وقف در سطح جامعه و تاکید بر اینکه اوقاف یک بنگاه اقتصادی با عملکرد اجتماعی است هستیم

وی در ادامه به موکب های اداره کل اوقاف قزوین در ایام اربعین اشاره کرد و گفت: در ایام اربعین اداره کل اوقاف استان قزوین موکب هایی را داشت که به زوار حسینی خدمات ارائه می دادند که یکی از موکب های ما در ابتدای مسیر نجف اشرف به مدت ۱۱ روز مستقر بود که بیش از ۵۰۰ میلیون تومان در این موکب از محل موقات هزینه کردیم.




حجت الاسلام مجیدی افزود: موکبی هم در کربلا به نام امامزاده بی بی زبیده خاتون قزوین داشتیم که شبانه روز بیش از ۳ هزار نفر اسکان زائر را در این موکب داشتیم و در هر وعده از ۳ هزار نفر پذیرایی می شدند که ۶۰۰ میلیون تومان هم در این موکب از محل موقوفات و کمک خیران هزینه شد.
وی در ادامه به تعداد موقوفات استان اشاره کرد و توضیح داد: در سال جاری ۱۰ وقف جدید در حوزه قرآن، سیدالشهدا، افراد بی بضاعت و خیرات در شهرستان های قزوین، بویین زهرا، تاکستان و البرز ثبت شده است.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قزوین تصریح کرد: در استان قزوین ۲ هزار و ۶۳۷ موقوفه داریم که از این تعداد ۶۰۳ موقوفه متصرفی و ۱۴۳ مورد غیرمتصرفی بوده است.
وی اعلام کرد: ارزش موقوفات استان قزوین ۱۹ هزار میلیارد تومان است و اگر موقوفات استان قزوین یک درصد سود داشته باشد، باید سالانه ۱۹۰ میلیارد تومان درآمد داشته باشند ولی درآمد سال ۹۶ اوقاف یک بیست و پنجم این رقم است بنابراین حق و حقوق موقوفه اگر برسد، می تواند به اجتماع کمک کند.
حجت الاسلام مجیدی در ادامه به اقدامات انجام شده در این اداره کل اشاره و خاطر نشان کرد: ما ۱۵ طرح جامع برای بقاع متبرکه آماده کردیم و ۸ هزار و ۵۰۰ مترمربع فعالیت عمرانی در بقاع متبرکه صورت گرفته و ۹ هزار مترمربع بازسازی و مرمت هم در بقاع متبرکه انجام شده است.
وی اضافه کرد: در سال گذشته ۲ میلیارد و ۶۵۰ میلیون تومان اعتبار تملک و دارایی از دولت داشتیم که بین مساجد و بقاع متبرکه در حوزه عمرانی توزیع کردیم و پیش بینی می کنیم در سال جاری ۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان برای بقاع متبرکه و مساجد جذب کنیم.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قزوین بیان کرد: درآمد موقوفات استان در هفت ماهه سال گذشته نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۹ درصد رشد داشته است که این درآمد از هفته وقف سال گذشته تاکنون نسبت با مدت مشابه سال گذشته ۲۵ درصد رشد داشته است.
وی یادآور شد: هدایا و نذورات بقاع متبرکه هم در هفت ماهه امسال هفت درصد رشد داشته که این رقم از هفته وقف سال گذشته تاکنون هشت درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال گذشته داشته است



حجت الاسلام مجیدی در پاسخ به سئوال خبرنگار ما در خصوص لزوم استقرار مستقل اداره اوقاف و امور خیریه در شهرستان آوج گفت : در حال حاضر در شهرستانهای  آوج و   آبیک  به علت کمبود نیرو و امکانات فاقد ادارات مستقل هستیم که تاکنون پیگیر های ما برای  اخذ مجوز های لازم بالادستی نتیجه بخش نبوده است و در صورت تامین اعتبارات و ردیف های استخدامی در این شهرستان ها نیز ادارات مستقل استقرار پیدا خواهند کرد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قزوین درپاسخ به سئوال  دیگر خبرنگار ما در خصوص ماهیت متصرفین موقوفات استان قزوین بیان داشت : بیشتر متصرفین موقوفات در استان قزوین اشخاص حقیقی هستند.  

وی یادآور شد :  در مدت یکسال گذشته با تلاش و پی گیر های گسترده و مستمر موفق شده ایم با 301 متصرف رابطه ی استیجاری برقرار کنیم و 1851 قرارداد   با مستاجرین به روز رسانی شده است و انشااله با حمایت مسئولان و دستگاه های متولی بتوانیم وضعییت تمام موقوفاتی که در اختیار متصرفین است را روشن کنیم .

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۷/۰۸/۱۴
ولی اله حسین زاده

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی