باران اعتدال

باران اعتدال
بایگانی
پربیننده ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر

ساخت و ساز غیرمجاز در دولتخانه صفوی، آری یا خیر؟

مجاز و یا غیرمجاز بودن ساخت و ساز بازارچه صنایع دستی در دولتخانه صفوی توسط میراث فرهنگی قزوین طی روزهای اخیر به سوژه داغ رسانه ها و فضای مجازی تبدیل شده است.

ساخت و ساز در دولتخانه صفوی توسط میراث فرهنگی قزوین برای ایجاد بازارچه صنایع دستی و موضوع مجاز و یا غیرمجاز بودن آن در هفته گذشته جزو اخبار داغ استان بود، چرا که شهرداری و برخی اعضای شورای شهر این اقدام را تخلف و خلاف ضوابط و مقررات دانستند و از لزوم برخورد با این کار سخن گفتند.
اصرار و تاکید شهرداری قزوین بر اینکه اقدام میراث فرهنگی در ساخت سازه های های مربوط به این بازارچه در حیاط دولتخانه صفوی تخلف بوده از یک سو و انکار این موضوع توسط میراث فرهنگی از سوی دیگر ابهامات زیادی پیش روی شهروندان قزوینی ایجاد نموده است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قزوین معتقد است سازه های ایجاد شده در بخشی از حیاط دولتخانه صفوی برای راه اندازی بازارچه صنایع دستی مشمول قوانین شهرداری نمی شود و این دستگاه تخلف ساختمانی انجام نداده اما شهرداری معتقد است که برای ایجاد و راه اندازی این سازه ها باید میراث فرهنگی از شهرداری مجوز می گرفته که این کار را نکرده و مرتکب تخلف و ساخت و ساز غیرمجاز شده است.

** استانداری به درخواست شهرداری به میراث فرهنگی هشدار داده است
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار قزوین در خصوص این موضوع گفت: اداره کل امور فنی استانداری قزوین با توجه به گزارشات دریافتی و همچنین درخواست شهرداری نامه ای را به میراث فرهنگی ارسال و در خصوص هرگونه ساخت و ساز بدون دریافت مجوزهای قانونی به این دستگاه هشدار داده بود.
علی فرخزاد افزود: بنا به اظهارات مدیران شهرداری پلیس ساختمان چندین مرحله به میراث فرهنگی استان بابت ساخت و ساز در محوطه دولتخانه صفوی اخطار داده اما توجهی به آنها نشده و بدنبال آن، موضوع در کمیسیون ماده 100 مطرح شده است.
وی با بیان اینکه قرار نبود در دولتخانه صفوی بازارچه صنایع دستی ایجاد شود، گفت: محوطه ای که بازارچه صنایع دستی توسط میراث فرهنگی در آن ایجاد شده است قبلا زمین چمن فوتبال بوده و از اداره سابق تربیت بدنی برای احیای دولتخانه به میراث واگذار شده و قرار بوده که این محل زمین ورزش تاریخی چوگان باشد که این اتفاق محقق نشده است.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار قزوین با بیان اینکه بنا به گفته مدیران شهری چندین بار به میراث فرهنگی توسط شهرداری در خصوص توقف عملیات اجرای سازه بازارچه صنایع دستی در دولتخانه صفوی اخطار داده شده است،گفت: از نظر ضوابط شهرداری هر نوع سازه سبک و سنگین در بناهای دولتی و بخش خصوصی که مسقف باشد ساخت و ساز محسوب می شود و باید پیس از ایجاد مجوزهای لازم را دریافت کند.
وی اظهار داشت: تخلفات ساختمانی بنابر روال قانونی به کمیسیون ماده 100 که دارای سه عضو از دستگاه قضا، یک نماینده از وزارت کشور و یک نماینده از شورای شهر است ارسال و در آنجا تصمیم گیری می شود.
این مسئول در ادامه در خصوص نامه محرمانه استاندار قزوین به رییس سازمان میراث فرهنگی در خصوص موضوع دولتخانه صفوی و ساخت و سازهای انجام شده در آن نیز گفت: در جریان نامه استاندار به سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قرار دارم و ارسال این نامه را تایید می کنم.

** هیچ ساخت و ساز غیرمجازی در دولتخانه صفوی انجام نشده است
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قزوین نیزگفت: هیچ ساخت و ساز غیرمجازی در دولتخانه صفوی توسط میراث فرهنگی قزوین انجام نشده است و این مطالب از سوی عده ای با اهداف خاص عنوان می شود.
محمد علی حضرتی ها، توسعه بازارچه های صنایع دستی را از وظایف ذاتی و اولویت دار این دستگاه برشمرد و گفت: علاوه بر این موضوع در سال حمایت از کالای ایرانی پشتیبانی از تولیدکنندگان هنرهای دستی باید پررنگ تر از گذشته دنبال و پیگیری شود.
حضرتی ها اظهار داشت: سازمان میراث فرهنگی تاکید دارد بازارچه های صنایع دستی باید در مکان های پربازدید و سایت های گردشگری ایجاد شوند و با توجه به ضرورت حمایت از 6 هزار تولیدکننده صنایع دستی در قزوین ایجاد مکان مناسب برای عرضه محصولات آنها جزو دغدغه ها و وظایف ما به شمار می رود.
وی ادامه داد: در همین راستا میراث فرهنگی قزوین اقدام به برپایی بازارچه صنایع دستی در بخشی از مجموعه دولتخانه صفوی کرد و برای این کار از سازه های سبک و پیش ساخته و موقت استفاده شده که براحتی و ظرف چند ساعت قابل جمع آوری هستند و حتی از یک سانتیمتر ملات نیز استفاده نشده، بنابراین ساخت و ساز غیرمجاز در دولتخانه صورت نگرفته و این موضوع کذب محض است.
این مسئول گفت: اگر آزادسازی فضاهای اشغالی در دولتخانه صفوی بنا بر مصوبه سفر مقام معظم رهبری انجام شود که متاسفانه با مقاومت برخی دستگاه ها روبرو است، بازارچه مذکور برای اجرای طرح احیای دولتخانه صفوی جمع آوری و به مکان دیگری منتقل خواهد شد.
حضرتی ها در خصوص صدور مصوبه تخریب بناهای ساخته شده تحت عنوان بازارچه در دولتخانه صفوی از سوی کمیسیون ماده 100 نیز که در رسانه ها عنوان شده است نیز گفت: به نظر می رسد این موضوع نیز دور از واقعیت باشد و در این خصوص چیزی به میراث فرهنگی ابلاغ نشده است.
وی اظهار داشت: روال قانونی امور در کمیسیون ماده 100 این است که قبل از هرگونه مصوبه از مالک برای طرح موضوع و ارایه توضیحات دعوت به عمل می آورند و اخطاریه می دهند که چنین چیزی اتفاق نیافتاده است و بر فرض که چنین مصوبه ای نیز در میان باشد بدون طی کردن فرایند یاد شده جنبه قانونی ندارد.

** میراث فرهنگی قزوین تذکری از استاندار دریافت نکرده است
حضرتی ها همچنین گفت: اخبار برخی رسانه ها در خصوص تذکر استاندار به این دستگاه و یا بنده برای ساخت و ساز غیرمجاز در دولتخانه صفوی کذب بوده و حقیقت ندارد.
وی اظهار داشت: تاکنون نه به شکل شفاهی و نه کتبی از جانب استاندار قزوین تذکری به اینجانب و یا اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان واصل نشده است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قزوین در خصوص نامه محرمانه استاندار به ریاست سازمان میراث فرهنگی و معاون رییس جمهوری با محتوای انتقاد از عملکرد این دستگاه در دولتخانه صفوی نیز که در سطح رسانه ها از آن سخن به میان آمده است، گفت: ابتدا باید سوال کرد اگر محتوای این نامه محرمانه بوده، چطور برخی اعضای شورای شهر و بعضی خبرنگاران به آن دسترسی پیدا کرده اند و چه کسی از استانداری این اطلاعات را برای آنها ارسال کرده است؟
این مسئول گفت: اگر محتوای نامه غیرمحرمانه بوده باید سوال کرد چرا از مجموعه استانداری اطلاع رسانی نشده است؟

**هر نوع ساخت و ساز در شهرها نیازمند اخذ مجوز از شهرداری
مدیرکل فنی استانداری قزوین نیز  گفت: بدنبال درخواست شهرداری و دستور معاون هماهنگی امور استاندار برای رسیدگی به موضوع، نامه ای به میراث فرهنگی ارسال کرده و از این دستگاه خواسته شد که هر نوع ساخت و ساز در محوطه دولتخانه صفوی مطابق با روال قانونی و اخذ مجوزهای مورد نیاز از شهرداری باشد.
پیمان پیرمرادی افزود: برای هرگونه ساخت و ساز در شهرها و حریم آنها مطابق با قانون باید ابتدا از شهرداری های مجوزهای لازم دریافت شود در غیر این صورت بناهای ایجاد شده به منزله سازه های غیرمجاز تلقی می شوند و تخلف ساختمانی به شمار می روند.
آوی اظهار داشت: آن طور که از مدیران میراث فرهنگی شنیدم آنها مدعی بودند که توافقات ضمنی و شفاهی برای ایجاد بازارچه در مکان یاد شده را از شهرداری اخذ کرده اند اما این کافی نیست و مطابق قانون باید مجوزهای لازم اخذ می شده است.
مدیرکل فنی استانداری قزوین در خصوص ارسال پرونده ساخت و ساز میراث فرهنگی در دولتخانه صفوی به کمیسیون ماده 100 نیز گفت: از شهرداری درخواست کرده ایم اگر معتقدند تخلفی در این زمینه صورت گرفته، پرونده موضوع را به همراه مدارک و مستندات لازم برای رسیدگی به کمیسیون ماده 100 ارسال کنند.

** پرونده ساخت و ساز غیرمجاز میراث فرهنگی روی میز کمیسیون ماده 100
پیمان پژمان فر مدیر منطقه یک شهرداری قزوین نیز گفت: هر نوع ساخت و ساز توسط اشخاص حقیقی و حقوقی در سطح شهرها نیازمند دریافت مجوز قبلی از شهرداری ها است.
وی اظهار داشت: همان گونه که مدیریت شهری به مقررات میراث فرهنگی در خصوص بناهای تاریخی احترام می گدارد انتظار می رود میراث فرهنگی نیز به قوانین مربوط به حوزه شهرداری احترام بگذارد.
پژمان فر گفت: میراث فرهنگی برای ایجاد هر نوع سازه در دولتخانه صفوی باید ابتدا درخواست مجوز کرد که این اتفاق رخ نداد و شهرداری بنا به وظایف قانونی خود در حین ساخت و اجرای سازه ها در این مجموعه به این دستگاه برای جلوگیری و توقف کار اخطار داد.
وی ادامه داد: البته این اخطارها به پیمانکار میراث فرهنگی که در مکان مورد نظر مشغول ساخت و ساز و احداث سازه بود ارایه و تحویل داده شد.
مدیر منطقه یک شهرداری قزوین با بیان اینکه ضوابط اداری و قانونی در سازه هایی که میراث فرهنگی تحت عنوان بازارچه در دولتخانه صفوی اجرا کرده رعایت نشده است، اظهار داشت: با توجه به این موضوع، پرونده ای در این خصوص از جانب شهرداری به کمیسیون ماده 100 ارسال شده است.
وی اظهار داشت: بدنبال این مساله و تا جایی که اطلاع دارم در کمیسیون بدوی رای به تخریب و جمع آوری سازه های ایجاد شده در دولتخانه صفوی به وسعت 560 متر صادر شده است.




ایرنا و عکس ایسنا
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۷/۰۹/۰۵
ولی اله حسین زاده

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی