باران اعتدال

باران اعتدال
بایگانی
پربیننده ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر

انتخاب فرماندار شهرستان تاکستان در هزار توی اما و اگر

ولی اله حسین زاده




تغییر و جابجایی مدیران بخصوص در حوزه سیاسی و مجموعه وزارت کشور امری طبیعی و جزو لاینفک این وزارتخانه محسوب می شود؛ اما به نظر می رسد که مجموع جابجایی و تغییرات در سطوح مختلف وزارت کشور به جهت جایگاه و اثر گذاری مدیران این حوزه بر سایر بخش ها بیشتر مورد توجه افکار عمومی قرار می گیرد.

استان قزوین نیز با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید، شاهد تغییرات و جابجایی هایی در حوزه ها و سطوح مختلف بوده است؛ از آن جمله جابجایی سه استاندار در استان که جز آشفتگی، ،سردرگمی و از دست رفتن فرصت های طلایی خدمتگزاری، عایدی دیگری برای مردم استان به همراه نداشته است؛  و علی رغم اینکه قطار دولت تدبیر و امید با سرعت به ایستگاه های پایانی می رسد اما همچنان دغدغه تغییرات دراستان قزوین بخصوص در حوزه سیاسی وجود دارد.

از زمانی که زاهدی سکان استانداری استان قزوین را در دست گرفته، موضوع تغییر و جابجایی مکرر مدیران در حوزه های مختلف بخصوص حوزه سیاسی، باعث شده بخش زیادی از نیرو، توان و ظرفیت استاندار صرف لابی، جلب رضایت و امتیاز دادن و امتیاز گرفتن از گروه های فعال سیاسی استان شود و بعضا از مباحث اصلی و اساسی استان غافل شود.

به هر حال این روزها مجددا موضوع انتخاب فرماندار جدید شهرستان تاکستان یکی از مباحث داغ جریانات سیاسی در استان و به ویژه شهرستان تاکستان شده است و به نظر می رسید که محمد مبین که از یاران وفادار زاهدی به شمار می رود، می تواند با عملکرد موفق خود خیال زاهدی را از شهرستان سیاست زده تاکستان بخصوص پس از اتفاقات دی ماه سال گذشته آسوده کند؛ اما اخبار و اطلاعات و ارزیابی های افکار عمومی شهرستان تاکستان نشان می دهد؛ به هر دلیل «مبین» نتوانسته در دوره سرپرستی خود در این مقام، انتظارات مردم تاک نشین شهرستان تاکستان و مدیریت ارشد استان را کسب کند.

بدون تردید شهرستان تاکستان از جمله شهرستان هایی است که از ظرفیت های خوبی در حوزه تربیت مدیران و نیروی انسانی برخودار است و شاهد آن هم اینکه در حال حاضر بخشی از این مدیران تربیت شده ازدیار خوشه های یاقوتی در مناسب و سطوح مختلف مدیریت ملی و استان خدمت می کنند.

اما واقعییت این است که جایگاه فعلی شهرستان تاکستان علی رغم برخوداری از ظرفیت های بالفعل و بالقوه مادی و معنوی فراوان، در شان مردمانش قرارندارد که کالبد شکافی آن از این مجال خارج است اما به طور خلاصه می توان گفت که یکی ازعلل توسعه نیافتگی تاکستان در ضعف مدیریت اجرایی شهرستان نهفته است. تجربه و بررسی عملکرد مدیریت شهرستان در چند دهه گذشته نشان می دهد؛  شهرستان تاکستان بیش از آنکه نیاز به مدیریت و مدیران صرف سیاسی داشته باشد، نیازمند مدیریت توانمند اجرایی و عملیاتی است.

ناگفته پیداست که تاکستان از جمله شهرستان هایی است که کنشگران سیاسی آن دارای مواضع و دیدگاه های پررنگ هستند که حتی منافع کلان شهرستان و مردم آنان را مجاب به کنار هم نشستن و کوتاه آمدن از منولوگ و توجه به دیالوگ های چند طرفه نمی کند و کمتر اتفاق افتاده است که چهره های سیاسی شهرستان در خصوص  منافع مردم و شهرستان به نقطه مشترک رسیده باشند!

دردمندانه باید گفت که چهره ها و جریانات سیاسی شهرستان تاکستان نه تنها هم افزایی ندارند بلکه بخش اصلی توان و ظرفیت خود را در جهت تضعیف و تخریب یکدیگر در سطح استان و حتی ملی به کار می گیرند و کنشگران سیاسی شهرستان تاکستان همانند شهرستان بوئین زهرا، رقابت های انتخاباتی را پس از انتخابات نیز تمام شده تلقی نمی کنند بلکه این رقابت که نه ، تخریب ، تهمت ، تضعیف ، تحقیر و  ... در طلوع و غروب هر روز  خورشید در تمام ابعاد آن ادامه دارد.

به هر حال در این روزها اسامی مختلف بومی و غیر بومی برای سکان داری فرمانداری شهرستان تاکستان مطرح است و درمیان اسامی که مطرح است، نام مهندس رضا طاهری مدیرعامل فعلی سازمان همیاری شهرداری های استا ن قزوین بیشتر از سایر نام ها در ویترین توجه افکار عمومی شهرستان تاکستان قرار گرفته و مردم با بیم و امید زیاد موضوع انتخاب فرماندار جدید را رصد می کنند ؛ البته شنیده شده که مجموعه مدیریت ارشد استان و دیگر تصمیم گیران، روی طاهری به توافق و اجماع نهایی رسیده اند.

اما نگارنده با توجه به شناخت و همکاری که در حوزه مدیرت شهری با طاهری داشته است، به تعهد، توانمندی، درایت، مدیریت و حسن خلق وی ایمان و باور دارم؛ عملکرد و کارنامه موفق وی در شهرداری های سگزاباد، آوج، بیدستان و در حال حاضر سازمان همیاری شهرداری های استان از او چهره ای موفق و عملگرا ساخته است؛ هرچند که  مردم شهرستان تاکستان کارنامه موفق و درخشان طاهری را در مدت سه سال مسئولیت اداره ورزش و جوانان شهرستان به یاد دارند؛ کارنامه موفقی که با احداث سالن ۲۵۰۰ نفری، استخر بوستان ،سالن بانوان،سالن کشتی و بازسازی زمین فوتبال تاکستان و ضیا آباد، سالن خرمدشت و فارسجین و یحیی آباد و همچنین اسفرورین و سی زمین فوتبال در روستاها و فعال سازی سی و پنج هیات با هشت هزار ورزشکار بیمه شده و قهرمانی ورزشکاران شهرستان در آسیا و المپیک توسط آقایان علی و مجید رحمانی و خانم صفوی و.... به یاد دارند و طاهری نیاز به معرفی ندارد.

طاهری علی رغم اینکه دارای رویکرد و نگاه اصلاح طلبانه است اما در حوزه مدیریت روحیه تعاملی دارد و منافع مردم را بر همه امور ارجحیت می دهد و به همین دلیل است که امروز او در چرخه مدیریت استان به عنوان یک چهره کاملا اجرایی و  موفق مطرح است.



صاحب قلم به یاد دارد که طاهری در چند سال گذشته به نحو مطلوب مسئولیت را به انجام رسانده و همواره به دنبال فرصتی بود که دیِن خود را نسبت به مردم شهرستان تاکستان که خود را همواره مرهون و مدیون محبت های آنان می داند، انجام دهد که به هر دلیل این امکان در سال های گذشته فراهم نشد؛ اما اینک که نام طاهری مجددا به عنوان گزینه اصلی برای پست فرمانداری شهرستان تاکستان مطرح است، این سوال مطرح می شود که آیا بستر های لازم برای مدیریت و فعالیت یک مدیر اجرایی توانمند و دلسوز در شهرستان تاکستان فراهم شده است؟

بدون تردید با توجه به وضعیت نامناسب اعتبارات و همچنین شرایط حاد اقتصادی کشور ونگرانی مدیران اجرایی از آینده سیاسی و اجرایی، قبول هر مسئولیت در این برهه از زمان ریسک بزرگی است، لذا با توجه به چنین شرایط مدیریت در شهرستانی که همواره دارای التهابات سیاسی و گروهی است، به مراتب برای مدیران گریزان از حاشیه و عملگرا، سخت و طاقت فرسا است ، لذا به نظر می رسد؛ کنشگران سیاسی شهرستان تاکستان تا هنگامی که در خصوص منافع مردم و شهرستان به جمع بندی لازم دست پیدا نکنند امکان حضور و مدیریت یک مدیر توانمند و اجرایی در تاکستان وجود ندارد.

بدون تردید و اغراق، رضا طاهری ودیگر نیروها از سرمایه های معنوی و مدیریتی شهرستان تاکستان محسوب می شوند که استفاده نادرست، نابجا و بی موقع از آنان باعث خواهد شد که انگیزه و اشتیاق سایر جوانان و نخبگان بومی شهرستان برای حضور در چرخه مدیریت شهرستان کم رنگ شود.

به هر حال باید منتظر ماند و دید که آیا طاهری که در حال حاضر از موقعییت مناسب استانی و شرایط ایده آل برخودار است، با علم و آگاهی از کمبود اعتبارات و شرایط سخت اقتصادی و مشکلات و حساسیت های پیچیده شهرستان، تکلیفی که برای رشد و توسعه شهرستان بدان مکلف شده، می پذیرد یا خیر؟ بی تردید اگر طاهری مسئولیت فرمانداری شهرستان را بپذیرد، به نوعی گذشت کرده است که در این صورت همه باید با وحدت، همدلی و همبستگی وی را در مسیر خدمت گذاری شایسته و بی منت به مردم شهرستان کمک و یاری کنند.

 سخن کوتاه اینکه؛ دلسوزان، بزرگان، کنشگران و فعالان سیاسی، اجتماعی، فرهنگی شهرستان تاکستان بیش از آنکه وقت و انرژی خود را در جلسات شبانه و پشت درهای بسته بگذرانند، باید آن را در جهت وحدت، همدلی و همبستگی صرف کنند چرا  اگر بستر های لازم خدمت رسانی در شهرستان فراهم نشود هیچ مدیر نمی تواند در شهرستان معجزه کند. والسلام

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۷/۱۰/۰۷
ولی اله حسین زاده

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی