باران اعتدال

باران اعتدال
بایگانی
پربیننده ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر

 

مدیرکل مدیریت بحران استان در بازدید از فروچاله های عظیم در در فتح آباد شهرستان بوئین زهرا :  

برخی اراضی و دشت های قزوین،در معرض خطر فروچاله های عظیم قرار دارد.




مدیر کل مدیریت بحران استان در حاشیه بازدید از منطقه جنگلی حفاظت شده فتح آباد در بخش مرکزی بوئین زهرا گفت:برخی از اراضی و دشت های قزوین در مناطق مختلف، در معرض خطر فروچاله های عظیم قرار دارد.

"قدرت اله مهدیخانی" مدیر کل مدیریت بحران استان در حاشیه بازدید از منطقه جنگلی حفاظت شده فتح آباد در بخش مرکزی بوئین زهرا که با همراهی مدیر کل منابع طبیعی ، بخشدارمرکزی بوئین زهرا و جمعی ازکارشناسان و متخصصین امر صورت گرفت اظهار داشت: بنا به گزارش اداره کل منابع طبیعی استان، ترکهای بزرگ و عمیقی به شکل حلقوی و شعاعی به صورت ناگهانی در اراضی جنگل کاری شده فتح آباد رخ داده که طول آنها  مجموعا" به حدود 3 کیلومتررسیده  و عمق آنها از چند سانتی متر تا چندده متر متغیر است.
وی افزود: در پی بازدید تخصصی از منطقه یاد شده و بررسی سازوکار ترکها، پدیده فرونشست زمین در این منطقه مسجل و دستور نصب علایم هشدار و تمهیدات ایمنی جهت ورود افراد و احشام به این منطقه صادر شد.




مهدیخانی ادامه داد: این ترکها  در نتیجه افت آب و نشست سفره  در مناطقی که برداشت بی رویه از منابع آب زیر زمینی وجود دارد، رخ میدهد و با گذشت زمان و در صورت ادامه روند کاهش آب در سفره زیر زمینی ، به ریزش و ایجاد فروچاله های عمیق در منطقه منجر گردیده که دشتهای قزوین ، متاسفانه شاهد روند رو به رشد این پدیده، با سرعت بسیار زیاداست. این مقام مسئول ادامه داد: متاسفانه ترکهای ایجاد شده در فاصله ی  کمتر از صد متری جاده اصلی رخ داده و با پیشروی به سمت زیر ساختها و روستاهای اطراف، میتواند خسارات جبران ناپذیری را برجا بگذارد.
مهدیخانی در پایان گفت: تنها راه جلوگیری از وقوع و گسترش پدیده فرونشست، که بیشتر دشتهای ایران را با خطر جدی روبه رو ساخته، کنترل و محدود کردن برداشت آب از منابع زیر زمینی بوده که خوشبختانه در استان، اقدامات خوبی در این راستا در حال انجام می باشد.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۷/۱۰/۱۱
ولی اله حسین زاده

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی