باران اعتدال

باران اعتدال
بایگانی
پربیننده ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر


((فرار مالیاتی سوگلی ها با فشار و سفارش صاحبان قدرت)) 




اینکه امروز نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران به سبب پافشاری به ارزش های خود از سوی استکبار جهانی تحت شدیدترین فشارها و تحریم های ظالمانه به ویژه در حوزه اقتصادی قراردارد شکی وجود ندارد؛ در چنین شرایط نه تنها تمامی افرادی که دل در گرو نظام دارند بلکه حتی افرادی که دل در گرو  مام میهن داشته؛   وظیفه دارند که در حد توان و بضاعت خویش، آلامی از مردم را کم کنند؛ در این بین نقش تولیدکنندگان، صنعتگران و فعالان اقتصادی نقش بی بدیل و اثرگذاری است.

 البته که باید حاکمان و دولتمردان نیز همه توان و بضاعت خویش را در جهت حمایت، ایستایی و روشن نگه داشتن چراغ های تولید به کارگیرند؛  اما واقعیت این است علی رغم اینکه  اقتصاد کشور ما یک اقتصاد بیمار و وابسته به "نغمت" نفت است؛  اما بخش زیادی از درآمد های کشور وابسته به درآمد های مالیاتی است.

 خوشبختانه قانون اخذ مالیات منحصر به نظام مقدس جمهوری اسلامی و یا کشور ایران نیست که برخی فغان برآرند که کشور ما در این حوزه نیز تافته ای جدا بافته است و در دیگر نقاط جهان چنین قانونی وجود ندارد؛  که البته در کشور های دیگر اخذ مالیات از تمامی فعالیت ها اخذ می شود ؛ و پایه درآمد و بودجه این کشور ها غالبا بر اساس درآمدهای مالیاتی استوار شده است و فرار مالیاتی نیز با توجه به اینکه "حق الناس" محسوب می شود از(( گناهان کبیره))  و ((نابخشودنی)) است.

به هرحال با توجه به آنچه که گفته شد، امروز بخشی از درآمدهای دولت از طریق دریافت مالیات کسب می شود تا جایی که، رییس سازمان امور مالیاتى کشور این میزان را در حال حاضر 50 درصد اعلام کرده است و استان قزوین نیز به لحاظ ظرفیت های صنعتی و تولید یکی از استان های پر درآمد در حوزه مالیات است که به گفته پورامیدی مدیر کل امور مالیاتی استان سال گذشته میزان درآمدهای مالیاتی استان قزوین یک هزار و ۱۲۰ میلیارد تومان بود که ۹۷ درصد درآمدها محقق شد و این درآمدها در مقایسه با سال ماقبل آن ۲۸ درصد رشد داشته است.

اما واقعیت این است که به اعتراف بسیاری از دلسوزان و کارشناسان، ایران علاوه بر اینکه بهشت تبعیض ها، بی عدالتی ها و ... است بهشت و سرزمین امن فراریان مالیاتی هم محسوب می شود؛ زیرا بخش زیادی از فعالان اقتصادی کشور در حوزه های مختلف با فعالیت های زیر زمینی و استفاده از ابهامات و خلاء های قانونی به آسان ترین شکل مبادرت به فرار مالیاتی می کنند تا جایی که  به گفته رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی براساس پیش بینی ها سالانه نزدیک به میزان 30 الی 40 درصد از مالیاتی که در کشور وصول می شود فرار مالیاتی وجود دارد که برآورد می شود حدود30 الی 40 هزار میلیارد تومان میزان فرار مالیاتی در اقتصاد کشور وجود دارد.

اما متخلفان بزرگ و صاحب نام فرار مالیاتی با توجه به اشتهای سیری ناپذیر خود از روش و شیوه های جدیدی برای فرار مالیاتی استفاده می کنند. این گروه از افراد با استفاده از شرایط بد اقتصادی و بحرانی ، نیازهای مالی برخی از دستگاه ها و نهاد ها را با کمکهای قطره چکانی و بعضا موردی تامین می کنند تا از ظرفیت این دستگاه ها و نهادها جهت فشار به سازمان امور مالیاتی برای کاهش غیر قانونی و غیرشرعی مالیات های قطعی خود استفاده کنند. 

به گفته یکی از مجرب ترین حسابرس های مالیاتی قزوین،  بی عدالتی و فرار مالیاتی برخی از مودیان سوگلی با سفارش فلان مدیر، مسئول ، چهره سیاسی و... انسان را رنجیده خاطر می کند؛  که آیا این همان ارزش ها و عدالتی است که پدران ما برای آن انقلاب کردند که برخی امروز با استفاده از زد و بند های سیاسی، رانت ها و... از اجرای تعهدات حداقل مالیاتی خود فرار کنند؛ اما درمقابل کارمندان و کارگرانی که حقوقشان حداقل های زندگی را نیز جوابگو نیست مکلف به پرداخت مالیات باشند. بر همین اساس است که  معاون حقوقی رئیس جمهوری ادعا می کند تنها ۳۲ درصد کسانی که باید مالیات بدهند بار مالیاتی را بر دوش می کشند، زیرا هم اکنون ۶۰ درصد فرار مالیاتی در کشور داریم.




شنیده شده با توجه به نزدیک شدن  پایان سال، حسابرسان امور مالیاتی موظف شده اند که به حسابرسی های خود از واحد های تولیدی، صنعتی، تجاری و درسطح شهرستان ها... سرعت بیشتری ببخشند؛ و علی رغم اینکه حسابرسان با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری، رئیس جمهور و سایر مسئولان در حمایت و همراهی همه جانبه از تولید کنندگان و صنعتگران حداکثر همراهی را با استفاده از آئین نامه ها و مقررات برای اخذ مالیات دارند؛  اما متاسفانه برخی از سوگلی های صنعتی و تولیدی در استان و شهرستان ها علاوه بر اینکه در بیان واقعی درآمدها و سودهای خود کتمان دارند و اقدام به سندسازی می کنند؛ در روش جدید با صحنه آرایی های نادرست در پیش صاحبان قدرت، مسئولین، چهره های سیاسی و اجتماعی و ...،  و ، وارونه جلوه دادن واقعیت ها و استفاده از اهرم تعدیل نیرو،از صاحب منصبان برای تحت فشار قراردادن حسابرسان سازمان  امور مالیاتی برای چشم پوشی از فرار مالیاتی شان سوء استفاده می کنند. البته این موضوع فارغ از مفاسد، اهمال کاری، مماشات، غفلت و... هست که متاسفانه بعضا در سیستم های حاکمیتی مشاهده می شود.

درد، زمانی بیشتر می شود که مردم بدانند برخی واحدها حتی مالیات ارزش افزوده ی که از فروش کالا دریافت می کنند را به خزانه دولت بر نمی گردانند؛ به عنوان مثال واحد تولید آب معدنی که ماهیانه چند ده هزار بطری آب تولید می کند و از مصرف کننده مبلغ مالیات ارزش افزوده را دریافت می کند؛  زمانی که کم اظهاری دارد و حقایق را کتمان می کند؛  عملا مالیات ارزش افزوده ی دولت را که از مشتریان دریافت کرده است را نیز به صورت غیر قانونی و غیر شرعی تصاحب و تصرف کرده؛  بنابراین با این محاسبه ساده می توان دریافت که برخی واحدها نه تنها مالیاتی پرداخت نمی کنند بلکه اجرای قانون مالیات ارزش افزوده تبدیل به یکی دیگر ازمنابع درآمدی این واحدها شده است.




 البته در شهرستان هایی که مدیریت سازمان امور مالیاتی آنها از ثبات و حاشیه امنی برخودار نیستند و در دوره برزخی سرپرستی قراردارند برای جلب اعتماد بلندپایگان شهرستان دست های سخاوتمندتری  برای امتیازدهی و نادیده گرفتن فرارهای مالیاتی افراد سفارش شده دارند.

موجب حیرت است که مدیر یک واحد تولیدی از چنان جسارت وحاشیه ی امنی برخودار شده که آب چاه را به عنوان آب معدنی در اختیار مردم قرار می دهد ودر ماههای گذشته قیمت تولیدات خود را به دو برابر افزایش داده است و از سود و گردش چند میلیارد تومانی برخودار است؛ اما ادعای گردش مالی و سود چند ده میلیونی می کند. سئوال این است که این افراد و مدیران متخلف چنین جسارت را به پشتوانه کدام یک از مدیران دست و پا کرده اند و این مدیران می خواهند از چه ظرفیت این مدیر و واحدهای متخلف استفاده کنند که چنین چوب حراج به"حق الناس" زده اند.

البته ناگفته پیداست آنچه که بیان شد صرفا در خصوص مدیران و واحدهای متخلفی است که با استفاده از روش های مختلف سعی درفرار مالیاتی دارند وگرنه مودیان و مدیران واحد های که نسبت به پرداخت کامل و به موقع مالیات خود متعهد هستند  و یا واحد هایی که به هر دلیل دچار مشکل و بحران شده اند و برای ادامه فعالیت نیازمند حمایت های ویژه  هستند از موضوعات این نوشتار خارج  هستند؛  پرمسلم است ادامه  روند و فراگیرشدن فرار مالیاتی با استفاده از لابی و بهره گیری از ظرفیت صاحب منصبان می تواند اهداف و چشم انداز دریافت و افزایش مالیات را در کشور با چالش جدی همراه سازد.

و پایان سخن اینکه امید و انتظار مردم این است که دستگاه های نظارتی و اطلاعاتی که این روزها عزم جزم ترشان در برخورد با مفاسد برای مردم بیشتر ملموس شده است برخورد با فرارهای مالیاتی را نیز با جدیت و قاطعیت بیشتری پیگیری کنند.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۷/۱۰/۱۵
ولی اله حسین زاده

نظرات  (۱)

۱۵ دی ۹۷ ، ۰۸:۴۹ مدافع ولایت

باسلام   راجع اداره کل مالیاتی قزوین چند سوالاست که بایدعرض کنم اول راجع ماشین چندصدمیلیونی شهرداری که به اداره کل وبرای مدیرکل اعطا کردند دوم نوع مالیات گیری وچگونگی اخذ مالیات از بساز وبفروش ها و بیزینس من ها سوم اینکه نیروهای که داخل اداره کل بکارررررررررر گرفته از کدددددددددددام استان است چهارم وضعیت سلامت وشفافیت مالیات دارایی در مدیریت و اخذ وحسابرسی مالیات می باشدپنجم نوووووووووووووووع برخورد مدیرکل  و مدیرانش وکارمندانش براساس چه منطقی با ارباب رررررررررجوع ها متفاوت است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی