باران اعتدال

باران اعتدال
بایگانی
پربیننده ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر

آیت الله علوی بروجردی: فاطمه زهرا(س) هویت شیعیان و تفکر شیعی است

 آیت الله علوی بروجردی بر ضرورت تعظیم فاطمیه به عنوان هویت تفکر شیعه تاکید کرد و گفت:فراموش کردن و نادیده گرفتن فاطمیه، فراموش کردن و نادیده گرفتن اصالت‌ها و ریشه‌ها است.

 استاد درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم در درس خارج فقه خود بیان داشت: در آستانه فاطمیه هستیم و آقایان هم در بین مردم به تبلیغ بروند و پیام صدیقه کبری سلام‌الله‌علیها را برسانند.

مسئله فاطمیه برای ما دارای اهمیت خاصی است حتی اهمیتی بیشتر از عاشورا و کربلا دارد به جهت اینکه نقطه آغازی است برای بقاء تفکر اصیل اسلامی که تفکر شیعی عنوان گرفته است؛ تفکر شیعی همان ادامه رسالت است؛ یعنی آنچه ما به عنوان تفکر شیعه و طریق شیعه و طائفه امامیه می‌گوییم همان ادامه رسالت است و رسالت رسول اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله در دورانی که بودند مشخص است؛ اما با شهادت رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله مسئله این بود، آیا این راه می‌خواهد ادامه پیدا بکند یا تمام شد؟ آیا آن حضرت چند صباحی آمد و مطالبی گفت و شعارهایی داد و مردمی هم تبعیت کردند و شبه جزیره عرب هم در اختیار در آمد و دیگر اسلام تمام شد؟ کسانی که بعد از آن حضرت روی کار آمدند این داعیه را داشتند که از فرصتِ اسلام بهره‌برداری کنند. به نحوی که رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله اسلام را به مردم عرضه کرده و قرآنی آورده است اینک که اسلام و قرآن در بین مردم جا افتاده است و اعتقاداتی دارند و نماز می‌خوانند و اینها هم مزاحمتی برای ما ندارد، ما کار خودمان را انجام می‌دهیم و لذا لباس اسلام را به همان جاهلیت عرب پوشاندند؛ یعنی همان عرب و قریش اولویت دارد و زور و زر و پول و قدرت موضوعیت دارد و اینها عملاً در جامعه جا افتاد و «ان اکرمکم عند الله اتقاکم» فراموش شد و این هم توطئه‌ای بود که قبل از رحلت پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله برنامه‌ریزی شده بود و اجرایی شد که تا امروز هم ادامه دارد و ما به چنین تفکری اسلام جاهلی می‌گوییم.

اسلام جاهلی یعنی پوشش اسلامی دارد و نماز جماعت همانطور که می‌بینید الان در مساجدِ پر از جمعیت بر قرار است، به حجّ مقیدند و نماز تراویح در ماه رمضان امکان ندارد یک رکعتِ آن ترک شود؛ اما این اسلام روح ندارد و مجموعه بیش از یک میلیارد آدمی که این تفکر را دارند در مقابل قدرت‌ها ذلیل‌اند و از دل این تفکر داعش و طالبان و امثال آن بیرون آمده است؛ این جنایاتی که امروز می‌بینیم در واقع نشان دهنده عینی و تجلی عینی سقیفه است و ما امروز سقیفه را با چشم خودمان داریم می بینیم؛ داعش چیزی غیر از سقیفه نیست و بعضی از سران داعش می‌گفتند ما می‌خواهیم حکومت اموی و طریق بنی‌امیه احیاء‌ بشود؛ بنی‌امیه کسانی بودند که کنار سر بریده سیدالشهدا صلوات‌الله‌وسلامه‌علیه شعر خواندند که «لعبت هاشم بالملک و لا خبر جاء و لا وحی  نزل»؛ اسلام جاهلی همان است که معاویه و یزید می‌خواستند سلطنت کنند و چه بهتر که در قالب اسلام و به نام اسلام باشد و احترام قرآن هم محفوظ باشد، اما مشروب خوردنشان، کاخ و دربار و سلطنتشان به جا بود و ‌هر کسی را می‌خواستند می‌کشتند و اختیار همه چیز در دستشان بود؛ معاویه در مدینه جلوی چشم مهاجر و انصار داد زد و گفت من بالأخره خلیفه شدم ولی من نیامدم که به شما بگویم نماز بخوانید و روزه بگیرید، خودتان دارید این کارها را انجام می ­دهید و من همه این کارها را کردم تا فقط بر شما حاکم باشم؛ لذا در سقیفه و اسلام جاهلی حکومت موضوعیت دارد نه اینکه اسلام و ایمان و تدین موضوعیت داشته باشد.

در مقابل این تفکر بلافاصله بعد از پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله، فاطمه زهرا صلوات‌الله‌علیها ندای احیاء را برای حفظ اسلام بلند می‌کند؛ ندای احیاء در مقابل آن کسانی است که بلافاصله بعد از آن حضرت در مقام إِماته اسلام بودند و می‌خواستند همه چیز را از بین ببرند و این احیاء همان ادامه اصالت وحی است که در اسلام در قالب امامت و ولایت پیش بینی شده است. چون پیامبر اکرم از دنیا می‌رود اما امامت که از بین نمی‌رود و‌ باقی است و امامت ربط بین خالق و مخلوق و حکومت الهیه و ولایت الهیه است و بلافاصله بعد از پیامبر اکرم ادامه دهنده راه است. منتها آن حضرت که از دنیا رفت، چه بر سر مردم مدینه آمد؟ آیا خاک مرگ بر سر همه پاشیدند؟ غدیر فراموش کردند؛ فاصله غدیر تا شهادت رسول اکرم دو ماه و چند روز است اما همه چیز را از یاد بردند که اصلا غدیر چیست؟ در حالی که در حضور رسول خدا با امیرالمومنین بیعت کرده و حرف پیامبر اکرم را پذیرفته بودند؛ حتی سنی‌های متعصب هم نقل کردند که آن حضرت فرمود: «ألست أولیٰ بکم من انفسکم؟» آیا من از خود شما نسبت به شما أولیٰ نیستم؟ گفتند: «قالوا بلی» همه گفتند بله؛ اینجا بود که رسول خدا فرمود: «من کنت مولاه فهذا علی مولاه»؛ البته بحث‌هایی از قبیل معنای ولیّ بعدها در آمد، همه مسلمانان در محضر آن حضرت با علی‌بن‌ابیطالب به عنوان امیرالمومنین، خلیفه، امام و ولیّ بعد از آن حضرت بیعت کردند و همه اینها فراموش شد حتی حسان‌بن‌ثابت آن شاعری که در غدیر شعر گفته بود و نزد پیامبر اکرم خوانده بود، وقتی امیرالمومنین به او فرمود: تو در غدیر حاضر بودی و سخن رسول الله را شنیدی و خودت شعر گفتی و بیا شهادت بده. او گفت: من فراموشی گرفتم و همه چیز یادم رفته است و نمی‌دانم برای چه شعر سرودم و قضیه چه بود و چه شد.  اوضاع اینگونه بود که فاطمه زهرا سلام‌الله‌علیها یک ندا بلند کرد و در مقابل مهاجر و انصار خطبه خواند و حکومت وقتِ منادی انحراف را به استیضاح کشید و پرچم حفظ اصالت‌ها و حفظ ارزش‌ها را برافراشت که این پرچم تا به امروز تفکر شیعه را دارد راه می‌برد. و کربلا و سید الشهدا یکی از تجلی‌های این حرکت است. مرحوم آیت‌الله آقای شیخ محمد حسین اصفهانی رضوان‌الله‌علیه با زبان شعر می ­فرماید: «و ما رَماهُ إِذ رَماهُ حرمله فَإِنَّما رَماه مَن مَهَّدَ لَه»؛ یعنی تیری را که حرمله روز عاشورا پرتاب کرد، حرمله نینداخت بلکه این تیر را کسی انداخت که قبلا آن را آماده کرده بود؛ لذا وقتی خط انحراف در سقیفه تشکیل شد کشتن امام حسین و اهل بیت علیهم‌السلام و حتی غیبت آقا حجهبن‌الحسن پیش‌بینی و طراحی شد در حالی که رسول خدا راه را برای امت مشخص کرده بود؛ پیامبر اکرم همان سال آخر در حجهالوداع در عرفات و غدیر و موارد دیگر حدیث ثقلین را برای مردم خواند که «انی تارک فیکم الثقلین کتاب الله و عترتی ما ان تمسکتم بهما لن تضلوا ابدا»؛ آدم بخواهد راه نشان بدهد دیگر چطور راه نشان بدهد؟

اعجاز فاطمه زهرا سلام‌الله‌علیها

شما همه چیز را به شوخی و مسخره گرفتید؛ این فرمایش خود بی بی فاطمه زهرا است که به آنها فرمود: «فقبحاً لفلول الحدَ واللعب بعد الجدّ»؛ شما که رفتید در جنگهای زمان حضرت رسول آنطور مجاهده کردید پس چه شد بعد از آن همه مجاهده، همه چیز را به بازی گرفتید؟ در مقابل دشمنان و مشرکان شمشیرهایتان تیز بود و مبارزه می‌کردید اما چه شد در این مصاف که مهمتر از آن جنگها است، شمشیرهایتان کند شد و اینجور به ذلت افتادید؟ آن روزها صحبت از جنایت‌ها و قتل و خون‌ریزی‌ها و حکومت حجاج‌بن‌یوسف ثقفی و بُسر ابن أرطاه و امثال این جنایت‌کاران نبود؛ اینها از ثمرات سقیفه است که بعدها آمدند اما همان روز اول که فاطمه زهرا خطبه می‌خواند خبر از آینده می‌دهد که می‌فرماید: «و ابشروا بسیف صارم واستبداد من الظالمین»؛ یعنی بشارت باد بر شما به شمشیرهای گداخته و استبداد ظالمان؛ کلمات فاطمه زهرا مخصوصا در خطبه با زنان مدینه خیلی عجیب و غریب است؛ فاطمه زهرا چه دارد می‌فرماید؟ عقل مبهوت است؛ دقیق خبر از آینده و بشارت به آنها می‌دهد که چه شمشیرهای گداخته‌ای و چه ظالمان مستبدی بر شما مسلط می‌شوند؛ چه کشت و کشتاری در همین مدینه شد؟ روزگاری بر همین اهل مدینه که به فاطمه زهرا جواب منفی دادند و او را یاری نکردند و تنها و غریب گذاشتند، گذشت که یزید به مدینه لشکر کشید و تا سه روز جان و مال و ناموس آنها را حلال کرد و آنقدر از اینها کشت که طبق نقل خودشان تا پای قبر پیامبر اکرم خون جاری شد و تا سال‌ها در ازدواج دخترانشان شرط دوشیزگی ذکر نمی‌کردند؛ نتیجه انحراف از ثقلین و غدیر و امامت و ولایت امیرالمومنین و یاری نکردن فاطمه زهرا و امیرالمومنین و سکوت در مقابل ظلم و انحراف و یاری ظالمین همین است؛ وقتی تن به ولایت امیرالمومنین ندهید، امثال یزید بر شما مسلط می‌شوند و لذا فاطمیه یعنی بر افراشتن پرچم و رایت ادامه اسلام اصیل؛ فاطمیه یعنی راه اسلام و مکتب رسول الله نمرده است؛ فاطمیه یعنی آن کلماتی که به عنوان وحی بر سینه مقدس پیامبر اکرم نازل و بر لبان پیامبر جاری شد، نمرده و باقی است؛ همان راه رسول خدا در قالب امامت زنده و باقی است و خط امامت در برابر خط انحراف است؛ این رایت مقابل رایت انحراف است و تا به امروز هم ادامه پیدا کرده است. امروز رایت شیعه و تفکر شیعه، تفکر حقّ است؛ البته تفکر داعشی هنوز هم هست و این تفکر شئون مختلف دارد از طالبان تا سپاه صحابه هرچه هم باشد فرق نمی‌کند چون الکفر مله واحده و همه‌شان یکی هستند؛ لذا اینها واقعیت است و دورویی ادامه دارد و این مردم فریب‌خورده نتیجه انتخاب‌شان را دیدند.‌

فاطمه زهرا فریاد زد و چه بر سرش آوردند؟ او زندگی و سلامتی و عمر و جنین شش ماهه‌اش را فدا کرد، اما حجت‌هایی برای ما گذاشت که هنوز بعد از چهارده قرن، سقیفه و پیروان سقیفه را باطل می‌کند؛ ما با آقایان عامه خیلی بحث کردیم و شاهد مناظره‌ها بودیم و در کتابها مطالعه و غور کردیم که هر جا مطلب به فاطمه زهرا می‌رسد، زبان‌ها دیگر الکن می‌شود. پیامبر اکرم یک دختر داشته است و از آن حضرت یک دختر باقی مانده است که به فاصله کوتاهِ بعد از دو ماه یا سه ماه یا کمتر یا بیشتر از دنیا رفته است، اجر رسالتی را که مودت به فاطمه زهرا است، چگونه پرداخت شد؟ چرا دفن او مخفی و شبانه بوده است و قبرش هنوز مخفی است؟ چه تجلیلی و کدام تشییع انجام شد؟ امیرالمومنین هم همینطور بوده است؛ بعد از سی سال از این مصائب و آن دوره خلافت کوتاه که شهید می‌شود آن حضرت را هم مخفیانه دفن می‌کنند و قبرش هم تا سالیان سال مخفی می‌ماند؛ آیا برافراشتن این رایت اینقدر خطرناک بوده است؟ آیا این رایت اینقدر هزینه داشته است؟

اهمیت تعظیم فاطمیه

امروز این رایت را ما به دوش می‌کشیم؛ این رایت را فاطمیه به دوش می‌کشد و لذا این معنا را فراموش نکنیم؛ فراموش کردن و نادیده گرفتن فاطمیه، فراموش کردن و نادیده گرفتن اصالت‌ها و ریشه‌ها است؛ کربلا یک تجلی از آن مصائبی است که بر فاطمه زهرا سلام‌الله‌علیها وارد شده است. به نقل آقایان عامه مثل خوارزمی سیدالشهدا در عاشورا می‌فرمود: «قتلنی فلان  و فلان»؛ این واقعیت قصه است؛ شما کلمات ائمه را ببینید و از فاطمیه تجلیل کنید؛ تعظیم فاطمیه تعظیم اصالت‌ها و محکوم کردن انحراف و تفکر باطل است؛ این را در ایام فاطمیه فراموش نکنیم؛ فاطمه زهرا در این تفکر حکومت دارد و در رأس این تفکر و رایت است؛ این نکته را توجه داشته باشید که فاطمه زهرا هویت ما شیعیان و هویت تفکر شیعی است؛ فاطمیه را قدر بدانید و تجلیل کنید و در هر حدی که می‌توانید تبلیغ بروید و صحبت کنید ‌و در مجالس شرکت کنید چون تعظیم فاطمیه تعظیم آن چیزی است که پیامبر اکرم برای آن، این همه زحمت کشید و بیست‌وسه سال رنج برد و خون دل خورد؛ امیدواریم خداوند ما را در این مسیر یاری بفرماید و السلام علیکم و رحمهالله و برکاته.


شفقنا-


موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۷/۱۰/۳۰
ولی اله حسین زاده

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی