باران اعتدال

باران اعتدال
بایگانی
پربیننده ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر

صالحی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بوئین زهرا:

کشت نایلونی توسعه پایدار کشاورزی شهرستان را با خطر مواجه ساخته است.



مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بوئین زهرا گفت: باقی ماندن نایلون در اراضی کشاورزی  ، کاهش حاصلخیزی خاک را به همراه دارد و توسعه پایدار کشاورزی شهرستان را با خطر جدی مواجه ساخته است.

مهندس سعید صالحی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بوئین زهرا در گفتگو با ولی اله حسین زاده با اعلام اینکه شهرستان بوئین زهرا با  160 هزار هکتار اراضی کشاورزی یکی از قطب های اصلی کشاورزی استان قزوین محسوب می گردد؛  گفت :  شهرستان بوئین زهرا  دارای   120هزار هکتار اراضی  زارعی و 40هزار هکتار باغ است.

وی ادامه داد: تولید کنندگان بخش کشاورزی شهرستان بوئین زهر در 6 هزار هکتار از اراضی شهرستان انواع سیفی جات از جمله گوجه فرنگی ، هندوانه ، خربزه ، خیار ، سیب زمینی ، پیاز و .. کشت می کنند.

صالحی سپس میزان  کشت نایلونی در شهرستان بوئین زهرا را 2000هزار هکتار اعلام کرد و افزود : متاسفانه کشت نایلونی در شهرستان بوئین زهرا  از سال 1390 بوسیله کشاورزان غیر بومی جهت دست یابی به منافع بیشتر شروع شده است.

 مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بوئین زهرا خاطرنشان کرد : کشت نایلونی در شهرستان در سطح  500هکتار از اراضی آغازشد،  که متاسفانه امروز به علت عدم برخورد جدی و بازدارنده این میزان به چند برابرافزایش پیدا کرده است.

این مقام مسئول با اشاره به آثار و خسارت زیانبار و بعضا غیر قابل جبران کشت نایلونی گفت :  واقعیت این است که باقی ماندن نایلون در اراضی کشاورزی ، کاهش حاصلخیزی خاک را به همراه دارد و توسعه پایدار کشاورزی شهرستان  بوئین زهرا را با خطر جدی مواجه ساخته است.

وی تاکید کرد :  با توجه به ارزیابی کارشناسان و خسارت های که کشت نایلونی در اراضی کشاورزی برجای می گذارد ؛ از سال 1395 برخورد جدی با کشت نایلونی در دستور کار مدیریت جهاد کشاورزی و سایر دستگاه ها  از جمله سازمان  حفاظت محیط زیست قرار گرفته است.

 مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بوئین زهرا در خصوص اقدامات انجام شده برای جلوگیری از کشت نایلونی در اراضی شهرستان تصریح کرد : در مرحله اول تلاش شده  با برگزاری کلاس های ترویجی و آموزش،   تولید کنندگان و کشاورزان شهرستان را با  آثار مخرب و خسارت های غیر قابل جبران کشت نایلونی آشنا کنیم

وی افزود : خوشبختانه   در گام اول برخی از کشاورزان با آگاهی پیدا کردن  از خسارت های کشت نایلونی از ادامه و توسعه  کشت نایلونی منصرف شدند.



صالحی از صدور اخطار به کشاورزانی که به توصیه های آموزشی  و اخطار ها در خصوص جمع آوری نایلون از اراضی کشاورزی کم توجهی کردند خبرداد و گفت :   و تعدادی از متخلفین که نسبت به جمع آوری نایلون در سطح اراضی کشاورزی سهل انگاری و بی توجهی کرده بودند ؛ با تشکیل پروند به مراجع قضائی معرفی شدند.

این مقام مسئول یادآورشد : در سال 96 با همکاری سازمان  حفاظت محیط زیست شهرستان بوئین زهرا پس از اطلاع رسانی و صدور اخطار 14 نفر از متخلفان به مراجع قضائی معرفی شدند که در نهایت رای به محکومیت این افراد صادر شد.

وی بیان داشت : در سال 96  یک دستگاه جمع آوری نایلون از طرف مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان خریداری و در اختیار کشاورزان شهرستان بوئین زهرا  قرار گرفت.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بوئین زهرا خاطرنشان کرد : در سال 97 نیز 300 نفر از کشاورزان با توجه به تذکرات و اخطارهای داده شد نسبت به جمع آوری نایلون اراضی کشاورزی اقدام کردند

صالحی تصریح ساخت :  در سال 98 کارشناسان جهاد کشاورزی نسبت به اطلاع رسانی و ارسال اخطار ممنوعیت کشت نایلونی در شهرستان بوئین زهرا اقدام کرده اند.

وی تاکید ساخت : با توجه به ابلاغ مصوبه کارگره پسماند استان قزوین  از سوی رئیس سازمان جهاد کشاورزی در خصوص ممنوعیت کشت نایلونی؛  ضرورت دارد که با حمایت و پشتیبانی  مدیران ارشد شهرستان و هماهنگی بیشتر دستگاهها ی خدمات رسان با برخورد قاطع و شفاف از ادامه کشت نایلونی در شهرستان جلوگیری شود و با افرادی که نسبت به تذکرات و اخطار ها کم توجهی می کنند با شدت برخورد صورت بگیرد .  


موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۸/۰۱/۲۲
ولی اله حسین زاده

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی