باران اعتدال

باران اعتدال
بایگانی
پربیننده ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر

روند معیوب انتخاب شهرداران در استان قزوین

پنجشنبه, ۵ ارديبهشت ۱۳۹۸، ۰۳:۰۰ ب.ظ

روند معیوب انتخاب شهرداران در استان قزوین






ولی اله حسین زاده

در حال حاضر در کشور ما بر اساس ماده 71 قانون شوراها مهمترین و اولین وظیفه شوراها انتخاب شهردار است.هرچند که در کشورهای توسعه یافته شهرداران با رای مستقیم مردم نیز انتخاب می شوند.

بدون تردید انتخاب شهردار یکی از حساس ترین وظیفه ای می باشد که بر عهده شورا نهاده شده است؛ اگر اعضای شورا در انتخاب شهردار مسیر درست را انتخاب کنند و به درستی از عهده آن برآیند بخش زیادی از ماموریت و مسئولیت خود را ایفا کرده اند و در نتیجه مسیر توسعه شهر را مهیا ساخته اند.

با مروری بر عملکرد نزدیک به بیست ساله نهاد شورا در کشور و استان قزوین مصادیق بسیار زیادی در انتخاب درست شهردار به دور از نگاه های سیاسی، محله ای، حزبی ،منفعت طلبانه، زد و بند و... رامی توان نام برد ؛ که درنتیجه انتخاب درست شهردار، اعضای شورا عملکردی افتخارآمیز و موفق داشته و نام نیکی از دوران مسئولیت خود در افکار عمومی برجای گذاشته اند؛اما در مقابل شورایی که صرفا با نگاه سیاسی، حزبی، محلی، زدوبند های نادرست و منفعت طلبانه ، و ... شهردار انتخاب کرده اند؛ کارنامه ضعیف، غیر قابل دفاع، مملو از حاشیه وتنش، روزمرگی، سردرگمی، فرصت سوزی و در نهایت ناموفق  را از دوران مسئولیت خود در اذهان عمومی به یادگار گذاشته اند.

هم اکنون چند شهرداری استان قزوین با توجه به مشکلات مختلف از جمله استعفاء، بازنشستگی، پیگیری قضایی و... با سرپرستی اداره می شود و اعضای شورای این شهرها در پروسه انتخاب شهردار قراردارند. اما این روز ها پروسه انتخاب شهردار الوند با توجه به موقعیت و ظرفیت های این شهر بیشتر مورد توجه رسانه ها و مدیریت استان قراردارد؛ ضمن اینکه تنوع و تکثر گزینه های مطرح شده برای سکان داری شهرداری الوند در حال ثبت رکورد های جدید است.

مدیریت شهری یکی از مهم ترین، حساسترین و تخصصی ترین و تاثیر گذارترین مدیریت ها است که باید در انتخاب آن نهایت دقت را داشت اما به نظر می رسد متاسفانه یکی از مسیرهای اشتباهی که اعضای شورای  شهرها در ادوار گذشته و فعلی برای انتخاب شهردار در شهرهای مختلف دچار آن شده اند؛ انتخاب شهردار از طریق انتشار فراخوان است.

ناگفته پیداست با انتشار فراخوان انتخاب شهردار که بعضا بدون هیچ گونه شرایط تخصصی و معیار مشخصی ارایه می شود؛  امکان حضور افراد مختلف حتی بدون هیچ گونه تجربه، تخصص و توانمندی در حوزه مدیریت شهری به عنوان یکی از گزینه ها فراهم می شود؛ ضمن اینکه این روش انتخاب شهردار انگیزه و اشتیاق مدیران موفق در حوزه مدیریت شهری را برای ارایه روزمه و برنامه به شدت کاهش می دهد ؛ این در حالی است که در قانون جدید انتخاب شهردار، شرایط انتخاب و احراز صلاحیت شهرداران مشخص شده است.

لذا شایسته است که اعضا شورای شهرها ی که دغه دغه خدمت به شهروندان را دارند،  با توجه به درجه شهرداری، حداکثر پنج نفر از مدیران و افرادی که در حوزه مدیریت شهری دارای تخصص ، تجربه موفق، تعهد و شایستگی هستند را شناسایی و جهت ارایه برنامه به صحن شورا دعوت کنند و پس از بررسی دقیق برنامه ها از میان آنان شهردار مورد نظر خود را انتخاب نمایند.





انتخاب مدیری که چهارسال از سرنوشت شهر و مدیریت آن در عرصه های مختلف به وی سپرده می شود  باید از دانش و تخصص لازم در زمینه امور شهری و مدیریت برخودار باشد و در عین حال هم فردی متعهد ، دلسوز و پاک دست باشد، یقینا با انتخاب درست شهردار دروازه های توسعه و پیشرفت به روی شهر بازمی شود و مردم هم در فضایی امن با رفاهی نسبی و با اطمینان خاطر زندگی خواهند کرد.

شهردار باید کسی باشد که شهر و عرصه های متعدد آن را بشناسد و به مسایلی مانند برنامه ریزی، بودجه بندی، ارتباط با مردم و مسئولان و عمران شهری کاملا آشنا باشد و توان تجزیه و تحلیل مسایل شهری را داشته باشد لذا با توجه به اینکه شوراها در یک دوره چهار ساله درمقابل مردم مسئول هستند و باید در برابر آنها پاسخگو باشند، باید یک فرد توانمند و متخصص به امور شهری و متعهد را برای شهردار شدن انتخاب کنند.

 به نظر می رسد که بعضا صحن شورا ها در پروسه انتخاب شهردار تبدیل به فضایی برای معرفی افراد جویای نام ، گمنام ، ناتوان و همچنین فضایی برای تفاخر و خودنمایی شده است تا در روز معارفه شهردار اعلام گردد که شهردار منتخب از میان 30 گزینه مطرح، انتخاب شده است و یا کاندیداهایی که می دانند از کمترین شایستگی، توان و تجربه برای مدیریت شهری برخودار نیستند در محافل مختلف بیان کنند که یکی از گزینه های فلان شهرداری بوده اند.

واقعیت این است که در حال حاضر انتخاب شهردار در کشور ما توسط شوراها انجام می شود، اما این انتخاب تحت تاثیر مسئولان دولتی و غیر دولتی است، به این صورت که یا افرادی را به این منظور معرفی می کنند یا اینکه تاثیرات غیرمستقیم دارند، دردمندانه باید گفت بعضا این فراخوان ها و حضور گزینه ها در صحن شورا صرفا یک نمایش و به نوعی صحنه آرایی ، فریب و بازی با افکار عمومی هست؛  چرا که تجربه نشان داده است که انتخاب بیشتر شهرداران درمحافل خصوصی و گروهی ، لابی های گسترده و بعضا فشارها و یا بده بستان های مختلف و ابهام آلود انجام می پذیرد.

متاسفانه در روند معیوب فعلی انتخاب شهردار تعدادی از  گزینه های شهرداری ها بیش از آنچه انرژی، تخصص و ظرفیت خود را درجهت شناخت شهر و تهیه و تدوین برنامه های کارشناسی، عملیاتی و واقع بینانه شهر متمرکز کنند؛  انرژی و ظرفیت خود در جهت لابی های پشت پرده و بعضا آلوده به کانون های قدرت و ثروت و بده بستان ها مادی ومدیریتی صرف می کنند؛ به همین دلیل چنین شهردارانی پس از گرفتن سکان هدایت شهر بیش از آنکه دغدغه ارایه خدمت به شهروندان و شهر را داشته  باشند دراندیشه به دست آوردن رضایت و تسویه حساب بدهی خود به بازیگران و بازیگردانان پیدا و پنهان انتخاب شهردار هستند.

سخن پایان همانگونه که امروز همگان و تمامی جریانات سیاسی اذعان دارند که روند و شرایط باز ثبت نام کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری در کشور ما جز تحمیل هزینه های سیاسی و فرهنگی به کشور و اتلاف نیرو و وقت دستگاه های نظارتی و اجرایی انتخابات و بعضا مضحک قرار گرفتن شان انتخابات کشور نتیجه ای نداشته است و ضرورت اصلاح قانون ثبت نام برای متوقف و مسدود شدن حضور افراد جویای نام و ناتوان در انتخابات ریاست جمهوری امری ضروری است ؛ بی شک ارایه فراخوان برای انتخاب شهردار نیز در شهر های مختلف فرایند معیوب ، نادرست و غیرعلمی است که نیاز به اصلاح دارد، تا با مسدود شدن حضورافراد فرصت طلب ، جویای نام ، غیرمتخصص و ناتوان در بین گزینه های شهرداری امکان بهتر حضورو بهره گیری از مدیران شایسته، توانمند، کاردان و ...  در مدیریت شهری فراهم شود.

البته ناگفته پیداست شوراهای اسلامی شهر ها شایسته است که در انتخاب شهردارجدید  اولویت را بر انتخاب مدیران توانمند ، باتجربه ،موفق و پاک دست در سطح استان که آشنایی و اشرافیت لازم را به ظرفیت ها ی مختلف مادی و معنوی شهرهای استان را دارند قراردهند؛  چراکه در فرصت کم باقی مانده این دوره شورا تا مدیران غیر بومی استان به شرایط و ظرفیت های استان آشنا و اشرافیت پیدا کنند ؛ دوران مسئولیت و فرصت خدمت گذاری به پایان رسیده است.

 امید است که اعضای شوراهای شهرهای استان که در پروسه انتخاب شهردار قراردارند از جمله شهر الوند با پایان دادن به روند معیوب فعلی انتخاب شهردار  با انتخاب شهردار توانمند، کارآمد، با تجربه و متخصص فرصت های از دست رفته خدمت رسانی به شهروندان را جبران کنند.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۸/۰۲/۰۵
ولی اله حسین زاده

نظرات  (۳)

با سلام
اولا قانون انتخاب شهرداران باید اصلاح شود چرا که فقط نام شهردار را یدک می کشند و در واقع رئیس هیات مدیره ای به نام شورا هستند
دوما فراخوان کار درستی است ولی به شرطی که شرایط فراخوان متناسب با هر شهر عنوان شود و مثلا  شخصی  که هیچ شناختی از اقلیم و شهرستان و پتانسیل آن ندارد حق ورود نداشته باشد 
سوما مثلا مدیری که چک برگشتی در کارنامه خود دارد اصلا نباید اجازه ورود داشته باشد چرا که شخصی که نتواند چک خود را مدیریت کند قطعا در اداره شهر هم کم خواهد آورد
با سلام
اولا قانون انتخاب شهرداران باید اصلاح شود چرا که فقط نام شهردار را یدک می کشند و در واقع رئیس هیات مدیره ای به نام شورا هستند
دوما فراخوان کار درستی است ولی به شرطی که شرایط فراخوان متناسب با هر شهر عنوان شود و مثلا  شخصی  که هیچ شناختی از اقلیم و شهرستان و پتانسیل آن ندارد حق ورود نداشته باشد 
سوما مثلا مدیری که چک برگشتی در کارنامه خود دارد اصلا نباید اجازه ورود داشته باشد چرا که شخصی که نتواند چک خود را مدیریت کند قطعا در اداره شهر هم کم خواهد آورد
با عرض سلام وخسته نباشد .متاسفانه در شهرداریهای اطراف غیر از قزوین این موارد زیاد دیده می شود .ای کاش حداق ها را در نظر داشتند که شهردارحداقل در زمینه شهر سازی وبرنامه ریزی ومدیریت شهری تحصیلات آکادمیک داشته باشد .حداقل سابقه شهردار بودن وداشتن پست هایی در زمینه مدیریت شهری داشته باشد .مشکل از آنجایی شروع شد که انتخاب شهردار به دست شورا افتاد .کاش وزارت کشوروسازمان شهردایها بازهم دراین زمینه ورود پیداکنند تا افراد شایسته انتخاب شوند.ومادیگرشاهد برنامه ریزی های غلط وافتتاح پروژه های هزینه بر وغیرضروری نباشیم .درآمد شهرداریها از عوارض شهری است واین بیت المال است .به امید روزی که افراد شایسته را باز هم ببینیم .

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی