باران اعتدال

باران اعتدال
بایگانی
پربیننده ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر

«آوج» کوهی از ظرفیت ها با انبوهی از مشکلات

يكشنبه, ۲۶ خرداد ۱۳۹۸، ۰۶:۴۳ ق.ظ

«آوج» کوهی از ظرفیت ها با انبوهی از مشکلات

«آوج»  کوهی از ظرفیت ها با انبوهی از مشکلات

 سرزمین کوهستانی آوج مملو از ظرفیت های بالقوه اقتصادی است، با این وجود این شهرستان نوپا پس از گذشت هفت سال از شهرستان شدن با کمبودهای جدی و اساسی زیادی نیز مواجه بوده، به گونه ای که با انبوهی از نیازها و مشکلات روبروست.

آوج متشکل از ۲ بخش آبگرم و آوج به مرکزیت آوج با ۴۳ هزار جمعیت که ۷۰ درصد آن در روستاها ساکن هستند، شهرستانی در جنوب غربی استان قزوین واقع است.

آوج در سال ۹۰ شهرستان شد اما پس از گذشت بیش هفت سال از ارتقا به شهرستان با کمبودهای زیادی دست و پنجه نرم می‌کند به طوری که هنوز برخی ادارات و دستگاه‌ها در این شهرستان مستقر نشده اند و یا این منطقه هنوز به دلایل مختلف از داشتن خدماتی چون بیمارستان و یا راه‌های ارتباطی مناسب محروم است.

این شهرستان نوپا با وجود اینکه در ردیف شهرستان‌های محروم و کم‌تر توسعه یافته کشور قرار دارد اما از ظرفیت‌های قابل توجهی در بخش گردشگری و کشاورزی برخوردار است، ظرفیت‌هایی که اگر بیشتر مورد توجه و عنایت مسئولان قرار گرفته و زمینه لازم برای ظهور و بروز بیشتر بخش خصوصی در آنها فراهم شود می‌تواند این منطقه از استان قزوین را به نقطه‌ای کاملاً توسعه یافته بدل کند.

در کنار پتانسیل هایی برای فعالیت های باغبانی از جمله در محصول سیب و پرورش زنبور عسل و کشت گیاهان دارویی، آب و هوای خنک و مناطق ییلاقی، چشمه سارها و آبگرم‌ها در کنار غارها و برج‌های دوگانه خرقان بیانگر ظرفیت‌های قابل توجه گردشگری این شهرستان را می رساند و حتی می توانند این شهرستان را به عنوان قطب گردشگری سلامت کشور مطرح کنند.

به اعتقاد بسیاری اگر ظرفیت‌های گردشگری این شهرستان به خوبی معرفی و بر روی آنها سرمایه گذاری شود، این شهرستان خوش آب و هوا که در فاصله نسبتاً نزدیکی نیز نسبت به تهران قرار دارد می‌تواند مقصد بسیاری از گردشگران بویژه شهروندان تهرانی باشد، موضوعی که هنوز آنچنان که باید و شایسته، محقق نشده است.

بسیاری آبگرم در این شهرستان را با سرعین اردبیل مقایسه می‌کنند، با این وجود وضعیت زیرساخت‌های این ۲ شهر دارای چشمه‌های جوشان معدنی قابل مقایسه با یکدیگر نیست و دارای تفاوتی از زمین تا آسمان است که این موضوع به مشکل ناتوانی در جذب سرمایه گذاران و نبود برنامه ریزی مناسب طی سال‌های گذشته در این خصوص بازمی گردد.

البته طی یک دهه اخیر سرمایه گذارانی در حوزه ایجاد مجتمع‌های آبدرمانی و اقامتی در این شهرستان جذب شده اند اما به دلایل مختلف طرح‌های این حوزه با سرعت لازم پیش نمی‌رود و برخی از آنها نیمه کاره است.

ضعف در ساختار نیروی انسانی و فقدان استقرار برخی ادارات در آوج را نیز باید از دیگر مسایل مهم این شهرستان عنوان کرد، موضوعی که پس از گذشت بیش از هفت سال از شهرستان شدن آوج هنوز مردم این شهرستان را رنج و آزار می‌دهد.

مشکل مهاجرت را نیز باید از چالش های مهم در شهرستان آوج دانست.

کمبود آب شرب و نبود شغل و دشوار بودن تامین معیشت در کنار عدم دسترسی به برخی امکانات رفاهی همچون بیمارستان و فقدان راه‌های ارتباطی مناسب نیز موجب شده تا بسیاری از روستاییان این شهرستان تصمیم به مهاجرت بگیرند و بدین شکل بعضی از روستاهای آوج طی سال‌های گذشته خالی از سکنه شده اند.

به بهانه معارفه فرماندار جدید آوج در روز جاری، ایرنا در گزارشی در قالب گفت و گو با مسئولان به مسایل و مشکلات این شهرستان پرداخته است.

آوج نیازمند جذب سرمایه گذار

استاندار قزوین در گفت و گو با خبرنگار ما  گفت: شهرستان آوج با برخورداری از ظرفیت‌های نهفته و متنوع اقتصادی بویژه در بخش گردشگری نیازمند جذب سرمایه گذار است.

عبدالمحمد زاهدی افزود: طی سالیان اخیر در حوزه گردشگری سرمایه گذاری های خوبی در این شهرستان از جمله در بخش ایجاد مجتمع های اقامتی و آبدرمانی و ساخت پل معلق و بوستان و… در این شهرستان انجام شده که البته با توجه به ظرفیت بالای گردشگری این منطقه کافی و جوابگو نیست و باید با قوت بیشتری ادامه یابد.

وی با بیان اینکه آوج با وجود قرار گرفتن در ردیف شهرستان‌های کم‌تر توسعه یافته از منابع خدادادی غنی بهره مند است که می‌توان از آنها خلق ثروت کرد و به توسعه این منطقه کمک نمود، افزود: باید برای جذب سرمایه گذار در این شهرستان بیش از پیش تلاش کرد.

استاندار قزوین اظهار داشت: از آنجا که بخش زیادی از جمعیت آوج ساکن روستاها هستند و نقاط روستایی این شهرستان نیز دارای ظرفیت‌های اقتصادی ویژه ای در حوزه دامداری، زراعت و باغبانی و گردشگری هستند باید از فرصت‌های ایجاد شده در این حوزه از جمله تسهیلات اشتغالزایی روستایی به منظور رونق بخشیدن به این شهرستان استفاده بهتر و بیشتری کرد.

زاهدی با بیان اینکه دولت به نوبه خود می کوشد تا زیرساخت‌ها و خدمات بیشتری را به آوج برساند، افزود: اما رونق این شهرستان متکی به بخش خصوصی و سرمایه گذاری فعالان اقتصادی است.

استاندار قزوین خاطرنشان کرد: از ظرفیت سرمایه گذاران بومی این شهرستان که در دیگر نقاط استان و کشور زندگی می‌کنند نباید غافل شد و باید برای جذب آنها و سرمایه گذاری در منطقه خود برنامه ریزی کرد.

زاهدی با بیان اینکه آوج می‌تواند به عنوان یکی از قطب‌های مهم گردشگری کشور تبدیل شود، افزود: دولت در این حوزه همه تلاش خود را به عمل می‌آورد و از سرمایه گذاران این بخش حمایت خواهد کرد.

تعریض جاده آوج-رزن از مهم‌ترین نیازهای عمرانی شهرستان آوج

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار قزوین در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: تعریض و چهار بانده کردن جاده آوج-رزن به عنوان بخشی از جاده قزوین-همدان که به دلیل اتصال غرب به مرکز کشور از مسیرهای ارتباطی مهم محسوب می‌شود از نیازها و طرح‌های مهم نیمه تمام عمرانی و زیرساختی شهرستان آوج است که تلاش می‌کنیم با تامین اعتبارات مورد نیاز به اجرای آن سرعت ببخشیم.

علی فرخزاد افزود: اجرای کمربندی آوج که در کنار تعریض جاده آوج-رزن نیازمند یک هزار میلیارد ریال اعتبار است و بهسازی راه‌های روستایی نصرت آباد، اردلان و دشتک در کنار ساخت مخزن ۵۰۰ متر مکعبی هرایین و مجتمع‌های آبرسانی خرقان شرقی و غربی از دیگر طرح‌های مهم عمرانی این شهرستان محسوب می‌شود.

وی اظهار داشت: ساخت ۲ هتل و مجتمع آبدرمانی توسط بخش خصوصی، برق رسانی به ناحیه صنعتی آوج از طریق خط دومداره بیست کیلو ولت پست ۶۳ آبگرم، ارایه اینترنت پرسرعت به ۶۸ روستا و تبدیل ۶۱ سایت تلفن روستایی به سیستم بی تی اس در کنار بازسازی ایستگاه صداوسیما برای بهبود وضع آنتن دهی از دیگر طرح‌های عمرانی و زیرساختی در دست اجرا در شهرستان آوج است.

فرخزاد با اشاره به گازرسانی به بسیاری از روستاهای شهرستان آوج، گفت: در سال گذشته عملیات گازرسانی به ۱۰ روستای دیگر این شهرستان کلید خورد که با این حساب در حال حاضر تنها ۲ روستای این شهرستان که قابلیت انجام گازرسانی را دارند در فهرست روستاهای بدون گاز باقی مانده اند و سایر از نعمت گاز بهره مند و یا بزودی از آن برخوردار خواهند شد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار قزوین با اشاره به اینکه با توجه به کمبود و محدودیت اعتبارات دولتی طرح‌های بهسازی و مرمت راه‌های روستایی در آوج مانند دیگر نقاط استان مطابق با اولویت‌ها دنبال و پیگیری می‌شود، گفت: اعتبار مصوب استانی برای بهسازی راه‌های روستایی شهرستان آوج ۵ میلیارد و ۸۳۰ میلیون ریال است که اعتبارات ملی نیز به آن افزوده می‌شود.

مهاجرت روستاییان مانعی بر سر راه توسعه آوج

عضو شورای اسلامی شهرستان آوج و نماینده استان قزوین در شورای عالی استان‌ها نیز در گفت و گو باما  گفت: مهاجرت روستاییان آوج را باید از مهم‌ترین موانع توسعه این شهرستان دانست که به دلیل ضعف امکانات و خدمات موجود در این منطقه است.

وی کاهش جمعیت دانش آموزی و خالی شدن برخی روستاها از سکنه را زنگ خطری برای شهرستان آوج دانست و گفت: بی توجهی در خدمات رسانی به روستاییان می‌تواند عامل برای سرعت بخشیدن به روند مهاجرت شده و جمعیت این شهرستان را تا حد زیادی کاهش دهد.

افتخاری با بیان اینکه بسیاری از ادارات آوج به صورت تک نیرو اداره می‌شود که با این وضعیت قادر به ارایه خدمات مناسب و مورد نیاز به شهروندان نیستند، افزود: بارها برای رفع این مشکل از مسئولان استانی درخواست شده اما هنوز در این خصوص اقدام خاصی صورت نگرفته است.

وی ادامه داد: به طور مثال استقرار نمایندگی تامین اجتماعی یکی از مطالبات جدی مردم آوج است که با وجود وعده و قول مسئولان هنوز عملی نشده است.

افتخاری همچنین این شهرستان را نیازمند داشتن بیمارستان دانست و گفت: وسعت زیاد، پراکندگی بالا و قابل توجه روستاها و همچنین مسیرهای ارتباطی پرحادثه و سانحه خیز ایجاب می‌کند تا این شهرستان یک بیمارستان داشته باشد اما فعلاً این نیاز مهم و ضروری که از مطالبات مهم مردم آوج است بلاتکلیف باقی مانده است.

وی با بیان اینکه راه‌های روستایی آوج نیز مشکلات زیادی دارند، افزود: یکی دیگر از مشکلات جدی این شهرستان انتصاب مدیران ضعیف و ناتوان برای آن است که موجب اعتراض مردم می‌شود.

مدیران ضعیف، از مشکلات مهم آوج

عضو شورای شهرستان آوج گفت: در بسیاری از مواقع نیروهایی به عنوان مدیر برای این شهرستان معرفی می‌شوند که از کارآمدی لازم برخوردار نیستند.

افتخاری همچنین با اشاره به اینکه فرمانداری آوج تا قبل از معرفی فرماندار جدید برای چهار ماه به صورت سرپرستی اداره می‌شد، افزود: این موضوع ضربات زیادی را به شهرستان وارد ساخت و وضعیت آوج را در بلاتکلیفی قرار داد و برخی سرمایه گذاران که قصد سرمایه گذاری در منطقه داشتند را از این کار منصرف ساخت اما امیدواریم با حضور فرماندار جدید از انبوه و حجم بالای مشکلات این شهرستان کاسته شود.

آوج باید شاهد "تبعیض مثبت" مسئولان استانی باشد!

فرماندار جدید آوج در گفت و گو با خبرنگار ما  گفت: شهرستان آوج به واسطه محرومیت‌ها و نیازهای مبرم به زیرساخت‌ها، امکانات و ارتقای ساختار اداری و نیروی انسانی باید شاهد یک تبعیض مثبت از سوی مسئولان استانی باشد بدان معنا که باید شاهد توجه دوچندان و ویژه مدیران استان قزوین به این منطقه کم‌تر توسعه یافته باشیم.

نصرت الله علیرضایی در این خصوص بیشتر توضیح داد و گفت: نگاه مسئولان استانی به این شهرستان تازه تاسیس و نوپا با توجه به شرایط آن باید بیش از سایر مناطق باشد و شاهد ارایه امتیازات و تسهیلات ویژه ای به کارکنان دولت و سرمایه گذاران و فعالان بخش خصوصی در این شهرستان باشیم.

وی با اشاره به اینکه بیش از ۷۰ درصد جمعیت این شهرستان در روستاها ساکن هستند، افزود: اگر مدعی هستیم که قزوین استانی نوپا و دارای مشکلات و کمبودهای خاص خود هست این نگاه در داخل استان برای شهرستان آوج نیز وجود دارد.

ضعف در سرمایه گذاری از چالش‌های مهم آوج

فرماندار آوج، ضعف در سرمایه گذاری را از چالش‌های مهم این شهرستان خواند و گفت: اگر دغدغه تولید و اشتغال و حفظ جمعیت ساکن در روستاهای آوچ و جلوگیری از مهاجرت مردم این منطقه را داریم باید مشکلات و موانع سرمایه گذاری در بخش‌های صنعت، کشاورزی و گردشگری این شهرستان را از میان ببریم.

علیرضایی با بیان اینکه با اعتبارات محدود و قطره چکانی دولت اگرچه می‌توان بخشی از زیرساخت‌ها و امکانات مورد نیاز آوج را تامین و فراهم کرد اما همچنان بسیاری از نیازها سرجای خود باقی می‌مانند، افزود: بنابراین یکی از اولویت‌ها در این شهرستان که جزو برنامه کاری خود نیز قرار داده ام تلاش برای جذب سرمایه گذاران بویژه افراد بومی و دارای احساس تعلق به این شهرستان در کنار بهره گیری از ظرفیت‌های مردم برای پیشبرد امور توسعه‌ای است.

وی یکی دیگر از چالش‌ها و مشکلات آوج را ساختار اداری این شهرستان عنوان کرد و گفت: هنوز برخی ادارات در این شهرستان مستقر نشده اند و بعضی ادارات نیز با کمبود نیروی انسانی و پست‌های بلاتصدی مواجه هستند که این مسایل باید مرتفع شوند تا دستگاه‌های اجرایی بتوانند پاسخگوی نیازهای مردم این شهرستان باشند تا به این ترتیب شاهد کاهش مهاجرت اهالی این منطقه و کم شدن رفت و آمد ساکنان آن به مرکز استان باشیم.

علیرضایی با اشاره به فاصله ۱۲۰ کیلومتری آوج با مرکز استان قزوین، گفت: افزون بر این موضوع کوهستانی بودن، محرومیت و پراکندگی بالای روستاها و جمعیت و هزینه‌های قابل توجه رفت و آمد مردم نیاز این شهرستان به استقرار ادارات و نمایندگی دستگاه‌های اجرایی که هنوز مستقر نشده اند را می‌رساند.

فرماندار آوج گفت: به دلیل فاصله زیاد با مرکز استان و کمبود امکانات رفاهی و … بیشتر کارکنان دولت تمایلی برای انتقال و یا حضور در این شهرستان ندارند در حالی که باید با در نظر گرفتن تسهیلات و امتیازات ویژه و خاص این معضل را مرتفع کرد.

علیرضایی یکی دیگر از مشکلات قابل توجه این شهرستان را کمبود خدمات رفاهی و درمانی عنوان کرد و گفت: باید در قالب یک بیمارستان و یا کلینیک تخصصی زمینه خدمات دهی بخش درمانی تخصصی در این شهرستان را فراهم کرد تا هزینه‌های دریافت خدمات برای اهالی آوج کاهش یابد و آنان برای دریافت یک خدمت پزشکی و درمانی تخصصی مجبور به سفر به قزوین و یا دیگر شهرها نباشند.

وی ساخت و سازهای غیرمجاز از جمله در حریم رودخانه‌ها را از دیگر مشکلات جدی شهرستان آوج عنوان کرد و گفت: باید در این حوزه جلوی دست اندازی به منابع طبیعی و محیط زیست را گرفت.

ناشناخته بودن ظرفیت‌های گردشگری آوج

علیرضایی با بیان اینکه آوج با وجود ظرفیت‌های فراوان گردشگری هنوز از مواهب این ظرفیت بهره مند نشده است، ناشناخته بودن پتانسیل‌های این شهرستان بویژه در بخش گردشگری و معرفی نشدن آنها از جمله موانع سرمایه گذاری در آوج به شمار می‌رود.

فرماندار آوج با بیان اینکه این شهرستان با برخورداری از آب و هوای خنک و سالم و عاری از آلودگی و اراضی قابل توجه ییلاقی و چشمه‌های آبگرم معدنی می‌تواند پایلوت توریسم سلامت کشور باشد، افزود: با ارایه تسهیلات ویژه و ارزان قیمت می‌توان زیرساخت‌های گردشگری مورد نیاز این شهرستان را تامین و فراهم کرد.

علیرضایی همچنین گفت: این شهرستان در حوزه کشاورزی نیز از جمله زراعت مانند کشت دیم، گیاهان دارویی و تولید محصولاتی چون سیب و عسل و … ظرفیت‌های بالایی دارد و می‌تواند با ایجاد صنایع تبدیلی ضمن ایجاد اشتغال، به رونق اقتصادی این منطقه نیز کمک کرد.

وی اضافه کرد: آوج در زمینه معادن نیز قابلیت‌های بالایی دارد و در کنار صنایع تبدیلی و فعال سازی معادن و فراوری محصولات معدنی نیز می‌تواند به صنعت در این شهرستان جانی تازه ببخشد.

فرماندار آوج، بهبود وضعیت راه‌های ارتباطی این شهرستان را نیز ضروری دانست و گفت: تعریض جاده آوج-رزن و کمربندی آوج که هر ساله حوادث از جمله طرح‌های اولویت دار این حوزه است و باید توجه داشت تقویت راه‌ها منجر به تقویت تعاملات اجتماعی، بهبود کیفیت زندگی و اقتصادی شهروندان می‌شود.

علیرضایی همچنین با اشاره به وجود برخی طرح‌های گردشگری نیمه کاره در این شهرستان، گفت: باید به طرح‌های نیمه کاره این بخش از جمله طرح‌های هتل سازی و مجتمع‌های آبدرمانی در آبگرم سرعت بخشید.

فرماندار آوج با بیان اینکه زیبنده نیست پس از گذشت ۴۰ سال همچنان برخی شهرستان‌ها در کشور مانند آوج دارای پسوند محروم باشند، افزود: برای پاک کردن این پسوند باید هیچ مدیری در استان آسوده چشم برهم نگذارد و برای توسعه این شهرستان به شکل ویژه و خاص تلاش کند.

وی با بیان اینکه باید کوشید آوج را از انزوا و ایزوله بودن خارج کرد، افزود: از نظر شاخص زیرساخت‌ها و توسعه این شهرستان فاصله زیادی با دیگر نقاط استان دارد که باید این فاصله را کم کنیم.

فرماندار آوج با بیان اینکه متاسفانه به ندرت اخباری از آوج در رسانه‌های استان و در سطح ملی منعکس می‌شود، از رسانه‌های استان قزوین نیز خواست تا اخبار و مطالب بیشتری از این شهرستان منعکس و مخابره کنند.

ایرنا

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۸/۰۳/۲۶
ولی اله حسین زاده

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی