باران اعتدال

باران اعتدال
بایگانی
پربیننده ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر

آقای مونسان صدای ما را از عمق تاریخ می شنوید؛ آیا گوش شنوایی وجود دارد؟


آقای مونسان صدای ما را از عمق تاریخ می شنوید؛ آیا گوش شنوایی وجود دارد؟

ولی اله حسین زاده

بنا بر گزارش رسانه ها علی اصغر مونسان معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هفته گذشته در دو روز حضور در استان قزوین از بوستان باراجین، دهکده طبیعت، کاروانسرای سعدالسلطنه،  بازار بین المللی صنایع دستی، باغستان سنتی قزوین، روستای گازرخان، پایگاه ملی الموت و... بازدید کرد.

استان قزوین علی رغم وسعت کوچک در زمینه آثار به ثبت رسیده تاریخی و ظرفیت گردشگری جایگاه و شرایط خوبی دارد ضمن اینکه آثار تاریخی و ظرفیت های گردشگری استان قزوین در تمام جغرافیای استان پراکنده است تاجایی که فقط شهرستان بوئین زهرا دارای157اثر به ثبت رسیده ملی است.

اما دردمندانه باید گفت که متاسفانه به دلایل مختلف در ادوار مختلف آثار و ظرفیت های تاریخی و گردشگری شهرستان های استان از سوی متولیان میراث فرهنگی و بلندپایگان استان مورد بی مهری و بی توجهی قرار گرفته است؛تاجایی که بیشتر تمرکز مدیران استان به شکوفایی ظرفیت های شهر قزوین و در نهایت شهرستان قزوین متمرکز بوده است.

البته ناگفته پیداست که بخشی از شکوفایی ظرفیت های گردشگری شهر قزوین حاصل نگاه مسئولانه، حمایتی و آینده نگرانه شهردار قبلی قزوین بوده است ؛ضمن اینکه بخشی از توجه به ظرفیت های مرکز استان امری لازم و اجتناب ناپذیربوده است. اما انتظاراین بوده و هست ؛ که توزیع اعتبارات، امکانات و حتی نگاه ها به ظرفیت های گردشگری و تاریخی استان عادلانه و به دور از هر گونه تبعیض و نگاه های محلی باشد.

 به یاد دارم در جلسه ی که نگارنده نیز حضور داشت زاهدی استاندار استان تاکید داشت که تصورش از استان قزوین قبل از حضور در استان چیزی دیگری بود؛  اما با ورود به استان متوجه شدم که توسعه در استان قزوین توسعه متوزان و عدالت محورانه نبوده و مناطقی از استان پربرخودار و توسعه یافته هستند  و مناطق دیگری از استان علی رغم تمام ظرفیت و شایستگی محروم و کم برخودار هستند.

پیش بینی می شد که در دوره جدید مدیریت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان روند بی توجهی و بی مهری به ظرفیت های تاریخی و گردشگری دیگر مناطق استان از جمله شهرستان های تاکستان، بوئین زهرا، آوج و آبیک پررنگ تر از گذشته ادامه پیداکند.

حضور دو روزه معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور در استان قزوین و عدم حضور وی در بیشترمناطق استان را می توان با نگاه خوشبینانه نهایت بد سلیقگی در برنامه ریزی سفر معاون رئیس جمهور به استان قزوین تفسیر کرد. هرچند که از شخص آقای مونسان و مسئولین دفتر و هماهنگی سفر وی انتظار می رفت که با مطالعه و دقت بیشتر برنامه های سفر را برای بازدید از بخش های بیشتری از ظرفیت های تاریخی استان در مناطق دورتر از مرکز استان هماهنگ و برنامه ریزی می کردند.

بدون تردید تمرکز ناعادلانه اعتبارات و امکانات در بخش های از استان که به مرکزاستان نزدیکتر هستند اولا با اهداف و آرمان های انقلاب و تاکیدات امام راحل و مقام معظم رهبری و حتی سیاست های دولت تدبیر و امید در تمرکز زدایی و توجه به مناطق محروم و کم برخودار منافات دارد ضمن اینکه شکوفایی متوازن تمام ظرفیت های تاریخی و گردشگری استان در تمام مناطق انگیزه و اشتیاق گردشگران و توریست های داخلی و خارجی را برای سفر و بازدید از استان قزوین بیشتر می کند در واقع هر یک از ظرفیت های تاریخی و گردشگری استان در شهرستان های آوج، بوئین زهرا، تاکستان، قزوین و آبیک می تواند نقش مکمل و هم افزایی را برای یکدیگر داشته باشند که غفلت از هر یک از آنها سرمایه گذاری در بخش های دیگر را کم اثر می کند.

آقای مونسان می توانست با حضور در مناطق دیگر استان از جمله شهرستان بوئین زهرا و بازدید از تپه های تاریخی شهرسگزاباد که آوازه ارزش و اهمیت آنها مرزهای کشور را حتی قبل از انقلاب درنوردیده است،  گره کور و مشکل چند ساله و غیر قابل حل احداث سایت موزه، جاده دسترسی و تامین زیر ساخت های خدماتی در این منطقه تاریخی را  بررسی کرده و برای کنار زدن گرد وغبار فراموشی و بی مهری از این تپه ها چاره اندیشی می کرد.

هنرمدیریت این نیست که با تلاش و پیگیری، دولتمردان را وارد استان کنیم و بیشتر زمان سفر را که باید از دقیقه به دقیقه آن جهت رفع مشکلات کلان استان که حل آنها از توان و ظرفیت استان خارج است نهایت استفاده را داشته باشیم با بازدید و دیدار ازاماکنی که به درستی مسیر شکوفایی و بالندگی را پیدا کرده و روند توسعه را طی می کنند؛ پر کنیم.

به راستی چه ضرورتی دارد که در تمام سفرهای دولتمردان حتما می بایست بازدید از بوستان باراجین، دهکده طبیعت، کاروانسرای سعدالسلطنه و ... گنجانده شود و فرصت بازدید از دیگر ظرفیت های استان در مناطق محروم و دور افتاده از بین برود؛  البته که می توان برای بازدید از این ظرفیت های تاریخی وگردشگری،  سفرهای تفریحی وخانوادگی را برای دولتمردان پیش بینی و تدارک دید اما در سفر محدود دولتمردان به استان به نظر می رسد صرف وقت بازدید از این ظرفیت ها می تواند فرصت حضور مسئولان کشوری در مناطق تاریخی و گردشگری مناطق  دور افتاده و محروم استان از جمله برج های دوقلوی خرقان ،  آبشار شاه دره  و پل معلق شهر آوج ،  غار قلعه کرد ، کاروانسرای شاه عباسی  در آوج و  بقعه پیر تاکستان ، منطقه حفاظت شده باشگل تاکستان با 26هزار هکتار وسعت حفاظت شده ، کاروانسرای حجیب و .... را کاهش دهد.

به هرحال آقای مونسان صدای ما را از عمق تاریخ در تپه های شهر سگزاباد با نه هزار سال قدمت و تمدن می شنوید که حضور استانداران قبلی و فعلی استان ، مدیران کل سازمان میراث فرهنگی و گردشگری ، مدیران کل دادگستری ، فرمانداران و.... در این تپه ها به جز گرفتن عکس یادگاری و وعده های مبهم و غیرعملی دستاورد ملموسی نداشته است هرچند که مرحوم سیمین دانشور و کارشناسان حوزه باستان شناسی تاکید کرده باشند که با فراهم شدن زیرساخت ها از جمله راه دسترسی مناسب، احداث سایت موزه، فضاهای خدماتی درتپه های تاریخی سگزآباد، سالانه 8 هزار توریست خارجی از این منطقه بازدید می کنند و این یعنی عمل به تاکید مقام معظم رهبری در زمینه اقتصاد مقاومتی و بهره گیری حداکثری از ظرفیت ها و گام برداشتن در مسیر کاهش وابستگی به درآمد های نفتی است.

و سخن پایان اینکه دردمندانه باید اعتراف کرد جهت استفاده از ظرفیت های تاریخی شهر سگزآباد در استان قزوین گوش شنوا، عزم و انگیزه ای لازم  وجود ندارد؛ لذا انتظار این است که شخص آقای مونسان نسبت به شکوفایی ظرفیت های تپه های تاریخی سگزآباد اقدام و دستور لازم را صادر نماید.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۸/۰۴/۲۸
ولی اله حسین زاده

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی