باران اعتدال

باران اعتدال
بایگانی
پربیننده ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر

 

بی مهری به نیرو های اداره میراث فرهنگی و صنایع دستی گردشگری قزوین!!!

 یکی ازمهمترین مشکلات مدیریت کشور استفاده و بکارگیری نیروهای غیر متخصص و بی تجربه در یک حوزه کاملا تخصصی است که متاسفانه با گذشت چهل سال از پیروزی انقلاب این روند نادرست و معیوب همچنان ادامه دارد؛ به همین دلیل همواره در سطوح مختلف مدیریت کشور نوعی آشفتگی، سردرگمی و در نهایت عدم کارایی مشاهده می شود.

قصه پرغصه بکارگیری مدیران بی تجربه و غیر متخصص در حوزه های تخصصی در بدنه مدیریت استان قزوین نیزریشه دوانده است و همچنان در حال تکثیر، رشد و نمو هست تاجایی که شاخ و برگ آن بسیاری از عرصه های مدیریت استان را در برگرفته است.

روزی که بنا به هر دلیل، مصلحت اندیشی، دخالت های نادرست و.... مدیریت عالی استان به کوچ خزائلی از شهرداری قزوین به مجموعه میراث فرهنگی رضایت داد؛ نوشتیم و گفتیم که این انتصاب نه به مصلحت خزائلی هست و نه به نفع مجموعه مهم سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان است چرا که آن انتصاب نوعی توهین و تحقیر نیروهای با تجربه، متخصص و با انگیزه مجموعه سازمان میراث فرهنگی استان بود.

اینک که خزائلی به عنوان مامور در مجموعه اداره کل میراث فرهنگی و صنایع دستی گردشگری قزوین حضور یافته و جایگاهش از لحاظ سیستمی و اداری تثبیت شده است؛ در اقدامی تامل برانگیز دوست و همکار قبلی خود علیرضا منجم را از مجموعه شهرداری به عنوان سرپرست اداره میراث فرهنگی وصنایع دستی و  گردشگری شهرستان قزوین منصوب کرده است، انتصاب منجم گذشته ازشخصیت آرام، اخلاق مدار و دوست داشتنی وی ، موجی ازحیرت و تعجب دلسوزان حوزه میراث فرهنگی شهرستان را به همراه داشته است و همگان از این انتخاب دندان حیرت بر لب گزیده اند.

 اینک با آمدن یک نیروی جدید از مجموعه شهرداری قزوین به اداره میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری استان به عنوان مدیر شهرستان این سوال مطرح است که این سازمان از چنان فقر نیروی انسانی رنج می برد که در مدت حیات و استقرارخود حتی توان تربیت یک مدیر در سطح مدیریت شهرستان را نداشته است که مدیرکل را مجبور به استفاده از نیروهای خارج از سازمان در راس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان کرده است.

 

بدون تردید سیکل معیوب و نادرست استفاده نیرو های بی تجربه و غیر متخصص از یک سازمان به سازمان دیگر که در سطح برخی از ادارات و سازمان های استان بخصوص اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مشاهده می شود نتیجه ای جز هدر رفت ظرفیت نیروهای انسانی متخصص و با تجربه این اداره کل را به همراه نخواهد داشت؛  لذا شایسته است مدیریت ارشد استان بخصوص شخص استاندار هر چه زودتر از ادامه این روند خسارت بار جلوگیری کند.

مونسان رئیس سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری کشور در حکم خود یکی از ماموریت های خزائلی  را  "ارتقا سطح مهارت‌های علمی و عملی پرسنل و استفاده حداکثری از بخش خصوصی و بهره‌گیری از توان تخصصی صاحب‌نظران، کارشناسان، منابع انسانی موجود ... و توجه به مسائل انسانی، ایجاد فضای صمیمی و دوستانه با فراهم کردن زمینه‌های پیشرفت شغلی کارکنان برشمرده است" لیکن خزائلی بی توجه به توصیه مونسان و پشت کردن به ظرفیت های داخلی اداره مدیریت میراث فرهنگی شهرستان قزوین را به نیروی بی تجربه و غیر متخصص و خارج از این سازمان سپرد.

خزائلی در حکم خود به منجم  چنین آورده است" با عنایت به تعهد، تخصص و تجربه شما و استفاده بهینه از نیروی انسانی ... امید است با بهره گیری از توان و تخصص جنابعالی  و استفاده  از توان منابع انسانی ... در انجام وظایف موفق و موید باشید." به راستی مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان در متن حکم خود خطاب به منجم از کدامین تخصص و تجربه لازم سرپرست جدید اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان سخن گفته است و چگونه وی از منجم خواسته است که از توان منابع انسانی اداره استفاده کند اما خود توصیه و درخواست رئیس سازمان را با انتخاب منجم نادیده گرفته است؟

به نظر می رسد در متن های احکام صادره موضوع شایسته سالاری ، تخصص ، تجربه و توصیه ی استفاده از نیروهای انسانی صرفا یک پاراگراف زینتی است که ضرورتی براجرای آن برای مدیران وجود ندارد چرا که اولویت در انتخاب مدیران شاخص های دیگری است که معمولا در احکام صادرشده بدان ها اشاره نمی گردد.

سازمان میراث فرهنگی شهرستان قزوین با برخوداری ازبیشترین ظرفیت تاریخی و فرهنگی استان یک سازمان نوپا است لذا شایسته بود که مدیریت چنین اداره ای به مدیری متخصص و با تجربه که دوران آزمون خطا را در این سازمان سپری کرده است سپرده می شد که وی بتواند با استفاده از توان، تخصص و تجربه و هم افزایی نیروهای درون سازمان این اداره نوپا را از مرحله شکل گیری و گذر به مرحله تثبیت و شکوفایی هدایت کند که روزمه سرپرست جدید سازمان میراث فرهنگی شهرستان قزوین چنین انتظار و توقعی را دور از ذهن می کند.

یقینا شخصی که کوچکترین صبغه مرتبط با میراث کهن و صنایع دستی و گردشگری در سوابق خود ندارد؛ نمی تواند مدیریت سازمان میراث فرهنگی و گردشگری شهرستانی را که بیشترین ظرفیت های تاریخی و گردشگری را دارد به اهداف از پیش تعیین شده هدایت و مدیریت کند.

سخن پایان اینکه انتصاب سرپرست جدید سازمان میراث فرهنگی شهرستان قزوین دارای چند پیام مهم است اول اینکه واقعا سازمان با قدمت بالا و جایگاه مهمی که دارد در مدت استقرارو فعالیت از تربیت مدیران مورد نیاز خود حتی در سطح مدیریت شهرستان ناتوان و عاجز بوده و امروز دچار فقر شدید نیروی انسانی در سطوح مدیریت شده است و یا اینکه خزائلی به عنوان یک نیروی خارج از سازمان نتوانسته ارتباط  و تعامل خوبی با بدنه نیروی انسانی سازمان ایجاد کند؛ لذا عدم اعتماد وی به نیروهای انسانی داخل سازمان و احساس تنهایی وی را مجبور به استفاده از نیروی خارج از سازمان برای مدیریت اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کرده است و دیگر اینکه اصل شایسته سالاری و تخصص و تجربه در این انتخاب در سایه برخی از مسائل به فراموشی سپرده شده است. به هرحال آسیب و خسارت این تصمیم اشتباه و نادرست در کوتاه مدت و بلند مدت متوجه سازمان میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی استان خواهد شد و انگیزه نیروهای باتجربه و متخصص سازمان را برای شکوفایی ظرفیت های خود و سازمان کاهش خواهد داد.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۸/۰۵/۲۷
ولی اله حسین زاده

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی