باران اعتدال

باران اعتدال
بایگانی
پربیننده ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر
«غدیر» دانشگاه هدایت انسان‌ها در طول تاریخ است

 استاد سطوح عالی حوزه علمیه با بیان اینکه درخشندگی نور غدیر عالم هستی را فراگرفته، گفت: غدیر مکتب بزرگ انبیاء و مدرسه عالی سفیران توحید و دانشگاه هدایت انسان‌ها در طول تاریخ است.

 غدیر، عید ولایت و امامت به شکرانه تکمیل دین و تتمیم نعمت همگان، عرشیان و فرشیان است، غدیر تنها نام یک سرزمین نیست، یک تفکر است؛ غدیر، نشانه و رمزی است که از تداوم خط نبوت خبر می‌دهد.

واقعه غدیر از مهم‌ترین وقایع در اسلام است که در آن رسول اکرم(ص) هنگام بازگشت از حج در روز ۱۸ ذی‌الحجه دهم هجری قمری در محل غدیر خم، امیرالمؤمنین(ع) را جانشین خود معرفی و حاضران با امام علی(ع) بیعت کردند.

هنگام بازگشت پیامبر(ص) از حجه الوداع، حضرت جبرئیل آیه تبلیغ را بر پیامبر(ص) نازل کرد (یَا أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنْزِلَ إِلَیْکَ مِنْ رَبِّکَ ۖ وَإِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ ۚ وَاللَّهُ یَعْصِمُکَ مِنَ النَّاسِ ۗ إِنَّ اللَّهَ لَا یَهْدِی الْقَوْمَ الْکَافِرِینَ) «ای پیامبر، آنچه را از جانب پروردگارت به تو نازل شده، ابلاغ کن؛ و اگر نکنی رسالتش را به انجام نرسانده‌ای؛ و خدا تو را از [گزند] مردم نگاه می‌دارد. بی گمان، خدا گروه کافران را هدایت نمی‌کند.» و از جانب خداوند، به رسول خدا(ص) دستور داد تا علی(ع) را به عنوان جانشین بعد از خود، به مردم معرفی کند.

حضرت محمد(ص) پس از دریافت پیام الهی با جمع شدن مردم در غدیر خم فرمودند: «هرکس من مولای اویم، علی(ع) مولای اوست». این بخش از خطبه را بیش از ۱۱۰ نفر از صحابه و ۸۴ نفر از تابعین به صورت متواتر نقل کرده‌اند و این خطبه از قوی‌ترین دلایل ولایت امیرالمؤمنین(ع) بعد از رسول اکرم(ص) است و قرائن و شواهد مختلفی این حدیث را در اثبات ولایت امام علی(ع) تأیید می‌کنند.

به روایت شیعه پس از پایان خطابه، آیه اکمال دین بر پیامبر فرو فرستاده شد که در این آیه آمده است که (الیوْمَ أَکمَلْتُ لَکمْ دینَکمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَیکُمْ نِعْمَتی وَ رَضیتُ لَکُمُ الْإِسْلامَ دیناً) «امروز دین شما را برایتان کامل و نعمت خود را بر شما تمام گردانیدم و اسلام را برای شما [به عنوان] آیینی برگزیدم.»

تأکید پیامبر(ص) و ائمه معصومین(س) بر واقعه غدیر

از سوی پیامبر(ص) و ائمه معصوم(س) بارها بر واقعه غدیر خم تأکید شده است از جمله اینکه پیامبر اکرم(ص) فرمود: «روز غدیر خم برترین عیدهای امت من است و آن روزی است که خداوند بزرگ دستور داد، آن روز برادرم امام را به عنوان پرچم‌دار امتم منصوب کنم تا بعد از من مردم توسط او هدایت شوند و آن روزی است که خداوند در آن روز دین را تکمیل و نعمت را بر امت من تمام کرد و اسلام را به عنوان دین برای آنان پسندید.

همچنین امام صادق(ع) می‌فرماید: «روز غدیر خم عید بزرگ خداست، خدا پیامبری مبعوث نکرده، مگر اینکه این روز را عید گرفته و عظمت آن را شناخته و نام این روز در آسمان، روز عهد و پیمان در زمین، روز پیمان محکم و حضور همگانی است».

در همین زمینه امام رضا(ع) فرمود: «روز غدیر در میان اهل آسمان مشهورتر است تا میان اهل زمین... اگر مردم ارزش این روز را می‌دانستند، بی‌تردید فرشتگان در هر روز ده بار با آنان مصافحه می‌کردند».

غدیر مکتب بزرگ انبیا و مدرسه عالی سفیران توحید است

علما و بزرگان دین نیز بر اهمیت واقعه غدیر تأکید بسیاری داشته‌اند از جمله آیت الله العظمی صافی گلپایگانی که در توصیف این روز در پیامی عنوان می‌کند: «غدیر روزی است که خداوند متعال می‌خواهد بزرگترین برگزیده و محبوب خود را بعد از پیامبر رحمت(ص)، به عالم هستی معرفی کند و خلعت مقدس امامت و ولایت را بر اندام ملکوتی عزیز خودش بپوشاند. غدیر نه یک روز و نه یک ماه و نه یک سال است. غدیر یک تاریخ است و غدیر یک جهان است؛ غدیر مکتب بزرگ انبیاء و مدرسه عالی سفیران توحید و دانشگاه هدایت انسان‌ها در طول تاریخ است».

غدیر نه یک روز و نه یک ماه و نه یک سال است؛ غدیر یک تاریخ است و غدیر یک جهان است

وی در پیام خود ادامه می‌دهد: «آنان که به غدیر وصل شدند و از برکه کوثری غدیر آب حیات را نوشیدند و جام طهور را از اقیانوس بی‌کران غدیر سرکشیدند، حقیقت انسانیت و کمال بشری را دریافت کردند و در صراط مستقیم قدم برداشته و در مقابل، کسانی که نتوانستند خود را از ماء معین و شراب طهور غدیری سیراب کنند، از اوج رفعت و کمال انسانیت به حضیض مذلت و بدبختی و ظلمت و تاریکی افتادند و در یک کلام، غدیر نور است که درخشندگی آن عالم هستی را فراگرفته و تابندگی آن فراتر از قرون و سال و تاریخ است».

در این زمینه آیت الله العظمی جوادی آملی بیان می‌کند: «آنچه مورد عنایت ذات اقدس الهی در صحنه غدیر بود آن است که خلیفه خود را به وسیله رسول خود مشخص کند و این سمت غدیری وجود مبارک امیر مؤمنان سمت مُلکی آن حضرت است نه سمت ملکوتی و چیزی که صبغه مُلکی داشته باشد قابل نصب و غصب است و امامت وجود مبارک امیرالمؤمنین(ع) از نظر ملکی رسماً در غدیر اعلام و حضرت نصب شد و در سقیفه هم غصب شد ولی امامت ملکوتی آن حضرت که خلافت واقعی او و علم غیب اوست اینها سر جایش محفوظ بوده و اینها قابل نصب اعتباری یا غصب سقفی نیست».

عید غدیر ادامه رسالت رسول خدا(ص) است

یکی از اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در گفتگو با خبرنگار مهر، عید غدیر را ادامه رسالت رسول خدا(ص) دانست و افزود: عید گرفتن در این روز امری لازم است اما باید مراقب اقدامات خود باشیم تا دشمنان به موجب این اعیاد علیه اسلام سخن نگویند و به سوء استفاده نپردازند.

آیت الله علی اکبر مسعودی خمینی تأکید کرد: لازم بود بعد از پیامبر(ص) فردی برای سرپرستی و تبلیغ رسالت و انسانیت انتخاب شود زیرا تعیین جانشین در مکاتب آسمانی از سوی خداوند به وسیله فرستاده ایشان ضروری دانسته شده است.

روحانیون در معرفی غدیر وظیفه سنگینی بر دوش دارند

یکی دیگر از اساتید حوزه علمیه قم  با بیان اینکه در روایات، عید غدیر با عنوان «عید اکبر» نامیده شده است،‌ افزود: روحانیون در معرفی غدیر به مردم وظیفه سنگینی را بر دوش دارند که باید به خوبی به وظیفه خود در این زمینه عمل کنند.

حجت الاسلام ابوالقاسم علیدوست با بیان اینکه همه مشکلات و انحرافات ناشی از پیاده نشدن پیام غدیر است، افزود: پیام غدیر یک پیام جهانی و انسانی بود که اگر به معنای واقعی مسیر خود را طی می‌کرد می‌توانست دستاوردهای بسیاری داشته باشد.

وی با اشاره به ضرورت گرامیداشت عید غدیر، افزود: لازم است محبت، مودت و ولایت اهل بیت(ع) در کنار هم وجود داشته باشد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بیان کرد: روحانیون و اساتید حوزه علمیه برای انتقال پیام غدیر به دیگران باید این پیام را به درستی دریافت کرده و آن را به خوبی بشناسند و خود نیز به آن عمل کنند.

مهر

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۸/۰۵/۲۹
ولی اله حسین زاده

نظرات  (۱)

سلام و عرض ادب


بنده جایی خوندم که عید غدیر 3 روز است نه 1 روز


حالا برای من سواله که تاریخ دقیق عید غدیر امسال دقیقا چه روزی است؟ توی لینکی که گذاشتم تاریخ رو 18 مرداد درج کردن سوالم اینه که 18 مرداد شروع 3 روز است یا روز میانی؟


ممنون میشم پاسخ رو برام بفرستید


التماس دعا

 

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی