باران اعتدال

باران اعتدال
بایگانی
پربیننده ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر

تتو و سوزن‌هایی بر پیکره هویت جوانان

يكشنبه, ۲۶ آبان ۱۳۹۸، ۰۳:۴۱ ب.ظ
تتو و  سوزن‌هایی بر پیکره هویت جوانان

سال‌ها پیش خالکوبی نمادی برای افراد شرور و اوباش به حساب می‌آمد، اما این روزها بواسطه تبلیغات کاذب در فضای مجازی و ماهواره، تتو و خالکوبی از سوی دختران و پسران جوان به عنوان نمادی از زینت و زیبایی تبدیل شده است.

امروزه تب زیبایی در بین جوانان و نوجوانان به یک دغدغه بزرگ تبدیل شده است و در این میان خالکوبی و تتو روی پوست نیز مشتریان خاص خود را که عمدتا نوجوانان و جوانانی از سن 15 تا 25 سال هستند را دارد، افرادی که با وجود اختلالاتی که این کار در هویت فردی شان ایجاد می کند، خود و یا حتی خانواده شان این موضوع را به عنوان یک آسیب اجتماعی قبول ندارند و صرفا آنرا به عنوان یک نوع آرایش پذیرفته اند.

این روزها حتی گرفتن نوبت از بعضی تتوکاران که تبلیغات آنها در شبکه‌های اجتماعی و اینترنت مشاهده می شود نیز نیازمند صرف چندین روز زمان و انتظار است.

از آنجا که به جز تتو ابرو در آرایشگاه های زنانه تاتو در دیگر نقاط بدن ممنوع و غیرمجاز محسوب می شود، فعالیت خیلی از افراد تاتوکار که مجوزی ندارند به صورت زیرزمینی و مخفیانه انجام می‌شود.

کارهایی مثل پاکسازی پوست، لیزر،کاشت ناخن، نگین، تزریق ژل زیرپوست، بوتاکس گونه و پیشانی، سولاریوم، ماساژ درمانی و حتی خرید و فروش لوازم آرایش و مزون و راهرو فشن تا فال قهوه و... بخشی از این فعالیت‌های اضافه در بعضی از این آرایشگاه هاست.

در این میان اما مشتریان تتو که روز به روز به تعدادشان افزوده می‌شود نه تنها حاضرند هزینه‌های زیادی برای اجرای طرح‌های عجیب و غریب روی بدنشان پرداخت می‌کنند بلکه برای تاتو کردن، حاضرند سلامت خود را نیز به خطر می‌اندازند.

 برخی از مشتریان آرایشگاه ها حاضرند ساعت ها زیر سوزن طراحان بنشینند و هزینه ‌های گزافی نیز برای انجام طرح مورد علاقه خود پرداخت کنند.

یک نوجوان دختر که روی دستش تاتوکاری کرده در خصوص این کارش به خبرنگار ایرنا توضیح می دهد که به دلیل تصمیم گروه دوستانش او نیز دستش را تتوکاری کرده و معتقد است این کار به او حس خوشایندی داده است.

او که خود را مهشید معرفی می کند، می گوید: برای پیدا کردن طرح مورد نظرش ساعت ها صفحات مجازی مربوط به تاتو را مورد جستجو قرار داده است.

این دختر نوجوان همچنین گفت: لباس هایم را طوری انتخاب می کنم که تتو دستم مشخص باشد.

او در خصوص واکنش والدینش در خصوص تتوی دستش نیز گفت: پدرم کمی مخالف بود و قبل از این کار غر می زد اما مادرم نه ولی من در نهایت رضایت آنها را گرفتم و کار خودم را کردم.

هیچ آرایشگری حق دخالت در امور پزشکی را ندارد

رییس اتحادیه آرایشگران زنانه در قزوین در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه وظیفه یک آرایشگر تنها انجام امور مربوط به آرایش و زیبایی آن هم اموری که مجاز اعلام شده، است، گفت: هیچ آرایشگری حق ندارد در امور مربوط به پزشکی و زیبایی با دستگاه دخالت کند.

مریم مرادیان‌ها افزود: اموری که با سلامت افراد در ارتباط است نباید در آرایشگاه ها انجام شود و هیچ توجیهی را در این زمینه پذیرفته نیست و در صورت مشاهده چنین مواردی اگر با تذکر حل نشود متخلف به مراکز ذی صلاح معرفی می شود.

وی اظهار داشت: باید هر شخصی که در زمینه  تتو و خالکوبی فعالیت می‌کند، مجوز فنی تاتوکاری را داشته باشد و به دلیل رعایت بهداشت تنها به آن دسته از افرادی که دستگاه میکروپیکمنتشن را داشته باشند، مجوز داده می‌شود.

این مسئول تصریح کرد: در آرایشگاه‌های زنانه دارای مجوز مسائل بهداشتی رعایت می‌شود به طوریکه وسایل را ضدعفونی کرده و استفاده می‌کنند و تاکنون مشکل خاصی گزارش نشده است.

 

مجوزی برای تاتوکاری به جز ابرو به آرایشگاه های زنانه داده نشده است

مرادیان‌ها افزود: تاکنون اتحادیه صنف بانوان آرایشگر تنها برای تتوی ابرو روی صورت به آرایشگاه ها مجوز داده است و هیچ گونه مجوزی برای تاتوکاری در دیگر قسمت های بدن داده نشده است.

وی از وجود تاتوشاپ‌ها در قزوین اظهار بی‌اطلاعی کرد و در رابطه با محل کار تتوکارها نیز گفت: تاتو می تواند در آرایشگاه‌ها انجام شود و این به شرطی است که شخص تاتو کننده مجوز فعالیت را دارا باشد.

مرادیان ها با اشاره به اینکه در حال حاضر ۴۳۰ آرایشگاه زنانه دارای مجوز در شهرستان قزوین فعالیت می کنند،ادامه داد: از این تعداد ۵۰ آموزشگاه تنها مجوز تتو از فنی و حرفه ای دریافت کردند که مجاز به انجام تاتو می باشند.

وی ادامه داد:  ۸۰ تا ۹۰ درصد آرایشگاه‌ها وضعیت بهداشتی خوبی دارند و ما وضعیت بهداشتی اکثر آرایشگاه‌ های تحت نظارت این اتحادیه را تایید می‌کنیم زیرا کسی که مجوز کسب اخذ کرده است، تمام شرایط بهداشتی را رعایت می کند و اگر آرایشگاهی به لحاظ بهداشتی مشکل دارند، آرایشگاه‌های فاقد مجوز هستند که توصیه ما این است که افراد به این آرایشگاه‌ها مراجعه نکنند.

مرادیان ها اضافه کرد: آرایشگاه‌های دارای مجوز معمولا از مواد مرغوب آرایشی و استاندارد استفاده می‌کنند و این مواد آرایشی نیز از مکان‌های معتبر خریداری می‌شود و مواد خارجی مورد استفاده نیز دارای تاییدیه وزارت بهداشت است.

این مسئول تاکید کرد:  ماسک‌های صورتی که در آرایشگاه‌ها استفاده می‌شود، استاندارد و قابل تایید است و ما نیز به آرایشگاه‌ها تاکید کرده‌ایم که نکات بهداشتی را رعایت کنند.

میادیان ها گفت: بازرس اتحادیه بر مواردی نظیر نرخ، داشتن جواز و وضعیت بهداشتی آرایشگاه نظارت دارد و  در بحث نرخ تعدادی از آرایشگاه‌هایی که در سطح شهر مطرح هستند، خارج از محدوده هستند چراکه مردم خودشان می‌خواهند هزینه بالایی پرداخت کنند.

 

آرایشگاه های مردانه به هیچ عنوان مجوز انجام تتو را ندارند

رییس اتحادیه آرایشگران مردانه قزوبن نیز با تأکید بر اینکه آرایشگاه‌های مردانه به هیچ عنوان مجوز انجام تتو را ندارند، گفت: تنها آرایشگاه‌های زنانه هستند که در حد تتو ابرو و صورت انجام می‌دهند.

روح الله حسینی افزود: انجام هرگونه تتو بدن برای مردان، غیرقانونی و غیرمجاز است و اگر موردی از تتو بدن به‌ ویژه برای مردان انجام می‌شود غیرمجاز  است که معمولا به شکل زیرزمینی انجام می شود.

وی اظهار داشت: دستگاه‌های تتو روی بدن با تتو روی صورت تفاوت بسیار دارد.

این مسئول در ارتباط با آقایانی که به تازگی به ارائه خدمات آرایشگری به بانوان می‌پردازند، اظهار کرد: در این زمینه گزارشی به دست ما نرسیده است، زیرا در غیر این صورت قطعا به موضوع رسیدگی خواهیم کرد و موضوع را در مراجع قضائی مطرح می کنیم.

وی تصریح کرد: در حال حاضر ۴۸۰ ارایشگاه دارای مجوز در شهرستان قزوین فعال هستند که باید براساس موضوعات آموزشی فنی و حرفه ای فعالیت کنند.

حسینی خاطر نشان کرد: عمده مشکل در خصوص این صنف و انجام کارهای تتو، آرایشگاه های بدون مجوز است که این افراد فعالیت زیر زمینی داشته و بیشترین تخلفات گزارش شده در این خصوص است.

وی با انتقاد از افزایش میزان متقاضیان آرایشگری تاکید کرد: در سالهای قبل سالانه ۱۰ تا ۱۲ نفر درخواست مجوز می دادند که امسال این تعداد به ۱۰۰ نفر رسیده که با توجه به میزان جمعیت کار اصولی نیست و باید چاره ای اندیشید.

حسینی در خصوص اصلاح حیوانات در برخی آرایشگاهها نیز گفت: گزارشی های بوده که بعداز بررسی مشخص شده آرایشگا ههای دارای مجوز این کار را انجام نمی دهند.

 

تاتو و خالکوبی موجب اگزما، حساسیت و عفونت پوستی می شود

دکتر زهره حجازی متخصص پوست و مو در این خصوص نیز گفت: تاتو می‌تواند عوارض زیادی را به همراه داشته باشد که یکی از این عوارض، بروز واکنش‌های حساسیتی در محل تاتو است.

وی افزود: این حساسیت‌ها می‌تواند از سرخی و خارش و پوسته ریزی شروع شود که گاهی تا سال‌ها بعد نیز این مشکلات ادامه داشته باشد.

حجازی تصریح کرد:یکی دیگر از عوارض مهمی که در رابطه با تاتو وجود دارد، بروز عفونت‌های مختلف باکتریایی، ویروسی و قارچی در محل انجام تاتو است.

این متخصص پوست و مو با اشاره به رایج ترین عوارض تاتو در میان افراد،گفت: با تاتو کردن پوست حساس شده و همین موضوع در بسیاری از افراد سبب ایجاد آلرژی می شود.

وی ادامه داد: تاتوهایی که در آرایشگاه ها و محیط های نه چندان پاکیزه انجام می شود گاه سبب عفونت در افراد شده و عوارض پوستی دیگری را با خود به همراه دارند.

این متخصص پوست و مو با بیان اینکه بزرگ ترین مشکلی که بعد از انجام تاتو رخ می‌دهد حس پشیمانی است،افزود: گاهی فرد بعد از گذشت مدتی تصور می‌کند که این تاتو دیگر زیبا نیست و می‌خواهد از شر آن خلاص شود، اما همین خلاصی مساوی است با بروز مشکلات فراوان خواهد بود.

حجازی در خصوص مراجعینی که برای پاک کردن آثار تتو و خالکوبی به کلنیک های پزشکی مراجعه می کنند، افزود: رفع تاتو و خالکوبی بستگی به عمق جوهر، رنگ جوهر و تعداد دفعات خالکوبی پوست یا تتو دارد ولی به طور کلی توصیه می‌شود افرادی که تمایل به انجام تاتو، خالکوبی و یا هاشور ابرو دارند نسبت به این مسئله محتاط باشند و این اقدامات را در مراکز معتبر انجام دهند.

 

گرایش به تتو و تمایزی که فردگرایان دنبال آن هستند

نازنین دلنواز پژهشگر و جامعه شناس در این خصوص گفت: امروزه اهمیت بدن در ساخت هویت به طور خاص هویت فردی بیشتر شده و علم نیز امکان دستکاری در آن را برای شکل بخشی از هویت فردی و متمایز فراهم ساخته است. 

دلنواز ادامه داد: در دوران مدرن، بدن به مرکز هویت فردی تبدیل شده است و با فردگرایی روزافزون، تمایز به عنوان یکی از مشخصه های فردگرایی سبب شده تا کارهایی مانند خالکوبی و تتو به این نیاز پاسخ دهند.

این پژوهشگر ادامه داد: از سوی دیگر با تغییر مفهوم زیبایی و توجه به خاص بودن در دل زیبایی، تغییراتی مانند خالکوبی و تاتو می توانند پدید آوردند، گرایش به انجام این قبیل از کارها بیش از پیش افزایش یافته است.

وی تصریح کرد: تاتو و خالکوبی یک ناهنجاری نیست بلکه هنجاری است که مطابق با الگوهای جدید هویت یابی ایجاد شده است ، استفاده یا عدم استفاده از آن را می توان به سرمایه اجتماعی و فرهنگی مرتبط دانست اما نمی توان آن را یک ناهنجاری قلمداد کرد.

وی افزود: ساختار فرهنگی مطابق با تغیراتی که در ساختارهای اجتماعی و اقتصادی صورت گرفته است باید تغییر یابد و نمی توان انتظار داشت که الگوهای اقتصادی و اجتماعی با چنین تغییرات وسیعی هیچ تاثیری بر الگوهای فرهنگی نداشته باشند.

دلنواز تاکید کرد: در گذشته اگر بدن در ظاهری ترین شکل آن زینت داده می شد و در راستای تعریف هویت جمعی فرد عمل می کرد امروزه با استفاده از تکنولوژی می توان اجزای بدن را تغییر داد و این تغییر بیشتر در راستای تعریف هویت فردی افراد است.

این جامعه شناس با بیان اینکه  این فرایند را نباید به عقده های روانی مرتبط دانست، افزود: پژوهش های حوزه ی روان شناسی اجتماعی هم در این حوزه نشان می دهد که تتو و خالکوبی رابطه معنی داری با ویژگی های فردی و روانی افراد نداشته و بیشتر متاثر از متغیرهای اجتماعی و فرهنگی هستند.

وی معتقد است، این امر فرایندی است طبیعی در مسیر ساختن هویت فردی که امروز بر هویت جمعی افراد به دلایل مختلف پیشی گرفته است .

دلنواز یاد آور شد : در حال حاضر کسانی که با تاتو و خالکوبی مخالف هستند به دو صورت با این موضوع برخورد می کنند، یک گروه نگاهی تحقیرآمیز و همراه با تمسخر و استهزا و عده ای نگاهی آسیب شناختی و هشداردهنده در ابعاد فردی و اجتماعی دارند.

وی افزود: اما در برخورد با هر پدیده ی اجتماعی باید نگاه واقع بینانه داشت چرا که قرار گرفتن تحلیل ها حتی در سطح دانشگاهی در قالب تحلیل های کلیشه ای یا بر اساس تفکر قالبی، می تواند نگاه ها به این حوزه را از واقعیت دور کند.

این پژوهشگر تصریح کرد:  در مرتبه  اول در این حوزه باید به دنبال پژوهشی های بدور از پیش داوری و برگرفته از ویژگی های فرهنگی و اجتماعی بومی و بر مبنای روش های علمی بود تا بتوان برخوردی مناسب و بدور از تعصبات هنجاری داشت.

ایرنا

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۸/۰۸/۲۶
ولی اله حسین زاده

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی