باران اعتدال

باران اعتدال
بایگانی
پربیننده ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر
نخبگان  شرکت های دانش بنیان را باور کنیم/ تحریم داخلی را برداریم

جمعی از نخبگان شرکت های دانش بنیان استان قزوین گفتند: در صورت اصلاح قوانین، رفع موانع دست و پاگیر و اعتماد مسئولان به نخبگان و سپردن کارهای مهم می توانیم گره گشای مشکلات کشور باشیم.

 نشست خبری رئیس پارک علم و فنآوری استان و مسئول سازمان بسیج علمی، ‌پژوهشی و فناوری استان قزوین با اصحاب رسانه روز دوشنبه در پارک علم و فناوری قزوین برگزار شد.

در این نشست که تعدادی از نخبگان و فعالان شرکت های دانش بنیان نیز حضور داشتند مشکلات شرکت های فنآور مطرح شد.

‌سیاوش خطیبی از ایده پردازان و نخبگانی است که توانسته در طراحی سیستم تصفیه خانه به دانشی دست یابد که مشابه تکنولوژی زیمنس آلمان با یک دهم قیمت طرح های تصفیه خانه را اجرا کند.

وی اظهارداشت: ساخت تصفیه خانه شریفیه در قزوین بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان هزینه دارد که فاز آول آن با ۶ میلیارد تومان قرار است آغاز شود که ما توانستیم با مهندسی معکوس هزینه ها را به حداقل برسانیم و به شرکت آب و فاضلاب اعلام آمادگی کرده ایم برای ظرفیت ۱۰ هزار مترمکعب که نیاز آنهاست این طرح را را با ۴ میلیارد تومان اجرا کنیم.

خطیبی بیان کرد: کل مجموعه طرح را نیز با نصف قیمت قادریم انجام دهیم و حاضر شده ایم که بدون پیش دریافت تصفیه خانه را بسازیم و یک سال ضمانت کنیم اما قوانین و مقررات مانع اجرای کار شده است.

این فعال دانش بنیان اضافه کرد: در قانون واگذاری کارها با بیش از ۳ میلیارد تومان به شرکت های دانش بنیان پیش بینی نشده و نتوانسته ایم کاری انجام دهیم در حالی که سیستمی که ما طراحی کرده ایم قابل رقابت با مشابه خارجی و با هزینه ای بسیار کمتر است و به نظر می رسد در این شرایط که دولت با محدودیت منابع مالی روبروست باید این طرح ها حمایت شود.

ابراهیم چگینی دیگر عضو شرکت های دانش بنیان که تجهیزات هیدرولیک پیشرفته تولید می کنند با اشاره به توانمندی جوانان ایرانی اظهارداشت: تولیدات ما کاربردهای بسیار خوبی دارد و در سازه های بزرگ و صنایع نیروگاهی و اجرای طرح های عمرانی کاربرد دارد و انتظار داریم سپاه و یا قرارگاه خاتم از محصولات ما استفاده بیشتری کند.

وی بیان کرد: ما در اتصالات و بازکن های پیچ و مهره های بزرگ با پمپ فشار قوی توانسته ایم انقلابی ایجاد کنیم و اگر مدیران و مسئولان جوانان نخبه را باور کنند می توانیم کارهای بزرگی را انجام دهیم.

باباخانی دیگر مبتکر قزوینی که ایده های بسیار مهم و عجیب اما عملی را در سر دارد از طرح ابتکاری ارزشمند خود برای پیشگیری از تخریب های زلزله های بزرگ گفت.

باباخانی که با حرارت و انگیزه بسیار بالا برای خدمت به کشور سخن می گفت افزود: آموخته ها و دستاوردهای علمی خود را جمع آوری کرده و به این نتیجه رسیده ام که اگر بتوان انرژی نهفته در زمین را که همه ساله به صورت زمین لرزه های چند ریشتری از زمین خارج می شود را با نگاه علمی خارج کرد می توان هم از تخریب ها کم کرد و هم مدت زمان زلزله را طولانی تر کرد تا هر ۱۰ سال رخ ندهد.

وی بیان کرد: با حفر چاه در عمق چند هزار متری زمین می توان این انرژی های  درون زمین را تخلیه کرد که این کار هم آب مورد نیاز کشور را تامین کرده و هم اشتغال قابل توجهی در کشور ایجاد می کند.

این مبتکر اظهارداشت: ایده و طرح ابتکاری خود را که به ثبت رسانده ام به دفتر رهبری، ریاست جمهوری و همه نهادهای تصمیم گیر و تعیین کننده ارائه کرده ام و هر چند در ابتدا آن را عجیب و غیر قابل باور می دانستند اما در نهایت آن را پذیرفته اند و یک نمونه آن را در یکی از نقاط کشور پیاده کرده ام.

باباخانی اظهارداشت: وقتی شاهد زلزله های چند ریشتری در کشور هستیم و می بینم می توانم مانع از آن شوم عزم خود را جزم کرده ام تا ناملایمات و مشکلات را به جان بخرم تا سرانجام کسی آن را بپذیرد و عملیاتی کند.

حسن طاهری مخترع کوچکترین و باریک ترین نردبان آلومینومی گفت: این محصول جدید را برای اولین بار در کشور اختراع کرده ام که در جهان هم نظیر ندارد و امروز قادرم آن را به جهان صادر کنم.

وی بیان کرد: در حال حاضر این محصول را به عراق و افغانستان صادر می کنم و از ۵ کشور جهان درخواست دارم که در صورت حمایت می توانیم برای کشور ارزآوری کنیم.

این مخترع اظهارداشت: یک برنامه ۱۰ ساله برای شرایط برجام و پس از برجام و دوران تحریم داشتم اما همکاری لازم صورت نگرفت.

وی گفت: به دلیل مشکلات اقتصادی، نوسان ارز، سخت گیری مالیاتی، نبود ثبات در بازار با موانع زیادی روبرو هستیم که قادر نیستیم برنامه بلند مدت ارائه کنیم.

طاهری یادآورشد: از حمایت های پارک علم و فنآوری قزوین تشکر می کنیم و اگر حمایت آنها نبود قادر به تبدیلایده های خود به محصول و ثروت نبودیم اما به پشتیبانی بیشتر نیازمندیم که ما را باور کنند.

نخبگانی با عزم بلند/ فکر توانا/ مسئولان اعتماد کنند

امروز در جلسه ای که توسط پارک علم و فنآوری امام خمینی و نیز سازمان بسیج علمی، ‌پژوهشی و فناوری استان قزوین برگزار شد با تعدادی از نخبگان، مخترعان، مبتکران و ایده پردازان شاخص استان آشنا شدیم، گاهی در جلسات اقتصاد مقاومتی که به ابتکار  رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی افراد نخبه و کارآفرین و اندیشمندان شاخص حضور می یابند با افراد دیگری روبرو می شویم که هر کدامشان قادرند با ایده های خود گره ای از مشکلات کشور در شرایط تحریم بگشایند.

در این میان موانع بسیار است از بی اعتمادی مدیران به دانشمندان و نخبگان جوان گرفته تا قوانین دست و پاگیری که هنوز به روز نشده و با اقتصاد مقاومتی هماهنگ نیست و بی توجهی به شرکت های دانش بنیان و نداشتن حامی واقعی برای سپردن کارهای مهم و اجرایی که در این میان به نظر می رسد باید از سرچشمه و مرکز کارها اصلاح شود.

اصلاح قوانین در مجلس شورای اسلامی، رقع موانع دست و پاگیر، شناسایی مشکلات و تصمیم عاجل و عملی در ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی کشور برای هماهنگی با شرایط اقتصادی کشور، کاهش بهره تسهیلات بانکی اختصاص یافته به نخبگان و کارآفرینان، اعتماد به جوانان توانمند، افزایش سقف واگذاری طرح ها به شرکت های دانش بنیان و البته نظارت بر اجرای دقیق کارها از راهکارهایی است که می تواند گره کور اقتصاد و رکود کشور را باز کند.

باور کنیم در همه نقاط ایران اسلامی از جمله قزوین هستند ایده پردازانی که توانسته اند با کمک پارک های علم و فنآوری و عزم جدی خود ایده های خود را به محصول تبدیل کرده و در مسیر تجاری سازی گام بردارند اما در این میان استاندار، نمایندگان مجلس و مدیران دستگاههای اجرایی می توانند یک بار هم که شده در اجرای برخی طرح ها اعتماد بیشتری کرده و دست شرکت های دانش بنیان را در اجرای طرح ها باز بگذارند و خارج از تشریفات اداری و مناقصه و مزایده و با ترک تشریفات از روشهای کهنه و قدیمی که هر گز نتوانسته مشکل گشای کشور باشد دوری کرده و طرحی نو دراندازند.

باور کنیم اگر دیدگاه و روش های اشتباه گذشته را که تولید و اقتصاد را از درون تحریم کرده اصلاح کنیم و طرحی نو دراندازیم قادریم با کمک همین جوانان با انگیزه از مشکلات رها شویم و توسعه کشور را شتاب بخشیم.

مهر
  

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۸/۰۹/۲۵
ولی اله حسین زاده

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی