سه رویکرد متفاوت استانداران دولت تدبیر و امید در استان قزوین
سه رویکرد متفاوت استانداران دولت تدبیر و امید در استان قزوین
زمانی که اصلاح طلبان از بحران سال 88 خارج شدند و با حمایت خود روحانی را از شورای عالی امنیت ملی به ساختمان پاستور رساندند شاید به رسیدن حداقل های مدیریت اجرایی کشور قانع بودند؛ این مهم را می توان در تن دادن اصلاح طلبان و هواداران آنها به گزینه های استانداران نه چندان مطرح در دولت یازدهم مشاهد کرد.
در همین راستا زمانی که اصلاح طلبان استان قزوین بر اساس مصلحت اندیشی و برخی پیش شرط ها به حضور روزبه در ساختمان سرداران رضایت دادند هرگز فکر نمی کردند که وی در اندک زمانی عهد و پیمان های که در مهمانی شبانه در ساختمان معروف جاده نجف آباد بسته بود را فراموش کند؛ به همین دلیل روزبه در زمان کوتاهی انتقاد و حتی خشم اصلاح طلبان و حامیان دولت دراستان قزوین را برانگیخت و در نهایت همین مخالفت ها باعث گردید که روزبه برای همیشه ساختمان استانداری قزوین را ترک کند.
قهر و عدم حضور روزبه درمراسم تودیع خود و معارفه همتی استاندار جدید و موضوع گیری های بعدی وی بخصوص در دومین دور انتخاب روحانی به عنوان رئیس جمهور نشان داد که فاصله اندیشه های روزبه با دولتی که نمایندگی آن را برعهده داشته ، بسیار زیاد بوده است ؛ بهر حال اصلاح طلبان استان که از عملکرد روزبه رضایت نداشتند و افکار و رویکرد وی را در تقابل با سیاست های دولت می دانستند با خوف و رجاء به حضور فریدون همتی اصول گرا به عنوان استاندار قزوین رضایت دادند تا فقط روزبه را از صحنه مدیریت استان قزوین دور کنند .
عملکرد و کارنامه همتی در مدت حضور در استان قزوین برای اصلاح طلبان و حامیان دولت امیدوار کننده و حتی خارج از تصور بود ؛ همتی که به نقل از یکی از اصلاح طلبان شاخص استان جایگاه استانداری خود را مدیون دولت تدبیر و امید می دانست اخلاقا خود را متعهد به اجرای سیاست و رویکرد های دولت و تقویت حامیان دولت می دانست به همین دلیل ارتباط خوب و صمیمی با بزرگان و فعالان اصلاح طلب استان داشت، لذا باحضورهمتی خون تازه ای در پیکر اصلاح طلبان استان قزوین تزریق شد به یاد دارم که در جلسات مختلف بزرگان اصلاح طلب استان در برابرخواست و اعتراض بخشی از اصلاح طلبان جهت تغییرات بیشتر در بدنه مدیریت استان تاکید می کردند که با حضور همتی وضع اصلاح طلبان استان قزوین نسبت به بسیاری از استان ها بهتراست.
بهر حال زمانی که زمزمه کوچ اجباری همتی از ساختمان میدان سرداران در فضای استان قزوین پیچید؛ اصلاح طلبان و حامیان دولت با ارسال پیغام و سیگنال های به وزارت کشور رضایت خود را از عملکرد همتی اعلام داشته و خواستار ادامه و ابقاء مدیریت همتی در استان قزوین شدند اما پویش و طومارهای حمایت هزاران نفری مردم استان قزوین از همتی کار ساز نشد و در نهایت محل ماموریت همتی از استان قزوین به استان بوشهر تغییر پیدا کرد تا اصلاح طلبان استان قزوین همواره از دوران مدیریت همتی به نیکی یاد کنند و منتقدان و مخالفان دولت مدیریت وی را برای خود فاجعه قلمداد کنند.
اما سکانس سوم حضور نماینده عالی دولت تدبیر و امید در استان قزوین به نام عبدالمحمد زاهدی رقم خورد؛ اصلاح طلبان وحامیان دولت در استان قزوین که با رفتن همتی نگران جایگزین وی بودند با ابلاغ حکم زاهدی به عنوان استاندار جدید استان قزوین که دارای رویکرد و شناسانامه اصلاح طلبی است به ادامه مسیرو رویکرد همتی امیدوار شدند به همین دلیل انتظار این بود که با حضور زاهدی جایگاه مدیران اصلاح طلب و حامیان دولت در مدیریت استان در سطوح مختلف تثبیت وتکمیل تر گردد لیکن زاهدی پا به سن گذاشته و سرد و گرم چشیده برخلاف همتی که بیشتر از ظرفیت و توان نیرو های استان استفاده کرد ، همراه خود مشاورین و مدیرانی را وارد چرخه مدیریت استان قزوین کرد که بعد ها به ((حلقه کردستان)) معروف شدند ، سپردن مسئولیت دفتر حوزه ریاست به میقانی جوان و در اختیار گذاشتن حوزه حراست استانداری به مبین و همچنین واگذاری فرمانداری شهرستان قزوین به شفیعی و .... در راستای حفظ تیم و حلقه کردستان بود.
به نظر می رسد در کشور ما عملکردو مدیریت مدیران پا به سن گذاشته بیشترتحت تاثیراراده و خواست آقازادگان ، اطرافیان و مشاوران و به نوعی ((مدیران در سایه)) است و نقش اصلی و محوری را در تصمیم گیر ها برعهده دارند لذا به نظر می رسد که بخشی از تصمیمات زاهدی در استان قزوین تحت تاثیر مشاوران و نزدیکان وی بخصوص حلقه کردستان بود به همین دلیل زاهدی آنگونه که انتظار می رفت نتوانست اندیشه مدیریت دوران جوانی و میانسالی خود را در استان قزوین اجرایی و پیاده کند.
زاهدی با توجه به تجربه وشرایط سنی و شاید هم به دلیل فضای ملتهب و سیاست زده استان قزوین و مشاوره مشاورین و شاید هم دخالت بعضی از منفعت طلبان و فرصت طلبان ترجیح داد سیاست محافظه کارانه ، آرام و کم حاشیه را در استان قزوین در پیش بگیرد و به نوعی تلاش نمود همگان را از سبک مدیریت خود منتفع و راضی نگه دارد که چنین رویکری در فضای مدیریت و سیاسی کشور ما محکوم به شکست است.
واقعیت این است که زاهدی آنگونه که اصلاح طلبان استان و همراهان دولت انتظار داشتند نتوانست انتظارات و توقعات آنان را برآورده سازد لذا اصلاح طلبان که نقش خود را در شکل گیری ، تثبیت و ادامه حیات دولت تدبیر و امید پررنگ و محوری می دیدند سیاست و رویکرد آرام نماینده عالی دولت تدبیر و امید در استان قزوین را نمی پسندیدند و همواره بر تغییر رویکرد و افزودن چاشنی جسارت و قاطعیت در شیوه مدیریت زاهدی تاکید داشتند؛ اما در مقابل منتقدان و مخالفان دولت رویکرد مدیریت زاهدی را در راستای زمینگیر کردن اصلاح طلبان و حامیان دولت می پسندیدند و بعضا رندانه و تاکتیکی از زاهدی حمایت می کردند.
البته ناگفته پیداست که زاهدی در ماه های آخر مدیریت خود تلاش کرد با انتخاب مشاورین اصلاح طلب و جابجایی و انتصاب برخی از فرمانداران و بخشداران و ... تا حدودی گذشته را جبران نماید وخاطره خوبی از خود در افکار عمومی اصلاح طلبان بر جای بگذارد اما به نظر می رسد علی رغم اینکه زاهدی اصلاح طلب تاکید دارد با توجه به مسئولیت های که داشته دوستان بسیار زیادی در استان های مختلف دارد ؛ نتوانست دربدنه اصلاح طلبان استان قزوین برای خود جایگاهی مناسبی کسب نمایدبه همین دلیل محبوبیت و مقبولیت همتی اصول گرا در میان حامیان دولت و اصلاح طلبان استان قزوین به مراتب بیشتر از زاهدی اصلاح طلب است.
بهر حال تصور این بود مدیریت زاهدی در استان قزوین تا پایان حیات دولت تدبیر و امید ادامه داشته باشد اما مصوبه خداحافظی مدیران بازنشسته از بدنه مدیریت کشور پیش بینی ها را برای ادامه حضور زاهدی در استان قزوین برهم زد هر چند که زاهدی در تمامی لیست استانداران بازنشسته قرارداشت اما زاهدی با توجه به شرایط خاص اداری با تاخیر به ایستگاه بازنشستگی رسید و در آخرین نشست خبری خود با خبرنگاران تاریخ دقیق بازنشستگی خود را بازگو کرد و از اصرا خود به وزیر کشور برای تعیین استاندار جدید استان قزوین با توجه به درپیش بودن انتخابات سخن گفت.
در نهایت هیئت دولت در جلسه شش شهریور علی رغم تمام پیش بینی ها و گمانه زنی ها سکان هدایت اجرایی استان را به هدایت اله جمالی پور اصلاح طلب سپرد تا زاهدی پس از خداحافظی با مسئولیت استانداری قزوین تمرکز بیشتری بر زندگی خصوصی خود داشته باشد.
بی انصافی است که در کنار تمام نقد های که ممکن است منتقدان به شیوه مدیریت زاهدی در استان قزوین داشته باشند حسن خلق شایسته ، متانت، صبوری و نگا های پدرانه و دلسوزانه زاهدی را نادید بگیریم زاهدی در حالی به افتخار بازنشستگی نائل آمد که بیش از 30 سا ل در بدنه مدیریت کشور در سطوح مختلف فعالیت صادقانه و مجدانه داشته است و در حد توان و بضاعت خویش خدمت داشته است بهر حال زاهدی را می توان علی رغم تمام انتقاد های که در عملکرد سیاسی و مدیریتی وی بیان داشت یکی از آرام ترین و خوش اخلاق ترین استانداران استان قزوین نام برد.
در حالی زاهدی ساعت های پایانی مدیریت خود را در استان قزوین سپری می کند که اصلاح طلبان و حامیان دولت برای رفتنش گریبان چاک نمی کنند و اصول گریان در باطن خود از رفتنش غمگین نیستند و اینک آنان هستند که با خوف و رجاء چشم بر رویکرد استاندار جدید دوخته اند که آیا او نیز همانند همتی می تواند فرشته نجات اصلاح طلبان و حامیان دولت بخصوص در انتخابات پیش رو باشد یا خیر هر چند که شرایط فعلی اصلاح طلبان و حامیان دولت با شرایط حضور همتی در ابعاد مختلف ملی و استانی تفاوت های بسیار زیادی دارد.
امید است که جمالی پوراستاندار جدید در پایان ماموریتش در استان قزوین صرفا همانند زاهدی به توصیه اخلاقی جهت همدلی و همراهی سیاسیون استان در خصوص منافع کلان استان بسنده نکند و خود با شناسایی دقیق و درست ظرفیت های مادی و معنوی استان ، به دور از حاشیه سازی و بهانه جویی ، سنگ اندازی و مانع تراشی مخالفان با قدرت و گام های استوا ر در جهت شکوفایی ظرفیت ها ی مادی و معنوی و حفظ منافع مردم استان گام بردارد.
