باران اعتدال

باران اعتدال
بایگانی
پربیننده ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر
 

اصولگرایان که توانستند اکثر کرسی های مجلس یازدهم را به دست آورند این روزها در اولین آزمون نمایش انسجام خود، چندان موفق به نظر نمی رسند.

 به نظر می رسد هرقدر که بازار رقابت در انتخابات اخیر مجلس کمرنگ تر از همیشه بود، اما دست کم رقابت برای رسیدن به کرسی ریاست این نهاد همچنان داغ است. به نحوی که هرروز نام فرد جدیدی مطرح می شود.

چنانکه در خبرها آمده، به‌جز قالیباف، میرسلیم، زاکانی و مرتضی آقاتهرانی، رئیس سازمان انرژی اتمی در دولت احمدی‌نژاد نیز به جمع مشتاقان جلوس بر صندلی این‌روزهای لاریجانی پیوسته است.

اصولگرایان که توانستند اکثر کرسی های مجلس یازدهم را به دست آورند این روزها در اولین آزمون نمایش انسجام خود، چندان موفق به نظر نمی رسند و بااینکه خبرهایی مبنی بر توافق روی ریاست محمدباقر قالیباف در مجلس به گوش می رسد، اما هنوز هیچ چیز مشخص نیست.

با اینکه نظر برخی اصولگرایان داخل و خارج مجلس درباره رسیدن قالیباف به ریاست مجلس مساعد است ولی او در این دوره مجلس بر خلاف روسای سابق که در انتخاب ریاست مجلس رقیبی از جناح مقابل پیش ‌رو داشتند، رقبایی از جناح خود در مقابلش قرار دارد.

در همین رابطه، حسن غفوری فرد در گفت و گو با جماران از گزینه های مطرح برای ریاست مجلس آتی سخن به میان آورد.

از نگاه این فعال سیاسی اصولگرا، آقایان قالیباف، میرسلیم و آقاتهرانی برای تصدی ریاست مجلس مطرح هستند. به باور او، این سه نفر افرادی هستند که می‌توانند ریاست مجلس را برعهده گیرند و خیلی تفاوت چندانی میان آنها نیست و نمایندگان مجلس می‌توانند به هرکدام از این سه تن رأی دهند و هریک از این آقایان انتخاب شوند می‌تواند رئیس خوبی برای قوه مقننه باشد.

غفوری فرد همچنین در خصوص رویکرد مجلس آینده با دولت گفت: معتقدم در شرایط کنونی کشور با توجه به کرونا و مشکلاتی که حاصل شده و احتمالا تورمی که به دنبال خواهد داشت و همچنین فشار وحشتناکی که روی کادر درمانی وجود دارد که جا دارد همین جا از آنها تشکر کنم، مجلس آتی حتما باید با دولت که سال آخر خود را سپری می کند، همکاری و تعاملی نزدیک داشته باشد تا مشکلات کشور حل شود.

این فعال سیاسی اصولگرا در ادامه با ابراز نگرانی از دعواهای سیاسی گفت: اگر خدای ناکرده کارشکنی و وقفه ای در حل مسائل کشور ایجاد شود، مملکت دچار مشکلات زیادی خواهد شد. به نظرم هر سه گزینه ریاست مجلس آتی به این آگاهی و بلوغ کامل سیاسی رسیده اند که بدانند در این شرایط امکان درگیری با دولت و اشکال تراشی برای آن چه تبعاتی دارد. دولت هم به همین ترتیب می داند مجلس در راس امور است و باید با آن همکاری کند. بنابراین تعامل دوطرفه خواهد بود. امید است که با چنین رویکردی هم دولت و هم مجلس شرایطی بهتر از دوره قبل داشته باشند.

وی در پایان گفت: فکر می کنم با توجه به اینکه اکثریت قریب به اتفاق مجلس آتی از اصولگرایان هستند و باهم هماهنگی دارند، ترکیب خوبی خواهد بود. البته من همیشه معتقد بوده ام که وجود یک اقلیت قوی در مجلس به نفع مملکت است و کشور نمی تواند توسط یک جناح اداره شود. ولی مردم چنین رای دادند و از طرف دیگر این ترکیب ویژگی های خود را دارد. یکی از این ویژگی ها وقوع درگیری کمتر در مجلس است. از آنجا که اکثریتی قاطع وجود دارد، نمایندگان با هم همکاری خواهند کرد و هر مصوبه ای را می توانند به راحتی پیش برند. همه نمایندگان در شرایطی هستند که بتوانند وضعیت مملکت را درک کرده و برای حل مشکلات با دولت همکاری کنند.

محمد مهاجری نیز دیگر فعال سیاسی اصولگراست که نظر خود را دارد.

وی در گفت وگو با جماران از وجود انسجام میان نمایندگان مجلس در انتخابات هیأت رئیسه خبر داد و گفت: با اینکه اختلافات زیادی وجود دارد اما سهم هر کدام معلوم است. به نظرم آقای قالیباف رئیس مجلس خواهد شد و اگر دعوایی وجود داشته باشد بر سر سایر کرسی ها خواهد بود که معتقدم در آنجا نیز اصولگرایان به توافق خواهند رسید.

وی ادامه داد: از آنجایی که آقای قالیباف به شدت اهل معامله است، کاندیدای مجلس شد برای اینکه ریاست این نهاد را برعهده گیرد. بنابراین برای ایشان صرفا پست ریاست مجلس مطرح است و در این راه نیز پیروز خواهد شد.

مهاجری با بیان اینکه گزینه های دیگر در کنار آقای قالیباف چندان مطرح نیستند، گفت: اینکه می بینیم گمانه ها در این خصوص زیاد شده، بخشی از آن از سوی جناح مقابل است و مقداری هم خود اصولگرایان به این نوع مسائل دامن می زنند تا اندکی پیروزی آقای قالیباف شیرین به نظر برسد. وگرنه توافق ها صورت گرفته و آقای قالیباف خود را به کرسی ریاست مجلس خواهد رساند.

این فعال سیاسی اصولگرا همچنین درباره خصوصیات مجلس یازدهم گفت: این مجلس به لحاظ اقبال جامعه و میزان رایی که دارد، ضعیف ترین مجلس پس از پیروزی انقلاب بوده است. به همین دلیل نمایندگان آن باید پای خود را اندازه گلیم‌شان دراز کنند. از آنجا که این مجلس فوق العاده ضعیف است، برخی افراد و جناح های سیاسی برای تصاحب آن تلاش می کنند. جلسه ای هم که در روزهای گذشته از سوی آقای محسن رضایی و برخی نمایندگان جدید مجلس برگزار شد نشان می دهد که بعضی ها دوست دارند برای مجلس جدید تعیین تکلیف کنند.

وی در پایان گفت: شخصا بسیار علاقه داشتم که مجلس یازدهم از مجلس دهم قوی تر باشد، اما بضاعت این مجلس قابل توجه نیست و به نظرم کار چندانی از پیش نخواهد برد و شاید هم به همین دلیل است که برخی چهره های سیاسی تلاش می کنند کاری انجام دهند که این مجلس استراحت کند.

از سوی دیگر ناصر ایمانی یکی از فعالین سیاسی اصولگرا در گفت و گو با جماران، شانس قالیباف را بیشتر از سایر گزینه ها دانست و گفت: همانطور که در مجالس قبلی نیز شاهد بودیم، همیشه چند گزینه برای ریاست مجلس وجود داشته است و این طور نبوده که یک نفر کاندیدا باشد و همان هم رای بیاورد. در مجلس آتی نیز اسم چند نفر برای ریاست مطرح است ولی برداشت عمومی این است که به دلایلی شانس آقای قالیباف بیشتر از بقیه خواهد بود.

او دلایل خود را برای بالابودن شانس ریاست محمدباقر قالیباف در مجلس چنین بازگو کرد: آقای قالیباف چهره شناخته تر شده ای در کشور است و کسی باید رئیس مجلس شود که چهره شناخته شده‌ای باشد نه افرادی که کمتر شناخته شده هستند. مردم آقای قالیباف را از همه این چهره ها بیشتر می شناسند. مردم تهران نیز او را بسیار خوب می شناسند و به نظرم از وی به دلیل عملکردش در شهرداری تهران حمایت خواهند کرد. از طرف دیگر آقای قالیباف سابقه مدیریتی طولانی و موفق دارد و سایر کاندیداهای ریاست مجلس در رده ای نیستند که سابقه مدیریت کلان کشوری داشته باشند.

ایمانی ادامه داد: به نظر می رسد که تمایل عمده نمایندگان مجلس آتی روی ریاست آقای قالیباف باشد. سابقه تعاملی آقای قالیباف با دستگاه های دیگر نیز در طول مدیریت های مختلفی که برعهده داشته چه در نیروی انتظامی و چه شهرداری، سابقه خوبی بوده است و این یکی از ویژگی های مثبت او علاوه بر توان مدیریتی اش است. به نظر می رسد که شانس آقای قالیباف برای ریاست بیشتر باشد. البته این بدان معنی نیست که حتما ایشان رئیس مجلس خواهد شد و تصمیم گیرنده نهایی نمایندگان محترم هستند.

این فعال سیاسی اصولگرا درباره رویکرد مجلس یازدهم با دولت نیز گفت: در خصوص رویکرد نمایندگان مجلس با دولت نیز باید بگویم که قطعا رویکردی تعاملی با دولت خواهند داشت. نباید هیچ تردیدی در این رابطه داشت. البته اگر برخی جریانات سیاسی خارج مجلس اجازه دهند که تعاملی بودن مجلس به چشم آید و مخالفت چند نماینده مجلس با دولت را برای افکار عمومی جامعه بزرگنمایی نکنند. مشی کلی مجلس به دلیل شرایط کشور که بسیار ویژه است، تعامل با دولت خواهد بود و یکی از دلایل اصلی چنین رویکردی مدت زمان کمی است که از دولت فعلی باقیمانده است.

همچنین محمدکاظم انبارلویی نیز در گفت و گو با جماران ضمن پرهیز از هرگونه گمانه زنی درباره ریاست آتی مجلس گفت: به نظرم خرد جمعی حکم می کند که نمایندگان مجلس آتی در اولین گام برای تعیین رهبری مجلس آینده و هیأت رئیسه به تفاهم رسیده و مشکلی در این رابطه نداشته باشند.

وی با اشاره به انتخابات مجلس بیان کرد: در انتخابات اخیر دیدگاه مردم نشان داد که آنها قائل به کارآمدی و قدرت پاسخگویی نمایندگان به مطالبات به ویژه مطالبات اقتصادی هستند. لذا جریانی که شعار نجات اقتصادی را مطرح کرد با اقبال مردم مواجه شد. بنابراین اولین ماموریت نمایندگان مجلس یازدهم پاسخگویی به مطالبات معیشتی مردم و داشتن یک تئوری برای نجات اقتصادی ایران است.

این فعال سیاسی اصولگرا افزود: امسال سال جهش تولید نامگذاری شده، بنابراین مجلس برای الزامات و تحقق این شعار باید استعداد نظارتی و تقنینی خود را نشان دهد. فکر می کنم با توجه به اینکه 80 درصد نمایندگان مجلس تغییر یافته و نیروهای جوان و تازه نفس دارای تخصص های در امور اقتصاد و مدیریت به مجلس راه پیدا کرده‌اند، در اینکه بتوانند پاسخ مثبت به مطالبات مردم دهند توانایی خوبی خواهند داشت.

انبارلویی همچنین در واکنش به برخی پیش بینی ها از رویکرد مجلس آتی با دولت گفت: اینکه گفته شود مجلس آتی وارد جدال با دولت خواهد شد، تحلیلی غلط و جزو القائات دشمن است. ما دارای نظامی مستقر هستیم که مجلس، دولت و قوه قضائیه جزو ارکان آن هستند. در راس آنها نیز ولایت فقیه طبق قانون اساسی هماهنگ کننده قوا است. و این طور نیست که مجلس با دولت درگیر شود یا قوه قضائیه با مجلس و دولت ناهماهنگی داشته باشد. امروز اخلالی که رسانه های اهریمنی دشمن طی 40 سال گذشته تلاش کردند در اداره کشور به وجود آورند، رنگ باخته است.

وی بیان کرد: مسئولین ما به بلوغ سیاسی لازم رسیده اند و می توانند از چنین حربه هایی عبور کنند. شرط اینکه مجلس بتواند به شعار نجات اقتصاد ایران عمل کند، همگرایی، همدلی و همفکری با دولت است. دولت ما متشکل از مدیرانی است که اکثرشان مایل به خدمت هستند و این طور نیست که آنها نتوانند یا نخواهند. ممکن است در توانایی های آنها مقداری تردید کنیم اما در اراده آنها نسبت به اداره و حکمرانی خوب تردیدی نداریم. در همین قضیه کرونا مشاهده کردیم که دولت، ملت، گروه های جهادی و نیروهای مسلح در یک صف قرار گرفتند و نمایشی از کارآمدی نظام در مقابل پدیده کرونا نشان دادند. این درحالی است که دولت های اروپایی و آمریکایی هنوز عاجز از چنین مقابله ای هستند.

انبارلویی در پایان گفت: ظرفیت ها، امکانات و هوشمندی مسئولین نظام به گونه ای است که به هیچ وجه ممکن نیست مجلس و دولت به سمت جدالی بی حاصل پیش روند. آنها خود را متعهد به مردم می دانند و به طور قطع چنین اتفاقی نخواهد افتاد. به نظرم خرد جمعی حکم می کند که نمایندگان مجلس آتی در اولین گام برای تعیین رهبری مجلس آینده و هیأت رئیسه به تفاهم رسیده و مشکلی در این رابطه نداشته باشند.

جماران

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۹/۰۱/۳۰
ولی اله حسین زاده

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی