باران اعتدال

باران اعتدال
بایگانی
پربیننده ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر
مقابله با قلیان در قزوین در پیچ و خم شیوع کرونا

 قلیان آنقدر محبوبیت و مقبولیت میان برخی از اقشار مردم دارد که حتی ترس ابتلا به شیوع کرونا نیز نتوانسته است جلوی عرضه آن را بگیرد اما در این میان عزم دستگاه‌های قضایی و نظارتی استان قزوین برای بستن همیشگی پرونده عرضه آن جدی است.

با شیوع کرونا بسیاری از رستوران‌ها، تالارهای پذیرایی، سفره خانه‌ها و مراکز عرضه قلیان به صورت خودجوش برای تعطیلی کسب و کار خود اقدام کردند که یک اقدام پسندیده و مردمی برای مقابله با شیوع کرونا بود.

متاسفانه بعد از فروکش کردن پیک بیماری کرونا بسیاری از این واحدهای صنفی، قلیان را به صورت زیرزمینی و غیرمجاز عرضه می‌کنند و مشتریان خود را به صورت مخفیانه به مراکز عرضه قلیان راه می‌دهند که همین موضوع امکان شیوع ویروس کرونا را افزایش می‌دهد.

موضوعی که موجی از نگرانی را میان دستگاه‌های نظارتی، قضایی و اجرایی ایجاد کرده و عزم آنها را برای جلوگیری از فعالیت این مراکز غیرقانونی و تهدیدکننده سلامت شهروندان جزم نموده است.

تشکیل گشت مشترک برای مقابله با مراکز عرضه قلیان در قزوین

رییس پلیس نظارت بر اماکن استان قزوین در این خصوص گفت: استعمال قلیان، تفکر اشتباهی است که میان مردم آسیای غربی به خصوص کشور ایران رایج شده و متولیان این صنف، درآمدهایی گزافی از ارایه قلیان در واحدهای صنفی خود به جیب می‌زنند.

سرهنگ امیرعباس مجدآرا گفت: عوامل نیروی انتظامی به کرار برای مبارزه با ارایه قلیان و مواد دخانی در واحدهای صنفی اقدام کرده‌اند و در سال‌های گذشته بالغ بر ۱۲ هزار پایه قلیان جمع آوری شده و بازدیدهای مکرری از واحدهای صنفی دارای مجوز و فاقد مجوز صورت گرفته است.

 وی اضافه کرد: از آغاز شیوع کرونا تاکنون ۵۹ هزار و ۶۰ واحد صنفی را در حوزه‌های مختلف صنفی بازدید کرده‌ایم که سه هزار و ۴۰۰ مورد تذکر داده شده، یک هزار و ۸۵۰ مورد اخطار پلمب و ۷۱۰ مورد پلمب در حوزه‌های مختلف صنفی بابت رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی کرونا صورت گرفته است.

مجدآرا افزود: در حوزه نظارت بر مراکز عرضه قلیان، چهار هزار و ۶۶۸ مورد بازدید صورت گرفته، ۵۵۶ پایه قلیان جمع آوری و ۳۱ مورد منجر به پلمپ شده است.

این مسوول اضافه کرد: در ابتدای شیوع کرونا با فرهنگ سازی انجام شده از سوی اتاق اصناف و اتحادیه‌ها برخی از مراکز فعال در زمینه عرضه قلیان و دخانیات به صورت خودجوش پای کار آمدند و فعالیت خود را به خاطر این بیماری تعطیل کردند و بعد از کرونا نیز نباید فعالیت آنها ادامه یابد.

رییس پلیس اماکن استان قزوین گفت: متاسفانه در این مدت شاهد بودیم که برخی سودجویان به بهانه تامین اجاره بها و... به عرضه غیرقانونی و زیرزمینی قلیان اقدام کردند که در این زمینه ۳۱ واحد صنفی را بازدید و پلمب کردیم و اقدامات خوبی صورت گرفت.

وی گفت: با توجه به رصد اطلاعاتی صورت گرفته برخی از این افراد تصور می‌کنند که بعد از بیماری کرونا می‌توانند فعالیت خود را شروع کنند و باید اتاق اصناف، اتحادیه و شبکه بهداشت اطلاع رسانی کنند که چنین تصوری امکان پذیر نیست.

مجدآرا با تاکید بر راه اندازی گشت مشترک، گفت: باید این گشت‌ها با همکاری دستگاه‌های متولی و حضور یک نماینده قضایی و یک قاضی ویژه تشکیل شود تا بتوان برای همیشه داستان عرضه قلیان را در استان قزوین ریشه کن کرد.

باید همه واحدهای عرضه قلیان و ادوات آن در قزوین پلمب شوند

معاون دادستانی مرکز استان قزوین در این باره گفت: تفکر و دیدگاهی میان صاحبان تالارها، رستوران‌ها و اماکن پذیرایی در خصوص عرضه قلیان وجود دارد که بعد از ریشه کن شدن کرونا دوباره عرضه قلیان شروع خواهد شد درحالیکه این تفکر نادرست است.

علی فولیان گفت: از سال ۹۲ اقدامات خوبی از سوی دادستانی قزوین با همکاری نیروی انتظامی در برخورد با عرضه کنندگان قلیان صورت گرفته است و نباید این موضوع در دوران پساکرونا به حال خود رها شود که بسیار خطرناک خواهد بود.

وی اضافه کرد: در سال‌های اخیر نیز مبارزه با قلیان همواره از برنامه‌های جدی دادستانی استان بوده است و با جدیت این موضوع را از دستگاه‌های اجرایی و انتظامی مطالبه کرده ایم.

قانونگذار، عرضه قلیان را جرم انگاری کرده است

فولیان افزود: اتاق اصناف استان باید از طریق آموزش و فرهنگ سازی به واحدهای صنفی اطلاع رسانی کند که عرضه قلیان چه در ایام کرونا و چه پساکرونا، جرم است و قانون گذار در قانون مبارزه با دخانیات، این رفتار را جرم انگاری کرده و در حال حاضر نیز یکی از راه‌های سریع انتقال بیماری کرونا بحث استفاده از قلیان است.

فولیان گفت: متاسفانه در این شرایط در قزوین، الو قلیان راه اندازی شده که از طریق تلفن، قلیان درخواست می‌شود و یا عرضه قلیان به شکل زیرزمینی صورت می‌گیرد.

معاون دادستانی مرکز استان قزوین افزود: به مراجع انتظامی ابلاغ کرده‌ایم که امکان تحت حوزه استحفاظی خود را با استفاده از ظرفیت پلیس اماکن، رصد کرده و اجازه ندهند عرضه قلیان مانعی برای پیگشیری از شیوع کرونا شود.

وی با اشاره به مواد قانونی در این زمینه، گفت: تبصره یک ماده ۱۳ قانون جامع کنترل و مبارزه با دخانیات، ماده هشت آیین نامه اجرایی آن، مواد ۲۷ و ۲۸ قانون نظام صنفی و مواد یک و ۲ آیین نامه اماکن عمومی راجع به ممنوعیت عرضه قلیان احکامی را دارند که باید با استفاده از آنها برای پلمب مراکز عرضه قلیان اقدام کرد.

فولیان افزود: یک سوالی که در این زمینه باید از دستگاه‌های متولی از جمله سازمان صنعت، معدن و تجارت و اتاق اصناف استان پرسید این است که اگر عرضه قلیان جرم است دیگر فروش آلات و ادوات مرتبط با آن و صدور مجوز مراکز عرضه چه توجیهی دارد؟

رسته قلیان در سال ۹۴ از لیست اتحادیه‌های قزوین حذف شد

رییس اتاق اصناف شهرستان قزوین در این خصوص گفت: طبق مصوبه قانون جامع کنترل و مبارزه با دخانیات مصوب سال ۸۵ و همچنین آرای دیوان عدالت اداری صادر شده در این زمینه، عدم عرضه و فروش دخانیات و قلیان را به واحدهای صنفی از جمله قهوه خانه‌ها، رستوران‌ها و اماکن عمومی استان ابلاغ کرده و تاکید نموده ایم فروش قلیان و عرضه آن در این اماکن ممنوع است.

محمد فرجزاده‌ها افزود:با توجه به این قانون، رسته قلیان در ۱۶ فروردین سال ۹۴ با مصوبه کمیسیون نظارت استان حذف شد و هم اینک تمامی مغازه‌های عرضه قلیان در سطح شهرستان و استان غیرقانونی هستند و باید جمع آوری شوند.

وی اضافه کرد: با توجه به حذف رسته عرضه و فروش قلیان، موضوع ممنوعیت عرضه قلیان را به چایخانه‌ها و قهوه خانه‌های سنتی اعلام کرده ایم و باید با تشکیل یک گشت مشترک با حضور ضابط قضایی و نیروی انتظامی برای برخورد با متخلفان و پلمب مراکز عرضه اقدام کرد.

فرجزاده‌ها گفت: خوشبختانه تاجران و مراکز کلی فروشی قلیان و ادوات آن در خیابان مولوی شهر قزوین مستقر هستند که می‌توانیم به استناد تبصره چهار ماده ۲۸ قانون آیین نامه صنفی مصوب سال ۹۴ با حضور پلیس اماکن برای برخورد با آنها وارد عمل شویم.

پلمب ۲۵ مرکز عرضه قلیان در قزوین

کارشناس مسوول مرکز بهداشت شهید بلندیان شهرستان قزوین در این خصوص گفت: سال گذشته در راس مبارزه با مراکز عرضه قلیان بودیم و به دستور دادستان قزوین مستقیما در این حوزه ورود کردیم و ۱۰۰ مورد بازدید و ۲۵ مورد تخلف منجر به پلمب را معرفی کردیم.

علی اکبر سلیمانی افزود: متاسفانه بعد از اقدام ما برای مقابله با مراکز عرضه قلیان، این جو در میان اصناف ایجاد شد که تنها مخالف عرضه قلیان، دادستانی و شبکه بهداشت قزوین است و اگر بهداشت گزارش نکند پلیس در این زمینه ورود نمی‌کند.

وی اضافه کرد: برای بطلان این نظریه، باید یک اکیپ مشترک با حضور دستگاه‌های متولی امر از سازمان صنعت، معدن و تجارت، پلیس اماکن، دستگاه قضا، شبکه بهداشت و اتحادیه مربوط تشکیل شود تا با قدرت و سرعت بیشتری بتوان برای برخورد با متخلفان اقدام کرد.

تعطیلی مراکز عرضه قلیان محدود به دوران کرونا نیست

دادستان قزوین گفت: تعطیلی مراکز عرضه قلیان در قزوین محدود به دوران کرونا نیست و با جدیت برای مقابله با متخلفان در این حوزه اقدام خواهد شد.

محمد قاسمی افزود: متاسفانه برخی از صنوف فکر می‌کنند که اگر قلیان را از منوی غذایی خود حذف نمایند کاسبی آنها تعطیل خواهد شد درحالیکه این تفکر غلط است.

وی با بیان اینکه دروازه ورود به اعتیاد قلیان است، افزود: ما با نفس قلیان مخالف نیستیم ولی دروازه ورود به اعتیاد را قلیان می‌دانیم که آسیب‌های زیادی به دنبال دارد.

این مسوول گفت: تعطیلی مراکز عرضه قلیان در قزوین محدود به دوران کرونا نیست و یک دستورالعمل جدی در این زمینه داریم که دستگاه قضایی استان با جدیت آن را در سال جاری دنبال خواهد کرد.

وی افزود: هدف دستگاه قضا از اجرای این طرح، پیشگیری ازآسیب‌های بعدی است که خانواده و افراد جامعه را درگیر خواهد کرد و باید دستگاه های متولی هم در این زمینه با تشکیل گشت‌های مشترک کمک کنند.

دادستان قزوین اضافه کرد: در شیوع بیماری کرونا نیز بررسی‌ها نشان داده است که یکی از راه‌های انتشار این بیماری، قلیان است و یک برنامه کوتاه مدت و بلند مدت برای مقابله با آن در دادستانی در حال اجرا است.

وی افزود: ما در سال جاری با جدیت این طرح را پیگیری می‌کنیم و مراکز غیرمجاز باید تعطیل شوند و مراکز دارای پروانه نیز در چهارچوب پروانه خود فعالیت نمایند.

عرضه قلیان از یک سو سلامت شهروندان را به خطر می اندازد و از سوی دیگر موجب شیوع بیشتر ویروس کرونا می‌شود.

در این میان برخی سودجویان بی توجه به موضوع سلامت شهروندان و پیشگیری از شیوع کرونا تنها به سود و منفعت خود فکر کرده و به صورت زیرزمینی و غیرقانونی برای تهیه و عرضه قلیان اقدام می‌کنند.

خوشبختانه با متوقف شدن فعالیت بسیاری از اصناف در دوران شیوع کرونا فرصت خوبی برای بستن همیشگی پرونده عرضه قلیان در استان فراهم شده است و در این میان عزم جدی دستگاه‌های نظارتی و قضایی استان در این زمینه از روزهای خوش بدون دود قلیان و تهدید سلامت شهروندان خبر می‌دهد.

ایرنای قزوین

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۹/۰۳/۳۱
ولی اله حسین زاده

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی