باران اعتدال

باران اعتدال
بایگانی
پربیننده ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر
ضرورت دوری از جنجال‌های سیاسی در پرونده هفت سنگان

پرونده معروف به زمین خواری در هفت سنگان قزوین که در دستگاه قضایی درحال رسیدگی است در صورت دوری از جنجال های سیاسی و دو قطبی نکردن جامعه می تواند از فسادهای اقتصادی جلوگیری کند.

 ولی الله حسین زاده*: بر اساس آموزه‌های دینی، تأکیدات و منش بزرگان، ارزش‌های انقلاب اسلامی، تأکیدات امام راحل و مقام معظم رهبری همه آحاد مردم در برابر قانون یکسان و همگان موظف به رعایت قانون و پرهیز از نقض قانون و یا سوء استفاده از جایگاهی هستند که در آن قرار دارند؛ بنابراین تخلف، سوء استفاده و … از هیچ فردی بخصوص صاحب منصبان حکومت دینی پذیرفته نیست.

اما چند سال است که در استان قزوین موضوع مبارزه با فساد و زمین خواری بر روی پرونده هفت سنگان متمرکز شده و به چالشی بحث برانگیز در استان و حتی در سطح ملی تبدیل شده است تا جایی که این موضوع به یکی از سوژه‌های گزارش رسانه‌های استان و سایت‌های سراسری با عنوان و تیترهای «هفت‌سنگان؛ باستی هیلز دیگری در قزوین»، «هفت سنگان در چنبره تیز چنگان»، «هفت خان فساد در هفت سنگان» مطرح شده و حضور امام جمعه قزوین در یکی از برنامه‌های پربیننده صدا و سیما پازل پرونده هفت سنگان در عرصه رسانه‌ای را تکمیل کرد.

قبل از اینکه پرونده هفت سنگان در صدا و سیما برجسته شود حجت اسلام و المسلمین رئیسی برای بررسی موضوع هفت‌سنگان قزوین به یک قاضی ویژه از قضات باتجربه استان تهران ابلاغ و مأموریت ویژه داده بود و این قاضی ماه‌ها است که با دستور ریاست قوه قضائیه و ابلاغ ویژه صادره، به صورت خاص پرونده هفت سنگان را مورد رسیدگی قرار داده و گویا به نتایج خوبی هم رسیده است.

در روزهای اخیر مجدد شاهد داغ شدن موضوع پرونده هفت سنگان در محافل سیاسی، رسانه‌ای و عمومی استان قزوین هستیم و هر کدام از طرفین تلاش دارند با استفاده از ظرفیت و ابزارهای تحت اختیار، نظر و دیدگاه خود را حق جلو داده و یا قاضی رسیدگی کننده را با فضا سازی تحت تأثیر قرار دهند.

نگرانی در خصوص حواشی پرونده هفت سنگان زمانی بیشتر می‌شود که متأسفانه مشاهده می‌شود که حرمت‌ها و جایگاه‌های مقدس در حال فروریختن است و هر یک از طرفین در حال افشا گری و تعمیم نگاه صفر و صد، سیاه و سفید و حق و باطل در پرونده هفت سنگان هستند که ادامه این روند مردم را نسبت به آینده استان در ابعاد مختلف سیاسی، مدیریتی، اجتماعی و … با بحران و چالش مواجه می‌سازد.

دوستانی که امروز با هر دلیل و حجت و بدون اعلام نظر قطعی رأی قاضی پرونده، خویش را پیروز و صاحب حق می‌پندارند و طرف مقابل را محکوم و باطل معرفی می‌کنند اگر فردا روزی رأی قاضی پرونده به نفعشان نباشد چگونه می‌توانند باورها و اعتماد آسیب دیده مردم را ترمیم کنند و به مردم در خصوص ادعاهایی که نادرست بوده پاسخگو باشند.

بدون شک نشر گسترده اتهام قبل از اینکه ثابت شود مورد قبول نبوده و نیست اما افشاگری موضوعات و مسائل افرادی که خارج از جایگاه حقیقی دارای جایگاه‌های حقوقی مهم و مورد احترام هستند و تخریب و تضعیف جایگاه‌های مقدسی که مورد احترام همگان است و در مواقع خطر این جایگاه‌ها تکیه گاه مردم هست جدا از افرادی که در آن جایگاه قرار دارند به هر بهانه و دلیل پذیرفته نیست.

مقام معظم رهبری به درستی، هوشمندانه و آینده نگرانه مکرر به خصوص در ایام انتخابات مسئولان را از ایجاد دودستگی و دو قطبی سازی مردم برحذر داشته اند لذا ایجاد دو دستگی و دو قطبی سازی در بین مردم و مسئولان استان قزوین در خصوص پرونده هفت سنگان سم مهلکی است که برخی آگاهانه و ناآگاهانه در این مسیر گام بر می‌دارند.

یارگیری طرفین در پرونده هفت سنگان از نخبگان، دانشجویان، مسئولان، نهادهای مختلف و معرفی هر یک از طرفین در جبهه حق و باطل به نوعی هزینه کردن از احساسات صادقانه مردم و سوق دادن ظرفیت‌های انسانی و مدیریتی استان به حاشیه است که ماحصل آن خسارت‌های جبران ناپذیری را برای استان رقم خواهد زد.

واقعیت این است که با حضور آیت الله رئیسی روند مبارزه با فساد و زمین خواری با عزم جدی در حال پیگیری است و همین عزم جدی دیوار بلند بی اعتمادی مردم به قوه قضائی را کوتاه‌تر کرده است و این روزها برگزاری دادگاه یکی از پرنفوذترین چهره‌های بیست سال گذشته قوه قضائیه حاکی از عزم صادقانه و جدی قوه قضائیه در مبارزه با فساد دارد لذا شایسته است عزیزانی که به آیت الله رئیسی اعتماد دارند این اعتماد را به پرونده هفت سنگان نیز تعمیم داده و از ایجاد حاشیه و موضوعات بی حاصل جدید و التهاب آفرینی خودداری کنند تا در آینده نه چندان دور نتایج رسیدگی به این پرونده اطلاع رسانی شود.

به نظر می‌رسد در حالی که پرونده هفت سنگان به دور از هر گونه حاشیه، مسائل سیاسی و فشار در یک محکمه بی‌طرف در دستگاه قضائی تهران در حال رسیدگی است ضرورتی ندارد که همچنان بخش زیادی از ظرفیت و انرژی استان درگیر پرونده هفت سنگان شود و با پرداخت هزینه برای ساخت کلیپ‌های آنچنانی حقانیت خود را به اثبات برسانند چرا که مطالبه گری و پیگیری حق صرفاً با فضا سازی رسانه‌ای تحقق پیدا نمی‌کند، ضمن اینکه انتشار این کلیپ‌های حرفه‌ای و پر هزینه این سوال را در ذهن تیزبین و هوشیار مخاطب ایجاد می‌کند که هزینه‌های ساخت این کلیپ‌ها از کجا تأمین و پرداخت می‌شود.

بدیهی است اطلاع رسانی و حساس کردن جامعه و مسئولان در رسیدگی به فساد اقتصادی در هر بخشی اگر به دور از اهداف سیاسی و زمین گیر کردن مخالفان جناحی و سیاسی باشد و تنها با نیت و هدف مبارزه با فساد و ریشه کن کردن آن صورت گیرد امیدبخش و اعتماد ساز خواهد بود و از فساد بیشتر هم جلوگیری خواهد کرد.

بدون تردید مبارزه با فساد و زمین خواری در تمام ابعاد و اشکال آن نه تنها در هفت سنگان بلکه در تمام مناطق استان و در تمام ابعاد و اشکال آن یک مطالبه و خواست عمومی است اما نباید این مطالبه به حق و درست را با هدایت افراد احساسی وارد مباحث حاشیه‌ای کرد تا اصل موضوع و هدف مقدس مبارزه با فساد و زمین خواری در حاشیه کمرنگ شود و برخی افراد سود جو و فرصت طلب در سایه تمرکز صورت گرفته روی این پرونده دامنه فساد و زمین خواری خود را در سایر بخش‌ها ادامه دهند.

مردم انتظار دارند در صورت اثبات جرم و تخلف در پرونده هفت سنگان از سوی مرجع رسیدگی کننده به عنوان فصل الخطاب، خاطیان در هر جایگاه و منصب که قرار دارند طبق قانون با آنها برخورد شود اما اینکه بخش زیادی از ظرفیت استان در بخش‌های مختلف به طور مستمر روی این موضوع متمرکز شود و موضوعات و مسائل مهم دیگر استان در حاشیه قرار گیرد پسندیده نیست.

سخن پایانی اینکه همانگونه که در قانون انتخابات، نامزدها و ستادهای تبلیغات مکلف هستند که ۲۴ ساعت قبل از آغاز رسمی انتخابات از هرگونه تبلیغات پرهیز کنند به نظر نگارنده با توجه به اعتماد طرفین به عزم جدی قوه قضائیه در زمینه مبارزه با زمین خواری و فساد، اندکی صبر و سکوت می‌تواند پایان خوبی برای این پرونده پر سر و صدا رقم بزند.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۹/۰۳/۳۱
ولی اله حسین زاده

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی