باران اعتدال

باران اعتدال
بایگانی
آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر
 

قدرتمندان و اصحاب ثروت و قدرت باید ضمن طرد مداحان و ستایشگران از ساحت خود، به مؤمنان راستگوی هشدار دهنده میدان دهند؛ به مؤمنان صادقی که ابوذروار هشدار می‌دهند و چاپلوسی و به مذاق اصحاب قدرت و ثروت سخن گفتن را به کناری نهاده‌اند.

1. امام علی (ع) می‌فرماید فرد را به بیش از استحقاقش ستایش کردن، «تملّق» و چاپلوسی است(نهج البلاغه، حکمت347) و افراط، زیاده روی و بیش از استحقاق ستایش کردن، ظلم و گناه است و با توجه به قبح ذاتی ظلم، به نظر می‌رسد روایتی که تملّق امام عادل را جایز شمرده(شرح فارسی شهاب الأخبار، 344)، صحیح نباشد و نتوان با استناد به آن چاپلوسی‌ها و ستایش‌ها را توجیه کرده و نیکو جلوه داد. 

2. مدح و ستایش انسان‌های صالحی که از دنیا رفته‌اند- چه در زمان حیات از قدرتمندان بوده یا نبوده باشند- و فعلا بر مدح و ثنای آنان هیچ منفعت دنیایی گمان نمی‎رود؛ همچنین مدح و ثنای صالحانی که از اصحاب ثروت و قدرت نیستند و چه بسا مغضوب اصحاب قدرت و ثروت بوده و برای ستایش کننده در مدحشان هیچ‌گونه گمان دنیاگرایی نمی‌رود و منفعتی متصور نیست، قطعا از اعمال صالح است چون ستایشگر را غیر از رضای خدا انگیزه دیگری متصور نیست و پیامد‌های مثبتی برای جامعه دارد. 

3. اما مدح و ستایش حاکمان و قدرتمندان، آن هم زمانی که بر مصدر قدرت و صاحب مکنت و ثروتند، اگر بیش از حدّ استحقاق باشد که علاوه بر انگیزه‌های نفسانی احتمالی، ظلم است و اگر در حدّ استحقاق آنان و خالی از زیاده‌روی هم باشد، صحیح نیست زیرا غالبا انگیزه ستایش کننده، نه مدح و ستایش حقّ؛ بلکه انگیزه‌های مادی و رسیدن به نوال و پست و مقام و ... و حفظ آن است و حداقل این ظن و گمان در باره انگیزه آنان می‌رود و هم قدرتمندان را به سوی غرور و خودبینی سوق می‌دهد و چه بسا باعث لغزش آنان می‌گردد(عیون الحکم 389)؛ از این رو رسول خدا فرمود: «به چهره مدّاحان و ستایشگران خاک بپاشید»(فقیه، ج4، ص11 و 381) و امام خمینی(قدّس سرّه) هم وقتی با مدح آقای مشکینی در جلسه دیدار امامان جمعه سراسر کشور، مواجه شد، فرمود: «من قبلًا از آقاى مشکینى گله کنم؛ ما آن قدرى که گرفتار به نفس خودمان هستیم کافى است، دیگر مسائلى نفرمایید که انباشته بشود در نفوس ما و ما را به عقب برگرداند»(صحیفه امام، ج20، ص294)

4. دستور خاک‌پاشیدن به صورت «ستایشگران»[و طرد و اظهار نفرت از آنان]، مطلق است و به ستایش‌های به ناحق و افراطی مقیّد نشده و معلوم می‌شود حتی اگر در ستایش از حدّ هم خارج نشود و افراط هم نکند، باز باید به همان جهاتی که ذکر شد و به جهاتی دیگر که دقیق بینان توجه دارند، به صورت ستایش کننده خاک پاشید. 

5. روایات هم تاکید می‌کند که مدح و ستایش اصحاب قدرت و ثروت شائبه دنیاطلبی دارد و غالب مدّاحان و متملقان اصحاب قدرت، به نوال و پست و مقامی رسیده و این تملّق‌گویی، اظهار شکر و امتنان آنان است تا این نوال و پست و مقام تداوم یابد. امام علی (ع) فرمود: حاتم‌بخشی‌های اصحاب قدرت و ثروت گر چه باعث بلندآوازه شدن بخشنده نامشان می‌گردد ولی تبذیر، اسراف و حرام است و بخشنده را نزد خدا خوار می‌سازد و کسانی هم که به ناحق به نوال و پست و مقام رسیده‎اند، ثناخوانی و مدحشان دروغ بوده و تملّق و چاپلوسی برای حفط نوال و مقام خودشان است لذا همین که پای چراغ تاریک شود و ولی نعمتشان محتاج یاری آنان گردد، بدترین دوست و پست‌ترین همراه شده و ولی نعمت را خوار و خفیف وامی‌گذارند.(کافی 4/31)

6. قدرتمندان و اصحاب ثروت و قدرت باید ضمن طرد مداحان و ستایشگران از ساحت خود، به مؤمنان راستگوی هشدار دهنده میدان دهند؛ به مؤمنان صادقی که ابوذروار هشدار می‌دهند و چاپلوسی و به مذاق اصحاب قدرت و ثروت سخن گفتن را به کناری نهاده‌اند؛ که امام علی (ع) خطاب به خلیفه سوم که ابوذر را به دروغگویی نواخت و طرد  کرد؛ هشدار داد که: «او را به منزله مؤمن آل فرعون بدان که ناصحانه قومش را هشدار داد و عواقب خطرناک سیاستهایشان را برایشان تصویر کرد و خداوند هم فرمود: «اگر در هشدارهایش دروغگو باشد، دروغش به خودش باز می‌گردد و اگر راستگو باشد و حداقل بعضی از این عواقب محقق شود، [شما هلاک می‌شوید، پس به سخن ناصحانه اش گوش دهید که در هر حال ضرر نخواهید کرد]».(الجمل مفید 178) 

7. روزی بعضی از اطرافیان مورد اعتماد حضرت امام علی(ع) زبان به مدح و ثنای امام گشود و در ستایش، خودی نشان داد که امام فرمود: «لبانت را بدوز زیرا چاپلوسی بدگمانی برمی‌انگیزد. هر گاه برادرت به تو اطمینان کرد، نه از موضع تملّق و چاپلوسی بلکه از موضع نصح و خیرخواهی بر او وارد شو.(تنبیه الخواطر، 139).

جماران

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۹/۰۵/۱۹
ولی اله حسین زاده

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی