مالیات ارزش افزوده به نام دولت به کام اصناف
مالیات ارزش افزوده به نام دولت به کام اصناف
دولت ها از گذشته تاکنون بخش زیادی از درآمد و هزینه های خود را از طریق دریافت مالیات ها تامین می کنند ؛ صاحبان مشاغل و اقشار مختلف که از درآمد مناسب برخودارند موظف به پرداخت مالیات هستند و فرار مالیاتی در بسیاری از کشورها یکی از جرایم بسیار سنگین محسوب می شود تا جایی که مجازات فرار مالیاتی یکی از جرایم بسیارسنگین است و هیچ تبعیض بین افرادی که از پرداخت مالیات فرار می کنند وجود ندارد تا جایی که تعداد بسیار زیادی از چهره های مشهور ورزشی ، هنری ، سیاسی و حتی مسوولین که به هر شکلی خواسته اند از پرداخت مالیات فرار کنند بدون توجه به جایگاه و مسوولیت طعم مجازات را کشیده اند.
با توجه به اینکه بسیاری اعتقاد دارند که ایران بهشت فرار مالیات است در راستای جلوگیری از فرار مالیاتی و همچنین سامان دهی به اخذ مالیات نزدیک به 11 سال پیش اجرای آزمایشی قانون مالیات بر ارزش افزوده در اقتصاد ایران شروع شده ؛ قانونی که اجرای آن از مهرماه سال 1387 آغاز شد و قرار بود با پنج سال اجرای آزمایشی، در سال 92 از حالت آزمایشی خارج و با رفع نواقص به صورت دائمی اجرا شود، اما به دلیل تعلل متولیان و با توجه به تاکید برنامه پنجم توسعه بر استمرار این قانون، اخذ مالیات بر ارزش افزوده همچنان با نواقص متعدد و به صورت آزمایشی ادامه یافته است.
از سال 1378 مردم با قانون ارزش افزوده آشنا شدند چرا که بر روی کالاها علاوه بر قیمت ، مبلغی نیز به عنوان ارزش افزوده درج گردیده است و خریداران و حتی دریافت کنندگان برخی از خدمات مبلغی را به عنوان ارزش افزوده پرداخت می کنند.
بر اساس قانون مالیات ارزش افزوده که یکی از قوانین مهم اقتصادی است. واحد های تولیدی و صنعتی و اصناف مبلغ ارزش افزوده را که از خریداران دریافت می کنند موظف هستند به حساب خزانه پرداخت کنند اما به نظر می رسد که برخی از اصناف و واحد های صنعتی علی رغم اینکه مبلغ ارزش افزوده را از مشتریان دریافت می کنند نسبت به واریز مبلغ مذکور به خزانه کشور خودداری می کنند.
به عنوان مثال چند مدت پیش یکی از رستوران های معروف شهر که اتفاقا بخشی زیادی از ادارات دولتی استان نیز از مشتریان آن محسوب می شوند در ارایه فاکتور به صاحب قلم علاوه بر هزینه غذا مبلغی را به عنوان ارزش افزوده دریافت کرد که به نظر می رسد روزانه این رستوران مستقر در مرکز شهر بیش از دو میلیون تومان ارزش افزوده از مشتریان دریافت می کند.
حال این سوال مطرح می شود که آیا مدیریت این رستوران و سایر رستوران ها و اصناف دیگر از جمله طلا فروشان که از مشتریان خود مبلغی را به عنوان ارزش افزوده دریافت می کنند مبلغ مذکور را به حساب خزانه و یا امور مالیاتی استان واریز می کنند یا اینکه مبالغ ارزش افزوده دریافتی به عنوان سود خالص این اصناف محسوب می شود و به جای اینکه قانون ارزش افزوده محلی برای درآمد دولت باشد منبعی برای دریافت بخشی از اصناف و ... شده است ؟
بی شک اگر در سیستم دریافت مالیات ها در کشور شفاف سازی شود و میزان دریافت مالیات از اصناف مختلف بر روی سایت سازمان امور مالیاتی قرار بگیرد به آسانی می توان فرار مالیاتی برخی از فعالیت ها و سند سازی آنها را رصد کرد به عنوان مثال اگر رسانه ها از میزان پرداخت مالیات همان رستوران معروف با خبر باشند می توان فاجعه ای که در زمینه فرار مالیاتی چنین واحد ها و اصنافی که رخ می دهد را رصد و اطلاع رسانی کرد تا مدیریت این واحد ها جرات پیدا نکنند که روزانه میلیون ها تومان از مشتریان به عنوان ارزش افزوده دریافت کنند و در سال مجموعه پرداخت تمام مالیات آنها به چند میلیون تومان هم نرسد.
شنیده می شود که پرداخت مالیات برخی از اصناف که اتفاقا سرمایه های آنها به میلیارد ها تومان می رسد و درآمد ماهانه آنها به چند ده میلیون می رسد به میزان پرداخت مالیات برخی از کارمندان که قبل از دریافت حقوق ماهانه از حسابشان کسر می گردد نیز نمی رسد.
بدون تردید در حالی که نظام و دولت در شرایط جنگ تمام عیار اقتصادی با دشمنان قرار دارد و بر اساس بودجه سال 1400 می بایست بخشی زیادی از درآمد های دولت از طریق اخذ مالیات تامین شود بی توجهی به فرار مالیات و سوء استفاده برخی از اصناف و واحد ها از قانون مالیات ارزش افزوده گناهی نابخشودنی است که اگر چنین امری در کشورهای دیگر رخ دهد سنگین ترین مجازات برای این افراد خاطی لحاظ می شود و ادامه این روند افزایش فاصله طبقاتی وبه مسلخ رفتن بیشتر عدالت را به همراه دارد.
با توجه به این که دریافت مالیات مورد تاکید همه کشورها با هر نظامی بوده و هست و در کشور ما نیز جدیت در دریافت مالیات مورد تاکید مقام معظم رهبری ، رئیس جمهور و سایر قوا هست ؛ انتظار این بود که با گذشت چند سال زمینه ها، امکانات و زیر ساخت های اجرایی قانون مالیات ارزش افزوده در اقتصاد ایران بخصوص در رابطه با اصناف فراهم می شد .
سخن پایان این که سازمان امور مالیاتی استان می تواند و می بایست با حساسیت و جدیت بیشتری نسبت به مسد ود سازی راه های فرار مالیاتی و سوء استفاده برخی از اصناف و فعالیت ها از قانون مالیات ارزش افزوده اقدام کند و اگر در این حوزه نیاز به اصلاح قانون وجود دارد پیشنهادات و راهکار های خود را به نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای طرح در سطح ملی ارایه دهند تا علاوه بر مسدود سازی راه های فرار مالیاتی زمینه سوءاستفاده برخی از اصناف و فعالیت از قانون مالیات ارزش افزوده بسته شود.