باران اعتدال

باران اعتدال
بایگانی
پربیننده ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر

واردات منطقی و حساب شده ضد تولید نیست و به صادرات کشور هم کمک می کند

 

واردات منطقی و حساب شده ضد تولید نیست و به صادرات کشور هم کمک می کند

نماینده قزوین در مجلس شورای اسلامی گفت: واردات منطقی و حساب شده در صنعت خودرو و سایر حوزه ها نه تنها ضد تولید نیست بلکه با تامین منافع مردم موجب توسعه صادرات هم می شود.

 لطف الله سیاهکلی در نشست صنعتگران و صادرکنندگان استان با معاون وزیر صمت که چهارشنبه شب در سالن اجتماعات شرکت پلاست آبیار برگزار شد اظهارداشت: دیدگاهها و سخنان شما صنعتگران از ما نمایندگان و مدیران کارشناسی تر است و شاید برخی از ما درک درستی از مشکلات صادرکننده نداشته باشیم و بدون مشورت با شما نتوانیم کاری کنیم.

وی اضافه کرد: مسائلی که تولیدکنندگان به عنوان موانع تولید و صادرات مطرح می کنند بیشتر از آنکه مربوط به قوانین باشد به مقررات مربوط می شود زیرا تخصص مقررات نویسی در کشور نداریم.

image_2022_10_20-8_57_4_585_M7U

 

 

نماینده قزوین در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: وقتی مقررات توسط مجری نوشته می شود فایده ندارد و کسی از آن استفاده نمی کند و در این راستا قانون بانک ها و مقرراتش توسط بانکداران نوشته می شود و نیازهای ذینفعان مورد توجه قرار نمی گیرد.

سیاهکلی یادآورشد: در دیگر کشورها معمولا مقررات توسط نهادهای تخصصی نوشته می شود تا کارآمد باشند.

عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی بیان کرد: در مجلس برای تسهیل در امور قرار شد مجوز کسب و کارها در دو قالب فعالیتهای «مجوز محور» یا «ثبت محور» انجام شود که مجوزهای «ثبت محور» در چند ساعت و «مجوز محور» در دو هفته باید صورت گیرد.

وی گفت: مجوز در تولید نیم روزه باید صادر شود و قانونی که در مجلس وضع کردیم پروانه فعالیتها در چند ساعت صادر می شود که متاسفانه هنوز عملیاتی نشده است.

سیاهکلی بیان کرد: هرجا دولت متولی و متصدی است متاسفانه رانت و فساد وجود دارد مانند صنعت خودرو و فولاد که دولت تولیدکننده است و ما همچنان مشکل داریم.

این نماینده مجلس تصریح کرد: دیپلماسی اقتصادی در کشور مشکل دارد اگر برای وزارت خارجه دو کار مهم تعریف کنیم حتما اولین مورد آن دیپلماسی اقتصادی است که به آن توجه نداریم.

وی گفت: امروز که تحریم اقتصادی داریم دشمنان هم برای منافع سیاسی خود از اهرم اقتصادی استفاده می کنند اما در سفارتخانه های خودمان کار اقتصادی نمی کنیم.

سیاهکلی اظهارداشت: سیاست هایی که در تنظیم بازار اتخاذ می شود ضد صادرات است با این مدل رفتار کدام تولید کننده یا صادرکننده می تواند خود را هماهنگ‌ کرده و بازار خوبی داشته باشد.

image_2022_10_20-8_57_19_611_IVb

وی در خصوص مشکلات مطرح شده از سوی صادرکنندگان برای اجرای بند«ز» و پرداخت سریعتر مالیات ارزش افزوده اظهارداشت: این موارد را حتما پیگیری می کنیم تا موانع را از مسیر صادرکنندگان برداریم و این که پرداخت 9 درصد مالیات ارزش افزوده به صنعتگران چند سال طول می کشد منطقی نیست.

نماینده قزوین، البرز و آبیک در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: در مورد خودرو و فولاد همچنان مشکل داریم که می گوییم قیمت این محصول واقعی نیست زیرا قیمت حاشیه به قیمت دستوری ربطی ندارد و عرضه و تقاضا، قیمت حاشیه بازار را تعیین می کند.

وی بیان کرد: وقتی سالانه به یک میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه خودرو در کشور نیاز داریم و کارخانه های ما قادرند ۶۰۰ هزار دستگاه تولید کنند و عرضه کم است قیمت را نمی توان حفظ کرد و قیمت دستوری را هم بردارید فایده ندارد.

سیاهکلی اظهارداشت: چرا باید بالا رفتن قیمتها را از جیب مردم پرداخت کنیم و این روش ایراد اساسی دارد.

وی افزود: بازار یعنی رقابت و عرضه و تقاضا و خارج از این روش در مسیر اشتباه خواهیم رفت و اگر امروز در تامین نیاز خودرو مشکل داریم بهترین راهش واردات حساب شده است.

سیاهکلی تصریح کرد: چرا واردات را ضد تولید می دانیم، کسانی که این دیدگاه را دارند اشتباه فهمیده اند و باید بدانند« واردات بی رویه ضد تولید است» درحالی که واردات را منحوس می دانیم، مگر می توان بدون واردات بتوانیم  صادرات داشته باشیم؟.

76212

عضو کمیسیون صنایع مجلس اضافه کرد: کسانی که درک درستی از واردات ندارند برای تنظیم بازار هم سراغ جیب مشتری و مردم می روند در حالی که در دنیا جیب مشتری و جایگاه مصرف کننده کرامت و احترام دارد اما گاهی در کشورمان به منافع مشتری احترام نمی گذاریم.

وی بیان کرد: در ایران هزینه بعلاوه سود در تعیین قیمت موثر است و هنگامی که هزینه های تولید بالا می رود بلافاصله قیمت خودرو را بالا می بریم و هرجا هزینه ها بالا رفت و ما قیمت را افزایش دادیم یعنی مشتری مداری نداریم اما در دنیا وقتی هزینه بالا می رود بررسی می کنند و علتها را شناسایی و رفع می کنند.

سیاهکلی که از نمایندگان منتقد شدید وضعیت صنعت خودرو در کشور است باز هم به سیاست های خودرویی کشور انتقاد کرد و یادآورشد: در ایران خودرو دهها شرکت داریم که وجود خارجی ندارند و فقط اسمی روی کاغذ دارند ولی دهها نفر حقوق می گیرند.

وی اظهارداشت: گرانی خودرو به جیب عده ای خاص می رود و  قطعه سازان کشور مظلومند اما قرار نیست قیمت خودرو بالا برود و مردم گران کالا را گرانتر از قیمت واقعی خریداری کنند تا هزینه افرادی خاص را بدهند.

image_2022_10_20-8_57_26_195_WWP

سیاهکلی خطاب به تولیدکنندگان و صادرکنندگان گفت: آمادگی کامل داریم با کمک شما صنعتگران و ایده های کارشناسی برای تنظیم بازار اقدام اساسی کنیم.

در ادامه نمایندگان انجمن های همگن قطعه سازی، مواد غذایی، فولاد و رئیس خانه صنعت استان نیز مشکلات خود را مطرح کردند.

برنا

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۱/۰۷/۳۰
ولی اله حسین زاده

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی