لایحه ساماندهی خودرو مشکل گشای هزاران راننده خودروهای سنگین است
لایحه ساماندهی خودرو مشکل گشای هزاران راننده خودروهای سنگین است
عضوکمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی گفت: لایحه ارائه شده از سوی دولت در خصوص ساماندهی خودرو مشکلات واردات، نوسازی و اسقاط خودروهای فرسوده سنگین ودغدغه رانندگان را برطرف کند.
لطف الله سیاهکلی در جلسه علنی روز یکشنبه مجلس شورای اسلامی در خصوص لایحه ساماندهی خودرواظهارداشت: امروز موضوع اسقاط خودرو و رابطه آن با تولید و واردات در مجلس مطرح شده و لایحه دولت است و کار خوبی صورت گرفته و تقاضا دارم نمایندگان به آن توجه جدی کنند.
وی بیان کرد: روشی که تاکنون اجرا شده این بوده که واردات و تولید خودرو به اسقاط خودرو گره زده شده بود و این روش موجب شده هم تولید و هم واردات خودرو دچار مشکل شود و اسقاط هم عملا صورت نگیرد.
عضو کمیسیون صتایع مجلس تصریح کرد: تعدد نهادهای تصمیم گیر از چالش های دیگر است و ستاد سوخت، راه و شهرسازی و پلیس راهور، وزارت صمت، محیط زیست و چند نهاد دیگر در این زمینه تصمیم گیرند.
سیاهکلی یادآورشد: اشکال دیگر این است که در صورتی که خودروی اسقاطی وجود نداشت همه چیز متوقف می شد و واردات و تولید دچار چالش می شد لذا در این قانون مسائل حل و فصل شده و نهاد تصمیم گیر فقط وزارت صمت است و اگر از این تاریخ به بعد اسقاطی صورت نگیرد از وزارت صمت سوال می کنیم و این قانون تاکید بر اسقاط و نوسازی و بهسازی دارد.
نماینده قزوین در مجلس شورای اسلامی اظهارداشت: در این لایحه وزارت صمت مسئول است و در کنار آن یک و نیم درصد تعرفه گذاشتیم که وزارت صمت می تواند بعنوان بلاعوض و یا وام کم بهره آن را به کسانی که خودروی اسقاطی دارند پرداخت کند تا این افراد نیز تشویق شوند تا خودروی خود را اسقاط کنند و چون متولی وزارت صمت است این کار خیلی خوب می تواند به سرانجام برسد.
وی در ادامه تصریح کرد: باید بدانیم صاحبان خودروی سنگین و رانندگان آنها همه سرمایه خود را برای تامین یک دستگاه خودرو وارد کار کرده اند و قشر ضعیف جامعه هستند و با فروختن اموال و دارایی و زیورآلات خانواده یک دستگاه خودرو خریده اند و برای خود و فرزندانشان شغل ایجاد کرده و در واقع کارمندان وعائله بی مواجب و بدون حقوق دولت هستند که باید حمایت شوند.
سیاهکلی افزود: کاری که رانندگان خودروهای سنگین انجام می دهند خدمت به دولت و مردم است و کارشان با رانندگان خودروی سواری فرق می کند و اگر ما این 1.5 درصد را هم نگیریم جا دارد تا رانندگان تشویق شوند و ناوگان نوسازی شود لذا درخواست می کنیم نمایندگان توجه کنند و به آن رای دهند تا هزاران کامیون و کشنده که سالهاست زمین گیرشده و شماره گذاری نشده است از این وضعیت خارج شوند.
وی گفت: البته در این بخش مدیریت سامانه با وزارت صمت است و اشکال این است که تشخیص این که الان خودروی اسقاطی وجود دارد یا نه باید با وزارت صمت باشد که این جمله جامانده و پیشنهاد می شود اضافه شود و تشخیص را به وزارت صمت واگذار کنیم.
عضوکمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی اظهارداشت: امروز هزاران خانواده منتظر تصمیم مجلس هستند و انتظار دارند مجلس رای مردمی و تخصصی و مشکل گشا بگیرد و نکته دیگر پیشنهاد می شود لایحه را قطعه قطعه نکنیم و از خاصیت نیندازیم و از دولت تشکر می کنیم که این لایحه را داده تا این مشکل بزرگ حل شود و مدیریت را به وزارت صمت بسپاریم.
برنا