باران اعتدال

باران اعتدال
بایگانی
پربیننده ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر

سیاه نمایی های که رنگ واقعیت گرفت!!!!

دوشنبه, ۳۰ آبان ۱۴۰۱، ۰۹:۱۴ ب.ظ

سیاه نمایی های که رنگ واقعیت گرفت!!!!

به گزارش خبرگزاری ایسنا، حجت الاسلام و المسلمین ابوترابی فرد در خطبه‌های نماز جمعه 20 آبان تهران بیان داشته است ((بسیاری از مشکلات امروز و اعتراضاتی که مطرح است به فاصله ما از شایسته سالاری باز می گردد)) در کنار تمام هزینه های سنگینی که در بیش از پنجاه روز گذشته به کشور و مردم  وارد شده است  واتفاقاتی که کام مردم را  تلخ  و زخم های که  بر پیکررنجور همگان نشست از منظر دیگری می توان گفت حوادث اخیر بخشی از واقعیت های جامعه را به طور شفاف  در معرض دید همگان قراردهد.

 واقعیت این است که تا چند ماه گذشته بیان بسیاری از مشکلات ، کاستی ها ، نقد ها  ، ضعف ها ، ... که امروز بدون لکنت زبان حتی در رسانه های مدافعان وضع موجود بیان می شود در خوشبینانه  ترین حالت نوعی سیاه نمایی ، تزریق روحیه یاس و ناامیدی ، بد اخلاقی ، تسویه حساب های سیاسی و   .... تفسیر می شد.

   امروز علی رغم اینکه فوت مهسا امینی جرقه اعتراضات 50 روز گذشته را رقم زد اما قدرت فشار افکار عمومی موجب شد  که برخی از مشکلات و اعتراضات که در چند سال گذشته  بر افکار عمومی سنگینی می کرد سر باز کند و  خود را در معرض دیده همگان قرار دهد  و افرا د و جریاناتی که تا دیروز به هر دلیل  چشم خود را بر واقعیت و آنچه که در زیر پوست شهر می گذشت بسته بودند مشکلات را لمس و درک کنند.

در خصوص تغییر لحن مخالفان دیروز می توان مصداق های بسیار زیادی را در حوزه های مختلف برشمرد که از حوصله این نوشتار خارج است لاکن  همانگونه که بسیاری از  کارشناسان در حوزه های اجتماعی ، فرهنگی ، سیاسی و ... بیان داشته اند آنچه که در اعتراضات 50 روز گذشته خود را در ابعاد مختلف نشان داد حاصل یک رویداد از جمله فوت مهسا امینی نبوده و نیست  بلکه این میزان اعتراضات که بعضا در برخی از شهر ها رنگ خون به خود گرفت محصول سال ها عملکرد تصمیم گیران و مجریان است که با حداقل پایگاه اجتماعی برای حداکثر جامعه تصمیم گیری کرده اند؛  می باشد.

 بی شک یکی ازمشکلات جامعه کنونی در حوزه مدیریت کشور تنزل یافتن انتخاب مدیران از شاخص های تخصص ، تجربه ، توانمندی ، کارآمدی ، و ... به  شاخص های سیاسی   ،  گروهی ، محله ای ، قومی ،  قبیله سالاری  و ... است  که حجت الاسلام و المسلمین ابوترابی فرد به درستی بدان اشاره داشته (( که بسیاری از مشکلات امروز و اعتراضاتی که مطرح است به فاصله ما از شایسته سالاری باز می گردد. )) است و یقینا تا این سیکل معیوب ، مخرب ، نخبه کش ، تسهیل گر مهاجرت نخبگان و ...  به معنای واقعی اصلاح نگردد؛  همچنان این اعتراضات و مشکلات وجود خواهد داشت هرچند که  موقتا با فضای امنیتی آن را آرام کرده باشیم .  

واقعیت این است که تاکنون تمام جریانات سیاسی که مدیریت قوای مختلف کشور را در مقاطع مختلف بر عهده داشتند همواره بر انتخاب مدیران بر اساس شایسته سالاری تاکید داشته اند اما وقتی که در اتاق های دربسته برای انتخاب مدیران   و تقسیم غنائم و سهم خواهی قرار می گیرند وعده ها ی  داده شده به  مردم و نخبگان را فراموش می کنند و سکان مدیریت برخی از دستگاه ها ی حساس و تخصصی را به مدیران مطیع ، فشل ، ضعیف ،  ناکارآمد،  بی تجربه ، خودبزرگ بین  ،  پر مدعا ، منفعت طلب و .... می سپارند و سپس برای این اقدام خود شروع به توجیه  و فلسفه بافی می کنند. 

  بسیاری از افراد منصف همراه دولت کنونی در خلوت  اذعان و اعتراف دارند  که برخی مدیران انتخاب شده در دولت سیزدهم حداقل در استان قزوین در مقایسه با مدیران دولت گذشته ضعیف هستند تا جائیکه درنشست خبری معاون سیاسی و امنیتی استاندار یکی از سینه چاکان دولت کنونی خطاب به کبیری که بخشی از روند جابجایی و انتخاب مدیران در حوزه  معاونت سیاسی و امنیتی انجام می شود صراحتا بیان می کند که بخشی از مدیران جدید نسبت مدیران گذشته ضعیف می باشند.

توجه به شایسته سالاری در انتخاب مدیران حداقل انتظار مردم و ابتدایی ترین اصول در ثبات بخشی به حاکمیت است که امروز تصمیم گیران و مدیران اتاق های فکر جریات حاکم برای رسیدن به اهداف کوتاه مدت و بعضا منافع شخصی و قومی و قبلیه ای بدان پایبند نیستند.

وقتی که نخبگان ، فرهیختگان و دلسوزان واقعی استان  در تصمیم گیری ها نقش و جایگاهی ندارند و در مقابل افرادی که از کمترین ضریب هوشی برخودار هستند بر  سرنوشت اجتماعی ، سیاسی و مدیریتی  نخبگان تسلط  پیدا می کنند؛  چگونه می توان عمق اندوه ،  افسوس  ، حسرت نخبگان را درک کرد و در چنین فضای امید به پیشرفت امور در بخش های فرهنگی ، سیاسی ، اجتماعی ، اقتصادی ، و ... داشت  

بهرحال همانگونه که در طلیعه سخن بیان شد  اگر اتفاقات اخیر با همه تلخی  و هزینه های  بعضا غیر قابل جبران که به مردم و نظام تحمیل کرد  بیداری  و هوشیاری حاکمان را به همراه داشته باشد توانسته ایم از یک بحران و تهدید جدی بر خلاف انتظار دشمنان کینه توز که جز به ویرانی  ایران عزیزو رنج مردم  نمی اندیشند فرصتی طلایی برای اصلاح امور و سر بلندی  بیشتر نظام مقدس جمهوری اسلامی فراهم کنیم.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۱/۰۸/۳۰
ولی اله حسین زاده

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی