باران اعتدال

باران اعتدال
بایگانی
پربیننده ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر

جنجال بخشنامه رئیس ستاد انتخابات؛

معاون وزیر کشور تغییر می‌کند؟

ماجرای ابلاغیه‌ جنجالی وزارت کشور درخصوص انتخابات که چندروزیست با واکنش نمایندگان روبرو شده، منجر به برگزاری جلسه غیرعلنی با وزیر کشور شد و وحیدی را با فریادهای اعتراضی مجلسی‌ها روبرو کرد. این ماجرا به نشست خبری سخنگوی دولت نیز کشیده شد و بهادری جهرمی درخصوص این موضوع توضیح داد. یک عضو هیئت رئیس مجلس نیز از وعده وزیر کشور برای تغییر رئیس ستاد انتخابات گفت.

 
معاون وزیر کشور تغییر می‌کند؟
 
 

چند روز پیش معاون وزیر و رئیس ستاد انتخابات کشور  با هدف تأمین و تضمین رویکرد سلامت انتخابات ۱۱ اسفند بخشنامه ای صادر کرد که در بند ۴ آن به معاونین سیاسی، فرمانداران و بخشداران تأکید شده، ضمن تداوم پیشبرد امور شهرستان‌ها در حوزه‌های مختلف عمرانی، اقتصادی، توسعه‌ای و... با نمایندگان مجلس در مدت باقی‌مانده تا انتخابات به‌گونه‌ای تعامل کنند که هیچ‌گونه شائبه و سوءبرداشتی از همراهی آنها در جلسات دولتی و پیگیری طرح‌ها و پروژه‌های منطقه‌ای به‌وجود نیاید. البته پس از آن وزیر کشور در نامه‌ای به استانداران سراسر کشور، بندهای جنجالی بخشنامه رئیس ستاد انتخابات کشور را که موجب سوءبرداشت‌ و سوءتفاهم برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی شده، ملغی‌اثر اعلام کرد.

واکنش نمایندگان به بخشنامه رئیس ستاد انتخابات

در پی این بخشنامه «کاظم دلخوش» نماینده صومعه‌سرا با اشاره به ابلاغیه استانداران به مدیران کل استان‌ها، بند ۴ بخشنامه ستاد انتخابات کشور به رؤسای ستادهای انتخاباتی استان‌ها درباره حضور نمایندگان مجلس در آیین بهره‌برداری از پروژه‌های استانی را مغایر قانون اساسی تشخیص داد و تأکید کرد نماینده مجلس تا روز آخر کاری خود (هفتم خرداد ۱۴۰۳) نماینده است و نمی‌توان به بهانه سال پایانی فعالیت مانع از انجام مسئولیت‌های نمایندگی‌اش شد.

ماجرا به این انتقاد ختم نشد و حسن محمدیاری، نماینده مردم تالش در این خصوص خطاب به رئیس مجلس، گفت: شما در جریان هستید که نمایندگان شهرهای کم برخوردار در جذب اعتبارات با چه مشکلاتی مواجه هستند، اساساً اگر همراهی قوه مجریه در کارها وجود نداشته باشد، امور اجرایی معطل می‌ماند. در این شرایط نمایندگانی که تاوان ناکارآمدی برخی مدیران اجرایی را می‌دهند، مورد بی‌مهری قرار می‌گیرند که به هیچ عنوان قابل قبول نیست. هر نماینده‌ای در قبال مردم مسئولیت دارد و شما به عنوان رئیس مجلس قسم یاد کردید از شأن و منزلت مجلس دفاع کنید.

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس در پاسخ به این اخطار گفت: روز گذشته این موضوع را تذکر دادم و وزیر کشور ابلاغیه ۱۱ خرداد ماه را اصلاح کرد. 

این پایان کار نبود و شهریار حیدری نماینده مردم قصر شیرین و گیلان غرب هم خطاب به وزیر کشور با تاکید بر اینکه آقای غلامرضا، معاون سیاسی جنابعالی که آن را به عنوان رئیس ستاد انتخابات انتخاب کرده اید را هر چه سریع‌تر عزل کنید وگرنه مجلس آن را عزل خواهد کرد،گفت: بنده وزارت کشوری هستم و مجددا به صراحت تذکر می دهم که وزیر کشور باید معاون سیاسی خود را همین امروز عزل کند وگرنه مجلس با این رفتار ناصحیح برخود خواهد کرد.

جنجال بر سر بخشنامه وزارت کشور درباره «عدم ورود نمایندگان در امور اجرایی در سال پایانی»جنجال بر سر بخشنامه وزارت کشور درباره «عدم ورود نمایندگان در امور اجرایی در سال پایانی»1402/03/29 - 22:19

واکنش سخنگوی دولت به حواشی بخشنامه وزارت کشور

ماجرای بخشنامه رئیس ستاد انتخابات کشور به نشست خبری سخنگوی دولت هم کشیده شد و علی بهادری جهرمی در پاسخ به پرسش ایسنا درباره واکنش دولت به ابلاغیه اخیر وزارت کشور درباره انتخابات که اعتراض نمایندگان را به همراه داشته و برخی از آنان را خواستار استیضاح وزیر کشور کرده است، اظهار کرد: معاون سیاسی وزارت کشور که مسئولیت ستاد اجرایی انتخابات را به عهده دارد در راستای انجام وظایف قانونی ابلاغیه‌ای صادر کرد که به منظور تامین و تضمین هرچه بیشتر سلامت انتخابات و جلوگیری از تخلفات بود.

وی یادآور شد: برای جلوگیری از برخی تخلفات معدود انتخاباتی که ممکن است در جایی از سوی برخی افراد رخ دهد، ضرورتی به صدور یک ابلاغیه عمومی که همه را زیر سوال ببرد وجود نداشت. برای برخورد با متخلف بهتر است موردی برخورد شود.

وی افزود: به همین دلیل وزیر کشور بلافاصله این ابلاغیه را اصلاح کرد و به نمایندگان هم اطلاع‌رسانی صورت گرفت. در سال انتخابات انتظار می‌رود هم مدیران دولتی و هم مجلس همکاری مناسبی برای هرچه باشکوه برگزار شدن انتخابات در عین رعایت استانداردها به کار ببندند.

واکنش سخنگوی دولت به حواشی بخشنامه وزارت کشور

تشنج در مجلس؛ نمایندگان به وزیر کشور معترض شدند

در پی این ماجرا جلسه غیرعلنی نمایندگان با وزیر کشور نیز برنامه ریزی شده بود. پیش از آغاز جلسه، وحیدی وارد مجلس شد و نمایندگان با فریادهای «دو دو» از  وزیر کشور استقبال کردند. تعدادی از نمایندگان مجلس دور وزیر کشور جمع شده و با فریاد، اعتراض خود را بیان می کردند؛ روندی که باعث اخلال در جلسه علنی شد و چندین بار قالیباف از نمایندگان خواست که در رای گیری برای بررسی ایرادات شورای نگهبان در طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس شرکت کنند. در نهایت تعدادی از اعضای هیات رئیسه بین نمایندگان معترض رفته و از آن ها خواستند برای دقایقی تا غیرعلنی شدن جلسه صبر کنند. در همین حین سیدغنی نظری نماینده خلخال با صدای بلند گفت که به نشانه اعتراض به حضور وزیر کشور جلسه مجلس را ترک می کند که تعدادی از نمایندگان همچون سیدکاظم موسوی مانع خروج او شدند.

عضو هیات رئیسه مجلس: وزیر کشور قول تغییر  رئیس ستاد انتخابات را داد

در همین رابطه محمد رشیدی، عضو هیات رئیسه مجلس در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به جلسه غیر علنی امروز مجلس در خصوص بخشنامه اخیر وزارت کشور درباره اعمال محدودیت برای نمایندگان گفت: اخیرا معاونت سیاسی وزارت کشور بخشنامه‌ای صادر کرد که به موجب آن محدودیت برای حضور نمایندگان در کارها و پروژه‌ها اعمال می‌شد. بخشنامه‌ای که توهین به نمایندگان بود.

وی افزود: نمایندگان از این بخشنامه بسیار ناراحت بودند چون به نظر آنها این توهینی به خانه ملت و مردم و نمایندگان است؛ در همین راستا امروز مجلس جلسه‌ای غیرعلنی را با وزیر کشور برگزار کرد که آقای وحیدی توضیح داد که این بخشنامه بدون هماهنگی و اطلاع او صادر شده است لذا بلافاصله بعد از اطلاع این بخشنامه را لغو کرده است.

وی افزود: با این وجود نمایندگان قانع نشدند که کسی با چنین ادبیات و نگاه در جایگاه بسیار حساس ریاست ستاد انتخابات باشد. چون خدشه به انتخابات وارد می‌شود. لذا خواستار عزل و برکناری و استعفای معاون سیاسی شدند که خود دکتر وحیدی هم تاکید کرد.

این عضو هیات رئیسه مجلس در ادامه گفت: مقرر شد وزیر کشور با معاون سیاسی برخورد جدی کند و فرد دیگری در جایگاه ایشان باشد. وزیر هم قول داد که در اسرع وقت رئیس ستاد انتخابات را تغییر دهد که در این صورت نمایندگان قانع شدند.

رشیدی با بیان اینکه مجلس همراه و همدل با دولت است، گفت: ما بنا بر تاکید رهبری بر همدلی از دولت حمایت کرده و کمک می‌کنیم که بر همین اساس هم امروز به وزیر پیشنهادی کشاورزی رای دادیم اما تعامل و همدلی باید دو طرفه باشد.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس: استیضاح وزیر کشور منتفی شد

زهره الهیان عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس نیز در تشریح جلسه غیر علنی مجلس با وزیر کشور گفت: در جلسه غیر علنی امروز، نمایندگان نقطه نظرات خود را درباره ابلاغیه اخیر معاون سیاسی وزیر کشور مطرح کردند و وزیر کشور نیز توضیحاتی را ارائه کرد. آقای وحیدی در این جلسه گفت که ابلاغیه معاون سیاسی‌‌‌اش به استانداران درست نبوده و اصلاح شده است. همچنین وزیر کشور بر تعامل مجلس و دولت با یکدیگر برای حل مشکلات مردم تأکید کرد و ادامه داد با مجلس و دولت همسو با هم برای رفع مشکلات مردم باید تلاش کنند و من در جلسه‌ای که با استانداران داشتم بر تعامل دولت و مجلس برای خدمت به مردم تأکید کردم. پس از توضیحات وزیر کشور در این جلسه سوء تفاهم‌های پیش آمده به دنبال ابلاغیه اخیر معاون سیاسی وزیر کشور برطرف و استیضاح وزیر کشور منتفی شد.

نامه نیوز

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۲/۰۳/۳۰
ولی اله حسین زاده

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی