باران اعتدال

باران اعتدال
بایگانی
آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر

“عاشورا” محور وحدت

شنبه, ۱۴ مرداد ۱۴۰۲، ۰۴:۰۷ ب.ظ

“عاشورا” محور وحدت

ولی‌ا… حسین‌زاده

هنوز چند روزی از دهه اول محرم نگذشته است و همچنان حال و هوای ماه محرم که به سبب وقوع قیام اباعبدالحسین (ع) در آن برای پیروانش دارای اهمیت و ارزش فراوان است در جامعه ساری و جاری است و معمولا سوگواری سرورآزادگان جهان با اندکی فراز و فرود تا اربعین ادامه دارد.

تاکنون درخصوص چرایی، چگونگی و اهداف قیام عاشورا در ابعاد مختلف بسیار سخن گفته شده است و همچنان هر سال با فرا رسیدن ایام محرم با ادبیات و بیان‌های مختلف این قصه پر غصه، اما جریان ساز مجدد روایت تازه می‌شود و به‌نظر می‌رسد که روایت‌گری این قیام خونین و جریان‌ساز که از تمام ویژگی و عناصر یک رویداد ماندگار تاریخ‌ساز و هدایت‌گر برخودار است تا انتهای تاریخ ادامه پیدا کند چرا که بنا بر اعتقاد و باور رهروان مکتب عاشورا این داغ و نور خاموش شدنی نبوده و نیست.

ایران به عنوان بزرگترین کشور شیعه یکی از کانون‌های اصلی ارادتمندان امام حسین(ع) است و در طول تاریخ بعد از اسلام نیز این قیام امام حسین(ع) بوده است که خون حرکت و تحول را در پیکره جامعه تزریق کرده و محور و مدار تحولات کشور در ابعاد مختلف بوده است که برجسته‌ترین این تغییرات را می‌توان در شکل‌گیری و پیروزی انقلاب اسلامی نام برد .

اما آنچه که در نکوداشت و عزاداری‌های قیام امام حسین(ع) کمتر مورد توجه و دقت نظر قرار گرفته است  نقش عزاداری‌های امام حسین (ع) در شکل‌گیری وحدت و همدلی و همبستگی ملل و اقشار مختلف مردم با سلایق، دیدگاه، فرهنگ، اعتقادات و باورهای مختلف است؛ چرا که یکی از پیام‌های مکتب و قیام امام حسین (ع) وحدت همه آزادگان بر محور حق بوده است.

واقعیت این است که حتی در میان شیعیان و پیروان امام حسین(ع) نیز در موضوعات مختلف اختلاف‌نظر و دیدگاه وجود داشته و دارد تا جایی که جامعه ایران را می‌توان رنگین‌کمانی از باورها درخصوص مکتب عاشورا دانست، اما این کثرت اندیشه‌ها و نگاه‌ها در ایام محرم همه یکرنگ  و یکدل زیر خیمه عزاداری امام حسین (ع) قرار می‌گیرند بدون  اینکه اختلافات و تفاوت‌های قبلی خود را مورد توجه قراردهند و افراد و گروه‌ها بنا بر آئین، رسوم و فرهنگ خود برای مظلومیت امام حسین (ع) و اصحابش به سوگ می‌نشینند و خیمه عزا به پا می‌کنند و اشک ماتم می‌ریزنند.

گذشته از تنوع و کثرت اندیشه‌های مختلف در ایران؛ در چند سال اخیر به دلائل مختلف از جمله مسائل سیاسی،  فرهنگی،  اجتماعی، اقتصادی و … جامعه ایران دچار تشتت شده و از یکپارچگی دهه‌های گذشته فاصله گرفته است.

به جز دلایل سیاسی، فرهنگی و شکل‌گیری نسل جسور، پرسشگر، جست‌وجوگر، و آگاه نیز در شکل‌گیری و ایجاد شکاف بین نسل‌های مختلف در سرکشی‌های  کشور بی‌تاثیر نبوده است.

علی‌رغم تبلیغات و دعوت‌های گسترده رسانه‌های رسمی مشارکت و همراهی مردم در بسیاری از امور حاکمیتی از جمله انتخابات نسبت به گذشته کاهش داشته است که بیان دلایل آن از حوصله این نوشتار خارج است اما همچنان شکوه و جلال عزاداری‌های قیام ابا‌عبدالحسین(ع) در بین اقشار مختلف مردم پا برجا مانده است و می‌توان ادعا کرد که برپایی خیمه‌های عزا و راه‌افتادن دستجات سینی‌زنی وبه معنای واقعی مردمی و از روی اعتقاد و باور قلبی شکل می‌گیرد و بعضا دیدن تصویر چند کودک در برپا کردن یک تکیه ساده و بی‌ریا نشان‌دهنده‌ی عمق ارادت مردم به امام حسین(ع) است.

تصاویری که در رسانه‌های مختلف از عزاداری‌های دهه اول محرم انعکاس پیدا کرد و یا اینکه هر یک از ما در دستجات سینه‌‌زنی و مراسم زنجیرزنی شهرها و روستا‌های خود نظاره‌گر آن بودیم نشان‌دهنده‌ی این است که خیمه امام حسین (ع) آنچنان بزرگ و گسترده است که همه می‌توانند با تمام اختلافات فکری،  اندیشه‌ای، محله‌ای، قبیله‌ای و حتی تفاوت بین نسل‌ها از یک طفل شیرخوار تا یک فرد کهنسال و با هر تیپ و ظاهر داخل خیمه عزای امام حسین (ع) قرار بگیرند و هرکس به فراخور ظرفیت و آگاهی خود از این جام شراب طهور انسان‌ساز سرمست و سیراب شود و ره رستگاری  دو عالم را بپیماید.

پرچم سرخگون مکتب امام حسین (ع) همچنان می‌تواند اکثریت جامعه ایران را با اندیشه‌ها و آداب و رسوم مختلف حول محور خود جمع کند و خود را به عنوان یک مرکز ثقل و قطب‌نما و هدایتگر برای زندگی عزتمند و ایستادن در برابر ستمگران و ظالمان معرفی کند.

بنابراین وقتی که امام حسین (ع) همه اقشار مختلف مردم را می‌پذیرد و آغوش پر مهرخود را به روی همگان می‌گشاید نباید برخی از افراد با تصور اینکه حسینی‌تر هستند با رفتار و کردار خود برای حضور دیگران در این خیمه امن ممانعت ایجاد کنند.

وقتی که امام حسین(ع) برای پیروانش و دوستدارانش هیچ ممیزی تعیین نکرده چرا برخی از ما برای ورود دیگران به خیمه امام حسین (ع) ممیزی تعیین می‌کنیم و بعضا با رفتار و گفتارهای خود، آنها را از مکتب انسان‌ساز عاشورا دور می‌کنیم؟ البته این سخن بدان معنا نیست که عزاداری عاشورا در طول تاریخ دچار انحراف و خرافات نشده است که البته چنین بود و بعضا نیز همچنان بخشی از سبک و سیاق عزاداری‌ها از جمله قمه‌ زدن‌ها و … با روح مکتب امام حسین (ع) فاصله دارد که شهید مطهری و دیگر بزرگان کاملا به بسیاری از آنها اشاره کرده‌اند؛ بلکه مقصود این است که با نگاه و بهانه‌های نادرست عاشورا را که محور وحدت و همدلی است تفسیر به نفع خود نکنیم و یقیناً تمام افراد از جمله مداحان، خطیبان، مسئولین هیات‌ها و گروه‌هایی که با گفتار و رفتار خود در وحدت شکل گرفته اقشار مختلف مردم پیرامون مکتب امام حسین (ع) تفرقه و جدایی ایجاد می‌کنند باید در نگاه خود نسبت به قیام عاشورا تجدیدنظر کنند؛ چرا که مجالس امام حسین (ع) مکانی برای عقده‌گشایی‌های سیاسی و گروهی و … نیست.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۲/۰۵/۱۴
ولی اله حسین زاده

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی