باران اعتدال

باران اعتدال
بایگانی
پربیننده ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر

رای  های دوم سرنوشت انتخابات را در قزوین رقم خواهند زد

به قلم ولی اله حسین زاده خبرنگار آزاد 

فراینده برگزاری دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری به ایستگاه و مراحل پایانی خود نزدیک شده و به نوعی شمارش معکوس روز برگزاری انتخابات آغاز شده است و با تمام فراز و نشیب و نقدهای که به روند برگزاری انتخابات وجود دارد اما  جمعه 11 اسفند در تقویم جمهوری اسلامی ایران به عنوان روز برگزاری انتخابات ثبت خواهد شد.

معمولا در کشور های توسعه یافته و دارای احزاب فعال و قوی و وجود ساز کارهای دقیق نظرسنجی علمی ، چند هفته مانده به روز برگزاری انتخابات می توان رویکرد رای  و نظر مردم به سمت جریانات مختلف سیاسی و داوطلبین مورد حمایت آنها و در نهایت پیروز انتخابات را پیش بینی کرد، اما در کشور ما به دلیل عدم وجود مراکز مستقل و علمی نظر سنجی نمی توان پیش بینی دقیق از پیروز انتخابات داشت، لذا اظهار نظر در خصوص پیروز ، در انتخابات  در حد گمانه زنی و یا تحلیل های فردی  و تجربه ای است.

علی رغم اینکه در حوزه انتخابیه قزوین البرز و آبیک می توانست چهره های شاخص تری هم در عرصه انتخابات حضور داشته باشند و فضای انتخابات را گرمتر و رقابتی تر کنند  اما واقع بیانه باید اذعان کرد در این حوزه رقابت نسبتا گرم و فشرده ای  بین داوطلبان از گرایشات مختلف سیاسی و حتی درون اردوگاه اصول گریان وجود دارد .

قبل از شروع رسمی تبلیغات برخی از کارشناسان حوزه سیاسی با توجه به فضای حاکم بر سپهر سیاسی در حوزه انتخابیه قزوین البرز و ابیک ، از برخی چهره ها به عنوان پیروز نهایی نام می بردند  اما با توجه به رقابتی که بین چهره های شاخص جریان اصول گرایان ، مستقلین و جریان اصلاح طلب شکل گرفته  است ، در حال حاضر پیش بینی قطعی پیروز انتخابات سخت و پیچیده شده است.

در هفته های گذشته اختلافات شدیدی در اردوگاه انقلابیون و اصول گریان برای معرفی دو گزیه نهایی انتخابات مجلس شورای اسلامی به اوج خود رسید  و علی رغم تمام جلسات و توصیه های بزرگان و معتمدان ، نیرو های این جریان نتوانستند به طور کامل به وحدت برسند به همین دلیل برخی از چهره های شاخص مسیر خود را از جریان شورای ائتلاف و .. جدا کردند و برخی از چهره های کمتر شناخته شده نیز که با احساس تکلیف وارد عرصه انتخابات شدند وارد ساز و کار شورای ائتلاف نشده و مستقل فعالیت های  انتخاباتی   را به پیش بردند تا صف ترافیک اردوگاه اصول گریان برای رسیدن به کرسی های  مجلس سنگین تر شده و در نتیجه آرای آنها در میان چهره های شاخص و حتی کمتر شناخته شده پراکنده شود.

البته در این دوره از انتخابات برخلاف چند دوره  گذشته بخش زیادی از حامیان جریان اصول گرا بدون توجه به اسامی لیست های  ارایه شده هر یک از آنها بر اساس شناخت و تشخیص خود به گزینه های مورد نظر خود رای خواهند داد.

اما در اردوگاه اصلاح طلبان که با چالش بزرگ مشارکت پایین مردم در انتخابات مواجه هستند با عدم ورود چهره های شاخص و کاریزمای این جریان از جمله حجت اسلام شیخ قدرت اله علیخانی و حجت اسلام سید ناصر قوامی و .... هر یک ازچهره های منتسب به جریان اصلاح طلب نیز به طورمستقل وارد عرصه انتخابات شدند و فعالیت های انتخاباتی خود را به پیش بردند تا همچنان تغییرو تحول در  مسیر مدیریت کشور را از صندوق های رای معرفی کنند.  

داوطلبان مستقل که بخشی از هواداران آنها دارای ریشه های اصلاح طلبی و بخشی هم آرای خاکستری هستند به طور فردی فعالیت های انتخاباتی خود انجام دادند تا همگان به این نتیجه برسند که آرای مردم در حوزه انتخابیه قزوین ، البرز و آبیک متنوع و پراکنده است.

تجربه انتخابات دوره های گذشته نشان می دهد که معمولا حامیان جریان اصول گرایان و انقلابیون بهر حال از میان داوطلبان این جریان به دو گزینه رای می دهند اما هواداران داوطلبین مستقل معمولا   تک رای های بسیار زیادی دارند که اتفاقا یکی از پاشنه آشیل و نقطه ضعف این داوطلبان همین امر است

 بنا براین به نظر می رسد داوطلبان مستقل و اصلاح طلب  به هر میزان که بتوانند آرای دوم ، خاکستری و سرگردان مردم را به سمت خود جلب کنند شانس موفقیت و پیروزی خو را به طور چشمگیرافزایش  خواهد داد.

معمولا  مردم در حوزه های که دارای دو یا چند نماینده هستند در خصوص رای دادن به یکی از داوطلبان به نتیجه قطعی می رسند اما برای انتخاب و رای دادن به گزینه دوم دچار تردید می شوند  بنا براین  هر یک از داوطلبان بتوانند آرای بیشتری از رای دوم مردم را به سمت خود جلب کنند شانس پیروزی خود را به طور چشمگیری افزایش می دهند  لذا به نظر می رسد در این دوره از انتخابات در حوزه انتخابیه قزوین البرز و آبیک رای های دوم پیروز انتخابات را مشخص خواهند کرد.

البته ناگفته پیداست در این دوره چه داوطلبان مستقل بخواهند و چه نخواهند بخشی از سبد آرای  آنها با دیگر داوطلبان مستقل و اصلاح طلب مشترک است و علی رغم اینکه به هر دلیل این داوطلبان  نتوانستند برای افزایش شانس پیروزی به ائتلاف و توافق برسند، اما هواداران آنها بدون توجه به برخی از اختلافات و فاصله ای ایجاد شده با تشخیص فردی این وحدت و ائتلاف را شکل داده اند و یکی از آرای خود را با نام یکی از داوطلبان مستقل و یا اصلاح طلب به صندوق خواهند ریخت و چه بسا این مردم بدون اینکه فرد و یا گروه و تشکیلاتی ، برنامه ریزی شده آنها را در کنار هم قرارداده و هدایت کند خود بتوانند نتیجه انتخابات را در حوزه قزوین ، البرز و آبیک  تغییردهند.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۲/۱۲/۱۰
ولی اله حسین زاده

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی