وضعیت نامطلوب جاده های شهرستان بوئین زهرا
وضعیت نامطلوب جاده های شهرستان بوئین زهرا
شهرستان بوئینزهرا با دارا بودن 220 کیلومتر راه شریانی و 607 کیلومتر راه روستایی، در کریدور شمال، جنوب و شمالغرب به مرکز کشور قرار دارد و در سالهای گذشته با توسعه صنعت در استانهای مجاور و همچنین استقرار واحدهای بزرگ تولیدی و شهرکهای مهم صنعتی در این شهرستان، اهمیت و ترافیک راههای مواصلاتی شهرستان افزایش چشمگیری پیدا کرده است اما باوجود این اهمیت، کیفیت محورهای شهرستان بوئینزهرا از وضعیت قابل قبولی برخودار نیستند.
واقعیت این است که شهرستان بوئینزهرا علاوه بر اینکه در زمینه برخورداری از ظرفیتهای کشاورزی، تاریخی، صنعت در سطح استان و کشور، شناخته شده است؛ اما مسافران و رانندگانی که از محورهای اصلی شهرستان تردد میکنند این شهرستان را به سبب کیفیت پایین راههای مواصلاتی میشناسند! تا جایی که موضوع خرابی و کیفیت نامطلوب جادههای شهرستان در سفر و بازدیدهای که مدیران ملی و استانی در شهرستان حضور پیدا میکنند؛ از سوی مردم به آنها بازگو میشود؛ هرچند در بسیاری از موارد مدیران محلی شهرستان نیز پیگیر رفع مشکلات کیفیت نامطلوب جادههای شهرستان بودهاند.
قبلا بیشتر محورهای شهرستان بوئینزهرا به جادههای مرگ شهرت داشتند و سالانه دهها نفر از همشهریان و هموطنان در این محورها جان خود را از دست میدادند که با دو بانده شدن بیشتر محورها، از میزان تصادفات مرگبار کاسته شده است؛ البته همچنان بخشی از محور دانسفهان به سمت سهراهی رحیمآباد دوطرفه است و اجرای پروژه دوبانده شدن این محور که از سال 1392 شروع شده است تکمیل نشده است و همچنان مرگبار است و علاوه بر آن در این محور از شهر بوئینزهرا تا سهراهی رحیمآباد به دلیل کمبود دوربرگردانهای مورد نیاز شاهد تصادفات مرگبار هستیم.
با توجه اینکه از عمر بهرهبرداری برخی از محورهای مواصلاتی شهرستان بوئینزهرا زمان زیادی نمیگذرد اما روکش آسفالت این محورها تخریب و فرسوده شده است و شکلگیریهای چالههای بعضا عمیق، رانندگی در این محورها را با استرس، سختی و خطر همراه کرده است .
سوال اساسی این است که چرا عمر زیرسازی و روکش آسفالت جادهها که باید 10 سال باشد در مدت چند سال کیفیت خود را از دست داده و تخریب شده است؟! چگونه و چرا دستگاههای نظارتی و فنی کیفیت و مصالح مورد استفاده این پروژهها را تائید کردهاند؟! اساسا در حال حاضر آیا پیمانکاران پروژهها مکلف به اصلاح و ترمیم خرابیهای ایجاد شده خواهند بود یا خیر؟ یا اینکه بهسازی این محورها باید با هزینه چند 10 میلیارد تومانی بیتالمال انجام شود؟
با وجود اینکه در سال جاری ترمیم روکش آسفالت در محورهای بوئینزهرا شروع شده اما بیشک با توجه به اهمیت و گستردگی محورهای اصلی بوئینزهرا، سالها زمان نیاز است تا روکش آسفالت جادههای بوئینزهرا تکمیل شود و تازه به علت پایین بودن کیفیت مصالح و شاید عدم نظارت جدی و دقیق و رعایت نکردن استانداردهای لازم از سوی پیمانکاران بعد از اتمام اجرای روکشها، جادههای ابتدایی که عمر اجرای ترمیم آنها به کمتر از 5 سال نمیرسد مجدد نیازمند اصلاح و ترمیم است! که این امر علاوه بر هدر دادن بیتالمال، بدبینی و نارضایتی مردم را به همراه دارد.
بسیاری از همشهریان و هماستانیهایی که در مسافرت و یا ماموریتهای کاری به استانهای دیگر سفر میکنند بعد از بازگشت اذعان دارند که حتی وضعیت جادههای فرعی و روستایی بسیاری از استانهای دیگر از محورهای اصلی استان بویژه شهرستان بوئینزهرا مطلوبتر و با کیفیتتر است.
در سالهای نه چندان دور تلفات جادهای در محورهای شهرستان بوئینزهرا آمار فوتیهای استان را نیز افزایش میداد و همچنان بخشی از افزایش تصادفات و فوتیهای تصادفی استان مربوط به محورهای شهرستان بوئینزهرا است لذا توجه و تخصیص اعتبارات لازم برای ایمنسازی و بهسازی روکش آسفالت محورهای بوئینزهرا میتواند میزان فوتیها و خسارت تصادفات استان را کاهش دهد.
به هر حال به دلیل نارضایتیهای گسترده مردم شهرستان بوئینزهرا و همچنین رانندگان عبوری تاکنون چند نوبت موضوع نامطلوب جادههای شهرستان در رسانههای مختلف از جمله صدا و سیمای استان انعکاس پیدا کرده است و در چند مرحله این موضوع با هر نیت در رسانههای معاند نیز مورد توجه قرار گرفته و به تصویر کشیده شده است. لذا مردم شهرستان انتظار دارند که موضوع بهسازی محورهای مواصلاتی شهرستان در اولویت مدیران استان قرار بگیرد تا بیش از این شاهد تصادفات مرگبار و همچنین تحمیل خسارتهای مادی به خودروهای مردم نشود.
بیشک همه ما بویژه مسئولان و مدیران در برابر هر جانی که در محورهای مواصلاتی شهرستان بوئینزهرا به دلیل وجود چاله و تغییرات ناگهانی خودروها برای فرار از وضعیت نامطلوب جادهها رخ میدهد؛ مقصر هستیم و باید پاسخگو باشیم؛ لذا تسریع در بهسازی محورهای شهرستان علاوه بر اینکه از تحمیل خسارتهای بعضا غیرقابل جبران معنوی و مادی به مردم جلوگیری میکند مردم را نسبت به کارایی مسئولین نظام در سطوح مختلف امیدوارتر میکند.